Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb"— Előadás másolata:

1 a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb
technikák/módszerek: a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer - a 4 LEGESlegjobb módszer - egyéb gyakrabban alkalmazott/speciális módszerek - ami még kimaradt.

2 A 4 legegyszerűbb módszer: - erőtérelemzés: gyengeségek/erősségek
- TIPHIB - erőtérelemzés: gyengeségek/erősségek 5S/6S 5W + 1/2 H módszerek

3 TIPikus HIBaforrás. a lehetséges hibákról nincs adatunk,
TIPikus HIBaforrás a lehetséges hibákról nincs adatunk, információnk, tapasztalatunk EZÉRT: egy jól felkészült, komplex, heterogén összetételű team tipikus hibákat határoz meg tapasztalati, szubjektív alapon

4 TIPIKUS HIBÁK a Cég oldaláról a megrendelők oldaláról
az alvállalkozók oldaláról a megrendelők oldaláról C1.= a munkatársak felkészültségének hiányosságai A1.= nincs megfelelő kapacitás M1.= a megrendelés késedelmes leadása C2.= belső információhiány A2= információhiány M2.= nem megfelelő tájékoztatás a Cég oldaláról C3.= nem kellő időben történő tájékoztatás a megrendelő és a fuvarozó felé A3.= a „technológiai” terv hiányosságai M3.= nem megfelelő tájékoztatás, információ a Cég felé C4.= a munkavégzés feltételei biztosításának hiányosságai A4.= egyes alvállalkozók motivációhiánya M4.= az ajánlat és feltételeinek nem körültekintő áttanulmányozása C5.= a munkatársak motivációs hiányosságai A5.= a konkrét „technológiai” terv hiányosságai M5.= nem korrekt fizetési gyakorlat C6.= az új telephely megnyitásához kapcsolódó megrendelői attitűdök nem kielégítő feltérképezése A6.= egyes alvállalkozók informatikai, és/vagy szervezési hiányosságai

5 TIPikus HIBák

6 Használd ki, támaszkodj jobban Csökkentsd, szüntesd meg
ERŐSSÉGEIDRE! Csökkentsd, szüntesd meg GYENGESÉGEIDET!

7 a BME GTK műszaki szakoktató képzésének
erősségei gyengeségei

8 javítás-fejlesztés néhány erősség és gyengeség vonatkozásában

9 2. S e i t o n = helyes elrendezés
Az 5S program (a k ö r n y e z e t m i n ő s é g e): A minőség magában foglalja a munkavégzés és a munkakultúra minőségét is. Az 5S program célja a munkakörnyezet alkalmassá tétele a minőségi munkára illetve a minőség biztosítására. 1. S e i r i = szelektálás 2. S e i t o n = helyes elrendezés 3. S e i r o = rendben tartás, takarítás 4. S e i k e t s u = az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. S h i t s u k e = fegyelmezett magatartás, jó morál (6. Shukan = megszokás(sá válás) !)

10 5S: egy jellegzetes esetpélda
1. szelektálás: a régi festékporokat kivinni; a merítő kádakat átrakni a másik csarnokba; a görgősort hátrább vinni a festékszóró végével egyvonalba; a raklapokat, rekeszeket, átvinni a raktár-részbe; a csarnokban tárolt összes, nem a felületelőkészítéshez és festékszóráshoz használt segédanyagokat máshol elhelyezni; a csarnok négy sarkát és végeit kiűríteni a nem oda való dolgoktól; a dolgozói pihenő-étkező sarkot máshol kialakítani. 2. helyes elrendezés: a felületelőkészítőt a megüresedett déli csarnokrészbe keresztirányban elhelyezni; a hátsó bejáratnál, a felületelőkészítő és a szóró között és mellett a tároló területeket kialakítani; a görgősort a szóró végével egyvonalba helyezni közvetlen a nyugati csarnokrészbe; a készárú és görgőző , valamint segédanyag tárolókat kialakítani a sorok mellett. 3. rendben tartás, takarítás: a műszakok végén az új alapterület kialakítást mindig rendben átadni (utolsó 30 perc); a takarító brigád és a munkatársak tartsák és tartassák be ezt a rendet! 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása: az 5S auditok beindítása; a munkatársi javaslatok gyűjtése a CIP ládában; az 5S auditok és a javaslatok folyamatos, közös kiértékelése; a motiválási rendszer kidolgozása és bevezetése. Csak kis odafigyelés kell mindannyiunktól, hogy ez így maradjon, sőt javuljon! 5. fegyelmezett magatartás, jó morál: a teljes munkatársi körben megértetni, hogy ennek a rendnek a fenntartása a megrendelők felé a mi munkánk „tükre”; a rend, a jó munkahelyi közérzet, környezet „fél” minőség; a rendezett munkahely a vevők, megrendelők felé kitűnő „első benyomás”. Most már csak az „elsőre jót!” kell betartanunk, de ehhez már van munkahelyi háttér.

