Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban"— Előadás másolata:

1 Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban
Buzás Zsuzsa Fűz Nóra SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola II. Digitális Zenepedagógiai és Módszertani Konferencia – Szeged, 2016

2 A jövő: számítógép alapú zenei képességmérés
„Come forth into the light of things, let nature be your teacher” (William Wordsworth) A jövő: számítógép alapú zenei képességmérés De hogyan?

3 (Elektronikus Diagnosztikus Rendszer)
eDia (Elektronikus Diagnosztikus Rendszer) edia.hu

4 Partneriskoláink 834 általános iskola középiskola

5 Az online mérés menete Technikai és adminisztrációs előkészületek
Egyedi, anonim mérési azonosítókkal történő online mérés Azonnali, és később is megtekinthető visszajelentési rendszer

6 Előnyei Hátrányai anonim gyors nagy minta interaktív változatos kép-, videó- és hanganyagok felhasználóbarát modern felület azonnali visszajelzés környezetkímélő!  eszközigény (számítógép, fülhallgató) legfrisebb Chrome vagy Firefox böngésző feltétele: alapfokú számítógéphasználat

7 ICT műveltség Tanulás tanulásá Problémamegoldás Kombinatív és induktív g. Kreativitás Zenei képességek Vizuális nyelv Állampolgári komp. Egészségműv., -magatartás Angolnyelv-tudás Szociális készségek Tanulási motiváció  Írás 

8 Zenei képességek mérése Elméleti háttér
Neurobiológiai kutatások: Magas-szintű kognitív képesség, összetettségében hasonlítható a nyelvhez, univerzális elemek Olvasáskutatás, szemmozgáskövetéses vizsgálatok Zenei képességmodellek, vizsgálatok Kodály koncepció – olvasógyakorlatok (Curwen) Dalcrose módszer – Luxemburgi zeneoktatás Tankönyvek, digitális oktatóprogramok Nemzeti Alaptanterv – fejlesztési feladatok: zenei reprodukció – éneklés, generatív zenei tevékenység, felismerő kottaolvasás / zenei befogadás

9 Kutatás Általános iskola: N=74, Cronbach‐α=0,88
35 feladat + 40 háttérkérdés (Szeged) Zeneiskola: N=90, Cronbach α= 0,83 55 feladat + 50 háttérkérdés (Szeged, Abony) 10-14 éves tanulók körében

10 Ritmikai feladat

11

12

13 Dallami elemek

14

15

16

17 Dinamikai jelek ismerete

18

19

20

21 Eredmények Évfolyam N Átlag Szórás 6. 25 23.80 4.149 7. 26 21.92 4.436
8. 23 21.61 6.458 Total: 74 22.46 5.089 Általános 74 64,09% 16.15

22

23 Ritmuskotta-hallás összekapcsolása
 Évfolyam N Átlag Szórás 6 25 ,92 ,277 7 24 ,282 8 22 ,82 ,395 Total 71 ,89 ,318

24 Az ének-zene órák részterületeinek kedveltsége
Kottaolvasás 6 2,54 ,977 7 2,87 1,140 8 2,00 ,816 Total 2,50 1,041 Kottaírás 2,52 ,790 2,83 1,114 2,05 ,848 2,49 ,970 Hangszerbemutató 3,48 ,898 3,22 1,278 3,00 1,118 3,25 1,107

25 részterületeinek kedvtelése
Az ének-zene órák részterületeinek kedvtelése Átlag Szórás Éneklés 6 3,63 1,056 7 3,52 ,947 8 3,00 1,453 Total 3,41 1,163 Népdalelem. 2,58 ,881 2,87 1,014 2,06 ,827 2,55 ,958 Új dal tanulása 3,48 1,078 3,17 1,029 1,374 3,22 1,156 Részterület Évf. Átl. Szórás Fogalmak 6 2,50 ,913 7 2,52 1,123 8 1,94 ,899 Total 2,35 1,010 Zeneszerző 2,82 1,006 2,86 1,207 2,39 1,145 2,71 1,122 Zenehallgat. 4,38 ,576 4,13 ,968 4,20 ,768 4,24 ,780

26 Szemmozgás-követéses vizsgálat
2015. március Minta: 53 zeneiskolás diák Tobii T120 with Tobii Studio software (video and audio recorder) Research tools: Tobii T120 with Tobii Studio software Luxembourg n=19 Germany n=16 Hungary n=18 boys girls 10 years 9 5 3 6 33 14 years 2 20

27 Environments of our research:
Music schools in Luxembourg, Germany, Hungary

28 Hangszerek Winds Keyboard Percussion Strings Brass Woods 16 15 14 32
23 55

29 Ritmus feladatok – 3 nehézségi szint 1 2 3

30 Kodály olvasógyakorlatai
1 2 3 4

31 Eredmények Total fixation duration a néma- és a hangos olvasás alatt
Kodály silent reading Kodály loud reading N total fixation duration mean Total fixation sum (s) Luxembourg 19 26,26 210,1 18,6 148,76 Germany 16 25,47 203,77 16,87 134,97 Hungary 18 24,47 269,13 17,41 191,54 Fixation count Kodály silent reading Kodály loud reading N Fixation count mean Sum (s) Fixation Count Sum (s) Luxembourg 19 45,75 366 25,5 204 Germany 16 44,75 358 21,12 169 Hungary 18 41,27 454 23 253

32 Eredmények Total visit duration during silent and loud reading
Kodály silent reading Kodály loud reading 10 years Number Total visit duration Mean Sum (s) mean sum (s) Luxembourg 8 20,17 161,32 28,96 231,65 Germany 17,69 141,52 28,05 224,42 Hungary 11 17,93 197,24 25,78 283,53 Gender differences 14 years Loud reading is more complex – inner hearing 14 years N Total Fixation Duration Kodály Loud Mean Kodály Loud Sum Fixation Count Fixation Count_ Kodály loud Fixation Count_ girls 10 17,42 174,2 24 240 boys 16,64 166,43 21,6 216 all 20 17,03 340,63 22,8 456

33 10-14 évesek hangos ritmusolvasása

34 A zenei szerkezet hatása (periódus)

35 Ismétlődő ritmikai mintázat

36 Hangszercsoportok – ismétlődő mintázatok

37 Silent rhythm reading in Luxembourg
Silent rhythm reading – Hungarian children between the age 10-14 Silent rhythm reading in Luxembourg Silent rhythm reading in Germany Magyar silent All countries

38 Animated visualisation (two 10 years)

39 Összegzés Hasonló eredményeket kaptunk 3 országban a éves gyerekek kottaolvasását vizsgálva, habár eltérő módszerekkel tanulnak. Egyéni különbségek léteznek. Megállapíthatók kottaolvasási fejlődési szakaszok. A mintafelismerés, periódus szerkezet segíti az olvasást. Feltételezhető, hogy a fiúk gyorsabban olvasnak kottát.

40 Köszönjük a megtisztelő figyelmet!
Buzás Zsuzsa Fűz Nóra II. Digitális Zenepedagógiai és Módszertani Konferencia – Szeged, 2016


Letölteni ppt "Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések