Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kognitív-tapasztalati self-elmélet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kognitív-tapasztalati self-elmélet"— Előadás másolata:

1 A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Seymour Epstein modellje

2

3 A CEST elemei Négy alapvető igény Négy alapvető hiedelem
Az információfeldolgozás 3 szintje A realitás implicit elméletei

4 Négy alapvető igény Maximálni az örömöt, minimalizálni a fájdalmat
A kapcsolódás igénye Az önértékelés igénye Az adatokat egy stabil, koherens fogalmi rendszerbe illeszteni

5 Gyakorlat Soroljuk be az eddig tanult személyiséggel kapcsolatos elméleteket aszerint, milyen igényeket tartanak elsődlegesnek!

6 A viselkedés a négy alapvető szükséglet kompromisszumának a terméke
Az egészséges és hatékony funkcionálás a négy alapvető szükséglet egyenrangú kielégítettségének függvénye

7 Gyakorlat Milyen alapvető hiedelmek kapcsolódhatnak a 4 alapvető igényhez az előbb választott esetekben? 1.) Párkapcsolati problémával keres fel egy fiatalember: nem tud tartósan megmaradni egy nő mellett sem 2.) Egy fiatal lánynak problémát okoz alapvető félénksége, ami főleg teljesítményhelyzetekben jelentkezik: pl. nem tud szóban vizsgázni 3.) Egy már 30-as fiatalembernek az okoz problémát, hogy családja összes tagjával rossz a kapcsolata

8 Négy alapvető hiedelem
Mennyire jóindulatú vagy rosszindulatú a világ Mennyire megbízhatóak vagy veszélyesek az emberek Mennyire értékes vagy értéktelen az én Mennyire értelmes vagy érthetetlen a világ

9 Gyakorlat: Fejezzük be az alábbi mondatokat!
A pénz ... A világ engem.... Ami számomra fontos, az .... Nem értem ... Sosem fogom elfelejteni, hogy... Nem tartom lényegesnek, hogy... A családi kapcsolataim.... A férfiak (nők) ....

10 Az információfeldolgozás 3 szintje
Analitikus, racionális Automatikus, tapasztalati Asszociációs

11 A tapasztalati és a racionális rendszer összehasonlítása
Tapasztalati Racionális Holisztikus Analitikus Emocionális Logikus Asszociációs ok-okozati kapcsolatok Eredményvezérelt Folyamatvezérelt A múlt emlékeinek Az események tudatos rezdülése közvetít értékelése mediálja a viselkedést

12 Konkrét képekben,. Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban,
Konkrét képekben, Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban, szavakban, számokban narratívákban kódol kódolja a világot Gyors feldolgozás: az Lassabb feldolgozás: a azonnali tevékenység- késleltetett re irányul tevékenységre irányul Kevésbé változik: csak Gyorsabban változik: a ismétlődő vagy erős gondolkodás sebességével tapasztalattal változik változik Durvábban differenciált Jobban differenciált: kategorikus dimenzionális gondolkodás gondolkodás

13 10. Durvábban integrált Jobban integrált (kognitív-affektív modulok)
11. Passzívan és tudat- Aktívan és tudatosan előttesen éljük meg: éljük meg: kontrolláljuk érzelmeink elragadnak gondolatainkat 12. Önigazolóan érvényes, Logika és bizonyíték kell a tapasztalás a hit az igazolásához

14 Az önálló tapasztalati rendszerre utaló bizonyítékok
„Nem volt kedvem tanulni, de meggyőztem magam” Irracionális félelmek, reklámok Piaget kísérlete: a gyerek nem tud beszámolni nonverbális tudásáról

15 A különálló tapasztalati rendszer felismerésével szembeni ellenállás
A tapasztalat a háttér, előtérben a gondolkodás van A cselekvés valódi okától függetlenül mindig tudunk magyarázatokat adni Jobban szeretjük az „érzelmei áldozata” szerepet Nem szívesen térünk át új paradigmára

16 A tapasztalati sémák Az érzelmek adják hozzájuk a „királyi utat”
A tudatelőttes kogníciók módosításával változtathatjuk meg az érzelmeket Kognitív terápia

17 Gyakorlat Találjunk ki egy olyan tesztet, ahol láthatóvá válik az élményszerű „gondolkodás”, a tapasztalati rendszer!

18 A maladaptív sémák fenntartása
Elfojtással ill. más elhárításokkal A magasabbrendű sémákat elszigeteljük az aktuális élménytől A fogalmi rendszer fenntartása: elszigeteléssel, szelektív észleléssel, az események szelektív keresésével Érzékeny pont és kényszer

19 Érzékeny pont és kényszer
Érzékeny pont: olyan tapasztalati általánosítások, amelyek bizonyos helyzetek veszélyes voltára utalnak. Bizonyos helyzetek az idegeinkre mennek. Kényszer: olyan általánosítás, amely arra vonatkozik, hogy bizonyos viselkedésmódok alkalmasak a félelem csökkentésére. Mereven viselkedünk bizonyos helyzetekben, kényelmetlen, ha nem viselkedünk a kényszernek megfelelően, és a fenyegetettség állapotában a kényszer még kifejezettebb .

20 Gyakorlat: Találjunk olyan elméleteket, ahol az „érzékeny pont” és „kényszer” – nem feltétlenül ezekkel a megnevezésekkel – szerepelnek!

21 A konstruktív gondolkodás
A tapasztalati rendszer intelligenciája Az automatikus gondolkodás tartalmára és folyamataira vonatkozó tételek A személy saját elméletének hiedelmei Túláltalánosítás, kategorikus gondolkodás, mágikus gondolkodás stb Feltételezhetően a koragyermekkori élményeknek van a legnagyobb szerepe

22 Konstruktív gondolkodás
Olyan automatikus kognitív folyamat, amely úgy serkenti az élet problémáival való megküzdést, hogy a hatékony megoldás valószínűségét maximalizálja, az egyénnek önmagának ill. másoknak okozott stressz mértékét pedig minimalizálja

23 A konstruktív gondolkodás jellemzői
A konstruktív gondolkodás a problémák minimális stressz-költséggel történő megoldásának képessége A konstruktív gondolkodás mozgatója a változás iránti érzék, ilyen értelemben az ember legjellegzetesebb jegyét, a változásra való képességet, mint az eredményes alkalmazkodás lényegét reprezentálja

24 A konstruktív gondolkodás kérdőív faktorai
Érzelmi megküzdés Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás

25 Gyakorlat Találjunk 2-2 tételt mindegyik faktorra! Érzelmi megküzdés
Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás

26 Vizsgálatok a Konstruktív Gondolkodás Skálával

27


Letölteni ppt "A kognitív-tapasztalati self-elmélet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések