Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

egészségpszichológia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "egészségpszichológia"— Előadás másolata:

1 egészségpszichológia

2 Tematika Az egészséglélektan fogalma, tárgya, helye a tudományok rendszerében, kapcsolata más területekkel, a mentálhigiénével. A prevenció és az egészségpromóció fogalma, a prevenció szintjei Az egészségmagatartás fogalma A stressz hatása a testi-lelki egészségre, megküzdési stratégiák, coping mechanizmusok Az egészségnevelés területei: - lelki, testi, szociális szint Módszerek és lehetőségek az egészségnevelés területén az egészséges életmódra nevelés korosztály specifikus lehetőségei A mentálhigiéné – egészségpszichológia – egészségnevelés intézményi háttere

3 Irodalom Buda Béla: A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Budapest, Nemzeti Tk., 2003., pp Kulcsár Zsuzsanna: Egészségpszichológia. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2002., pp

4 Ajánlott irodalom: Badura, B. - Kickbusch, I. (eds.): Health promotion research. Towards a new social epidemology. WHO Regional Publications, European series No.37. Coppenhagen, 1991. Buda Béla: Az iskolai nevelés - a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. Fudor, K.: Mental Health Promotion. Paradigms and practice. Routledge. London, New York, [é. n.] Gerevich József (szerk.): Közösségi mentálhigiéné. Budapest, Animula, 1997. Sarafino, Edward P.: Helath psychology. Biopsychosocial interactions. New York, John Willey,

5 A pszichológia területei:
ALAPTERÜLETEK: Általános lélektan Szociálpszichológia Személyiséglélektan Fejlődéslélektan ALKALMAZOTT TERÜLETEK: Klinikai pszichológia Pedagógiai pszichológia Munkalélektan Egészségpszichológia stb.

6 Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia
Az egészséglélektan Hewstone, Miles.- Stroebe Wolfgang (szerk.): Szociálpszichológia európai szemszögből. Budapest, Akadémiai kiadó. Molnár Péter, Csabai Márta Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia Medicina Könyvkiadó Zrt., 2009

7 Fogalmak: Egészségpszichológia: A pszichológia speciális edukációs, tudományos és gyakorlati hozzájárulása az egészség elősegítéséhez és fenntartásához, a betegség megelőzéséhez és kezeléséhez, az egészség és a betegség és a különböző működési zavarok etiológiai és diagnosztikus összefüggéseinek azonosításához, valamint az egészségvédelem rendszeréhez (Matarozzo).

8 Egészségfejlesztés: egészséges magatartásra törekvés.
Egészségnevelés: ugyanez a nevelés oldaláról. Ahhoz szükséges ismeretek, készségek és életmód, hogy a gyermek egészséges maradjon – aktív, saját sorsa felett kontrollt gyakorló emberként.

9 Mentálhigiéné: lelki egészségvédelem, egészségmegőrzés
Testi – lelki – szociális harmóniára törekvés. Buda Béla: A mentálhigiéné nem más, mint ”alakuló, szerveződő szemlélet és elméletrendszer, interdiszciplináris megközelítési mód, amely a pszichés működési zavarok megelőzési lehetőségeire és az egészséges lélektani folyamatok és személyközi kölcsönhatások fejlesztésére vonatkozik, illetve társadalmi gyakorlat, amely intézmények, szervezetek, embercsoportok – magukat egészségesnek érző emberek – mozgósítására és megváltoztatására irányul.”

10 Egészségpszichológia célja:
Egészség és betegség értelmezése, kurrens pszichológiai ismeretekkel való integrálása Egészséggel és betegséggel kapcsolatos pszichológiai oktatás és szolgáltatás fejlesztése A közvélemény, a pszichológiai és a biomedikális társaságok tájékoztatása az eredményekről

11 Az egészségpszichológia létrejöttének okai (Gentry):
Biomedikális modell kudarca Életminőséggel való fokozott foglalkozás A hangsúly a fertőző betegségekről a krónikus betegségekre tolódik át Viselkedéstudományok fejlődése Egészséggondozás emelkedő költségei

12 Egészségpszichológia emberképe
Az XX. sz. első fele: passzív, responder típusú emberkép – klasszikus behaviorizmus 50-es évek: interaktív modell (közbülső változók) – neobehaviorizmus 70-es évek: intraaktív modell (ember aktív, a coping és az aktív kontroll kutatása)

13 Az egészségpszichológia mai irányzatai
Klinikai egészségpszichológia: egészségügy területén megjelenő, szomatikus betegségekhez kapcsolódó lelki és viselkedéses problémákkal foglalkozik. Preventív/ egészségfejlesztő egészségpszichológia: célja a népesség egészségi állapotának megóvása.

