Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara bemutatása
Kissné Gyarmati Ágnes, NAK, Hajdú-Bihar megyei igazgató 2016. október 25.
2
A NAK megalakulása Önkéntes tagság: ~ 11 ezer tag
Törvényi tagság: ~ 360 ezer tag Önálló megyei kamarák Egyetlen országos kamara Heterogén szervezetek Egységes szervezet A magyar agrárium fejlődéséhez elengedhetetlenül szükséges egy olyan szervezet, amely összefogja a mezőgazdaságban, élelmiszeriparban és vidékfejlesztésben tevékenykedőket; a termelőket, a feldolgozókat és a kereskedőket. Európa vezető mezőgazdaságait mindenütt nagy múltú, hatékony kamarai rendszerek segítik – e tekintetben Magyarországnak korábban komoly elmaradásai voltak. 2012-ben lépett hatályba Magyarországon az új agrárkamarai törvény, amely minden eddiginél szélesebb alapokra helyezte és megújította az agrárkamarai rendszert Magyarországon. 2013 tavaszán egy országos szinten egységesen szervezett, kötelező tagsághoz kötött köztestület jött létre. Jelenleg 360 ezer tagja van a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának. Változó szolgáltatási szint Egységes szolgáltatáspaletta CSEKÉLY SÚLYÚ SZERVEZET ERŐS, LEGITIM KÖZTESTÜLET
3
Kamarai osztályok MEZŐGAZDASÁG ÉLELMISZERIPAR
Szántóföldi növénytermesztési osztály Malom- és sütőipari osztály Kertészeti osztály Húsfeldolgozási osztály Növénytermesztési beszállítóipari és ker. oszt. Tejfeldolgozási osztály A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara 3 fő szektoron belül 15 szakmai osztályba rendezve tartja nyilván tagjait. A szakmai munka 6 mezőgazdasági, 6 élelmiszeripari, valamint 3 vidékfejlesztési osztályban folyik. Állattenyésztési és halgazdálkodási osztály Dohány-és dohánytermék osztály Állattenyésztési beszállítóipari és ker. oszt. Szőlőtermesztési, borászati és italgyárt. oszt. Mezőgazdasági kereskedelmi osztály Élelmiszer-feldolgozási és kereskedelmi oszt. VIDÉKFEJLESZTÉS Szövetkezési, integrációs és agrárgazd. szolg. oszt. Erdő-, és vadgazdálkodási osztály Agrár-környezetgazd., vízgazd. és innovációs osztály
4
1. Gyakorlatorientált tagi szolgáltatások
CÉL: a tagok versenyképességének növelése 2. Lobbizás a kedvező agrárpolitikai döntésekért A NAK vezető szerepet tölt be a nemzeti agrár- és élelmiszer stratégia alakításában és megvalósításában, továbbá a kormányzat első számú szakmai tárgyalópartnereként széles körű igazgatási és szolgáltatási közfeladatokat lát el. (Hatósági feladatok!) A Kamara legfontosabb feladata a hazai agrár- és élelmiszerszektor erősítése, a magyar termékek versenyképességének javítása itthon és a nemzetközi piacokon. A NAK ez irányú tevékenysége alapvetően három területen összpontosul. A tagok versenyképességének növelését gyakorlatorientált szolgáltatásokkal segíti, a vállalkozási környezet javítása érdekében lobbizik a kedvező agrárpolitikai döntésekért, emellett a magyar agrárium nemzetközi érdekvédelmével igyekszik jobb versenyfeltételeket teremteni a külpiacokon a magyar termékeknek. Ezen célok elérése érdekében az eddigieknél szélesebb körű és magasabb színvonalú szolgáltatásokat biztosít a tagoknak, amelyekkel több pénzhez, piachoz, információhoz, szakmai és jogi támogatáshoz juthatnak. A kamara célja, hogy a befizetett tagdíjjal legalább azonos mértékű szolgáltatásokat nyújtson. CÉL: a kedvező vállalkozási környezet kialakítása 3. A magyar agrárium nemzetközi érdekvédelme CÉL: előnyös versenyfeltételek a magyar élelmiszereknek
5
Gazdaságfehérítés, szabályozás
Gazdaság kifehérítése, egyenlő feltételek megteremtése Áfacsökkentés EKAER Őstermelői igazolványok cseréje, okostelefonos alkalmazás A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Alapszabályban is rögzített feladata tagjai versenyképességének javítása. Ennek egyik eszköze a tiszta gazdasági környezet megteremtése, az agráriumot mérgező áfacsalások, visszaélések, ügyeskedések visszaszorítása. A Kamara több fronton is harcol a gazdaság kifehérítése és az egyenlő feltételek biztosítása érdekében. Mindenki előtt ismert tény, hogy Magyarországon elképesztő mérteteket ölt az áfacsalás, a bűnszervezetek évente súlyos százmilliárdokkal károsítják meg a költségvetést. Ezen a tarthatatlan helyzeten ugyan jelentősen enyhített az EKÁER bevezetése, azonban lássuk be, hogy az áfacsökkentés megkerülhetetlen eszköze a feketegazdaság elleni küzdelemnek. Már 2014-ben javasoltuk az alapvető élelmiszerek ütemezett áfacsökkentését, és ezt a kérdést azóta is folyamatosan napirenden tartjuk. Üdvözöljük a kormányzat ez irányba tett lépéseit, és lobbizunk azért, hogy az áfacsökkentést az eddigieken túl más termékpályákra, alapvető élelmiszerekre is kiterjesszék. A gazdaságfehérítés irányába tett fontos lépés volt az őstermelői tevékenységgel kapcsolatos szabályozás átalakítása, illetve a fokozottabb és hatékonyabb ellenőrzés feltételeinek megteremtése. Idén januárban megkezdtük az őstermelői igazolványok cseréjét, az új, kártya alapú igazolványok bevezetését. Az első körben igényelt őstermelői kártyák postázása folyamatos, megközelítőleg 180 000 kártya kerül így használatba. Azoknak az őstermelőknek pedig, akiknek még a régi, barna színű, papír alapú igazolványuk van, október 1. és december 31. közötti időszakban kell igényelniük az új őstermelői igazolványt, amennyiben január 1. napjától őstermelőként, jogfolytonosan kívánják folytatni őstermelői tevékenységüket. Ez megközelítőleg további százezer őstermelőt érint. Szeptember elsejétől pedig elérhető az a korábban beharangozott okostelefonos alkalmazás és internetes felület, amely az őstermelői igazolvány száma alapján megadja az őstermelő engedélyezett tevékenységét, tevékenységeit. Ezáltal a fogyasztó meggyőződhet arról, hogy az adott őstermelő rendelkezik-e érvényes igazolvánnyal, eltiltás alatt áll vagy sem, illetve, hogy az értékesíteni kívánt terméket ténylegesen az őstermelő termelhette-e. Ez a funkció a NAK portálján is elérhető.
6
Gazdaságfehérítés, szabályozás
Adózási rendszer átalakítása Járulékcsökkentés, munkahelyvédelmi akcióterv: mg. termelők, élelmiszeripari vállalat Nagyvállalati besorolási rendszer felülvizsgálata Sajnos nem csak a korábbi őstermelői igazolványok, hanem maga a mezőgazdaságban alkalmazott adózási rendszer is lehetőséget ad a visszaélésekre. Fel kell számolni a kaotikus viszonyokat. Olyan adózási rendszerre van szükség, amely segíti a becsületes gazdálkodókat, termelőket, de kizárja a visszaélések lehetőségét. Ezzel kapcsolatban megkezdtük az előkészítő munkát, rövidesen megfogalmazzuk javaslatainkat a döntéshozók felé. Az élelmiszeriparban is szükség van a szabályozások átalakítására. Javaslatot tettünk arra, hogy a mezőgazdasági termelők mellett az élelmiszeripari vállalkozások is igénybe vehessék a munkahelyvédelmi akcióterv részeként elindított járulékcsökkentést. Emellett – a Visegrádi Országok agrárkamaráival egyetértésben – kezdeményeztük a nagyvállalati besorolási rendszer megváltoztatását, mert sokukat igazságtalanul zárják ki a támogatási rendszerből. A javaslat szerint a három kritériumot (létszám, árbevétel, mérlegfőösszeg) együtt szükséges figyelembe venni, és kizárólag azok együttes teljesülése esetén kerülnének az élelmiszeripari vállalkozások a nagyvállalati körbe. Ennek azért van jelentősége, mert az élelmiszeripar fejlődése nem áll párhuzamban a mezőgazdaság fejlődésével, az üzemekben a technológiai elmaradottság révén több élőmunka alkalmazása szükséges, és az üzemi hatékonyság nemzetközi összehasonlításban alacsony.
