Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Talajlefedés hatásai, beépítés és útépítés következtében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Talajlefedés hatásai, beépítés és útépítés következtében"— Előadás másolata:

1 Talajlefedés hatásai, beépítés és útépítés következtében
Készítette: Újjobbágy Szabolcs Vezsdel Alex

2 Talajlefedés Talajlefedés: a talaj mesterséges lefedését, vagy rombolását értjük, épületekkel, vagy más mesterséges anyagokkal, amelyek vízbefogadó képessége erősen korlátozott ( aszfalt, járda, beton stb… ) Ezzel szemben a területfogyasztás a be nem épített területeket foglalja magába ( mezőgazdasági, erdészeti stb… ). Ez a két folyamat általában együttesen zajlik le, s ezt nevezzük talajlefedésnek. Főbb módszerei lehetnek: Iparterület létrehozása Mezőgazdasági terület lefedése Úthálózat kiépítése Lakóházak építése Hulladék lerakók telepítése Katonai létesítmények

3 Talajdegradáció típusai
Hatás Mód Következmény Fizikai Talajelhordás, talajlefedés, talajtömörödés, talajlazítás, talajvízszint változás Művelhetőség, vízgazdálkodás, növényfejlődés romlása, víz-szélerózió Kémiai Savas ülepedés, műtrágyázás, szikesedés, elárasztás, nehézfém terhelés Savanyodás, mocsarasodás, szikesedés, tápanyaghiány, talajmérgezés Biológiai Erdőírtás, idegen növény állat betelepítés, őshonos növény állat fajok pusztulása, tápláléklánc felborul Növény-állat-talaj degradáció, génkészlet pusztulás, biodiverzitás csökkenése

4 Hol és hogyan alakul ki a talajlefedés?
A talajlefedés a urbanizáció, szuburbanizáció hatására jön létre Főként városias környezetben. Az Európai területek városi területeinek terjedését 1990 és 2000 között az alábbi ábra mutatja

5 Forrás: Városias és más mesterséges területek terjedése 1990 és 2000 között (EEA, 2005; Corilis, 2005; LEAC, 2005)

6 A talajlefedés környezeti hatásai
Olyan mesterséges anyagok használata, mely során a vízáteresztőség csökken Megváltozik a talajvíz mechanikája, struktúrája Megszűnnek a kapcsolatok: A hidroszférával, bioszférával, atmoszférával Megváltozik a talaj geokémiai ciklusa és energiaáramlása Megváltozik a klíma is (árvizek) A biológiai megújuló ciklus megváltozása

7 A talajlefedés kimutatása, monitoringozása
A térinformatikai eszközök felhasználása: Légifelévételek Műholdfelvételek Tematikus térképek készítése (zaj térképek) Statisztikai módszerek

8 Lehetőségek a zaj védelem érdekében ( fasor )
Forrás:

9 Védekezés a talajlefedés ellen
Vízáteresztő anyagok használata Zöld anyagok felhasználása Meglévő területek újra hasznosítása (barnamezős beruházás) Városok határain belüli infrastrukturális fejlesztés

10 Kórházból Múzeum ( barnamezős beruházás )
Forrás:

11 Az urbanizáció hatásai, eltűnő zöld területek

12 Beépített területek ( zöld felületek csökkenése )
Városok talajlefedése Zöld területek csökkenése - ritka km2/fő 80%-a park - nagy 2000 km2/fő %-a park - sűrű km2/fő 7-10%-a park Egy felmérés szerint arról kérdezték a lakosságot, hogy a lakóhelyéhez képest milyen gyorsan talál 15 perces távolságban zöld felületet? Az eredmény elkeserítő volt mert sok európai nagyvárosban nincsennek ilyen lehetőségek.

13 Beépített területek ( zöld felületek csökkenése )
Forrás:

14 Útépítés hatásai

15 Útépítés célszerűségei, kérdései, hatásai a környezetre
Közúti hálózat tervezése, torlódás csökkentése érdekében! Új utak építése, segítség vagy hátrány? Az új utakon a forgalom gyakran nagyobb a vártnál. Az útnak nagy a tájromboló hatása és ott van a zajhatás is. Minden esetben amikor útépítés vagy lefedés történik az tájrombolással jár együtt. Pl.: ipari park.

16 Forrás: https://www. google. hu/search

17 Esettanulmányok megállapítása
A34 Newburg M65 Blackburt Hossza 13.5 km 21 km Átadás éve 1998 1997 Típus Stratégiai jelentőségű, elkerülő Kezdeti ellenérv Tájképben okozott régészeti és ökológiai károk, termőföldek elvesztése Ökológiai és tájképben okozott károk Főbb megállapítások Magasabb forgalomnövekedés, csúcsidőben torlódások, tájkép rombolás, nagyobb zaj Nem volt beszámítva a tájrombolás, nagy zajszint, Stanworth látképének rombolása

18 Forrás: http://www. vezess

19 Az útépítés, infrastrukturális fejlesztések környezeti hatásai
Közlekedési infrastruktúra biztosítása mindig kell (út, vasút, gát, híd, repülőtér) A táj minőségi rombolása idegenforgalmi értékvesztéssel jár Természeti értékek elvesztése. – élőhelyek, védett fajok. Talaj és felszíni víz szennyezése. Balesetek!!! Gyorsforgalmi utak esetében jelentős elszigetelési hatások. Mind ezek kihatnak a társadalmi kapcsolatokra is.

20 Balesetek!!! A környezeti hatások körébe sorolhatók.
Emberi sérüléssel is jár. Háttere a társadalmi költség, melynek egy része nem fedezett biztosításokkal. Forrás:

21 Területhasználat és hatékonyság, vasút kontra autópálya.
m sáv mindkét oldalon Nincs szükség új területek igénybevételére Fokozott légszennyezés Meglévő pályák felújítása Nem ajánlott tartós emberi tartózkodásra vagy növénytermesztés céljára Kihasználtsága a területnek alacsony Forrás:

22 Natura 2000-es területek utakkal
Forrás:

23 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Talajlefedés hatásai, beépítés és útépítés következtében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések