Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE"— Előadás másolata:

1 A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE
Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai Klinika Magatartástudományi csoport

2 Pszichológiai elmélet választás
I. Megfelelés alapú: teljes képet ad a jelenségvilágról (tudatról, viselkedésről, érzékelésről, személyes élményről, stb) II.Változtatás szempontú: nem kell struktúrákat részletekbe menően ismerni, csak a változtatás lehetőséges pontjait Megismerés: intellektuálisan izgalmas Változtatás: gyakorlatban mindig szükséges A lelki szenvedés indokolatlanul gyakori

3 Viselkedéstan (behaviorizmus) negatív diszkriminációja
Hagyományos pszichológia: Nincs személyiség elmélete A viselkedés a személy belső történéseiből származik Ha nem ismerjük a személyiséget nem tudunk változtatni Laikus nézetek: viselkedéshez erő kell érzésekből fakad a viselkedésünk

4 A viselkedés központúság
A viselkedés minősége a lelki jelenségek legfőbb meghatározója Legfőbb funkciója: fenmaradás biztosítása külső veszély elhárítása szervezet igényeinek kielégítése Filogenetikus és ontogenetikus kontingenciák emergens eredője (hosszú fejlődés) Párhuzam a Darwini evolúcióval Konzistencia csak látszat Döntően a környezet határozza meg

5 Viselkedéstan (behaviorizmus) történeti előzményei
Watson Belátásra épülő pszichológiák ellen Tudományosság követelménye: előrejelzés kontroll Belső események mellőzése (reifikáció) Skinner: viselkedés a szervezet észlelhető aktivitása (gondolat, érzés, vegetatív izgalom)

6 Az emberi viselkedésszabályozás színterei
I. Viselkedés és környezet találkozásai (funkcionális kapcsolatok, tanulás) II. Biológiai tényezők (környezeti megfogalmazásban) III. Nyelvi szabályozás (szabályirányított viselkedés, szociális környezet normái) Viselkedés nem az idegrendszer közvetlen utasításának eredménye

7 A tanulás fogalma és formái
Viselkedés új és rögzített nyomvonalon Formái I. Nyelvi jelek nélküli: új funkcionális kapcsolatok létesülnek viselkedés és a környezet között Operáns kondicionálás Pavlovi kondicionálás Obszervációs tanulás II. Nyelvi jelekkel: új funkcionális kapcsolatok létesülnek szimbólumok között szabályirányított viselkedés

8 Operáns viselkedés Amely környezeten változást idéz elő
Operáns viselkedési osztály: azonos környezeti következményekkel jár (hazudni, ügyesnek, becstelennek, viccesnek, jó anyának, rossz orvosnak lenni) Viselkedés érzékeny a környezeti következményeire A viselkedés környezeti determináció alatt áll, megjelenési valószínűségét befolyásolja Konzisztencia látszata

9 Viselkedéstan alapfogalmai
I.Megerősítő stimulus: megelőző viselkedés megjelenési valószínűségét növeli 1. pozitív megerősítés: szokások kifejlődése, szenvedélybetegség 2. negatív megerősítés: viselkedést kényszerpályán tartja II.Büntető stimulus: megelőző viselkedés megjelenési valószínűségét csökkenti: stressz-reakciók, pszichiátriai tünetek III.Extinkció: kontingencia változás

10 Pavlovi kondicionálás
Stimulus - stimulus között kapcsolat feltétlen inger feltétlen reakció (FR) (feltétlen reflex, biológiailag adott) esetleges inger feltétlen inger FR (tanulás, semleges stimulus funkciót kap) esetleges inger feltételes reakció (feltételes reflex, új környezeti kapcsolat )

11 Pavlovi (klasszikus) kondicionálás funkciója
A szervezet belső egyensúlyát tartja fenn Feltételes reflexek: jobb alkalmazkodás a környezethez Mellékhatások: kondicionált érzelmi válasz Kondicionált érzelmek megerősítőként vagy büntetőként funkcionálhatnak (szorongások reklámok, szavazás, közvélemény alakítás) Konzisztencia látszata

12 Obszervációs tanulás IMITÁCIÓ: mechanikus utánzás MODELL TANULÁS: mások viselkedésének megfigyeléséből származó információk felhasználása Új viselkedésformák elsajátítása Gátolja vagy felszabadítja a viselkedést Média, divat és az agresszió Konzisztencia látszata: szociális környezet determinációja