7
Ügyintéző szervezet feladatai
1. a kamara önkormányzati testületeinek koordinálása, szakmai és adminisztratív támogatása 2. a kamarai törvényben, alapszabályban, megállapodásokban szereplő igazgatási és szolgáltatási jellegű közfeladatok ellátása. 3. Térítéses, piaci szolgáltatások NAK Hajdú-Bihar megyei küldöttgyűlés
8
A NAK feladatai, szolgáltatásai
együttműködés több mint 70 szervezettel Jogszabályok véleményezése, ágazati érdekek képviselete tájékoztatás (Kiadványok, NAKlap, honlap, hírlevelek) kiállítások, szakmai fórumok rendezése nemzetközi kapcsolatok (brüsszeli képviselet, COPA, V4) szaktanácsadói hálózat szakképzés
9
A NAK feladatai, szolgáltatásai
Falugazdász-hálózat termésbecslés, állapotminősítés mezőgazdasági káresemények felmérése kölcsönös megfeleltetéssel kapcsolatos ellenőrzés őstermelői igazolványok kiadása és érvényesítése közvetlen támogatások benyújtása csoportos tájékoztatók 2014 elején átvettük a falugazdász-hálózatot, így jelenleg egy 650 fős hálózatot működtetünk. Tavaly mintegy 400 milliárd forintot tett ki a 180 ezer termelő által igényelt területalapú támogatás, közülük 140 ezer gazdálkodónak a falugazdászok adták be a kérelmét. Ez azt jelenti, hogy az egységes kérelmek közel 80 százalékát a falugazdászok nyújtották be. Az idei évben sem lesz sokkal egyszerűbb az egységes kérelmek beadása, ezért a Kamara már tavaly megkezdte az egyeztetést a Földművelésügyi Minisztériummal és az MVH-val, hogy a jogszabályok és a kitöltő felület a lehető legjobban illeszkedjenek a gazdálkodók érdekeihez. A falugazdászok tevékenysége azonban messze nem merült ki az egységes kérelmek beadásával. A hálózat folyamatosan végzi a törvényben rögzített hatósági feladatait – így többek között a termésbecsléssel, állapotminősítéssel összefüggő adatgyűjtési és adatszolgáltatási feladatokat, a mezőgazdasági káresemények felmérését, a kölcsönös megfeleltetéssel kapcsolatos ellenőrzést és a meg nem munkált területek ellenőrzését. Falugazdászaink tavaly közel 215 ezer őstermelői igazolvánnyal kapcsolatos ügyet intéztek. 64 ezer új igazolványt adtak ki, emellett 122 ezer módosítást és 29 ezer bevonást végeztek el. Az idei évben pedig valamennyi őstermelői igazolványt kártyásra cseréljük, ami hosszú távon az őstermelők adminisztrációs terheinek csökkentését, valamint az ellenőrzési jogkörök kibővítésén keresztül gazdaságfehérítő célokat is szolgál. Minden évben több ezer csoportos tájékoztatót tartanak tagjainknak a támogatási rendszert és az agráriumot érintő kérdésekről.
10
A NAK feladatai, szolgáltatásai
földforgalmi ügyek – helyi földbizottsági feladatok kamarai kártya országos növényvédelmi előrejelző rendszer ingyenes jogsegélyszolgálat, Választottbíróság Üzleti Etikai Szabályzat biztosítási alkuszcég 2014. május 1-től a Kamara megyei elnökségei látják el a helyi földbizottságok funkcióját, azaz föld adásvétel esetén a mezőgazdasági igazgatási szerv a Kamara illetékes területi szervét keresi meg állásfoglalás kiadása céljából. A tavalyi évben mintegy 45 ezer föld adásvételi szerződés került a Kamara megyei elnökségei elé állásfoglalás kialakítása céljából. Ebben a munkában oroszlánrészt vállaltak a Települési Agrárgazdasági Bizottságok vezetőségi tagjai. Az elbírált ügyek közül megközelítőleg nem támogató döntés született. Az elutasítás indoka legtöbbször az elővásárlási jog visszaélésszerű gyakorlása, az életvitelszerű tartózkodás hiánya, az aránytalanul alacsony vagy magas ár, a spekulatív, felhalmozási céllal történő vásárlás, illetve a tulajdonszerzési korlátozás megkerülése volt. A Kamara ezt a feladatát is kiválóan ellátja, ezért valószínűsíthető, hogy hosszabb távon is számolnunk kell ezzel a munkával. A Földforgalmi szabályozásról kiadvány készült, amely elérhető a honlapunkon, a falugazdász-irodákban, illetve postán is elküldtük a legalább 10 ezer forint tagdíjat fizető tagjainknak. A Kamara által 