14 Közösségi egészségpszichológia: nem a népesség egészségének, hanem kisebb közösségek, pl. családok, lakóközösségek, munkahelyi közösségek egészségmegőrzése a cél. Kritikai egészségpszichológia: nagyobb társadalmi folyamatok, gazdasági tényezők, hatalmi erőviszonyok hatása az egészségre.

15 A prevenció és az egészségpromóció fogalma, a prevenció szintjei

16 Prevenció Az elsődleges prevenció: Másodlagos prevenció
Aspecifikus módszerek: Ezek az általános egészség fenntartását, a megbetegítő tényezőknek való ellenállást tűzik ki céljuknak. Specifikus módszerek: Ezek a különböző specifikus betegségek, például depresszió megelőzését tűzik ki céljuknak. Másodlagos prevenció Harmadlagos prevenció

17 Egészségpromóció (WHO első hivatalos állásfoglalása alapján)
Az egészségpromóció olyan folyamat, amely képessé teszi az embereket, hogy fokozzák kontrolljukat egészségük felett, ill. javítsák azt. A teljes testi, lelki és szociális jólét állapotának elérése érdekében az egyén vagy csoport képes kell legyen megvalósítani célkitűzéseit, kielégíteni szükségleteit és/vagy megváltoztatni környezetét, ill. megküzdeni azzal. Az egészségpromóció nem csupán az egészségügy felelőssége, hanem az egészséges életmódon át terjed ki a jólétig.

18 Egészségpromóció Gordon 1950: egészséggrádiens:
az egészség és a betegség nem egymást kizáró, hanem komplementer fogalmak. Azok a tényezők, amelyek felelősek a betegség kialakulásáért, függetlenek lehetnek az egészségért felelős tényezőktől. Az egészség nem egyenlő a betegség hiányával. Aktív cselekvés saját egészségünk védelmében. Egészségtudatos magatartás

19 Az egészségmagatartás
Hewstone, Miles.- Stroebe Wolfgang (szerk.): Szociálpszichológia európai szemszögből. Budapest, Akadémiai kiadó

20 Egészségorientáltság a betegségközpontúsággal szemben
Viselkedéses rizikófaktorok vizsgálata – betegségek és halálokok jelentős aránya visszavezethető viselkedéses tényezőkre  viselkedés módosítása hosszútávon az egészség alakulását módosíthatja

21 Egészségvédő viselkedés
Minden olyan viselkedés, amit a személy azzal a céllal végez, hogy védje, elősegítse, vagy fenntartsa az egészségét, függetlenül az általa észlelt egészségi állapottól és attól, hogy az adott viselkedés objektíven hatékony-e (Harris, Guten).

22 Életmódbeli kockázati tényezők:
Dohányzás Alkohol Drog Nem megfelelő táplálkozás Kevés fizikai aktivitás Közlekedési biztonság elhanyagolása Stb.

23 Kis helyzetkép

24

25

26 Férfiak korai halálozásának okai

27 Nők korai halálozásának okai

28 Rizikófaktorok

29 Egészségviselkedés és szociokulturális háttér:
Alacsonyabb szocioökonómiai státuszú emberek: Rosszabb várható élettartam Több egészségkárosító magatartás USA-beli vizsgálatok eredményei: Kisebb születési súly Nagyobb csecsemő- és gyerekhalandóság Több krónikus felnőttkori betegség Több 65 év alatti haláleset Több korlátozott aktivitású nap

30 Oka: Rosszabb egészségszokások
Attitűdbeli különbségek: kevésbé hisz abban, hogy aktívan tehetne valamit Külső kontrollosság Kevesebb ismeret a kockázati tényezőkről

31 Életkori kockázati tényezők:
Magzati kor: anya egészségviselkedése a meghatározó – intrauterin ártalmak Csecsemő és kisgyerek: baleseti kockázat, egészségszokások kialakításának kezdetei Serdülőkor: sok kockázati viselkedés ekkor kezdődik, balesetek, szociális kiscsoportok hatása

32 Nemi különbségek: Nőknek nagyobb a várható élettartalma Fiúknál
Nemi hormonok védő szerepe a menopauzáig Fiúknál nagyobb a csecsemőhalandóság több baleset, kockázati viselkedés, veszélyesebb munkahelyek, veszélyesebb szabadidő tevékenységek

33 Miért? Nők hamarabb és enyhébb tünetekkel fordulnak orvoshoz
Gyakrabban járnak szűrővizsgálatokra a nők Később észlelik a tüneteket a férfiak („igazi férfinak nem fáj semmi”) A férfiak kevesebbet foglalkoznak betegségmegelőzéssel, például egészséges táplálkozással

34 Miért? A nők érzékenyebbek és jobban felismerik a stresszorokat,a férfiak inkább a tagadást és az elkerülést választják A nőket kevésbé zavarja a kontroll átadása az orvosnak Hagyományos masculin értékekkel ellentétes a panaszkodás, saját testtel törődés stb.

35 Szignifikáns védőfaktor: házastárssal él.
A  korai halálozás szignifikáns  pszichoszociális  előrejelzői a férfiak  között (Kopp M.):   Szignifikáns védőfaktor: házastárssal él. A munkahelyi bizonytalanság 3-szor magasabb halálozással jár együtt. A társadalmi bizonytalanság, az élet értelmetlenségének érzete, az anómia, a rivalizálás 2-szeres kockázattal jár együtt. Súlyos depressziós tünetegyüttes esetén 5-ször magasabb a halálozás. Az elhunytak közül 24 %- nak volt súlyos, 24 pont feletti Beck Depresszió pontszáma. Szorongás esetén 3-szoros a halálozási valószínűség.

36 A  korai halálozás szignifikáns  pszichoszociális  előrejelzői a nők  között (Kopp M.):
A reménytelenség esetén 3- szor magasabb halálozási arány. A személyes kapcsolatokkal való elégedetlenség esetén 2-szer magasabb halálozási arány. Családi problémák esetén 3-szor magasabb halálozási kockázat.

37 Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei
Hewstone, Miles.- Stroebe Wolfgang (szerk.): Szociálpszichológia európai szemszögből. Budapest, Akadémiai kiadó

38 Modellek: Egészséghiedelem modell Védekezési motiváció modell
Szakaszmodellek Konfliktuselméleti modell

39 Egészséghiedelem modell
Észlelt hajlam – mennyire gondolja, hogy hajlamos az adott betegségre Milyen előnyt vár az adott viselkedéstől - ár/haszon Mennyire vannak akcióra késztető jelzések – belső vagy külső környezet jelzései – fenyegetettség Észlelt akadályok – például mellékhatások, költségek Demográfiai és pszichoszociális tényezők

40 Védekezési motiváció modell
Az a szándék, hogy valamilyen egészségvédő viselkedést folytassunk 3 faktoron múlik: Sérülékenység Észlelt súlyosság Válaszhatékonyság A védekezési motiváció intenzitását a három faktor szorzata határozza meg – ha bármelyik faktor értéke 0, a motiváció is 0 lesz

41 Rogers: a faktorok nem összeszorzódnak, hanem összeadódnak az adott kiértékelési folyamaton belül: Fenyegetés = sérülékenység + súlyosság - jutalmak Megküzdés = válaszhatékonyság + énhatékonyság - költségek A kettő viszont a végső értékelésnél összeszorzódik

42 Szakaszmodellek Elővigyázatosság - elfogadási folyamatmodellje (Weinstein): Nincs tudatában a problémának Nem érdekli a probléma Döntés a cselekvés mellett (vagy ellen) Döntés a konkrét cselekvésről Cselekvés Fenntartás

43 Konfliktuselméleti modell – a hiedelemmodell módosítása
Beteg = aktív (racionális vagy irracionális) döntéshozó. Döntés 5 fázis: Jelen viselkedés megkérdőjelezése Alternatív megoldások keresése Mérlegelésük, döntés valami mellett Elköteleződés a döntés mellett, vállalni a konfrontációt miatta a környezettel Teljes elköteleződés A folyamat bármelyik lépcsőnél elakadhat.

44 A stressz szerepe a döntésben –döntési konfliktus
3 faktor befolyásolja: Kockázat, Remény, Időnyomás Kombinációik 5 megküzdési stratégát adnak:

45 Konfliktus átélés hiánya, nem észleli viselkedése kockázatait, marad az eredeti viselkedésnél.
Saját életmódját kockázatosnak ítéli, de talál olyan alternatívát, ami ezt csökkenti és amihez alkalmazkodni tud – nincs konfliktus átélés, jelentős viselkedésmódosulás –átalakító önkontroll.

46 Defenzív elhárítás: saját viselkedését kockázatosnak ítéli, de úgy érzi nem tud olyasmit csinálni, ami használna, nincs remény, ezért a stressz fokozódik – halogatás, tagadás, felelősség elhárítása Hipervigilancia: súlyos kockázatot észlel, úgy érzi, nincs elég idő a megoldáshoz, nagy stressz, kapkodó megoldáskeresés – olyan alternatíva elfogadása, ami pillanatnyi enyhülést ígér Vigilancia: súlyos kockázat, de úgy véli, idővel lesz megoldás, ezért a stressz nem túl erős, nagy esély a racionális döntésre

47 Későbbi kutatások bebizonyították, hogy a viselkedési szándék valóban pozitívan korrelál:
Az énhatékonysággal, A válaszhatékonysággal, A sérülékenységgel, A súlyossággal.

48 „Egészségvédő” személyiség jellemzői:
Szívósság Elkötelezett – hisz saját cselekvése fontosságában Kontroll – személyes felelősség és hatékonyság érzése Kihívás Koherencia

49 A mentális reprezentációk szerepe a beteggé válásban és gyógyulásban
Molnár Péter, Csabai Márta Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia Medicina Könyvkiadó Zrt., 2009

50 A betegek egészség-veszélyeztetettséggel kapcsolatos reprezentációi meghatározzák a későbbi viselkedésüket a betegséggel kapcsolatosan. Leventhal és munkatársai szerint a laikus betegségelméletek tartalmazzák: A tüneteket és az egészségprobléma azonosítását segítő címkét A probléma hosszú- és rövidtávú hatásáról kialakított konzekvenciát Időbeli lefolyást Probléma okát A gyógyulás feltételezett eszközeit

51 Leventhal önszabályozási modell

52 Szabályok „Stressz-betegségszabály”: stresszesebb időszakban ugyanazt a tünetet stressznek tulajdonítjuk, amit máskor betegségnek tulajdonítanánk. „Szimmetriaszabály”: nemcsak a tünetektől szenvedő ember címkézi önmagát, tüneteit, de a diagnosztizált „címkézett” beteg is hajlamos specifikus tüneteket észlelni aszimptomatikus ( tünetmentes) betegségnél mint pl. magas vérnyomás is.

53 Milyen jelentést tulajdoníthatunk a betegségnek?
A betegség mint ellenség A betegség mint nyereség (lásd: elsődleges és másodlagos betegségelőny) A betegség mint veszteség A betegség mint büntetés

54 Betegségattribúciók:
Betegség hátterében feltételezett okozati összefüggések: Környezet Saját test Lélek

55 Egészség változásával kapcsolatos észlelt kontroll
Molnár Péter, Csabai Márta Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia Medicina Könyvkiadó Zrt., 2009

56 Kontroll típusai: Viselkedéses Kognitív Döntési Információs
Retrospektív: újraértékelés, okok feltárása, abban saját szerep Másodlagos: korábban már kudarc érte, nem a helyzet megváltoztatására törekszik, csak arra, hogy a felszínen maradjon, hogy a körülmények ne sodorják el

57 Összefügg szabadsággal, felelősséggel
Észlelt kontroll: Külső Belső Összefügg szabadsággal, felelősséggel

58 Reakciók a kontroll csökkenésekor:
Információkeresés Megnövekedett stressz Ellenállás (düh, ellenségesség) Tanult tehetetlenség

59 Atkinson: Pszichológia, Osiris, Budapest
A stressz hatása a testi-lelki egészségre, megküzdési stratégiák, coping mechanizmusok Atkinson: Pszichológia, Osiris, Budapest

60 Stressz Ember és környezete kölcsönhatásában újszerű magatartást igénylő helyzet. Típusai: eustressz distressz Szűkebb értelemben: pszichikai, fizikai jólétünket veszélyeztető esemény.

