Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAmanda Fodor Megváltozta több, mint 6 éve
1
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
10. Előadás Karbantartási rendszerek. Gépjármű üzemképességének megbízhatósága Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
2
Karbantartási rendszerek
A karbantartási rendszerek meghatározzák a vizsgálati csoportok tartalmát és azok gyakoriságát. Fajtái: 1, Merevciklusú karbantartási rendszerek => adott időközönként el kell végezni. 2, Egyedi karbantartási rendszerek.
3
Merevciklusú karbantartási rendszerek
a, 3 lépcsős karbantartási rendszer 1, lépcső: Napi gondozás (aknás vizsgálat) 2, lépcső: I. számú műszaki szemle. 3, lépcső: II. számú műszaki szemle. Gyakoriságot meghatározó tényező gyakoriság 1 (aknás v.) üzemi nap üzemelési nap üzemi nap üzemelési nap 2 Naptári nap 6 hét 3 Naptári nap 1 év
4
b, Korszerűsített karbantartási rendszer
A háromlépcsős előnyei megmaradnak 1, napi gondozás üzemelési nap üzemelési nap aknás vizsgálat üzemelési nap üzemelési nap 2, vizsgálat km. futás km 3,kisjavítás km. futás km Tartalmazza: Megbontásos vizsgálat és szükség szerinti javítás II. sz. műszaki szemle műveletei + a technológiában előírt alkatrész cserék kötelezően Célja: a járulékos (közvetett) hibák kiküszöbölése. Gyengepontok: függőcsap+persely, gömbfejek, fékdob+fékpofa, tengely kapcsoló
6
c, Szakaszos v. gyári TMK karbantartási rendszer
„A” – szemle 20 e. km „B” – szemle 40 e. km „C” – szemle 60 e. km Példák: Ikarus 415 autóbusz: 1, napi gondozás üzemnap 2, aknás vizsgálat 1 hét 3, I. sz. műszaki szemle 6 hét 4, II. sz. műszaki szemle 1 év Audi TT Cupé: 1, napi gondozás 2, „A” szemle 20 e. km 3, „B” szemle 40 e. km 4, „C” szemle 80 e. km IVECO tgk.: 1, napi gondozás 2, szerviz művelet 15 e. km 3, átvizsgálás 25 e. km
7
Egyedi karbantartási rendszerek
Elhasználódással arányos karbantartás. Olyan igénybevétel mérő eszközök vannak melyek adott paramétereket vizsgálnak. a, Igénybevételek mérése mikroprocesszorral BMW => fordulatszámot mér -> kopás érték hűtővíz hőfoka elfogyasztott üzemanyag naptári napok Ezek figyelembevételével jön a szerviz jelzés BMW => ≈ 23 e. km nél
8
b, Személyi számítógéppel végzett mérés (SAP)
=> számítógépes program
9
e: km futás/ km futás norma:
0…35% 0,8 35,1…45% 0,9 45,1…55% 1,0 55,1…65% 1,1 65,1…75% 1,2 75% felett 1,3 üzemanyag korrekciós tényező: ü pl. Ik l/100 km Ik ,5 l/100 km Városi szorzó: 1,25…1,3 Útvonal szorzó: 1,1…1,5
10
PC kijelzi 1 héttel korábban BHJ 113 I. sz. szemle következik.
Javítószázalék: adott jármű hány százalékban nem vesz részt a forgalomban, mert: - I. sz. szemlén, - II. sz. szemlén, - futójavítás, - szerviz, - karambolos javítás, - v. alkatrész hiány miatt áll az autó. pl. 100db autóbuszból 8db-ot javítanak = 8 Javítási % Üzemképességi szint: = 100% - javítási % 100 – 8 = 92%
11
c, UFAC karbantartási rendszer:
Üzemanyag fogyasztáson alapuló kontrol KINZLE: 6000 ± 500 l gázolaj fogyasztása után => => I. számú műszaki szemle
12
Minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása a karbantartásba
TPM – Total Productiv Maintenance (Átfogó Termelékeny Tarbantartás) Feladata: - Optimalizálja a karbantartás hatékonyságát, - Megelőzi az autóbusz hibákat, - Segíti az öntevékeny karbantartást. Tartalma: 1, Karbantartás szükséglet megelőzése. Tervező asztalon karbantartás mentes konstrukciók tervezése. 2, Megfelelő karbantartás (TMK elv érvényesül). 3, Fejlesztő karbantartás. Folyamatosan figyelembe vesszük a dolgozók tevékenységét.
13
Összehasonlítás: Hagyományos TPM
Gépkocsivezető napi gondozást végzi öntevékeny karbantartás Karbantartó műhely karbantartás + javítás Karbantartás + javítás Mérnökök Karbantartási rendszer - Karbantartás mentesség tervezés figyelembe vétele. - Könnyű karbantarthatóság biztosítása
14
RCM Megbízhatóságra való törekvés => Repülőzésből származik
- Biztosítani kell egy adott szintű megbízhatóságot. - Költség minimalizálásra való törekvés.
15
Gépjárművek üzemeltetési megbízhatósága
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.