11 5S 1. szelektálás 5. fegyelmezett magatartás, jó morál
2. helyes elrendezés 3. rendben tartás, takarítás 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. fegyelmezett magatartás, jó morál

12 egydimenziós 5W + 1H HOGYAN ? 5. MIÉRT? 4 .MIÉRT? 3. MIÉRT? 2. MIÉRT?
OKOZAT

13 ingadoznaka lehívások
nem tudjuk ! 5W + 1H 5. MIÉRT? ingadozás a termelésben 4. MIÉRT? 3. MIÉRT? a beszállítók nem tudják a hi.-ket tartani sok állás a soron 1. MIÉRT? 2. MIÉRT? megnőtt a soronkívüli lehívás ingadoznaka lehívások

14 többdimenziós 5W + 1H 5. Who= ki? HOW = 4. When= mikor? hogyan?
3.Wher= hol? 2. Why= miért? 1. What= mit?

15 Hogyan? településfejlesztési projekt: 1./2012.: FŐTÉR
5. ki?= Tormal/Polgi+csapat Hogyan? 1. látványterv: ICM/gabibá döntés: /csapat 2. Kiviteli terv: ICM/takjózsi döntés: /csapat 3. előkészítés: Tormbőcsapat 4. kivitelezés: ICM/gabibá 5. utómunkák: Tormbőcsapat. 4. mikor?= márc.1-júli 15. 3. hol?= Napsugár tér/buszford. 2. miért?= rendezvények, piacok 1. mit?= egy kulturált, komplex közösségi teret alakítunk ki

16 ki? Hogyan? mikor? hol? miért? mit?

17 5W + 2H How?- How-many?- OKOZAT 2.WHEN -MIKOR? 1.WHY -MIÉRT?
gyan? OKOZAT How-many?- mennyi? 3.WHERE -HOL? 4.WHAT -MIT? 5.WHO -KI?

18 A 4 hibaelemzési módszer: -TIPikus HIBaforrás (TIPHIB)
ok-okozati (Ishikawa) ABC/Pareto („20-80 elv”) FMEA

19 (halszálka, ok-okozati)
ISHIKAWA (halszálka, ok-okozati) valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, és rendezése egy halszálka alakú logikai diagrammban

20 OKOK OKOZAT 1. 2. 3. 4. 5. 6.

21 F R A N C I SA LÁ TA 1. alap-anyag 2. öntet-készítés 3. össze-keverés
1.2 tojás 2 3 1 5 4 1.1 zöldségek 1.3 olaj 1.4mustár 1.5fűszer 2.1tojás-szétválasztás 2.2higiénia 2.3tartár 2.4majonéz 3.2párolás 3.1 zöldség-előkészítés 3.3 össze-keverés 5.1 vissza-tárolás 4.1 tárolás hűtőben 4.2tárolás hűtőpulton 4.3 higiénia 4.4 kitálalás 4. hűtés, tálalás 5. tárolás

22 5M diagram Causes EFFECT 1. 2. 3. 4. 5. request form

23 Pareto (ABC) elemzés a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ;
az ABC-Pareto elv: a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ; ezek az „A” vagy kritikus hibák. Cél: ezeket kell feltárni, majd elemezni, csökkenteni, megszüntetni.

