Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGizella Deákné Megváltozta több, mint 7 éve
1
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
2
Az iskolai könyvtár telepítése
Forgalmas közlekedési útvonalon Könnyen elérhető helyen Várható növekedés figyelembe vétele Az szolgáltatások igénybevételének mértéke A terek nagyobb hányada az állomány használatát szolgálja és ne az elhelyezését Minimálisan egy tanulócsoport elhelyezése ne egybefüggő tér, hanem funkcionálisan elkülönítve
3
Iskolai könyvtári terek
Bejárati helység Nyilvántartási övezet Csoportos tanulás és foglalkozások helyszíne Könyv kiválasztó övezet Egyéni tanulás, kutatómunka övezete Pedagógiai műhely Reprográfia Stúdió Raktár Könyvtárostanár munkahelye
6
Általános iskolák térszerkezete
Létszám Norma kötet/tan. kötet/tan. kötet/tan. Könyvtári terek: Szabadpolcos könyvkiválasztó 100 kötet/m2 6000 kötet 60 m2 8000 kötet 80 m2 m2 Egyéni tanulói, nevelői helyek: könyv 2 m2/fő 8,4 m2 (3 fő) 14 m2 (5 fő) 19,6 m2 (7 fő) nem nyomtatott anyagok 2,8 m2/fő – 40 m2 (20 fő) 60 m2 (30 fő) Többcélú csoportos foglalkoztató 2,5 m2 (2 fő) 40 m2 (30 fő) 40 m2 (30 fő) Pedagógiai műhely 20 m2 25 m2 Raktár, sokszorosító (nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumok) 300 kötet/m2 Könyvtáros(ok) munkahelye 15 m2 (1 fő) 20 m2 (1,5 fő) 20 m2 (2 fő) Szociális helyiségek 10 m2 15 m2 Mindösszesen 133,4 m2 249 m2 329,6 m2 Az általános iskolai könyvtár térszerkezete
7
Középiskolák térszerkezete
Létszám Norma 200 400 (30 köt/tan) 600 (25 köt/tan) Könyvtári terek: Szabadpolcos könyvkiválasztó 100 kötet/m2 10000 kötet 100 m2 12000 kötet 120 m2 15000 kötet 150 m2 Egyéni tanulói, nevelői helyek: könyv 2 m2/fő 22,4 m2 (6 fő) 28 m2 (10 fő) 42 m2 (15 fő) nem nyomtatott anyagok 2,8 m2/fő – 80 m2 (40 fő) 120 m2 (60 fő) Többcélú csoportos foglalkoztató 2,5 m2 (2 fő) 40 m2 Pedagógiai műhely 20 m2 25 m2 30 m2 Raktár, sokszorosító (nyomtatott és nem nyomtatott dok.) 300 kötet/m2 Könyvtáros(ok) munkahelye 15 m2 (1 fő) 20 m2 (2 fő) 25 m2 (2,5 fő) Szociális helyiségek 10 m2 15 m2 Mindösszesen 207,4 m2 353 m2 457 m2 középiskolai könyvtár térszerkezete
9
Bejárati helység Klubszerűen kialakított Napilap, folyóirat lapozó
Közérdekű információ, hirdetések, Könyvtári találkozóhely Ruhatár, táskatartó
10
Nyilvántartási, ellenőrzési övezet
Kölcsönzőpult Olvasószolgát Tájékoztatási pont Katalógusok és internet közelsége
11
Csoportos tanulás és foglalkozások helye
Könnyen megközelíthető Fallal elválasztott Nagyobb zajszinttel járó foglalkozások Alkalmas frontális és csoport munkára Szüksége eszközök kéznél
12
Könyvek és egyéb médiumok kiválasztó övezete
A könyvek szabadpolcos kihelyezésű anyaga kötet/m2 Levegős elhelyezés Kisebb nagyobb egyéni tanulóhelyek kialakítása Része a folyóirat olvasó
13
Az egyéni tanulás és kutatómunka övezete
A bejárattól a legmesszebb elhelyezve Fallal vagy polcokkal elkülönített Kézikönyvtár elhelyezése 2 m2/fő illetve 2,8 m2/fő helyigény
14
Pedagógia műhely Reprográfia, gyártás Stúdió –
Pedagógiai gyűjtemény és műhely Technikai eszközök Órára való felkészülés Reprográfia, gyártás Papírmásolás, hang- és videofelvétel készítés Stúdió – Rádió és tv műsorok készítése
15
Könyvtárostanár munkahelye
Raktár Használaton kívüli könyvek, és értékes könyvek 300 kötet/m2 Könyvtárostanár munkahelye Feldolgozás és beszerzés 15 m2/fő térigény + 5 m2 további dolgozónak
16
Összegzés Az iskolai könyvtár az iskola információs központja legyen;
Mind állományával és tereivel ezt erősítse; „részvételi kultúra” kiterjesztette a könyvtárhasználók szerepét az információ fogyasztójától az információ létrehozójáig, ezért az iskolai könyvtáraknak olyan „alkotói tereket” is biztosítani kell a diákok számára, ahol számítógépek és egyéb digitális eszközök segítségével gyakorlati feladatokat tudnak végrehajtani, ideértve információs termékek (pl. videók, blogok, podkasztok, 3D projektek, poszterek, infografikák) előállítását.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.