61 Adaptációs szindróma Selye János szerint a nem specifikus károsító hatásokra a szervezet az adaptációs szindrómával reagál. 3 szakasza: Alarm vagy vészreakció Ellenállás Kimerülés

62 A stressz összetevői: Stresszor Stresszreakció
Egyén pszichológiai adottságai - személyisége

63 Stresszor hatását befolyásoló tényezők
Befolyásolhatóság Bejósolhatóság Próbatételek – képesség, énkép Belső konfliktusok: Függetlenség – függőség Intim kapcsolat – magány Együttműködés – versengés Impulzusok kifejezése – etikai normák betartása

64 Holmes, Rahe életesemény lista:
Házastárs halála 100 Válás 73 Különélés 65 Börtön 63 Közeli családtag halála 63 Baleset v. betegség 53 Házasság 50 Állásvesztés 47 Nyugdíjazás 45 Családtag betegsége 44 Terhesség 40 Szex. problémák 39 Új családtag 39 Anyagi helyzet változása 38

65 Közeli barát halála 37 Iskola kezdete-vége 26 Életkörülmények változása 25 Vita főnökkel 23 Költözés 20 Iskolaváltás 20 Templomba járási szokások változása 19 Alvási szokások változása 16 Étkezési szokások változása 15 Üdülés 13 Karácsony 12 Apróbb szabálysértés 11

66 Stresszreakciók Szorongás Harag Agresszió
Fásultság, depresszió – tanult tehetetlenség (Seligmann) Kognitív károsodások: Összpontosítás Logika Elterelhetőség Fiziológiai vészreakció – Cannon-féle vészreakció

67 Tanult tehetetlenség Külső kontrollosoknál hamarabb alakul ki.
Alacsonyabb státuszúaknál (hátrányos helyzetűek, nők, gyerekek stb.) is hamarabb alakul ki. Tünetei a depresszióval vonhatók párhuzamba.

68 „Azok a foglyok, akik elhitték az őrök kijelentéseit – hogy nincs számukra remény, hogy soha nem fogják elhagyni a tábort, ha csak nem holtan – azok, akik úgy érezték, hogy nem lehetnek a körülményekre semmilyen hatással, szó szerint sétáló holttestek voltak. A táborokban ”muzulmánoknak” hívták őket, a környezethez való fatalista viszonyulásuk miatt, mivel a mohamedánok sorsukhoz való fatalista hozzáállását képzelték így el a többiek…olyan emberek voltak ezek, akiknél az érzelmek, az önértékelés, és az indítékok minden formája megszűnt, tehát teljesen kimerültek érzelmileg és fizikailag is, és teljesen átadták magukat a környezet hatásainak.” B. Bettelheim

69 Gyakori krónikus betegeknél is az önfeladás
Engel szerint léteznek olyan váratlan pszichés okok, amik halálesethez vezetnek, és a tehetetlenséget is magukba foglalják: Akut gyász Szeretett személy elvesztésével kapcsolatos fenyegetés Gyász vagy halál évfordulója Státuszvesztés Önértékelés vesztés Gyakori krónikus betegeknél is az önfeladás

70 Coping mechanizmusok:
Problémaközpontú Meghatározni a problémát Alternatív megoldások kitalálása Ezek mérlegelése Választás Kivitelezés Érzelemközpontú megküzdés Átértékelés Támogatáskeresés

71 Negatív állapotok és problémák kezelése
Coping: Negatív állapotok és problémák kezelése Stresszkezelés Érett énvédő mechanizmusok Reaktív alkalmazkodás Savoring: Folyamatos állapot, ami azokat az erőfeszítéseket és kompetenciákat jelenti, amelyek a szubjektív jólét növekedésére és a pozitív élményállapot létrehozására irányulnak: Megbocsátás Hálaadás Optimizmus Apró örömök Pozitív cselekedetek

72 A szomatizáció folyamata
A pszichoszociális stressz kilendíti a szervezetet a nyugalmi állapotából Hármas válasz: Emocionális (feszültség, kontrollálhatóság vagy kontroll vesztés) Vegetatív (neurohumorális, immun) Viselkedéses (lemerevedés, menekülés, támadás) A tartós vagy krónikus stressz hatása az egyénre: A vegetatív rendszer kimerülése

73 1970-es évek csak 7 betegséget tekintettek pszichés alapúnak:
Tartós stressz – pszichés problémák – testi problémák – pszichoszomatika 1970-es évek csak 7 betegséget tekintettek pszichés alapúnak: Asztma Colitis (gyulladásos bélbetegség) Gyomorfekély Magas vérnyomás Rheumatoid arthritis (sokízületi gyulladás) Anorexia nervosa (ma már nem sorolják a pszichoszomatikus betegségek közé) Pajzsmirigy túlműködés Ma jóval többet tekintenek pszichoszomatikusnak

74 Ingerspecifikus elmélet
Az egyén valamelyik szerve, szervrendszere érzékenyebb

75 Pszichoanalitikusok Bizonyos betegséghez bizonyos személyiség társul (ma már nem elfogadott): Asztma: szorongó, bizonytalan, rosszul alkalmazkodó, kényszeresen kötelességtudó Ekcéma: önbüntető, frusztrált, szeretetéhes

76 A típus: szív- és érrendszeri betegségek – agresszív, nyugtalan, teljesítményorientált, versengésre hajló, ellenséges, türelmetlen B típus: nyugodt, kiegyensúlyozott C típus: daganatos betegségek – tehetetlenség, szorongó, túlzott alkalmazkodás, elfojtás, saját érdekek háttérbe szorítása D típus: koszorúér betegségek – elnyomott negatív érzelmek, szociális kapcsolatok kerülése, aggodalom, düh – szociális gátlás + negatív affektivitás

77 Az egészségnevelés módszerei

78 Testi – lelki – szellemi harmóniára nevelés
Embert olyan fejlettségi szintre juttatni, hogy maga akarjon minél egészségesebb lenni, megszerzett egészségét megőrizni Függ: Adott tanuló életkorától Egészségi állapotától Konkrét területei: Táplálkozás Testápolás Testedzés Családi élet Mentális élet

79 6-10 évesek Felmérés (megfigyelés) – tisztaság, viselkedéskultúra – tükrözi anyagi, lélektani, szociális helyzetet Személyes elbeszélgetés – család szociális viszonyai Szoktatás – családból hozott jó szokások megőrzése, hiányzóak kialakítása Mintakövetés – egyik gyerek a másik számára Egyéni és közös alkotó munka – művészi nevelés, közös tevékenység a szociális harmóniáért

80 10-14 évesek Lásd: Előzőek Megfigyelni fejlődést, stagnálást, társakhoz való viszonyát, visszafejlődést Egyéni elbeszélgetés - közvetett indirekt módszerek hasznosabbak, élethelyzethez kötni Szoktatás helyett racionális meggyőzés Mintakövetés – általában ő választja a példaképet Egyéni és közös alkotómunka – tudatos önépítés, egyéni érdeklődés

81 14-18 évesek Megfigyelés Egyéni beszélgetés – nagy igény rá
Szoktatás helyett egzakt tudományos feltárás, intellektuális felismerés, meggyőzés Minta – felnőtt, kortárs, sztárok, történelmi hősök

82 A mentálhigiéné- egészségpszichológia-egészségnevelés intézményi háttere
Hatvani Andrea: A mentálhigiéné alapjai. In: dr. Estefánné-Ludányi (szerk.): Esélyteremtés a pedagógiában. EKF, Eger 2001.

