Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOrsolya Lukács Megváltozta több, mint 7 éve
1
Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr 2011. október 14-15.
Kistérségi egészségügyi központok közösségi közlekedési ellátottsága az Észak-alföldi régióban Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr október Bói Loránd, Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori Iskola
2
0. Bevezetés 1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek 2. Térségi kapcsolatok 3. Közlekedésszervezési kérdések 4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ közlekedési helyzetének bemutatása 5. Megoldási lehetőségek
3
Bevezetés I. – Találkozás a jelenséggel
KTI Nonprofit Kft. Személyközlekedési Igazgatóság Közlekedésszervező Irodák . Feladatok: Közszolgáltatási menetrendek előkészítése (helyközi autóbusz, vasút), Kistérségi menetrendi egyeztetések lebonyolítása, Térségi közlekedésszervezés.
4
Bevezetés II. – a fogalomalkotás szintjei
Tevékenységek (szakellátások, rendelések, működés), Intézmény (szervezet, működési forma), Létesítmény (kapacitás, felszereltség, kiépítettség), Helyszín (kapcsolatok, hozzáférés). HEIDEMANN, Claus (1987): Methodologie der Regionalplanung
5
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek
6
Az Észak-alföldi régióban 5 helyszínen TIOP 2. 1. 2/07 és TIOP 2. 1
Az Észak-alföldi régióban 5 helyszínen TIOP 2.1.2/07 és TIOP 2.1.2/08 pályázati támogatással létesültek meg, Támogatási összeg 3,7 Mrd. Ft, Az 5 központból jelenleg már 4 üzemel.
7
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek
A pályázati kiírás háttere, célkitűzései: Egészségügyi ellátórendszer átalakítása, fekvőbeteg kapacitás csökkentése, Az ellátórendszerhez való hozzáférés területi kiegyenlítése, Minimum 4 orvosi alapszakma járóbeteg ellátásának 20 percen belüli elérhetősége, Korszerű infrastruktúra létesítése.
8
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek
A pályázati kiírás feltételrendszere: Kistérségenként maximum 1 pályázat, és a pályázat által érintett területen heti 70-nél kevesebb szakorvosi órában van járóbeteg szakellátás, Egészségszakmai szempontból szigorú és részletesen megadott tartalmi elemek, Előzetes egyeztetések, engedélyek szükségessége (EüM, megyei önkormányzat), Pénzügyi fenntarthatóság igazolása modell számítással, Funkciónak megfelelő területen valósul meg a fejlesztés.
9
Bevezetés II. – a fogalomalkotás szintjei
Tevékenységek (szakellátások, rendelések, működés) Intézmény (szervezet, működési forma) Létesítmény (kapacitás, felszereltség, kiépítettség) Helyszín (kapcsolatok, hozzáférés) HEIDEMANN, Claus (1987): Methodologie der Regionalplanung
10
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek
Hiányosságok a közlekedésszervezés szemszögéből: Annak ellenére, hogy az intézmény által generált utazási igények kielégítése a közforgalmú közlekedés feladata: A pályázati kiírásban nem jelenik meg a közösségi közlekedéssel történő elérhetőség, A pályázat előkészítése során közösségi közlekedéssel foglalkozó szervezettel való egyeztetés nem szükséges, A közlekedési helyzet leírása a Megvalósíthatósági Tanulmány része, de itt sem kell külön a közforgalmú közlekedéssel foglalkozni.
11
2. Térségi kapcsolatok
12
2. Térségi kapcsolatok (Vámospércs, Létavértes)
10 km
13
2. Térségi kapcsolatok (Polgár)
14
2. Térségi kapcsolatok (Ibrány, Baktalórántháza)
15
3. Közlekedésszervezési kérdések
16
3. Közlekedésszervezési kérdések
Közlekedésszervezési beavatkozást kiváltó tényezők Baktalórántháza Ibrány - Nagyhalász Létavértes Polgár Megfelelő színvonalú utas kiszolgáló létesítmények megléte Közlekedési feltételek javítását célzó kiegészítő projekt Infrastrukturális beavatkozás szükséges Fő utas áramlással ellentétes utazási irányok generálása Közlekedésszervezési beavatkozás szükséges
17
3. Közlekedésszervezési kérdések
Az utazások megoszlása motiváció szerint (2009) KSH (2010) - A lakossági és egyéni közlekedés jellemzői 2009
18
3. Közlekedésszervezési kérdések
Ingázás aránya motiváció és településnagyság szerint (2009) KSH (2010) - A lakossági és egyéni közlekedés jellemzői 2009
19
3. Közlekedésszervezési kérdések
Az idősebb korosztálynál az egészségügyi intézménybe való eljutás motivációja magas (65 év felettieknél minden 10. utazás), Az egészségügyi intézményekbe igyekvők számára fontos szempont a közlekedési eszköz rugalmassága, Az egészségügyi intézménybe utazók útiköltségeit a fizető utasok esetén az OEP utólag téríti meg. A 65 év felettiek utazása ingyenes, az utaztatásuk után járó állami támogatás alacsony, Alacsony számú időben szétszórt utazási igények, A kistérségi járóbeteg szakellátó központok elhelyezkedése miatt az utazási irányok a fő utazási áramlásokkal ellentétesek.
20
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása
21
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása
11 település (1 kistérségen kívüli), 27923 lakos, 22 szakrendelés, Üzemelés kezdete: június, Párhuzamosan megvalósult közlekedésfejlesztési projekt (buszöblök, megállók létesítése).
22
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása
23
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása
Település Rangsor (eljutás alapján) (esetszám alapján) Havi esetszám (1000 lakosra) Nagyhalász 1 2 213 Ibrány 190 Paszab 3 5 94 Tiszabercel 4 106 Tiszatelek 133 Gávavencsellő 6 9 34 Buj 7 50 Vasmegyer 8 10 24 Balsa 63 Tiszarád 45 Beszterec 11 Újdombrád 12 12/12 5/3 11/11 9/6 6/9 4/4 3/5 2/1 10/8 1/2 8/10 7/7
24
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása
Eljutási idő különbözet a kistérségi és az alternatív szakellátó intézmény között (perc) A 2010/2011. évi közforgalmú menetrend alapján
25
5. Megoldási lehetőségek
26
5. Megoldási lehetőségek
Utasszámok esetszám alapján becsülhető napi maximális nagysága
27
5. Megoldási lehetőségek
Közforgalmú közlekedés Útvonal hosszabbítás (38 járat), Új járat indítás (5 járat), Indulási idő módosítás csatlakozás biztosításához (3 járat) Kérdéses a kihasználtság mértéke.
28
5. Megoldási lehetőségek
29
5. Megoldási lehetőségek
30
5. Megoldási lehetőségek
Rugalmas közlekedés Finanszírozás hiányossága (Személyközlekedési törvény)
31
5. Megoldási lehetőségek
12/12 5/3 11/11 9/6 6/9 4/4 3/5 2/1 10/8 1/2 8/10 7/7
32
5. Megoldási lehetőségek
Becsülhető napi utasszámok és falu(tanya-)gondnoki busz ellátottság
33
Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr 2011. október 14-15.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr október Bói Loránd, Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori Iskola
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.