Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Járműhely igény, parkolás, rakodás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Járműhely igény, parkolás, rakodás"— Előadás másolata:

1 Járműhely igény, parkolás, rakodás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 12. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

2 Az előadás tartalma A parkolási igények és lehetőségek
Parkolóhelyek kialakítása P+R rendszerek létesítése, előnyei Díjszedési megoldások és példák Garázsok, automatizált parkolóházak A parkolóhelyet kereső forgalom irányítása A városi rakodás megoldása: city logisztika 2/22

3 Parkolás - igények A parkolási igény-normákat tartalmazza az OTÉK (253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet az országos település-rendezési és építési követelményekről) – személygépkocsikra a 4. számú melléklet vonatkozik. A rendelet szövege az autóbuszok elhelyezésére is ad előírásokat. Helyi önkormányzati rendelet eltérő igényeket határozhat meg, és lehetőséget adhat a pénzbeli megváltásra (pl. Érd, de ez valójában nem oldja meg a helyzetet). 3/22

4 Parkolási lehetőségek
4/22 Forrás: MAÚT

5 Forrás: MAÚT 5/22

6 Parkolás – P+R rendszerek
A park and ride (rövidítve: P+R, jelentése parkolni és utazni vagy parkolj és utazz) olyan parkolók megnevezése, melyek közvetlenül egy busz-, vasúti-, vagy egyéb közforgalmú közlekedési eszköz megállója, vagy pálya-udvara mellett, vagy annak közvetlen közelében kerültek kialakításra azon célzattal, hogy a városba utazók ott letehessék a gépjárművüket és átszállhassanak a város-központba tartó közforgalmú közlekedési eszközre. 6/22

7 Parkolás – P+R rendszerek
Előnyök: a központban nem szükséges újabb parkolóhely, a közforgalmú közlekedéssel megtett utazás környezetkímélőbb, a parkolás ingyenes, a teljes utazás költsége egy személy esetén kisebb, a központba vezető utak és a központban lévő utak forgalmi terhelése mérséklődik. Hátrányok: kissé hosszabb utazási idő, alacsonyabb kényelmi szint, a teljes utazás költsége több személy esetén nagyobb lehet, a parkoló gépkocsi biztonsága kérdésessé válhat. 7/22

8 Parkolás - díjszedés Parkolási díj szedése: kézi úton, díjfizető automatával, mobilkommunikáció segítségével. Lehetséges, sőt gyakran szükséges a fizető parkolás időtartamának korlátozása. Szükséges a mozgás-korlátozottak részére ingyenes parkolóhely biztosítása. 8/22

9 Parkolás – díjszedés Pécs
9/22

10 Parkolás - garázsok A szintkülönbség legyőzése rámpákon haladva, vagy mechanikus berendezés segítségével történik. Személygépjármű elhelyezéséhez szükséges felület m2 (rámpás megoldás esetén). Íves rámpa külső sugara Rmin = 9 m Rámpa legnagyobb emelkedője: közlekedőrámpák esetében %, parkolórámpák esetében 5%. 10/22

11 Parkolás - garázsok Megnyílt Budapest belvárosában Európa első, úgynevezett robot-technológiával működő parkolóháza; a beruházás értéke 2,5 milliárd forint volt, éves megtérülést várnak. A VII. kerületben, az Akácfa utcában lévő épület alapterülete 721 négyzetméter, ahol hagyományos módszerrel mindössze 140 autó elhelyezésére alkalmas parkolóházat tudtak volna kialakítani. Az alkalmazott robot-technológiával azonban több mint 340 jármű tud parkolni. 11/22

12 Parkolás - garázsok 12/22

13 Parkolás - garázsok 13/22

14 Parkolás - irányítás A parkolóhelyet kereső forgalom szükségtelenül megnöveli a szűk városközponti utak forgalmát. Indokolt a megfelelő tájékoztatás, irányítás már a városközpontba bevezető útszakaszokon. A szabad férőhelyek dinamikus kijelzése segíti a megfelelő parkolási létesítmény kiválasztását. Fontos a bejárathoz történő egyértelmű és következetes, jó forgalomtechnikai odavezetés. Nagy garázsokban a belső jelzés is lényeges. 14/22

15 Parkolás - irányítás Budapest XIII. kerületben telepített kísérleti parkolás-irányítási rendszer gyűjtő-táblája a Váci út – Árpád út csomópontban. Finanszírozása az Easyway EU programból történt. Forrás: Jenovai Zoltán – Rónai Gergely: A Budapesti Forgalomirányító Központ funkcióinak bővítése intelligens eszközökkel Közlekedésépítési Szemle szám 15/22

16 Rakodás - city logisztika
A city-logisztika, mint nevében is mutatja a városi, illetve városon belüli logisztikai szolgáltatásokat jelenti. Magába foglalja a városi áruszállítás összehangolását a kereskedő cégek között, illetve a közös raktározási feladatok ellátását. A city-logisztikai központ, mint a város áruellátó bázisa lehetővé teszi a városba irányuló áruáramlatok összefogását és koordinációját a városi tehergépkocsi-forgalom és ez által a környezeti terhelés csökkentését. 16/22

17 Rakodás - city logisztika
Hagyományos mód City logisztika 17/22

18 Rakodás - city logisztika
A city logisztika működésének, üzemeltetésének méreteit meghatározó tényezők között az alábbiakat kell figyelembe venni: Szállítást generáló gazdasági egységek: termelők, raktárak, elosztóhelyek Szállítási célpontként az alábbiak jöhetnek szóba: üzletek, szolgáltatók, intézmények, lakások Szállítók: fuvarozó vállalkozások, saját járművek Forrás: Keller Gábor: A Kaposvári Urbanizálódó Térség city-logisztika fejlesztési koncepciója MAGYAR LOGISZTIKAI EGYESÜLET DÉL- DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS SZERVEZETE, 2005. 18/22

19 Rakodás – city logisztika
19/22

20 20/22

21 Összefoglalás A parkolási igény-normákat rendelet írja elő.
A nagyvárosokban a P+R rendszerek előnyösek. A parkolási díjszedés korszerű technológiát és szervezést igényel. A garázsok automatizálása jó megoldást ad. A city logisztika a városi áruszállítás összehangolásával, továbbá a közös raktározási feladatok ellátásával jól szolgálja a történelmi városrészek megóvását, illetve a környezeti terhelés csökkentését. 21/22

22 e-mail: gulyasandras@hotmail.com
Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András 22/22


Letölteni ppt "Járműhely igény, parkolás, rakodás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések