Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hagyományok és kihívások V

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hagyományok és kihívások V"— Előadás másolata:

1 Hagyományok és kihívások V. 2016.08.31.
Czinki-Vietorisz Gabriella: Dezideráta szolgáltatás bevezetése az ELTE Egyetemi Könyvtárban Hagyományok és kihívások V.

2 Szerzeményezési gyakorlat - Jelen
Szemléletváltás! Szerzeményezési gyakorlat - Jelen Egyetemi Könyvtár Szerzeményi Bizottság Beszerzés Feldolgozás Dokumentum a gyűjteményi helyén

3 Jelenlegi gyakorlat Dezideráta kérés leadásának formája:
telefon szóbeli közlés „Ha kérdése van, írjon!” - webopac Dezideráta kérés leadásának helye: Közönségszolgálati Osztály (KÖSz) Gyűjteményszervező Osztály (GySzO) Jellemzi: eljárás lépéseinek, időtartamának különbözősége

4 Nemzetközi és hazai gyakorlat
hagyományos módok DDA (Demand Driven Acquisition = Kérés szerinti gyarapítás) USA, Nyugat-Európa keresőrendszer DDA rekord betöltése a könyvtár elektronikus katalógusába külön pénzalap rövid szállítási idő gyors hozzáférés

5 ELTE – helyi lehetőségek
olvasói igény: kérése teljesüljön mihamarabb teljesüljön befolyásolja: pénz bürokrácia dokumentum beszerzési lehetősége a könyvtár nem versenyképes azokkal a szolgáltatókkal, ahol a kérés teljesül és gyorsan teljesül

6 Szerzeményezési gyakorlat - Jövő
Szemléletváltás! Szerzeményezési gyakorlat - Jövő Olvasói dezideráta kérés Egyetemi Könyvtár Szerzeményi Bizottság Beszerzés Feldolgozás Dokumentum a gyűjteményi helyén

7 Cél olvasók hangsúlyozott bevonása az állománygyarapítás javaslatszintű támogatásába folyamatszintű működés egységes eljárás párhuzamosságok kiszűrése minőségi szolgáltatás statisztika lehetősége

8 Dezideráta szolgáltatás bevezetésének menete - Indulás
Tervezés: dezideráta kérés menetének vizsgálata igények megfogalmazása erőforrások felmérése egyeztetés az Aleph IKR magyarországi képviselőivel (Ex-Lh Kft.). folyamat vázlat Végleges verzió kiválasztása.

9 Dezideráta szolgáltatás bevezetésének menete – Aleph, levelezés
Aleph módosítások elvégzése (Cerva Csaba – EK IFO): új gyűjtemény kialakítása, paraméterezése: Dezideráta új példánystátusz kialakítása, paraméterezése: Beszerzés alatt jogosultságok beállítása: olvasói státusz, példánystátusz, gyűjtemény Bázis kód felvétele: OAI küldés tiltása, listázás központi cím létrehozása a feladatnak

10 Dezideráta szolgáltatás bevezetésének menete – webopac
Webopac beállítások elvégzése (Polán Attila – ELTE TÓK): elnevezés (?) Beszerzési javaslat leadása Könyvbeszerzés kívánságra Könyvkívánság teljesítő Három kívánság Ez kívánságműsor! Kívánságlista Mi kéne, ha volna? „Ha kérdése van, írjon!”

11 Dezideráta szolgáltatás bevezetésének menete – webopac űrlap 1/1.
Olvasói tájékoztatás a szolgáltatásról. Katalógusok linkjei.

12 Dezideráta szolgáltatás bevezetésének menete – webopac űrlap 1/2.
captcha kitöltése, kérés véglegesítése

13 Dezideráta kérés folyamata 1.
belépés a webopac-ba „Dezideráta” gomb űrlap kitöltése, „Rendben” gomb, captcha kitöltése, kérés véglegesítése rekord és példány létrejön (webopac-ban nem látszik) előjegyzés létrejön az olvasó nevén olvasó t kap a kérésről a könyvtár t kap a kérésről kérés ellenőrzés

14 Kérés ellenőrzés

15 Szabványlevelek 1. A kért dokumentum megvan:
a kért dokumentum megvan nálunk, hozzáférhető a kért dokumentum megvan nálunk, de kölcsön van vagy előjegyzés alatt áll vagy kötészeten van a kért dokumentum más ELTE könyvtárban van meg A kért dokumentum nincs meg: a kért dokumentum nincs meg, gyűjtőkörünk, beszerezzük a kért dokumentum nincs meg, nem gyűjtőkörünk, kérését továbbítjuk az adott gyűjtőkör ELTE könyvtárába

16 Szabványlevelek 2. Egyéb:
a kért dokumentum nincs meg, nem gyűjtőkörünk, nem szerezzük be a kért dokumentum nincs meg, jelenleg nincs forrás a beszerzésre, ha lesz, beszerezzük a kért dokumentum nincs meg, jelenleg nem kapható, ha az lesz, beszerezzük Egyéb: a megadott adatok alapján nem sikerült a dokumentumot azonosítani, pontosítást kérünk

17 Tájékoztatás a szolgáltatásról
Olvasói tájékoztatás: szóbeli portál szóróanyagok közösségi oldalak Egyetemi Könyvtári Szolgálat: IKR hírlevél Könyvtáros hírlevél

18 Folyamatleírás, betanítás, statisztika
a dezideráta szolgáltatás folyamatleírása betanítás: munkafolyamatban résztvevő kollégák statisztikai mérés: havi összesítés: kérések száma döntés beszerzés fenntartó tájékoztatása

19 Köszönet Cerva Csaba, EK IFO Cséka György, EK KÖSz
Polán Attila, TÓK Kari Könyvtár Székelyné Török Tünde, EK GySzO Vadnai Zoltán, Ex-Lh Kft. Varga Klára, EK IFO

20 Köszönöm a figyelmet! Czinki-Vietorisz Gabriella Egyetemi Könyvtár
Informatikai és Fejlesztési Osztály


Letölteni ppt "Hagyományok és kihívások V"

Hasonló előadás


Google Hirdetések