2015-ben kiadott kézikönyvek példányszáma meghaladta a félmilliót. Kibocsátottuk a kamarai kártyát, amelynek segítségével különböző szolgáltatások (banki szolgáltatások, üzemanyag, adótanácsadás, stb.) igényelhetők kedvezményesen. Eddig több mint két tucat cég csatlakozott a hálózathoz, de több vállalattal és szolgáltatóval folynak jelenleg is a tárgyalások. Az eddigi eredmények közül kiemelhetjük még az ingyenes jogsegély-szolgálatunk működtetését, az Üzleti Etikai Szabályzat kidolgozását, vagy a Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamarával történő hatékony együttműködésünknek köszönhetően létrejött országos növényvédelmi előrejelző rendszert. Létrehoztunk egy biztosítási alkuszcéget. Ezzel arra ösztönözzük majd a biztosítókat, hogy speciálisan nekünk szóló, olcsóbb ajánlatokkal álljanak elő. 2015-ben mintegy 500 belföldi rendezvényen vettünk részt, és 2 400 csoportos tájékoztatót tartottunk a gazdálkodóknak. Emellett szakmai fórumokat tartunk, tanácsadást nyújtunk, helyi termelőket, termékeket mutatunk be kiadványainkban. Egy vállalkozás csak akkor lehet sikeres, ha birtokában van a legaktuálisabb piaci információknak. Ehhez szolgál segítségül a NAK Piaci és Árinformációk szolgáltatásunk. Ebben a hetente frissülő, elektronikusan elérhető, számonként oldalas kiadványban ágazatok szerint rendszerezve foglaljuk össze az adott hét legfrissebb piaci és szakmai információit. A szolgáltatással az a célunk, hogy hozzájáruljunk tagjaink naprakész üzleti tájékozottságához, ezen keresztül megalapozott, jövedelmező döntéseihez. Szintén a tájékoztatást szolgálja a Kamara havonta mintegy 250 ezer példányban megjelenő újsága, a NAKlap, a Kamara honlapjának folyamatosan frissülő tematikus aloldalai, a hírportál és a tudásportál, valamint heti hírleveleink. Ezek az agrárium különböző speciális területein segítik az eligazodást: a hazai és külföldi agrárgazdasági hírek mellett naprakész információkat nyújtanak a támogatási és pályázati jogcímekről, feltételekről, határidőkről, valamint közérthető tájékoztatást adnak a szektort érintő hazai és külföldi jogszabályokról.
11
Energetikai audit,energetikai számítások
Agrárnagyvállalatok számára is Online felület és adatbázis létrehozása a kötelező energetikai audit megkönnyítése érdekében Szükséges szakember (auditor) kiválasztásában segítség Energiahatékonyság-javulását alátámasztó számítások készítése (bizonyos VP-s pályázatokban többlet pontot ér)
12
Vidékfejlesztési Program
Program tervezése, módosítása PEMCS Tervezetek véleményezése, javaslatok elkészítése Tájékoztatás Kézikönyvek, Kalkulátorok (honlap, STÉ számítás)
13
Pályázati Tanácsadói Hálózat
Célja: a megbízható, szakmailag felkészült pályázati tanácsadók közvetítése a tagok felé, az etikus tanácsadói magatartás és a tisztességes vállalkozások iránti bizalom megerősítése Folyamata: vállalkozások minősítése hálózat adatbázisba csoportosítva (VP jogcímenként és földrajzi működési területük szerint) pályázatíró értékelése (a tagok részéről)
14
NAK Agrárszolgáltató Nonprofit Kft. egyéb szolgáltatásai
Tápanyag-gazdálkodási terv készítés Területmérés Felnőttképzés Tápanyag-gazdálkodási terv: Az ország teljes területén; Azonos minőségben, azonos áron; A megyei igazgatóságok és a falugazdász hálózat segítségével. Területmérés: Egyedileg fejlesztett rendszer GPS alapú területmérés Területek valós méretének és elhelyezkedésének pontos meghatározása (a mezőgazdasági területek helye, helyzete, mérete) Adatok rögzítése a támogatásigénylések benyújtásához Az EK (egységes kérelemhez) kapcsolódó területmérési igényének kiszolgálása Felnőttképzés: 15 éve foglalkozunk képzésszervezéssel Gazdálkodói igényekre alapozott, szakmai végzettséget és gyakorlati tudásátadást adó képzéseket szervezünk Célunk: a „TUDÁS” elsajátítása az eredményes gazdálkodás megvalósítása érdekében
15
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.