Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012"— Előadás másolata:

1 Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012
Bera József – Pokorádi László Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012 2012. március

2 Légi forgalom környezetvédelmi megítélése
Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Bevezetés Légi forgalom környezetvédelmi megítélése Repülőtér fejlesztés kockázati tényezői Kockázat és bizonytalanság Konklúzió

3 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Bevezetés A legtöbben nem ott vagyunk, ahol lenni akarunk, ezért folyton utazgatunk, egyre nagyobb távolságot szeretnénk áthidalni a lehető legrövidebb idő alatt, ami ma már nem lehetséges a repülés nélkül.

4 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Miért fontos a légi közlekedésben a kockázatkezelés? A légi közlekedésnek számos előnye van a többi közlekedési ágazattal szemben, amit környezet-védelmi szempontból is érdemes megemlíteni. Ezek közül néhány: terület-foglalás mértéke, ami elmarad a közutak vagy a vasút helyszükséglete mögött, a környezeti hatás a repülőterek környezetére terjed ki, talajter-helés csak a repülőtér területét érinti. Számos példa mutatja, hogy a kör-nyezetvédelemben a problémamegoldás kompromisszumok sorozatával lehetséges. Ez érvényes a környezethasználatra és a környezetterhelés elleni védelemre, vonatkozik az üzemeltetésre és a létesítmények fejlesz-tésére, de meghatározó tényező lett a követelményrendszernél is.

5 Légi forgalom környezetvédelmi megítélése
Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Légi forgalom környezetvédelmi megítélése A környezetvédelmi érdekek érvényesítésére jellemző, hogy napjainkban kétféle módon közelítjük meg a problémát, vagyis két különböző, egymástól jól elhatárolt szempontrendszert veszünk figyelembe a környezetvédelmi értékelési és döntési folyamatokban és a környezetterhelési adatok kezelésénél. Ebből kiindulva kétféle értékelési szintről beszélünk, emberi megítélésen és természetes környezet érdekein alapuló értékelési szintről. A fellépő környezeti hatás megítélése tehát mindig függ attól, hogy a repülés milyen környezetet érint, ott milyen irányú és mértékű változást idéz elő, vagyis milyen környezetgerjesztéssel számolhatunk.

6 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Légi közlekedés környezeti hatásait többnyire csak a zaj elleni védelem és levegőtisztaság-védelmi szempontból vizsgáljuk. A közlekedési ágazatokkal együtt vizsgálva a repülést, illetve a légi személy- és áruszállítást, a következő megállapítások tehetők: az esetleges talaj-, talajvíz-, élővíz szennyezés jól lehatárolt módon, koncentráltan jelenik meg, ahol a reptér kiépítettségét tekintve a rendelkezésre álló műszaki eszközökkel ezek a hatások jól kezelhetők; a légi utas- és teherforgalommal járó hulladék keletkezés a reptérre koncentrálódik, ahol a hulladékok kezelése megoldott, kicsi annak kockázata, hogy a hulladékok a környezetbe kerülnek (pl. elhagyott hulladék formájában;

7 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
a hulladékok kezelése a kiszolgálás és reptér üzemeltetés esetében is környezetkímélő módon megoldható, ebben az esetben is jól lehatárolt módon keletkezik a környezeti hatás; közúti és vasúti közlekedésnél hulladékgazdálkodási problémák vannak, autópályák mentén elhagyott hulladékok gyűjtése, szállítása és kezelése jelentős járulékos környezetterheléssel jár; járműpark üzemben tartási folyamatai nehezen lehatárolhatók, jelentős mennyiségben keletkezik hulladék. 7

8 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
A környezetvédelmi szempontok fentiek szerinti lehatárolása ugyanakkor a későbbi hatásbecslésnél a különböző események lehetséges kimeneteleire is befolyással lesz. Ebből a szempontból következő lépésként már azt is célszerű vizsgálni, hogy a rendszergerjesztések mellett a környezet oldalán megjelenő gerjesztések milyen szerepet kapnak a környezetterhelés kialakulásában.

9 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
9

10 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Környezetvédelmi oldalról megközelítve a légi közlekedés és repülőtér üzemeltetés olyan sajátos rendszert alkot, ami a határain átlépve folyamatos, de időben változó hatást gyakorol az őt körülvevő környezetre, illetve ugyanez a környezet időben és térben eltérő hatással van a rendszerre.