13 Biológiai tényezők környezeti megfogalmazásban
Az élőlény biológiai alkatától függ, hogy számára a környezet mely aspektusa szolgál megerősítőül vagy büntetőül A különböző élőlények biológiai tulajdonságai megerősíthetőségi, illetve büntethetőségi sajátosságokkal jellemezhetők Azonos fajon belüli egyedek megerősíthetőségi, illetve büntethetőségi sajátosságaiban mennyiségi eltérések

14 A megerősíthetőség és büntethetőség eltérései
Állandó ütközés a környezettel (stressz) Terhes nők megkívánásai Anorexia: étel nem megerősítő Homoszexuális: azonos nemű megerősítő Túlzott ragaszkodás: enyhe visszautasítás is erősen bűntető Dominancia igény eszköze az agresszió Személyiségzavarok alapja

15 Etológiai dimenziók fogalma
A fennmaradás ősi szociális környezete: hierarchia, rangsor, territórium ragaszkodás A kedvezőtlen változásokra erőteljes viselkedési és érzelmi reagálás (a fennmaradás ősi veszélyhelyzetei) Az egyes ember biológiai alkata az etológiai dimenziókban mutatott érzékenységgel jellemezhető

16 Hierarchia típusai Biológiai hierarchia: dominancia büntetésre épül (állatoknál csak ez van, primitív közösségek, bűnözők) Formális hierarchia: közösségi élet működtetéséhez, szervezési funkciók Erkölcsi hierarchia: fölényt érez, mivel közösség hasznos tagjának tartja magát Ősi biológiai reagálási mintázatokat a szimbolikus stimulusok is kiválthatják

17 Viselkedés biológiai oldala: múlt a jelenben
A megerősíthetőség, illetve büntethetőség az evolúció eredményeként adott Környezeti események közötti különbség tétel (diszkrináció) biológiai örökségen alapszik Beépített biológiai mechanizmusok mereven reagálnak a környezeti történésekre Erősen változó környezetre gyakran ősi módon reagálunk

18 Viselkedés kiválthatósága
Bizonytalan helyzetre rituális vagy mágikus viselkedés Stresszre adott regressziós viselkedésformák: kisgyermek ‘hisztizése’ disszociatív tünetek: kézremegés, szédülés, beszédelakadás, váratlan elgyengülés, ‘startle’ reakció ‘holttá tettetés’ (‘freezing’) Ösztönös reakciók: Illik a környezethez vagy nem (agresszió, szexuális tevékenység)

19 Az emberi nyelvi jellemzői
A NYELV VISELKEDÉS Kommunikáció: viselkedés befolyásolás Szociális környezet indítja el és tartja fenn Nyelvi készség: „beszélő és „hallgató” egy személyben Gondolkozás: nyelvi stimulusok emergens kombinációja Rést üt az anyagi világ determinizmusán

20 A közösség kontrollja szimbolikus eszközökkel
Közösség fennmaradásra törekszik A közösség az együttélés szabályait, normáit megfogalmazza és az egyes ember viselkedésére rákényszeríti Szabályirányított viselkedés: nyelvi stimulusok által szabályozott viselkedés Csak nyelvi készséggel rendelkező lények képesek szabályirányított viselkedésre

21 Szabálykövető viselkedést fenntartó tényezők
Fizikai környezetben: Szabály valóságos viszonyokat ír le (távoli, ritka, veszélyes következmények) Szociális környezetben: Szabálykövetést a közösség domináns személyei szankcionálják (közösség érdekeire hivatkoznak) Értelmes magyarázatadás kényszere Konzisztencia látszata

22 A kritikus személyek felismerése
Akit csodálunk, akinek tekintélye van Akik előtt jó színben akarunk feltűnni Dicsérete, elmarasztalása túlzottan erős viselkedés motiváció vagy érzelmi válasz Jellemző szófordulatai: "Ha a helyedben lennék, akkor ...", "Hogy képzelhetsz ilyent!", "Ugyan már!","Már megint...", "Na látod, ugye megmondtam";

23 A kritikus személyek mellékhatásai
Közvélemény valódiságának a hite „Harc az igazságért” Maximalizmus kényszere „Magam miatti” viselkedéskörnyezeti háttere Saját szabályok rugalmatlansága: „Légy hű önmagadhoz!” „Ok nélküli” stressz-reakciók Belső történések kontrollása (paradox) Pszichiátriai tünetek elindítója és fenntartója

24 Nyelvi viselkedés káros hatásai
A közösség téves elképzelései az akaratról, a viselkedésszabályozásról (kulturális evolúció) Az egyén téves erőfeszítései metaforákra épített megoldások „kikövetkeztetések” (paranoid) Virtuális környezetet teremt „elítélhetőség” kontextusa lelkiismeret és erkölcs A szabályirányított viselkedés rugalmatlansága Anticipáció: a jövő a jelenben