24 a Pareto/ABC elemzés lépései:
1. A vizsgálandó probléma és az összegyűjtendő információk/adatok meghatározása 2. A vizsgálandó időszak meghatározása 3. Információ-/adatgyűjtés, adatvételezés 4. Arányszámítás és grafikus/oszlopdiagramos ábrázolás 5. Elemzés; döntéselőkészítés/döntés.

25 a „20-80” (ABC/Pareto) elv érvényesülése
a zavar % aránya hibaok hibaokozat arány (%) 30 A B C 20 10 zavarok csökkenő sorrendben A B C

26 a „20-80” (ABC/Pareto) elv NEM érvényesülése

27 A Pareto/ABC elemzés néhány jellemzője:
- feltétel: legyen elegendő, megbízható adat - adat- és információs háttere sokszor passzív - az elvnek az adott területen érvényesülni kell - legtöbbször nem utal az ok-okozati háttérre - „hatékonysághatár”: 1/4 -3/4 (1/3 -2/3 )

28 és befolyásoláselemzés
F M E A hibalehetőség- és befolyásoláselemzés valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, három szempont (vevő - gyártó/szolgáltató -gyakoriság) szerinti súlyozása (1-10 közötti súlyszámokkal) – majd a legnagyobb rizikószámú (RPN/RPZ) hibalehetőségek „mélyelemzése”

29 hibalehetőség és befolyásolás elemzés
F M E A Failure Mode and Effect Analysis (Fehler Möglichkeits und Einfluss Analyse) hibalehetőség és befolyásolás elemzés - Rendszer-FMEA - Interface (kapcsolódó elemek) FMEA - Tervezési(konstrukciós)-FMEA - Folyamat-FMEA

30 Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/1. rész
B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Rendkívül súlyos hiba1.!!! Amely csökkenti a biztonságot és/vagy sérti a törvényes előírások betartását anélkül, hogy ezzel kapcsolatban figyelemfelkeltésre kerülne sor. 10 Rendkívül súlyos hiba2.!!! Amely esetleg a biztonságot csökkenti és/vagy a törvényes előírások betartását sérti, miközben erre figyelemfelhívás történik, illetve ez a hiba a termék/szolgáltatás eladhatatlanságát eredményezi. 9 Súlyos hiba1.!! A termék/szolgáltatás fő funkcióinak kiesése. 8 Súlyos hiba2.!! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális képessége erősen korlátozott, szükség van azonnali javító jellegű beavatkozásra a használathoz. 7 Közepesen súlyos hiba1.! A termék/szolgáltatás fontos funkcióinak kiesése. Szükség van hozzáértő szakember azonnali javító beavatkozására. 6

31 Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/2. rész
B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Közepesen súlyos hiba2.! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális tulajdonságainak korlátozottsága. 5 Közepesen súlyos hiba3.! A termék/szolgáltatás használati jellemzőinek kismértékű funkcionális korlátozottsága; ezt minden vevő/dolgozó érzékeli. 4 Jelentéktelen hiba. A vevőt/dolgozót csak kis mértékben érinti hátrányosan, és valószínűleg csak kis mértékben korlátozza; átlagos képességű vevő/dolgozó érzékeli. 3 Nem valószínű. Nem valószínű, hogy a hiba valamilyen észrevehető hatást gyakorol a termék/szolgáltatás használatára. Csak kvalifikált gyártó/szolgáltató, javító személyzet érzékeli. 2 Nincs kihatás. 1

32 1. A hibalehetőségek feltérképezése
az FMEA lépései: 1. A hibalehetőségek feltérképezése 2. A hibalehetőségek súlyozása három szempont alapján; az RPZ (RPN) meghatározása 3. A legnagyobb RPZ (RPN) számú hibákkal kezdve az ok-okozati összefüggések feltárása 4. A feltárt összefüggések alapján a lehetséges megelőző intézkedések kidolgozása

33 a „4 LEGES-legjobb” módszer:
- PDCA elemzés - dinamikus adatrögzítés, dinamikus diagramok - ok-kapcsolati elemzések, diagramok - Pareto (ABC) elemzés, diagramok

34 Act Plan Check Do P D C A AVATKOZZ BE! TERVEZD MEG! FIGYELD MEG!
9 10 1 2 3 4 AVATKOZZ BE! Act Plan TERVEZD MEG! P D C A 7 8 FIGYELD MEG! 5 6 Check HAJTSD VÉGRE! Do

35 A PDCA (logikájú problémamegoldás) lépései:
1. a vevő-igények felmérése és elemzése 2. a jelenlegi folyamatok leírása 3. mérés, elemzés; az alapvető okok feltárása és azonosítása 4. a javítási-fejlesztési lehetőségekre koncentrálás 5. a folyamat eredmény-mérésének meghatározása 6. a javaslat bevezetése (kísérleti jelleggel) 7. az eredmények értékelése 8. a következtetések levonása 9. az elért eredmények ismertetése, és a változtatások bevezetése 10. megfigyelés; az eredmények stabilizálása

36 PDCA 1. Tervezd meg 4. Avatkozz be 3. Ellenőrizd le 2. Csináld meg
1.A probléma leírása 2.Az információk gyűjtése 3.Az alap okok azonosítása 4.A javaslatok kidolgozása 5.A javaslatok mérlegelése 6.A legjobb megoldás kiválasztása Ha az eredmények megfelelnek a tervezetteknek, és az ellenőrzés megerősítette: dolgozzuk ki a bevezetés feltételrendszerét, és vezessük be a végleges verziót. 3. Ellenőrizd le 2. Csináld meg A bevezetett intézkedések folyamatos figyelése és elemzése A tervezett verzió megvalósítása

37 4. ACT 1.PLAN 3.CHECK 2.DO PDCA

38 6. az erőforrások biztosítása P
az EN ISO 9001:2008 szerkezete: 5. TOP menedzsment feladatok és felelősség P 6. az erőforrások biztosítása P 7. a folyamatok menedzselése D 8.1 mérés, elemzés C 8.2 a rendszer továbbfejlesztése A

39 a PDCA team-rendszere:
a teljes rendszerre kiterjedően %-ot „minőségkulturális” megalapozással, a számára szükséges speciális módszerekkel felkészíteni, és működtetni folyamatos részvétellel ( CQI-CIP ) - felsővezetői PDCA team - minden kulcsfolyamaton PDCA team - minőségrendszeri és -módszertani PDCA team.

40 a PDCA elemzés néhány jellemzője:
- folyamatos munkavégzés igénye - aktív és kreatív hozzáállás - a teljes rendszert átfogó működés - a „kis lépésekben” történő fejlesztés lehetősége - erős szemléleti és módszertani megalapozás

41 PDCA folyamatjavítási jegyzőkönyv/1. oldal
1.P = tervezzük meg! 2.D = hajtsuk végre, csináljuk meg!

42 PDCA folyamatjavítási jegyzőkönyv/2. oldal
3.C = figyeld meg, ellenőrizd le! 4.A = avatkozz be, véglegesítsd !

43 dinamikus adatrögzítés,
dinamikus diagramok

44 a kiszállítás ppm értékei:
a statikus hisztogram átlag = 45 a kiszállítás ppm értékei: 21, 96, 15, 35, 31, 34, 9 41, 78, 32, 44, 56, 53, 65 59, 48, 42, 47, 53, 50, 39 43, 41, 45, 40, 38, 31, 7

45 a folyamat képességhatárai
átlag = 45 a folyamat képességhatárai 80 ppm f. 0-9 ppm 40-49ppm az adatok dinamikus rögzítése/ellenőrző kártya

46 a folyamat szabályozási határai
- 50% !! átlag = 30 - 33% ! a folyamat szabályozási határai 80 ppm f. ! 40-49ppm 0-9 ppm hibaelemzés és csökkentés után az új adatok dinamikus rögzítése szabályozó kártyán

47 jellegzetes, nagy valószínűséggel több veszélyes hibával befolyásolt folyamat diagramja
dim. x EH idő, t

48 dim xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxx xxxx xx xx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xx xx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx 525 520 515 510 505 idő, t jellegzetes, nagy valószínűséggel egy veszélyes hibával befolyásolt folyamat diagramja

49 a dinamikus rögzítés néhány jellemzője:
- erős, és többnyire aktív adatháttér igény - nehezebb és speciális módszertani ismeretek - többnyire már feltárt ok-okozati háttér kell - szabályozottság és/vagy képesség”közeli” helyzet - aktív, folyamatközpontú megközelítés

50 ok-kapcsolati elemzések, diagramok:
Ishikawa 5W+ 1/2 H hibafa

51 hibafa

52 O K O Z A T OK 1 OK 2 OK 3 OK 4 OK 2.1 OK 2.2 OK 3.1 OK 1.1 OK 2.1.1
2.1.2 meg- oldás meg- oldás OK 3.1 meg-oldás OK 1.1 meg- oldás OK 1.1.1

53 a feleség hosszú beszélgetései
nagy wattos égők az égők cseréje a feleség hosszú beszélgetései nagy villany- fogyasztás standby üzemű TV, komputer az eszközök kikapcs. a szobák túlfűtése hőfokszabályozás nagy gázfogyasztás rossz nyílászárók ablak-ajtó szigetelés Okozat: magas lakásrezsi költségek rossz csapok szerelő kihívása nagy vízfogyasztás hosszú zuhanyozás a zuhanyidő szabályozása időmérő bevezetése nagy telefonszámla a feleség megszabályozása

54 HIBAFA O K O Z A T 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint Megoldási szint

55 - általában teljeskörűségre törekvés
Néhány jellemzőjük: - általában teljeskörűségre törekvés - hosszabb idő, alaposabb munka - jelentős erőforrás- és időigény - a probléma alapos ismeretét igényli - jó akkor, ha nincsenek kiugró elemek

56 Pareto (ABC) elemzés, diagramok

57 luxus kozmetikai márkák becsült forgalma Magyarországon – 200z
% 9 az első három: kb. 30 %  3,5 milliárd Ft 6 25 cég: kb. 50% 3 további 590 cég 1 %

58 egy adott témájú internetes honlap oldalainak látogatottsága
% 20 az első 5 - kb. 50 %  látogató/nap 10 további 13 -kb. 30 % további 45 oldal 1 %

59 a világ bizonyított kőolajtartaléka-miárd to
a tartalék % aránya ország kőolajtartalék arány (%) A B C 25 10 tartalék csökkenő sorrendben A B C

60 1. Figyelmetlen vezetés - 24 % 2. Szabálytalan kanyarodás - 22 %
a saját hibás baleseti okok eloszlása egy nagy Közlekedési Vállalatnál 199x-200y között gi % 30 1. Figyelmetlen vezetés - 24 % 20 1. 2. 2. Szabálytalan kanyarodás - 22 % 10

61 az „A” csoport „vándorlása” egy ABC-Pareto elemzésnél

62 a tényezők csökkenő sorrendben
ABC-Pareto diagram gyakoriságok a tényezők csökkenő sorrendben

63 A Pareto/ABC elemzés néhány jellemzője:
- feltétel: legyen elegendő, megbízható adat - adat- és információs háttere sokszor passzív - az elvnek az adott területen érvényesülni kell - legtöbbször nem utal az ok-okozati háttérre - „hatékonysághatár”: 1/4 -3/4 (1/3 -2/3 )


Letölteni ppt "a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb"

Hasonló előadás


Google Hirdetések