Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIlona Péter Megváltozta több, mint 6 éve
1
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében
Dr. Nagy Márta Eger
2
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat
Az ilyen gyakorlat tilalmának általános rögzítése Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat (tevőlegesen v. mulasztással) Agresszív kereskedelmi gyakorlat „Feketelista”
3
Eljáró hatóságok NFH PSZÁF GVH Laikusok –a fogyasztók - számára szinte átláthatatlan - áttétel, együttműködés
4
Mit tehetnek a „civilek”?
- fogyasztói érdekek feltárása, érvényesítése - fogyasztókkal szemben alkalmazott ÁSZF figyelemmel kísérése - eljárás, vizsgálat,intézkedés kezdeményezése a fogyasztói jogok v. érdekek védelme érdekében - közreműködés a fogyasztóvédelmi politika kialakításában - fogyasztók tájékoztatása : tanácsadó irodák, információs rendszer oktatás, tájékoztatás – mind a fogyasztók, mind a közvélemény tájékoztatása nemzetközi szervezetek tevékenységében való részvétel közreműködés a nemzeti szabványosításában
5
Felmerülő probléma I. : a tájékozatlanság
Fttv.: „ A kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el…” Probléma: elvárhatóság saját maguk általi téves megítélése
6
Mit tehetünk? Oktatás, képzés Jogi tanácsadás : a „zavaros” helyzetek tisztázása – hatásköri kérdések Probléma: nehezen értik meg, hogy a hatóságok eljárása nem az egyéni ügyek elbírálására szolgál „csalódott”, „magára hagyott fogyasztó”
7
Felmerülő probléma II. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése általában a hagyományostól eltérő értékesítési formákhoz kapcsolódik Leggyakrabban minőségi kifogás miatt fordulnak tanácsért a „civilekhez”, és csak így, utólag szerzünk tudomást egy esetleges jogszabálysértő magatartásról
8
Felmerülő probléma III.
a fogyasztók azonnali eredményt akarnak elérni bizonyos esetekben nem mutatnak hajlandóságot a hatósághoz fordulni fiatalabb korosztály : tájékozottabb, esetükben egyre jellemzőbb a „Legalább a céget büntessék meg…” hozzáállás
9
Szükség lenne a hatáskör bővítésére a hatékonyság érdekében
Probléma: Ha békéltető testületi eljárás során fel is merül a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartás, a békéltető testületnek nincs jogi lehetősége a fogyasztó „kioktatására”, a feltételezett jogsértés hatóságnál történő bejelentésére Szükség lenne a hatáskör bővítésére a hatékonyság érdekében
10
termékbemutató : akár 100m2 helyiséget is lehűt
Jogesetek . „hűtő, fűtő, légtisztító, párásító berendezés” termékbemutató : akár 100m2 helyiséget is lehűt Felmerül a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat lehetősége, az áru lényeges jellemzője – adott célra való alkalmassága - tekintetében
11
Pontgyűjtős játék meghirdetése
Jogesetek Benzinkút Pontgyűjtős játék meghirdetése Bizonyos értékű tankolás esetén szerzett pontokat tárgyi ajándékokra lehet beváltani Nem minden nyereménytárgy állt rendelkezésre
12
Jogesetek Utazással egybekötött termékbemutató, többfunkciós sütőedény, mely egy „egész kacsa megsütésére alkalmas zsiradék nélkül” Első használatkor eltört a fogantyú, sütőlapon égésnyomok - megtévesztő
13
Jogesetek Gyógyító, masszírozó elektromos ülőpárna
a gerincbántalmak 100%-os megszüntetését ígérte, már 5 használat után Egészségre gyakorolt hatása tekintetében megtévesztés
14
Összefoglalás A civil szervezetek legfontosabb, a fogyasztók számára kézzelfogható szerepe a tájékoztatás és oktatás Naprakész információk, adatbázisok, „feketelisták”
15
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.