Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fenntartható utak Jogi Bizottság
2
KÖZGAZDASÁGI SZEMLÉLET
JOGI SZEMLÉLET KÖZGAZDASÁGI SZEMLÉLET MÉRNÖKI SZEMLÉLET
3
Kettős feladat: Más bizottságok jogi kérdéseinek megválaszolása Önálló jogi problémák kezelése
4
Problémakör: Hatóságok, illetve a hatóságok területi szervei jogérvényesítésének egységesítése
5
Példa:. Az egyes felügyelőségek eltérően értelmezik a vonatkozó
Példa: Az egyes felügyelőségek eltérően értelmezik a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit Vízjogi létesítési engedély
6
Teendő: Az engedélyező hatóságok vezetőinek közérdekű panasz formájában történő tájékoztatása, és felhívásuk a jogbiztonság biztosítása érdekében az egységes jogértelmezés megteremtéséhez szükséges intézkedések megtételére.
7
Problémakör: Értékelési szempontok a közbeszerzési eljárásokban
8
A közbeszerzési eljárások jelentős részében egyedüli értékelési szempont a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás
9
A közbeszerzési eljárások jelentős részében egyedüli értékelési szempont a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás Egyéb fontos szempontok - gazdaságosság - környezetvédelem - fenntarthatóság háttérbe kerülnek.
10
A közbeszerzési eljárások jelentős részében egyedüli értékelési szempont a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás Egyéb fontos szempontok - gazdaságosság - környezetvédelem - fenntarthatóság háttérbe kerülnek. A Kbt. Lehetővé teszi, hogy az összességében legelőnyösebb ajánlat kerüljön kiválasztásra
11
Teendő: A jelenleg elterjedt gyakorlattal ellentétben javasolt annak átgondolása, hogy a közbeszerzési eljárások során a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás, mint értékelési szempont mellett más, a környezetvédelmet, fenntarthatóságot figyelembe vételével meghatározott értékelési szempontok is helyet kapjanak. Meg kell találni azokat a pluszpontért való vállalási lehetőségeket, mely mindkét fél számára előnyösebb annál, mintha kötelezően előírnánk, vagy teljesen hanyagolnánk.
12
Kockázat: - A megfelelő súlyozás kialakítása Az sem jó, ha jelentőségét veszíti egy szempont, de az sem jó, ha a túlsúly miatt drágítja a beruházást
13
Kockázat: - A megfelelő súlyozás kialakítása Az sem jó, ha jelentőségét veszíti egy szempont, de az sem jó, ha a túlsúly miatt drágítja a beruházást - Vállalt feladat ellenőrzése, annak szankcionálása Egyértelmű szerződéses előírásokra van szükség, és a betartás szigorú ellenőrzése szükséges
14
Problémakör: Tervezési, vállalkozási szerződések egyoldalúsága
15
A szerződési szabadság jelenleg csak a szerződés megkötésére vonatkozik
Az ajánlattevő oldalán a szerződéses szabadság korlátozott / Legtöbb eljárásban nem lehetséges a szerződéses akaratok egyeztetése sem/
16
A szerződéskötést követően a szerződő, és a teljesítést nyújtó felek személye kötött, csak a Kbt. által meghatározott körben és feltételek szerint történhet változás, szemben a polgári jogi szerződésekkel, ahol ez a kérdés a felek szabad akaratának kérdése.
17
A közbeszerzési eljárásokra általánosan jellemző, hogy az ajánlattevő szerződéses jogait jelentősen korlátozó tényezők az útépítési szerződések tekintetében az ajánlattevők kárára az elmúlt időszak alatt aránytalanul felerősödtek
18
A közbeszerzési eljárásokra általánosan jellemző, hogy az ajánlattevő szerződéses jogait jelentősen korlátozó tényezők az útépítési szerződések tekintetében az ajánlattevők kárára az elmúlt időszak alatt aránytalanul felerősödtek Figyelmen kívül hagyják az ajánlattevők jogait, illetve a saját magukat (az ajánlatkérőket) terhelő kötelezettségek meghatározását
19
A közbeszerzési eljárásokra általánosan jellemző, hogy az ajánlattevő szerződéses jogait jelentősen korlátozó tényezők az útépítési szerződések tekintetében az ajánlattevők kárára az elmúlt időszak alatt aránytalanul felerősödtek Figyelmen kívül hagyják az ajánlattevők jogait, illetve a saját magukat (az ajánlatkérőket) terhelő kötelezettségek meghatározását A SZERŐDÉSEK EGYENSÚLYA JELENTŐSEN FELBORULT!!!!
20
Teendő: Ajánlatkérői szemléletváltásra van szükség!
21
Teendő: Ajánlatkérői szemléletváltásra van szükség! A közbeszerzési pályázatok során használt típusszerződésekben az ajánlatkérői és ajánlattevő oldal közötti jogok és kötelezettségek egyensúlyának helyreállítása szükséges
22
Problémakör: Tervezés tartalmi követelményrendszere
23
A burkolattechnológia megválasztása, megváltoztatása nem engedélyköteles
24
Teendő: Az engedélyezési terv és kivitelezési dokumentáció „determináló hatásának” pontos meghatározása. A felesleges, és idő előtti determinációk megszüntetése. Ha a kivitelezési dokumentáció készítője és a kivitelező nem ugyanaz a személy vagy szervezet a beruházó érvényesítheti szempontjait
25
Problémakör: Műszaki ellenőr feladata
26
A műszaki ellenőr tevékenysége jellegében nem eredménykötelem, hanem inkább megbízási kötelem körébe sorolható A helytelen gyakorlatot erősíti a mai kohéziós és egyéb uniós forrás felhasználás miatt a támogatások körüli adminisztráció is, melynek gyakorlata még inkább túlértékeli a dokumentum létét a mögötte lefolytatott tényleges ellenőrzéstől E gyakorlat alapján valódi felelősséget nem tud a beruházó a műszaki ellenőrre telepíteni. Felelősség hiányában pedig az elvárható ellenőrzés tartalma kerülhet veszélybe.
27
Teendő: Jogszabályilag biztosított feladatkörének teljes kihasználása szükséges. A szerződéses rendelkezések újraírását a beruházói gyakorlatban is szükséges meghonosítani
28
Problémakör: Támogatási rendszerben a műszaki sarokpontok folyamatos figyelemmel kísérése
29
Teendő: A támogatási szerződés hatálya alatt az adminisztratív és a pénzügyi auditon túl szükséges a műszaki átgondoltság folyamatos kontrollja, annak érdekében, hogy a támogatási szerződés végére a kivitelezésre szánt idő ne csökkenjen egy teljesíthetetlen szint alá.
30
Problémakör: Mérnökök részére jogi-, jogászok számára műszaki szakmai továbbképzések szervezése folyamatos aktualizálása
31
A jelenlegi pályázati kiírásokat elsősorban jogászok, ügyvédi irodák készítik. A kiírások mellékletében szereplő műszaki tartalmat mérnökök fogalmazzák meg. Sok esetben nincs összhangban a két rész egymással
32
A kiírások jogi része figyelembe veszi a „pénzügyi szektor” diktálta kereteket, de mivel nem látja át kellőképpen a műszaki megvalósíthatóság tartalmát, sokszor kerül bele műszaki oldalról csak jelentős többletforrással (vagy egyáltalán nem) megvalósítható feltétel
33
Teendő: Hosszú távon be kell vezetni az alapvető jogi ismeretek oktatását a mérnökhallgatók számára. Rövid távon a jelenleg a szakmában dolgozó mérnökök számára alapvető jogi ismeretek, jogászok számára alapvető műszaki ismeretek oktatása továbbképzés formájában A fenti továbbképzésekre való kereslet felmérését követően szükséges a végleges képzési tematika kialakítása, oktatási forma kiválasztása, tananyag megszerkesztése, valamint az oktatók/előadók felkérése.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.