83 Professzionális intézmények
Laikus intézmények Család Szomszédok Közösségi kapuőrök Önsegítő csoportok Professzionális intézmények Egészségügyi intézmények Szociálpolitika intézményei Oktatási-nevelési intézmények

84 Család mentálhigiénés funkciói
Információ rendszerezése, gyűjtése értelmezése Visszajelentő, útmutató Életfilozófia, identitás forrása Referencia és kontrollcsoport Gyakorlati segítség Pihenés, regeneráció

85 Szomszédság - barátok Ventilláció Konkrét kézzelfogható segítség
Valahová tartozás

86 Közösségi kapuőrök Határokat őrzi Normákat határozza meg
Befogadásról – kirekesztésről dönt

87 Önsegítő csoport Támogat Érték közös tevékenység önkéntes Laikusok
Sem egyéb laikus, sem professzionális segítők nem használnak

88 Típusok Alkalmazkodó - változtató Egyéni - kollektív

89 Az iskola A pedagógusoktól a mai társadalom elvárja:
személyiségformáló, fejlesztő funkció, betöltését. oktató ismeretátadó funkciót a családi szocializáció hiányosságait reszocializáló, korrigáló funkció zavarfelismerő, diagnosztikai funkció családdal kapcsolattartó, rekreációs, családgondozó funkció a gyermek személyiségfejlődési, magatartási problémát helyreigazító „pszichoterapeutai” funkció betöltését is. (Bagdy, Telkes)

90 Az iskolai mentálhigiéné lehetőségei (Buda):
A mentálhigiénés oktatás. Ez felvilágosítást jelent, ami önmagában kevéssé hatékony. Mentálhigiénés prevenció. Ide például olyan programok tartoznak, amelyek felkészítik a gyermeket arra, hogy ellen tudjon állni a csábításoknak, mondjuk olyan esetekben, ha droggal kínálják stb.. Korrektív programok. Ezek a korrekciót célozzák. Ilyenek például azok a programok amelyek a kommunikációs készségeket fejlesztik magyaróra keretein belül, vagy a saját testtel, annak lehetőségeivel, képességeivel való bánást testnevelés óra során stb.

91 Önértékelés fejlesztése
Önértékelés fejlesztése. Ezek általában kreatív vagy mozgásfejlesztő programok stb. Önsegítés, kortárs segítők. A kortárs segítők olyan speciálisan kiképzett tanulók, akik képesek a társaiknak valamilyen problémájuk megoldásában segíteni. A felnőtt segítőkkel szembeni előnyük, hogy a hozzáfordulóknak nagyobb az önhatékonyság, az autonómiaérzetük, inkább érzik úgy, hogy szabad akaratukból kértek segítséget, mint azok, akik felnőtt segítőkhöz fordulnak.

92 Tanári személyiség erősítése, védelme
Tanári személyiség erősítése, védelme. Ide az esetmegbeszélés, a szupervízió módszerei tartoznak. Iskolai szervezeti konzultáció és szervezetfejlesztés. Ezek a módszerek az iskola egész kollektívájának a fejlesztését célozzák. Szülőkapcsolatok befolyásolása. A szülőkkel való szoros kapcsolattartás segíthet a gyermekek mentálhigiénés problémáinak felismerésében, a mélyebb okok feltárásában, és a korrekcióban is. Nyitás a közösség az adott ökoszisztéma felé. Például ünnepségek, vagy ismeretterjesztő előadások stb. megrendezésével. Így az iskola az adott közösség mentálhigiénés centrumává válhat.

93 Burn out - kiégés Kulcsár Zsuzsanna: Egészségpszichológia. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2002

94 Fogalma: A fáradtság vagy frusztráció állapota, ami akkor jön létre, ha valamilyen célnak, életmódnak, kapcsolatnak való teljes elköteleződés nem hozza meg az elvárt eredményt (Freudenberg). A kiégést az empátiás kapacitás kimerülése. A beleérző képesség csökkenése vezet érzelmi kimerüléshez (Kulcsár).

95 Tünetei: Fizikai tünetek, mint a krónikus fáradtság érzése, és a pszichoszomatikus tünetek, mint például fejfájás, emésztési zavar, alvászavar. Érzelmi tünetek. Ide tartozik a depresszió, a szorongás, a félelem, a reménytelenségérzés, kudarcélmény, tehetetlenségérzés, és a munkába vetett hit elvesztése. Attitűdbeli tünetek. Ez negatív cinikus hozzáállást jelent a munkához, kollégákhoz. A munkamorál romlása. Például a késések számának növekedése, a határidők be nem tartása stb A kiégés tüneteire gyorsuló spirál a jellemző.

