Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsilla Bakos Megváltozta több, mint 7 éve
1
VASÚTI PÁLYÁK Műtárgyak Budapest 2013. Összeállította: Gyimesi András
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT VASÚTI PÁLYÁK Műtárgyak Összeállította: Gyimesi András Budapest
2
Vasúti pályák – Műtárgyak
Nem szigorúan műtárgy, de itt célszerű beszélni róla: Rézsű kialakítása és védelme Töltésvédelem szél, csapadék erózió miatt szorul védelemre. Nagyobb magasságú rézsűk: homorú vagy teraszos kialakítás Füvesítés - gyeptégla - terfilrács (500x500y150) – Netlon háló (3x3) – magszövet Cserjék, fák telepítése Burkolattal Gyimesi András 2013.
3
Vasúti pályák – Műtárgyak
Tám és bélésfalak Földművek megtámasztására, olyan pályarészeken, ahol a töltés vagy rézsű megfelelő hajlás szerinti kivitelezésére nem áll rendelkezésre elegendő terület. Beépített területek Ipartelepek Szűk völgyek Meredek hegyoldal Folyók partján Különbség a bélésfal és a támfal közt: Támfalnak a háttöltés földnyomása nélkül is állékony kell, hogy legyen a Bélésfalat a termett földtömeg mellé épül, önnálló állékonyság nem követelmény. Gyimesi András 2013.
4
Vasúti pályák – Műtárgyak
Tám- és bélésfalak Támfal lehet – súlytámfal: állékonyságát csak a falszerkezet saját tömege biztosítja – szögtámfal: lábak Gyimesi András 2013.
5
Vasúti pályák – Műtárgyak
Tám- és bélésfalak Támfal lehet még – máglyatámfal – gabionfal Gyimesi András 2013.
6
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak A föld belsejében létesített olyan műtárgyak, mellyek közlekedési vonal, vízfolyás, különféle vezetékek átvezetésére, vagy bányászati célokat szolgálnak. A közlekedési célokat szolgáló alagutak közül a vasúti alagúttal foglalkozunk. Miért építünk alagutat? túl nagy (>25m) bevágás szükséges talajminőség miatt bevágás nem létesíthető hegyvidéken: túl nagy emelkedő esetén (vonalkifejtés), hegyorr kikerülése (de lavina/köomlás veszély miatt is célszerű) vasútvonalak városba való bevezetése Gyimesi András 2013.
7
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak típusai Hágó (vízválasztó): magashegységek - van magasságvesztés - üzemeltetés drága - viszonylag rövid alagút Talpalagút (bázisalagút) - hosszú alagút - nincs vagy minimális magasság- vesztés Hegyorr – legkisebb ívsugár miatt folyt köv Gyimesi András 2013.
8
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak típusai Lejtő - Lavina vagy kőomlásveszélyes lejtők felszine alatt - sokszor vegyes szelvénybe mennek át, mellyek felett vasbeton féltetőkkel biztosítunk - talajborításos, féltető kialakítások is vannak (növényzet) folyt köv Gyimesi András 2013.
9
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak típusai Forduló alagút - Nagy magasságok leküzdéséhez mint ahogy ezt már tárgyaltuk, ha vonalkifejtéssel nem megy (pl Széchenyi hegyi gyermekvasút, Fiumei fakikötőbe vezető vasút stb) 198 m hosszú, patkó alak Gyimesi András 2013.
10
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak típusai Víz alatti - Vízfolyásokon, tengeröblökön átvezethetjük a vonalat híd helyett alagúton is. - Különösen előnyös, hajózható folyók esetén, ahol a híd pályaszintjét nagyon meg kellene emelni a hajózhatóság fenntartásához. Gyimesi András 2013.
11
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak építése Geológiai és hidrológiai viszonyok, alagút falazatának anyaga, a szelvényalak és a méret függvényében több építési mód is lehetséges, de vannak az építési rendszertől független, minden esetben elvégzendő munkálatok: Alagútszelvény kifejtése Kifejtett anyag ki/elszállítása Kifejtett szelvény megtámasztása, dúcolása (*) Az építési anyag beszállítása Falazás megépítése, kivitelezése Szigetelési rendszer alkalmazása Vízelvezetés és szelőzés megoldása *kivételes esetben elhagyható Gyimesi András 2013.
12
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak építése Alagútépítés megtámasztás nélkül Nagy szilárdágú kőzetekben Burkolat nélkül Burkolattal Az alagutat középtáró létesítésével, szabad homlokfejtéssel, robbantással képezik ki. Robbantó furatokat okat készítenek, azokat betöltik, robbantanak és a törmelékek eltávolítása után utómunkálnak. Ez a legolcsóbb és leggyorsabb eljárás, m napi teljesítmény érhető el a módszerrel. Gyimesi András 2013.
13
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak építése Bányászati módszerekkel Szelvény egy részét képező tárók hajtása Részletekben a szelvény bővítése Végleges falazat beépítéséig megfelelő dúcolás Gyimesi András 2013.
14
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak építése Alagútfalazat építése Szelvény teljes kitöltése szükséges (utánrogyások elkerülése) Szelvényes vízzáró falazat esetén utólagos injektálással kitöltés Bányászati alagút: 3-8m szakaszonként épül Szivárgók, vízgyűjtők beépítése Fenékboltozat szükségessége esetén azt építjük először Gyimesi András 2013.
15
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak építése Acél és betonelemekkel dolgozó rendszerek A hagyományos falazatos alagútépítéshez sok fa illetve dúcanyag szükséges. Korszerű építés: acél vagy vasbeton szerkezetek használata: Bordáslemezes, tűgerendás Szabadfejtéses erektoros Nagy átmérőjű kör keresztmetszetnél Öntöttvas vagy feszített/vasbeton elemek elektorral felhelyezve Vasbordás, béléslemezes A bordák összecsavarozható I gerendák Gyimesi András 2013.
16
Vasúti pályák – Műtárgyak
Alagutak építése Pajzsos alagútépítés Városi, víz alatti vasutak építésénél jellemző, ha a talaj laza, puha, kis szilárdságú Felépítés az ábrán Maróberendezés lehet: Kotróvedres, Marógömbős Vízöblítéses (jet), Marótárcsás Vizes talaj: pneumatikus üzem: keresztfal, hordoz-ható acélzsilip Gyimesi András 2013.
17
Vasúti pályák – Műtárgyak
Vasúti hidak építése Hazai vasúti hídeloszlás Gyimesi András 2013.
18
Vasúti pályák – Műtárgyak
Vasúti hidak építése Vasúti hídtípusok Egynyílású vasbeton kerethíd pl Füzesabony állomás gyalogaluljáró Kétnyílású pl Almásfüzitő-Esztergom vonal – Fényes patak Háromnyílású Köracélbetétes vasbeton lemezhíd pl Méhes út – balparti körvasút Bp. Gyimesi András 2013.
19
Vasúti pályák – Műtárgyak
Vasúti hidak építése Vasúti hídtípusok Tartóbetétes híd pl Bp – Fertő, Nádorkerti, Szerémi Szekrénytartós hidak pl Nagyrákosi völgyhíd Gyimesi András 2013.
20
Vasúti pályák – Műtárgyak
Vasúti hidak építése Vasúti hídtípusok – érdekesség: Vasbeton ívekkel erősített boltozatok Bp-Vác vonal Malomvölgy (Zebegény) több mint 100 éves 75m hosszú – Szélesítés! Vác-Szob vonal – Szobi patak hídja Gyimesi András 2013.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.