Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
„Valami nevelés féle…”
Szekszárd, 2010.április 16.
2
Sajátos igények A súlyos tanulási, beilleszkedési, magatartási zavarokkal rendelkező hátterében: -részképesség-zavarok, -iskolai teljesítmények fejlődési zavara, hiperaktivitás és/vagy figyelem, -a fejlődés pervazív zavara, illetve halmozott előfordulásuk áll. Nem határozhatók meg egységes jellemző jegyek. Az egyes állapotok a tünetek/tünetegyüttesek komplexitásától függően a funkciógyengeségtől a komplex személyiség-, illetve általános tanulási zavarig terjedhetnek.
3
Következmény A tanulási nehézség másodlagosan okozhat:
-magatartási zavart, illetve magatartási probléma eredményezhet: -tanulási zavart, a tünetek kölcsönhatásba kerülhetnek, egymást erősíthetik. A zavarok kezeletlen halmozódása, különösen serdülőkorra, súlyos veszélyeztetettséget idézhet elő: - peremhelyzeti küzdés - hetero –, auto - agresszív cselekvés - kriminalizálódás A környezet féli és félti, ha látja/érzékeli (személyes – közösségi sors)
4
Harag és felháborodás „Az agresszív, destruktív gyermek sohasem váltja ki a szülők, nevelők vagy a társadalom részvétét, nem kelti a gondozás és gyógyítás szükségszerűségének érzését, hanem elsősorban haragot és felháborodást ébreszt.” (György Júlia)
5
Történelmi - történeti
előzmények
6
A „kezdetek” A javító intézetek igazgatója és felügyelő személyzete sohase tévessze szem elől azt, hogy az intézet nem büntetés végrehajtásra rendelt hely.
7
A „kezdetek” Ennélfogva az ifjak nem bűnhődés, hanem elhanyagolt vagy megromlott erkölcseik megjavítása és fejlesztése végett vannak felügyeletükre és őrizetükre bízva.
8
A „kezdetek” Azért ezen ifjak nem is foglyoknak, hanem növendékeknek neveztetnek.
9
1905 „A civil társadalom jelentős része még ma is körülbelül így gondolkozik a javítóintézetről: fiatal gonosztevők vannak ott összezárva, végeznek is velük valami nevelés – félét, de teljesen eredménytelenül, mert a fiatal, ha kiszabadul éppen olyan rossz, ha nem rosszabb, mint amikor bekerült az intézetbe, még aki jó volt is, romlottan kerül ki, mert a többiek elrontják.”
10
Btk. 118.§. (1) Javítóintézeti nevelést a bíróság akkor rendel el, ha a fiatalkorú eredményes nevelése érdekében intézeti elhelyezése szükséges.
11
Bv.tvr. 105.§ (1) A javítóintézeti nevelés végrehajtásának feladata a fiatalkorú nevelése, oktatása és szakmai képzése által annak elősegítése, hogy helyes irányban fejlődjék és a társadalom hasznos tagjává váljék.
12
Az út… A szocializáció színterei Az intézmény színterei
13
Aszódi Javítóintézet
15
Iskolai megoszlás befogadáskor
év között Aszódi Javítóintézet
17
„érzelmi katasztrófa”
A gyermek ösztönélete „lerögzítődik az infantilis állapotokban”, érzelmi, értelmi fejlődése zavart szenved, s elmarad „az érzelmi rétegekben gyökerező etikai struktúrák, a legfőbb fékek s az embertársakkal való pozitív kapcsolatok kifejlődésének lehetősége” is.
18
kölcsönhatás Szocializációs zavarok és mulasztások: családi
családon kívüli környezet iskola társadalom A fiatalok megtanultak együtt élni a hajléktalanság a munkanélküliség a drogok jelenségeivel – élményével - ismeretével.
19
Fekete doboz
20
Zártan és nyitottan Optimális arányok biztosítása Szabályok
Elérhető célok Rendszeresség Értékelés
21
Optimális arányok Nem büntetni, de szabadságát korlátozva nevelni.
22
Janus A javítóintézet kultúrvilágában a kényszer mechanizmusai mellett a gyermek iránti együttérzés, segítőkészség és szeretet is megnyilvánulnak.
23
szabályok megértés – elfogadás – segítés „kemény kéz” - fegyelmezés
24
Célok – rendszeresség - értékelés: Alkalmazkodás
Elfogadás – együttműködés – segítségkérés Tiltakozás – védekezés - szökés
25
Tao Te King 27 vers „A jó a rossznak tanítója.
A rossz a jónak támaszadója.”
26
A befogadás Általában 1 hónap Szerepe: - házirend megismertetése
- szocializáció az intézeti szabályokra - állapotfelmérés célja:- személyiségállapot, fejleszthetőség irányainak megfelelő nevelő és csoport kiválasztása - további pszichológiai támogatás meghatározása
27
Csoportok típusai Otthon csoportok Speciális csoportok: - korrekciós,
pszichopedagógiai, zárt intézeti részleg, egészségügyi részleg.
28
Nevelési színterek Oktatás: iskola, szakképzés Munkafoglalkoztatás:
- tanműhelyek: asztalos, szobafestő-mázoló, kosárfonó, hegesztő, szerelő, reszelő, -tangazdaság, -terápiás jellegű foglalkoztatás: speciális csoportok műhelyei, park gondozás, képzőművészeti.
29
Délutáni foglalkozások
Nevelővel: a délelőtt megbeszélése: „összeülés”, korrepetálás:„csendes”, tematikus csoport-megbeszélés. Testnevelés kötelező jellegű Fejlesztő program: gyógypedagógiai okokból Terápiás jellegű foglalkozások: - zeneterápia, - képzőművészeti alkotás, - film-feldolgozás, - pszichodráma.
30
Szocializációs szintekre épülő fejlesztő program
Az „időszak rendszer” Szintek- követelmények, kedvezmények jellege Az értékelés területei Havi értékelő foglalkozáson
32
Viták V I T Á K
33
Aszódi Javítóintézet
35
Aszódi Javítóintézet
36
anziksz Képeslap, amin a régi üvegház van, az otthon helyén
37
Internet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.