96 Kiégés elméletei – Maslach a kiégés multidimenzionális modellje
Emocionális kimerülés –egyéni aspektus: fizikai és érzelmi fáradtság Másoktól elidegenedés – deperszonalizáció – interpeszonális dimenzió: negatív,közömbös,érzéktelen,távolságtartó attitűd. Személyes teljesítmény csökkenés – önértékelési aspektus: csökkent kompetenciaérzés, alacsony produktivitás Egyes dimenziók külön-külön de együtt is megjelenhetnek.

97 Okok: Munkaterhelés Kontrollhiány Munkáért kapott jutalom
Munkahelyi közösség Becsületes munkahely Munkahely és egyén értékei közötti összeillés

98 Borritz és Kristensen modellje
Egyéni kiégés: fizikai,érzelmi fáradtság Munkához kapcsolódó kiégés: munkához kapcsolódó fáradtság Klienshez kapcsolódó kiégés:klienssel való egyéni találkozáshoz kapcsolódó fáradtság

99 Hobfoll, Shirom: forráskonzervációs modell
Amikor a segítőnek piaci követelményeknek kell megfelelni Saját készségek,tárgyi feltételek, energia, mint forrás Mi van forrásvesztéskor?

100 Pines: Pszichoanalítikus-egzisztencialista modell
értelemkeresés

101 Edelwich Brodsky és Georg E. Becker a burnout kialakulásának öt fázisa
Az idealizmus szakasza: nagy lelkesedés a szakmáért, a kliensért való intenzív fáradozás, a kollégákkal való élénk kapcsolattartás, a lelkes idealista segítők a személyiségüket tekintik a legfontosabb "munkaeszköznek". A segítés kudarcát a személyiség felelősségeként, saját kudarcaként élik meg. Irreális elvárások a kliens feltétlen változni akarásában, azonnali eredmények szükségletében. A realizmus fázisa: szakmája iránt elkötelezett, kooperatív együttműködés a kollégákkal, érdeklődik a kliens fejlődése iránt. A távolságtartás és részvét egyensúlyának megteremtésén fáradozik.

102 A stagnálás vagy a kiábrándulás fázisa: csökken a teljesítőképesség, érdeklődés, nyitottság. A klienssel való kapcsolat a legszükségesebbekre korlátozódik. A kollégákkal való beszélgetések gyakran terhesek, vagy csupán a saját védekező viselkedés megerősítését szolgálják. A frusztráció fázisa: szakmájukban visszahúzódnak, a klienseket becsmérlik, egyre több negatív változást észlelnek rajtuk. A szakmai, közéleti tevékenységből való visszavonulás annak értelmetlensége és üressége miatt. Kétségbe vonódik a saját tudás és a hivatás értelme és értéke. Az apátia fázisa: a minimumra korlátozódik a klienssel való interakció. A szakmai munka sematikusan történik. A kliens felé a hangulat ellenséges. A segítő a kollégákat kerüli, a helyzet megváltoztatásának lehetőségét elveti.

103 A segítő személyisége mint rizikófaktor – helfer szindróma (Ónody Sarolta)
W. Schmidbauer - helfer-szindróma: Személyiség: kora gyermekkori nem tudatos, indirekt szülői elutasítást, melyet a gyerek azonosulás révén tud emocionálisan feldolgozni. Énideál-identifikáció altruista normákkal. Ez a kora gyermekkori narcisztikus sérülés nem válik tudatossá a segítő számára, hanem átfordul cselekvésbe. Motiváció: Azért segít másokon, hogy saját valódi érzéseit, szükségleteit ne kelljen észrevennie, egy belső űrt tölt ki, mely a spontán érzésektől való félelemből származik, és összefügg "az elutasított gyermek" tudattalan dühével. Nem tudatos, rejtett motiváció.

104 Megoldási lehetőségek:
Feladás, pálya módosítás. Szakmán belül új állás keresése Szakmán belül de adminisztratív munkakörbe elhelyezkedés Továbbtanulás, A személyiség erejének növelésével aktív megküzdési technikák: szakmai támasz keresése más aktivitásokba, mint például hobbik bekapcsolódás egészségesebb életstílust kialakítása 104


Letölteni ppt "egészségpszichológia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések