Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Seymour Epstein modellje
3
A CEST elemei Négy alapvető igény Négy alapvető hiedelem
Az információfeldolgozás 3 szintje A realitás implicit elméletei
4
Négy alapvető igény Maximálni az örömöt, minimalizálni a fájdalmat
A kapcsolódás igénye Az önértékelés igénye Az adatokat egy stabil, koherens fogalmi rendszerbe illeszteni
5
Gyakorlat Soroljuk be az eddig tanult személyiséggel kapcsolatos elméleteket aszerint, milyen igényeket tartanak elsődlegesnek!
6
A viselkedés a négy alapvető szükséglet kompromisszumának a terméke
Az egészséges és hatékony funkcionálás a négy alapvető szükséglet egyenrangú kielégítettségének függvénye
7
Gyakorlat Milyen alapvető hiedelmek kapcsolódhatnak a 4 alapvető igényhez az előbb választott esetekben? 1.) Párkapcsolati problémával keres fel egy fiatalember: nem tud tartósan megmaradni egy nő mellett sem 2.) Egy fiatal lánynak problémát okoz alapvető félénksége, ami főleg teljesítményhelyzetekben jelentkezik: pl. nem tud szóban vizsgázni 3.) Egy már 30-as fiatalembernek az okoz problémát, hogy családja összes tagjával rossz a kapcsolata
8
Négy alapvető hiedelem
Mennyire jóindulatú vagy rosszindulatú a világ Mennyire megbízhatóak vagy veszélyesek az emberek Mennyire értékes vagy értéktelen az én Mennyire értelmes vagy érthetetlen a világ
9
Gyakorlat: Fejezzük be az alábbi mondatokat!
A pénz ... A világ engem.... Ami számomra fontos, az .... Nem értem ... Sosem fogom elfelejteni, hogy... Nem tartom lényegesnek, hogy... A családi kapcsolataim.... A férfiak (nők) ....
10
Az információfeldolgozás 3 szintje
Analitikus, racionális Automatikus, tapasztalati Asszociációs
11
A tapasztalati és a racionális rendszer összehasonlítása
Tapasztalati Racionális Holisztikus Analitikus Emocionális Logikus Asszociációs ok-okozati kapcsolatok Eredményvezérelt Folyamatvezérelt A múlt emlékeinek Az események tudatos rezdülése közvetít értékelése mediálja a viselkedést
12
Konkrét képekben,. Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban,
Konkrét képekben, Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban, szavakban, számokban narratívákban kódol kódolja a világot Gyors feldolgozás: az Lassabb feldolgozás: a azonnali tevékenység- késleltetett re irányul tevékenységre irányul Kevésbé változik: csak Gyorsabban változik: a ismétlődő vagy erős gondolkodás sebességével tapasztalattal változik változik Durvábban differenciált Jobban differenciált: kategorikus dimenzionális gondolkodás gondolkodás
13
10. Durvábban integrált Jobban integrált (kognitív-affektív modulok)
11. Passzívan és tudat- Aktívan és tudatosan előttesen éljük meg: éljük meg: kontrolláljuk érzelmeink elragadnak gondolatainkat 12. Önigazolóan érvényes, Logika és bizonyíték kell a tapasztalás a hit az igazolásához
14
Az önálló tapasztalati rendszerre utaló bizonyítékok
„Nem volt kedvem tanulni, de meggyőztem magam” Irracionális félelmek, reklámok Piaget kísérlete: a gyerek nem tud beszámolni nonverbális tudásáról
15
A különálló tapasztalati rendszer felismerésével szembeni ellenállás
A tapasztalat a háttér, előtérben a gondolkodás van A cselekvés valódi okától függetlenül mindig tudunk magyarázatokat adni Jobban szeretjük az „érzelmei áldozata” szerepet Nem szívesen térünk át új paradigmára
16
A tapasztalati sémák Az érzelmek adják hozzájuk a „királyi utat”
A tudatelőttes kogníciók módosításával változtathatjuk meg az érzelmeket Kognitív terápia
17
Gyakorlat Találjunk ki egy olyan tesztet, ahol láthatóvá válik az élményszerű „gondolkodás”, a tapasztalati rendszer!
18
A maladaptív sémák fenntartása
Elfojtással ill. más elhárításokkal A magasabbrendű sémákat elszigeteljük az aktuális élménytől A fogalmi rendszer fenntartása: elszigeteléssel, szelektív észleléssel, az események szelektív keresésével Érzékeny pont és kényszer
19
Érzékeny pont és kényszer
Érzékeny pont: olyan tapasztalati általánosítások, amelyek bizonyos helyzetek veszélyes voltára utalnak. Bizonyos helyzetek az idegeinkre mennek. Kényszer: olyan általánosítás, amely arra vonatkozik, hogy bizonyos viselkedésmódok alkalmasak a félelem csökkentésére. Mereven viselkedünk bizonyos helyzetekben, kényelmetlen, ha nem viselkedünk a kényszernek megfelelően, és a fenyegetettség állapotában a kényszer még kifejezettebb .
20
Gyakorlat: Találjunk olyan elméleteket, ahol az „érzékeny pont” és „kényszer” – nem feltétlenül ezekkel a megnevezésekkel – szerepelnek!
21
A konstruktív gondolkodás
A tapasztalati rendszer intelligenciája Az automatikus gondolkodás tartalmára és folyamataira vonatkozó tételek A személy saját elméletének hiedelmei Túláltalánosítás, kategorikus gondolkodás, mágikus gondolkodás stb Feltételezhetően a koragyermekkori élményeknek van a legnagyobb szerepe
22
Konstruktív gondolkodás
Olyan automatikus kognitív folyamat, amely úgy serkenti az élet problémáival való megküzdést, hogy a hatékony megoldás valószínűségét maximalizálja, az egyénnek önmagának ill. másoknak okozott stressz mértékét pedig minimalizálja
23
A konstruktív gondolkodás jellemzői
A konstruktív gondolkodás a problémák minimális stressz-költséggel történő megoldásának képessége A konstruktív gondolkodás mozgatója a változás iránti érzék, ilyen értelemben az ember legjellegzetesebb jegyét, a változásra való képességet, mint az eredményes alkalmazkodás lényegét reprezentálja
24
A konstruktív gondolkodás kérdőív faktorai
Érzelmi megküzdés Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás
25
Gyakorlat Találjunk 2-2 tételt mindegyik faktorra! Érzelmi megküzdés
Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás
26
Vizsgálatok a Konstruktív Gondolkodás Skálával
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.