Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az utazási igények megismerése
2016.
2
Az utazási igények megismerése
A személyközlekedési szükségletek megismerése előfeltételét képezi a közösségi közlekedési rendszer megszervezésének. A szükségleteket akkor tekintjük ismerteknek, ha tisztázottak a nagyságára, térbeni (honnan-hova) megoszlására, jelentkezésének időbeni alakulására, egyenlőtlenségeire, ingadozásaira, jellegére, összetételére (elsősorban kiváltó okok szerinti megoszlására) vonatkozó jellemző adatok. Az utazási szükségletek megismerésének főbb módszerei a következők: a területi munkamegosztás elemzése, különböző szervezetek adatszolgáltatásának felhasználása, utasszámlálás.
3
1. A területi munkamegosztás elemzése
Az utazási igények megismerése 1. A területi munkamegosztás elemzése Az utazási szükségletek végső soron a területi munkamegosztásból fakadnak, így a területi munkamegosztás elemzése révén a legfontosabb utasáramlatok megközelíthetők. A terület vizsgálatának elsősorban az alábbi tényezőkre kell kiterjednie: hol koncentrálódnak a lakóhelyek, (lakótelepek, lakóövezetek), az egyes települések esetében milyen a lakosszám és a munkahelyek aránya, a lakosság foglalkoztatás szerinti összetétele, hol vannak nagyobb dolgozó létszámot foglalkoztató munkahelyek, ezek a forgalomvonzó létesítmények; elsősorban ipari üzemek, milyen körzetekből, ill. településekről biztosítják a szükséges munkaerőt,
4
Az utazási igények megismerése
a kereskedelmi egységek, üzletek, áruházak, piacok, bevásárló központok elhelyezkedése, nyitvatartási ideje, ill. piaci napok, az egészségügyi ellátás szervezete, egészségügyi központok (szakrendelők, központi kórházak stb.), milyen az államigazgatási beosztás, az egyes államigazgatási szervek hatóköre, a kulturális intézmények (mozi, színház, hangverseny, múzeum) és sport létesítmények elhelyezkedése, vonzáskörzetei, programjai, a szórakozó- és vendéglátóhelyek elhelyezkedése, nyitvatartási ideje, az üdülőhelyek, üdülő körzetek elhelyezkedése, vonzáskörzetei, az üdülőkörzet jellege (téli, nyári, gyógyüdülő).
5
2. Különböző szervezetek adatszolgáltatása
Az utazási igények megismerése 2. Különböző szervezetek adatszolgáltatása Azok a szervezetek, amelyek működéséhez a helyváltoztatások szorosan kapcsolódnak, rendszerint rendelkeznek olyan adatokkal, amelyek az utazási igényekre is utalnak. ipari üzemek, közületek, intézmények, önkormányzatok stb. 3. Utasszámlálás a közúti tömegközlekedésben Az utasszámlálás az utazási igények megismerésének legpontosabb eszköze, de nagyon komoly szervezési munkát igényel, s jelentős munkaerőigénye következtében nagyon költséges.
6
Az utazási igények megismerése
Utasszámlálási módszerek Keresztmeszeti utasszámlálás Célforgalmi utasszámlálás Megállóhelyen tartózkodó számlálóbiztossal Vonalra szűkített célforgalmi utasszámlálás Másodjegyes eljárás Járművön utazó száml. biztossal Jármű vezetője által Járművön elhely. számláló-szerkezettel Járművön elhe-lyezett jegykiadó automata adatai alapján El. menetjegy rsz.-ek adatainak feldolgozása alapján Általános célforgalmi utasszámlálás Munkahelyi interjú Hálózaton végzett kikérdezés Lakóhelyi interjú
7
3.1. Keresztmetszeti utasszámlálási eljárások
Az utazási igények megismerése 3.1. Keresztmetszeti utasszámlálási eljárások A keresztmetszeti utasszámlálásként alkalmazott összes módszer lényegében a következő alaptípusokra vezethető vissza: megállóhelyen tartózkodó számláló biztossal történő utasszámlálás, járművön utazó számláló biztossal történő számlálás, jármű vezetője által végzett számlálás, járművön elhelyezett számláló szerkezettel történő számlálás, járművön elhelyezett jegykiadó automata adatai alapján történő utasszám meghatározás.
8
Az utazási igények megismerése
Megállóhelyen tartózkodó számláló biztossal történő utasszámlálás A megállóban tartózkodó számláló biztos(ok) – az erre a célra szerkesztett számlálólapra – feljegyzi(k) a megállóhoz közeledő autóbusz érkezési idejét, viszonylatszámát, rendszámát, a le- és felszálló utasszámot, valamint az autóbusz indulási idejét perc pontossággal. A megállóban tartózkodó számláló biztossal történő utasszámlálás egy speciális formája az ún. „folthatás”-rendszerű utasszámlálás. A számlálóbiztos az autóbuszba betekintve állapítja meg a jármű telítettségét. A módszer nem szolgáltat pontos adatokat, de alkalmas egy számlálás ellenőrzésére vagy egy tervezett számlálás előkészítésére.
9
Telítettségi kategóriák
Az utazási igények megismerése Telítettségi kategóriák
10
Az utazási igények megismerése
Járművön utazó számláló biztossal történő utasszámlálás Ennél a módszernél a számláló biztosok az autóbuszon utazva számolják az egyes megállókban fel-, illetve leszálló utasokat, s azt feljegyzik a számlálólapra. A módszernek számos előnye van a megállóban végzett számlálással szemben: létszámigénye, ezáltal a számlálás költsége is kisebb, a számlálók ülve végzik munkájukat, a számlálók és a számlálólapok nincsenek kitéve az időjárás viszontagságainak, a járművön utazva biztonságosabb a számlálás, mint a megállóban tartózkodva.
11
Az utazási igények megismerése
Utasszámláló lap
12
A jármű vezetője által végzett utasszámlálás
Az utazási igények megismerése A jármű vezetője által végzett utasszámlálás Lényegében azonos a járművön utazó számláló biztossal történő számlálással, eltérés csak annyi, hogy a munkát az autóbuszvezető végzi. A járművön elhelyezett számláló berendezésekkel történő utasszámlálás Működési elvük alapján három csoportra oszthatók: fotocella taposószőnyeg terhelésmérő Járművön elhelyezett jegykiadó automata adatainak feldolgozása alapján történő utasszámlálás
13
3.2. Célforgalmi utasszámlálási eljárások
Az utazási igények megismerése 3.2. Célforgalmi utasszámlálási eljárások A célforgalmi utasszámlálási módszerek sorában megkülönböztetjük: a vonalra szűkített célforgalmi utasszámlálási eljárásokat: másodjegyes eljárás a menetjegykiadó, ill. bérletérvényesítő automata adatai alapján történő utasszám meghatározás az általános célforgalmú utasszámlálási eljárásokat: munkahelyi interjú lakóhelyi interjú a hálózaton történő kikérdezés
14
Célforgalmi számlálólap
Az utazási igények megismerése Célforgalmi számlálólap
15
Az utasszámlálás lebonyolítása
Az utazási igények megismerése Az utasszámlálás lebonyolítása Igények meghatározása A terület főbb jellemzőinek összegyűjtése a közlekedés jellege (helyi, elővárosi, környéki, stb.), a forgalmat lebonyolító autóbuszok száma és típusa, megállóhelyek száma, a megállóhelyek közötti távolság- és időadatok, napi járatszám, ill. járatsűrűség, a forgalom időbeni ingadozása, az alkalmazott menetjegyrendszer, bérletes utasok aránya, stb.
16
Az utasszámlálási módszer kiválasztása
A módszer kiválasztását döntő mértékben az adatigény határozza meg. A keresztmetszeti eljárások elsősorban - a járműkapacitás méretezéséhez, - a járatok számának megállapításához, - betétviszonylatok kialakításához, - gyorsjáratok közlekedtetéséhez, - a zsúfoltsági csúcsok kimutatásához, - az utazási igények időbeni ingadozásának megállapításához használhatók. A célforgalmi számlálási módszerek - a közlekedési rend kialakításához, - az autóbuszhálózat megtervezéséhez, - a járati útvonalak kijelöléséhez, - a zónarendszerű közlekedés bevezetéséhez, - az utazási szokások, jellemzők feltárásához szolgáltatnak adatokat.
17
Az utasszámlálás előkészítése
Az utazási igények megismerése Az utasszámlálás előkészítése Ebben a fázisban kell - a számlálásba bevont megfigyelési pontokat kijelölni, - az érintett terület körzetbeosztását elkészíteni, - a számlálás időpontját és időtartamát meghatározni, - megtervezni és legyártani a felhasználásra kerülő segédeszközöket (számlálólapok, útmutatók stb.), - a számlálást végzőket kijelölni, munkabeosztásukat elkészíteni, oktatásukat elvégezni, - a számlálás eredményeinek kiértékelési módját meghatározni. Az utasszámlálás végrehajtása Az utasszámlálás során felvett adatok kiértékelése
18
A megállók közötti utasterhelés
Az utazási igények megismerése A megállók közötti utasterhelés
19
Az utazási igények megismerése
Utasáramlási ábra
20
A körzetek közötti utasáramlatok
Az utazási igények megismerése A körzetek közötti utasáramlatok
21
Az utazási igények megismerése
Az utasszámlálás révén a közlekedésre jellemző egyéb mutatószámok is számíthatók, pl.: tételes adatok viszonylatonként és irányonként tételes adatok fordánként indított járatok száma járműkilométer teljesítmény utasszám irányonként megállók közötti utasterhelés megállónkénti utasforgalom zsúfolt járatok kihasználatlan járatok késett járatok utaskilométer teljesítmény férőhelykilométer teljesítmény férőhelykihasználás a felkínált férőhely és a maximális utasszám az átlagos utazási távolság
22
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.