Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?"— Előadás másolata:

1 Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
„Gazellák Magyarországon - A kis- és középvállalatok szerepe a foglalkoztatásban” - TÁMOP kiemelt projekt műhelykonferencia

2 Gyors növekedésű vállalatok jellemzői
Kérdések Gyors növekedésű vállalatok jellemzői Hogyan oszlanak meg iparágak, régiók, kor és méret szerint Melyik vállalatok válnak gazellává? Mennyire jól jelezhető ez előre? Milyen gazdaságpolitikai beavatkozás növelheti a gazellák arányát?

3 Hipotézisek A múltban gyorsan növekvő vállalatok a jövőben is gyorsabban növekednek A rosszabb likviditási helyzetben lévő vállalatok kisebb valószínűséggel válnak gazellává A foglalkoztatottak jobb összetétele segíti a gazellává válást Az csúcstechnológiai iparágakban több gazella van A fejlettebb régióban több vállalat válik gazellává Elég hatékonyan előre lehet jelezni, melyik vállalat válik gazellává

4 Vázlat Gazellák jellemzői Gazellává válást magyarázó tényezők Gazdaságpolitikai következtetések

5 A gazellák jellemzői

6 A gazella vállalatok definíciója
Schreyer Foglalkoztatás Schreyer-index Leggyorsabban növekvő 10 százalék 3 éves időtáv

7 A vállalatok növekedésének eloszlása

8 A gazellák megoszlása iparágak szerint

9 A gazellák megoszlása régiók szerint

10 A gazellává válást meghatározó tényezők

11 Megközelítés Az eddigi elemzés egyszerre csak egy-egy változó hatását vette figyelembe, és nem mutatott ki oksági kapcsolatot Kiválasztunk három éves időszakokat Azonosítjuk, hogy az időszak első évében működő vállalatok közül melyik lett gazellává Ezt az első év (és korábbi évek) változóival próbáljuk magyarázni az első évben működő vállalatok mintáján Regressziós és párosításos becslés A válság előtti időszakra összpontosítunk Azt vizsgáljuk, mennyiben lehet előre jelezni a 2005-ben rendelkezésre álló információk alapján a közötti növekedést Adatok APEH mérlegbeszámolók 5-50 főt foglalkoztató vállalatok

12 Regressziós modell Magyarázott változó: Magyarázó változók:
Gazella volt-e a vállalat 2005 és 2008 között? Magyarázó változók: Gazella volt-e az előző időszakban? Kor Likviditás: szolvencia-mutató, kvartilisek Tulajdon Munkaerő minősége (termelékenység, tudásintenzív cég proxy): relatív bér az iparági átlaghoz képest Méret, régió, iparág

13 Regressziós eredmények
Az előző időszakban gazella vállalatok 15 százalékkal nagyobb valószínűséggel lesznek gazellák A fiatal vállalatok 4 százalékkal nagyobb valószínűséggel válnak gazellává, mint az idősebb hasonló vállalatok Csak a nagyon rossz finanszírozási helyzet gátolja a növekedést A magas végzettségűeket foglalkoztató vállalatok nagyobb eséllyel válnak gazellává A régió és az iparág jellege keveset számít A modell a magyarázott változó 8-10 százalékát magyarázza meg

14 További eredmények Más definíciók (csak relatív növekedés, abszolút növekedési határ) hasonló eredményeket adnak A likviditási korlátok más mérése sem ad erősebb eredményt Az főt foglalkozató vállalatok: hasonló eredmények, de erősebb a perzisztencia Az iparág terméke iránti regionális kereslet is hatással van a növekedésre A gazellák termelékenyebbek A gazellák nagyobb valószínűséggel exportálnak

15 Párosítás Minden vállalatnak keresünk egy (vagy több) olyan párt, ami – a 2005-ös információk alapján – nagyon hasonló hozzá, és csak egy változó (például telephely régiója) szempontjából tér el tőle Összehasonlítjuk a vállalat és párok növekedését, és a különbség adja meg a hatást

16 Párosítás - eredmények

17 Gazdaságpolitikai következtetések
A munkahelyek nagy részét kevés vállalat teremti Azonban csak kis hatékonysággal jelezhető előre, hogy melyik vállalatokból lesz gazella Az iparág és a régió nem játszik fontos szerepet A gyors növekedés bizonyos mértékben perzisztens, de ideiglenes jelenség A magasan képezett munkaerő és a tőkéhez való hozzáférés befolyásolja a gazellává válás valószínűségét A szektor- vagy régió specifikus vállalati támogatásokra épülő gazdaságpolitika kevésbé hatásos a munkahelyteremtés szempontjából, mint a gazdasági környezet javítása

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések