Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMagda Kis Megváltozta több, mint 6 éve
1
1 Merre tart a világ a matematikai szoftverek használatában? Kovács Zoltán Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet, Analízis Tanszék
2
Kereskedelmi matematikai szoftverek a SzTE Bolyai Intézetben
2 Kereskedelmi matematikai szoftverek a SzTE Bolyai Intézetben Maple 5 (campus wide licence), Maple 11 Wolfram Mathematica 7 (összegyetemi licenc) Mathworks Matlab (1 tanteremnyi licenc) Microsoft Excel (tisztaszoftver.hu)
3
3 Problémák Korszerű oktatás – korszerű szoftverek! De: nehéz anyagi forrást szerezni (upgrade)
4
4 Problémák Korszerű oktatás – korszerű szoftverek! De: nehéz anyagi forrást szerezni (upgrade) Biztos alapokon nyugvó kutatás? Zárt forráskód?
5
5 Problémák Korszerű oktatás – korszerű szoftverek! De: nehéz anyagi forrást szerezni (upgrade) Biztos alapokon nyugvó kutatás? Zárt forráskód? Matematikusként mélyen meg vagyok győződve arról, hogy tudományos nézőpontból csak a szabad szoftverek elfogadhatók. Egyrészt ha egy „matematikai” rendszer forráskódja nem publikus, akkor bármiféle számítási eredményt ad is, nem elfogadható matematikai bizonyítás részeként. Másrészt éppen matematikusként az volna a célom, hogy meglévő tételekre építsek új tételeket. Nagyon fontos lenne, hogy a meglévő algoritmusokat szabadon megvizsgálhassam, s ha kell, akár javítsam, bővítsem azokat. (Joris van der Hoeven, a TexMacs kitalálója, 2003)
6
6 Problémák Korszerű oktatás – korszerű szoftverek! De: nehéz anyagi forrást szerezni (upgrade) Biztos alapokon nyugvó kutatás? Zárt forráskód?
7
7 Problémák Korszerű oktatás – korszerű szoftverek! De: nehéz anyagi forrást szerezni (upgrade) Biztos alapokon nyugvó kutatás? Zárt forráskód? „To know math is to do math” – a hazavihető szoftver
8
8 Problémák Korszerű oktatás – korszerű szoftverek! De: nehéz anyagi forrást szerezni (upgrade) Biztos alapokon nyugvó kutatás? Zárt forráskód? „To know math is to do math” – a hazavihető szoftver Mindig új és új rendszerek megtanulása – muszáj?
9
9 Problémák Korszerű oktatás – korszerű szoftverek! De: nehéz anyagi forrást szerezni (upgrade) Biztos alapokon nyugvó kutatás? Zárt forráskód? „To know math is to do math” – a hazavihető szoftver Mindig új és új rendszerek megtanulása – muszáj? Algoritmusok, amelyeket sokszor újra és újra megírtak és megírnak – minek?! Ki fizeti ki?
10
Milyen válaszok léteznek?
10 Merre tart a világ? Milyen válaszok léteznek? A minőségi képzéshez minőségi oktatók és minőségi szoftverek kellenek A közösségi alapú fejlesztés nem feltétlenül ad rosszabb minőségű végterméket A gazdasági válság megszorításokat kíván (közhely, de általában véve mégis igaz) A kompatibilitás maximalizálása és az újratanulási idő minimalizálása Nemzetközi összefogás (Bábel tornya → „nép népre kardot nem emel, hadakozást többé nem tanulnak”, Ézsaiás)
11
Vannak-e mérhető trendek?
11 Vannak-e mérhető trendek? STOP!!! Tudományosan korrekt előrejelzést és objektív válaszokat NAGYON NEHÉZ adni. Napi hírek? Google Trends? Google PageRank? Alexa? Közvéleménykutatások? SourceForge.net statisztikák?
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20 Google PageRank
21
21 Alexa
22
22 SourceForge.net
23
23
24
24 Konklúzió? Inkább sejtjük, hogy változás lesz, mint bármire is bizonyítékunk volna Minőségi szoftvert fejleszteni nehéz és drága A piac (mind kereskedelmi, mind open source téren) lényegében kialakult, a status quo adott Az open source alternatívák erősek A szoftverek oktatása nemzetközi és magyar viszonylatban is kérdéses → OKTASSUK! A közoktatás terén az open source életképesebbnek tűnik → TANULJUK MEG MI IS!
25
25 Merre tart a világ a matematikai szoftverek használatában? Kovács Zoltán Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet, Analízis Tanszék
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.