Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
„A tárgy elnyeri formáját”
2
Braun ET 44
3
Alapvető követelmények
Jó funkcionálás. Működésmód, használat Az elfogadott (?) esztétikai normáknak való megfelelés. Innováció, változás? Több-kevesebb jelentéssel bírnak. (?) Mit jelent, hogyan nyilvánul meg a tárgyak jelentése? Ez három szint? Hogyan kapcsolódnak egymáshoz, illetve hogyan változik a viszonyuk, sorrendjük, arányuk?
4
Miért cserélünk? Többet tud? Más a formája? … Példák?
5
A tárgyak cseréje Tönkremegy. Technikailag elavul.
Megunjuk, divatjamúlttá válik. Megváltozik az életkorunk és/vagy életmódunk, mást igénylünk. A „megelégedettség” Az avulás tényezői, mechanizmusa
6
Avulás, Stuart Walker Eldobhatóság, rövid élettartam (csomagolás?)
Kopás Nem javítható Funkcionális avulás Technikai avulás Esztétikai avulás
7
A forma változása A termékek formájának változását többnyire a – korunkra jellemző intenzív, és rögtön hasznosítani kívánt – műszaki kutatások következményeiként létrejövő technikai fejlődés okozza. A műszaki fejlődés általában a már meglévő funkciók tökéletesítésére irányul, és a designt is a használhatóság, a hasznosság tökéletesítésének szándéka motiválja
8
Formaváltozás, a formák evolúciója
„A forma rendszerint az előképekből következik, életmódunkat befolyásoló változás ritkán fordul elő.” „Alapvetően eltérő, az előképhez képest radikális változtatást nemigen vagy ritkán fogadnak el az emberek és fogad be a környezet.” Citroen DS 19 - Zanussi OZ hűtőszekrény
9
Mi okozza a különbséget
Mi okozza a különbséget? Funkció: külső, szociális tér, magántér – presztizsfogyasztás, technikai funkció elsődlegessége, egyedi tárgy – egy együttes része….
10
Citroen Míg az autónál a műszaki innovációk sokasága, értelemszerűen párosult szokatlan formával, addig a hűtőgépnél az ismert funkció, és az ismert műszaki konstrukció olyan új formában jelentkezett, amely nem vette figyelembe a megszokott konyhai környezetet, és a tárggyal szemben elvárt objektív és szubjektív jelentéstartalmakat.
11
A tárgyak formájának fejlődése, a tárgyak evolúciója
Korábbi forma - új tartalom (kocsi, mosógép). Konrad Lorenz evolúciós példája
17
Mit mondanak (bizonyítanak) ezek a példák?
A vernakuláris, helyi jellegű, kézműves előállításon és közvetlen használaton alapuló kultúra átalakulása. Ipari előállítás, tömegtermelés. A tárgyak osztályának különbsége.
18
Objektív és szubjektív jelentéstartalom (?)
Anyagi-szerkezeti felépítés Műszaki jellemzők Jelek, jelzések – észlelésük, értelmezésük „A tárgyban a formával kifejezhető információ, az üzenet a tárgy kommunikációja révén válik jelentéssé.” A jelentés aspektusai a megközelítés szempontjából: szemlélődő – használó és tudatosan elemző. „Minden tárgy társadalmi értékek szótlan megtestesítője” (Hernádi Miklós)
19
Forma, üzenet Először a formát érzékeljük (megjelenés, alak?)
Vizuális észlelés, első benyomás: „a formatervezés célja…, hogy a tárgyválasztást segítse, illetve befolyásolja azzal, hogy a tárgy objektív tulajdonságait a forma üzenethordozó tulajdonsága által tegye kívánatossá.”
20
Minőség A használatban derül ki igazán, hogy harmónia van-e a tárgy objektív és szubjektív tulajdonságai között. Amikor egyensúly van a tárgyi tulajdonságok között, akkor jól formatervezett tárgyról beszélünk Plusz kiváló minőség (?): kiváló design. Design díjak, design klasszikus tárgyak – múzeumok. Kiváló műszaki tartalom + magas, esetenként különleges esztétikai minőség + erőteljes szimbolika – a forma kiemelkedése a többi tényező közül: design-ikonok Emblematikus tárgyak (mi különbözteti meg őket a ‚közönséges’ jó tárgyaktól?)
22
A minőséget befolyásoló tényezők, példák
- a technika fejlettsége
23
Új anyagok: 3 dimenziós fémek, műanyagok, textil és kompozit anyagok
24
A kor szellemi állapota (ideológia, filozófia, művészet- és designelméletek)
25
Éghajlat, táj és helyi adottságok
26
Helyi (kulturális) hagyományok
27
Külső művészeti hatások
28
Alkotói egyéniség, képességek
29
A megrendelő igényei, lehetőségek, kulturáltsága
30
A jó tárgy „Amikor az adottságok minden szempontból kedvezőek, amikor a tárgyról szerzett ismereteink elmélyülnek, és amikor a tárgyról alkotott elképzelésünk kiteljesedik, akkor kapják meg a tárgyak azt a lehetőséget, hogy elnyerhetik formájukat.” Jól szolgálják az embert: funkciójuknak minden ismert szempont szerint megfelelnek kényelmes a használatuk Illeszkednek a környezethez.
31
Tervezés - befogadás Cél – tartalom – forma.
Észlelés – felismerés – értékelés.
32
Tárgy egynemű anyagból, szerkezet nélküli konstrukcióval: Gerrit Rietveld, Cikkcakk szék Verner Panton: S Chair (1955) Panton szék ( )
36
A szoborszerű plasztika,
a szemmel is látható stabilitás, a statika lényegének és szerepének vizuális érzékeltetése, hogy egy darabból létrehozható, hogy akkor készült (50-es 60-as évek), amikor a modernitást a szintetikus anyagok jelentették, mind olyan érvek, amelyek együttesen kiemelik az akkori tárgyak tömegéből.
39
Kilincsek Stílus és funkcionalitás
A kilincsek kialakításánál korábban általában a stílust és nem annyira a használati funkciót tartották szem előtt.
40
HEWI Series 111-es típus (1979)
41
Tv készülékek Mint bútor és berendezési tárgy A plazma tv megjelenése BeoVision 5 (2002)
44
A BeoVision 5 típusú tévékészülék
technikai fejlődés, amely lehetővé tette, hogy a tárgy tömege jelentősen csökkenjen, s ugyanakkor a képméret megnőhessen. Nem akar sem műszaki készülék, sem bútor, sem műtárgy lenni. Képpé változott a szó minden értelmében. Sőt „hangos kép”, mert a kép- és hangképző részek vizuálisan is szerves egységben vannak.
45
Zsebszámológépek Az első elektronikus zsebszgép: 1967, Texas Instruments
46
Braun ET 44
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.