Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIlona Bakosné Megváltozta több, mint 6 éve
1
A korai németalföldi festészet rejtett szimbolizmusa
és (látszat)realizmusa
2
„spirituális dolgok testi metaforákban”
„spirituális dolgok testi metaforákban”. Valóság és szimbólum a korai flamand festészetben – jellemzi a problémát Erwin Panofsky, az ikonográfiai/ikonológiai vizsgálódások egyik legnagyobb tudósa. A korai flamand festészet jellegzetességeit vizsgálva jut el az illúziókeltő realizmus és rejtett (szemben a korábbi nyílt, leplezetlen) szimbolizmus feltárásáig a korszak festőinél. Az egész világegyetemet betölti a „gyönyörűséges allegóriák ragyogása”, és Isten, aki többé nincsen jelen látható alakban, minden látható tárgyon átsugárzik. A művészetet a korai flamandoknál így áthatja a látható világ teljes átlényegítésére való törekvés, leplezett szimbólumok formájában.
3
Yolande de Soissons ös Zsoltároskönyvének Keresztrefeszítés jelenetén a szimbólum nem rejtett: Miasszonyunk szívébe valóságosan beléhatol a „bútőr”, amit hajdan Simeon jövendölt meg a Templomban. Továbbá a keresztfára valóságosan rátelepedett a Krisztus-jelkép pelikán. Maga a kereszt pedig egyszerre emberi alkotás és dús lombú fa, hiszen életfáról is szó van.
4
A Dürer-képen Soissons kardját írisz, kardliliom (gladiolusz)
helyettesíti a boldog anyaságában ábrázolt Mária mellett: megjelent a rejtett szimbolizmus. A. Dürer: Rózsafüzérünnep
5
A. Dürer: A királyok imádása
1504 A Dürer-képen Soissons kardját írisz, kardliliom (gladiolusz) helyettesíti a boldog anyaságában ábrázolt Mária mellett: megjelent a rejtett szimbolizmus.
6
Lám, az itáliai művészetben is jelen van a „rejtett” szimbolizmus, de
LORENZETTI, Ambrogio The Presentation in the Temple Panel, 257 x 168 cm Galleria degli Uffizi, Florence Lorenzetti képén a templomot Mózes, Józsua és angyalok szobrai díszítik, jóindulatú támogatásukról biztosítan-dó a jelenetet. Valós alakjukban már nem festhetők oda, ellentétben azzal, ahogyan lát-hattuk például ugyancsak Mózest, Bálámot és Kajafást Soissons minia-túráján. Lám, az itáliai művészetben is jelen van a „rejtett” szimbolizmus, de a trecentóban nem nehéz a szimbó-lumok álöltözete mögé látni: valamennyien szobrok vagy dombor-művek formájában jelennek meg. A korai flamand festészetben azon-ban a rejtett szimbolizmus módszerét minden egyes tárgyra (emberi alkotás és természeti tárgy) kiterjesztették, általános elvként alkalmazták.
7
Leonardo da Vinci: Cecilia Gallerani portréja (Hölgy hermelinnel) 1483-90
Krakko, Czartoryski Museum Egy itáliai „szimbólum” sokkal későbbről, immár a kereszténység körén kívülről: a hölgy kilétének kétszeres bizonysága a karjában tartott ragadozó: a hermelin szerepel Lodovico Sforza, a hölgy szeretőjének címerképében; az állat görög neve pedig galén, ami a Gallerani névre utaló képrejtvénynek is felfogható.
8
Hans MEMLING: Diptychon: Az igaz szerelem allegóriája 1485-90
tölgyfa, olaj 43 x 18 cm Metropolitan Museum of Art, New York és Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam A hölgyet itt sem keresztény szimbólumok környezik: a kezében tartott szegfű a házassság jelképe; a szomszédos panelon az inni hajoló fehér ló hátán vigyorgó majom, mely maga a bűn, bűnösség: bujaság és az önzés - a rossz szeretőt jelentheti így a kép, mert a ló gyakori megképzője a szerelem tematikának. A szelíden a széplány felé forduló barna ló a hűséget jelenti.
9
Melchior Broederlam: Dijoni oltár
Melchior Broederlam: Dijoni oltár. Angyali üdvözlet és Mária látogatása ( ) A kép előterében Mária egy nyi-tott, gótikus szoborfülkében ül, mögötte titokzatos, keleties, kupolás épület (utalás az Új-, illetve az Ószövetség világára). Leghátul, a csarnok (loggia) átlátszó gótikus oromzatán a három, nem teljesen odaillő, mert sehová sem vezető ablakot a mérműveken átra-gyogó aranyszínű háttér vilá-gítja meg. E három „indokolatlan”, külö-nösképp kiemelt ablak csakis szimbólum lehet: a Szentháromságot jelképezi. Máriát a „Szentháromság templomának és szentélyének” tekintették.
10
Melchior Broederlam: Dijoni
oltár. Jézus bemutatása és menekülés Egyiptomba.( ) Az előtérben fakadó forrás apokrif motívum, kissé hátrább lévőnek tünteti fel a csoportot, a mélybe vezető ösvény szintén hozzájárul a térélmény fokozásához. Ilyen kezdetleges eszközöket alkal-maztak a festők a tájképfestészet késő-középkori megújulásának kezdetén. Flamand megfigyelőkészséget mutatnak az arcok, és méginkább a kulacsából nagyot húzó József. Pompás, közvetlen hatású rusztikus zsánerfigura.
11
Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c
Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c Oil on wood Metropolitan Museum of Art, New York A szoba telve csendéletnek „álcázott” Mária- és Jézus-szimbólumokkal, melyeket sokszori előfordulásuk okán azonosítani tudunk: liliom, gyertya, földön ülés, oroszlán-faragvány a kanapé karfáin (az oroszlánok a bölcs Salamon trónusát idézik, s ez a korszak kedvenc eszköze a Madonnának mint a „Bölcsesség székének” megjelenítésére) stb.
12
Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c
Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c Oil on wood Metropolitan Museum of Art, New York
13
Mérode Altarpiece (detail) c
Mérode Altarpiece (detail) c Oil on wood Metropolitan Museum of Art, New York
14
Flémalle-i Mester: Annunciation (detail) 1420s Tempera on wood Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussels
15
VÉGE
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.