11 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Környezetvédelmi oldalról megközelítve a légi közlekedés és repülőtér üzemeltetés olyan sajátos rendszert alkot, ami a határain átlépve folyamatos, de időben változó hatást gyakorol az őt körülvevő környezetre, illetve ugyanez a környezet időben és térben eltérő hatással van a rendszerre. Repülőtér fejlesztésnél mindez az alkalmazott modell és a valóság közötti különbséget növeli a helytelen környezetvédelmi megítélés felé sodorva a problémakört. A probléma és a bizonytalanság akkor kezdődik, amikor a környezeti hatások miatti rendszerhatárok változnak, vagyis a környezetből érkező, értékükben és időben is változó jelek hatására elveszik az egyértelmű rendszerhatár.

12 Kockázat és bizonytalanság
Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Kockázat és bizonytalanság A kockázati szint becslése a bekövetkezési valószínűség és a súlyosság vagy kitettség ismeretében oldható meg. A kockázat mértékét a súlyosság/kitettség és a veszély valószínűségének függvényeként — de, nem feltétlen azok szorzataként — határozhatjuk meg.

13 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Egyszeri, hirtelen esemény vizsgálatánál a súlyosságot vizsgáljuk. Egy nem kívánt esemény súlyosságát, mint annak potenciális hatását értelmezzük személyekre, eszközökre vagy magára a folyamatra. A kockázati kitettség szintjén személyeket, eszközöket ért folyamatos vagy ismétlődő káros hatások mértékét értjük. Légi közlekedés esetén ilyen káros hatás, kitettség lehet egy adott repülőtér zaj vagy szálló por emissziójának mértéke.

14 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
A baleseti valószínűség térbeli eloszlását a felszállópálya küszöbétől mérve a pálya talajra vetített görbéje mentén kell meghatározni. Egy baleset következményének mértékét a baleseti terület nagyságával és az azon belüli a halálos következmények számával határozzák meg.

15 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése

16 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
(T. Aven)

17 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Kiegészítve Aven megfogalmazását, a kockázatelemzés tudományos alapjai az alábbiakkal összegezhetők: > A rendszer teljesítményéről, és a hozzá kapcsolódó megfigyelhető értékekről való ismeretek leírhatók, modellek, megfigyelt adatok és a szakértői (adott esetekben laikusi) vélemények alapján; > A folyamatos bizonytalanságbecslés a valószínűségi szabályok vagy a fuzzy halmazok elméletének alkalmazásával lehetséges.

18 Fuzzy kockázatbecslés
Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Fuzzy kockázatbecslés

19 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése

20 Monte-Carlo szimuláció
Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Monte-Carlo szimuláció A Monte-Carlo szimulációs módszer lényege, hogy az egyes bizonytalan vagy véletlen tényezőkhöz rendelt valószínűség-eloszlások alapján véletlenszerűen választunk ki értékeket, amelyeket a szimulációs vizsgálat egy-egy kísérletében használjuk fel.

21 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Konklúzió A légi forgalomtól származó környe-zetterhelés számos konfliktus forrása, vizsgálat-sorozatok igazolják, hogy repülési eseményből eredő rendszer-gerjesztő paraméterek bizonytalan-sága a környezetterhelés megítélését is automatikusan bizonytalanná teszik. Ez pedig kockázati tényezőt jelent a repülőterek működésére és fejleszté-sére irányuló vizsgálatoknál, a modellalkotás alkalmazhatósági határát szűkíti.

22 Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése
Repülőtér fejlesztés kockázati tényezői szoros összefüggésben vannak a rendszer és rendszer-környezet kapcsolattal, ami koc-kázat és egyben bizonytalanság, emiatt a folyamat a kockázat-becslés eszközeivel szabályozható. A Szerzők korábbi eredményeikre és más kapcsolódó munkákra alapozva tervezik jövőbeli tudományos tevékenységüket. Ennek keretében olyan kockázat és bizonytalanság elemzési módszereket és eljárásokat terveznek kidolgozni, melyek jelentős mérték-ben segítik a környe- zetvédelmi szakemberek és döntéshozók munkáit.

23 Köszönjük a figyelmüket!
Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Köszönjük a figyelmüket!


Letölteni ppt "Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012"

Hasonló előadás


Google Hirdetések