25 Az akarat korlátai A közvélemény formálói fogva tartanak
A szabad akarat bizonyításának kényszerpályái Paradox működés: ellentétes eredmény elalvás, felejtés, elpirulás, kézremegés, izzadás Legyőzni az izgulást, lámpalázat, idegességet, az erőtlenség, a rossz hangulatot, a szorongást, impotenciát, pánikot

26 „B” pszichológia: készség tréning
Sikeres interperszonális viselkedés elősegítése (több megerősítő, kevesebb büntető) Biológiai működés átállítása Defenzív helyett offenzív lelki állapot Az elkerülő viselkedés visszaszorítása Az anticipáció pontosítása, optimista jövő Személyiség: készségek halmaza

27 VÉGE

28 A beszédtanulás egyéni története Realitás-tesztelés kifejlődése
NYELVI VISELKEDÉS FUNKCIONÁLIS KAPCSOLATAI A beszédtanulás egyéni története Realitás-tesztelés kifejlődése Szószerintvétel kontextusa Beszéd és viselkedés megfeleltetése Szabályok, sajátszabályok Akaraterő mint a szociális megerősítők elővételezése Szabályok: közösség fennmaradása Kulturális evolúció Kritikus személy büntetetése Elítélhetőség kontextusa: pánikbetegség környezete Konfliktus-kezelési tréningek

29 Beszédtanulás egyéni története
Hangadás differenciált megerősítése Realitás tesztelés kifejlesztése Szabálykövetés és szabály felfedezés elvárása Akarat: szabálykövetés önállósodása Akaraterő: jutalom anticipálása Kritikus személyek szerepe

30 Viselkedés hosszú fejlődés eredménye
Milyen biológiai tulajdonsággal indul (viselkedés kezdeti feltételei) Milyen egyéni tapasztalatokat szerez (tanulás) Viselkedési tulajdonságokat a biológiai alkat és a környezet találkozása alakítja Kinek milyen környezeti tényező megerősítő A környezet aspektusai között mennyire tud különbséget tenni

31 Viselkedés érzékeny a közvetlen következményeire
Viselkedésmódosítás alapja: Viselkedés érzékeny a közvetlen következményeire Mások nem kívánt viselkedését mi viselkedésünk látja el következményekkel Csak egyéni megközelítés lehetséges Operáns szemléletmód alkalmazása

32 Személyiségzavarok Kezdeti feltételek és hosszú fejlődés kombinációjaként súlyos viselkedési zavarok PSZICHOPATHOLÓGIA KÉRDÉSE lélek mélyén (pszichodinamikus) agyban lévő anyagok kórossága (biológiai) egyén és a környezet zavara (behaviorizmus) VISELKEDÉS FOGALMA: a szervezet észlelhető aktivitása Megjelenés valószínűségét a környezet befolyásolja Viselkedés elválaszthatatlan a környezettől elméletileg (kontextus) gyakorlatilag (operáns viselkedés)

33 A stressz biológiai oldala
Az etológiai dimenziók negatív történései rangsorban lecsúszás (viszony) személyes tér beszűkülése ragaszkodási igény visszautasítása A lelki működést labilissá teszik A pszichiátriai tünetek melegágya: fölösleges aggodalmaskodás, indokolatlan kedvetlenség, erőtlenség, előzmény nélküli pánikroham, fóbiás reakciók A megerősíthetőség kiszámíthatatlan változásai

34 Büntetés az állatvilágban
ÖRÖKLETES TÉNYEZŐK ÉS A VISELKEDÉS Környezeti és örökletes tényezők egymás mellett Darwini evolúció Megerősíthetőség és büntethetőség különbözőségei Érzékenység a fennmaradással kapcsolatos stimulusokra özösség elleni vétkezés megbüntetése

35 Pszichopatológiai kísértése
Az alkalmazkodást nem szolgáló viselkedés belső, biológiai okokra történő visszavezetése Személyes felelősség: kényelmesebb kontroll Szokványos viselkedés befolyásolási módszereinkkel kudarcot vallottunk Domináns egyének minősítése Pszichiátriai tünetek megjelenése: viselkedés meghatározók nem szerencsés találkozása hosszú fejlődés hozadéka

36 A biológiai tényezők korrekciója
Gyógyszerek adása: agysérülés miatti nyugtalanság organikus szorongás tompítása Készség tréningek: túltanulással a biológiai deficit mérséklése önhatékonyság érzése Elkerülő viselkedés helyett megküzdő hozzáállás biológia működést is átállítja

37 VÉGE


Letölteni ppt "A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések