Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei:"— Előadás másolata:

1 Tornyi Zsuzsa Zsófia tornyizsuzsa@gmail.com
Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei: PhD fokozattal rendelkező nők és férfiak a tudományos pályán Budapest, június 10. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs HivatalNKFIH Nők a felsőoktatási katedrán - sikeres nők, női sikerek a Debreceni Egyetemen Tornyi Zsuzsa Zsófia

2 Nők az oktatásban Számos kutatási lehetőség:
1. A közoktatás tartalma, rendszere, a nemek kérdése és a tudás viszonya, a társadalmi nemek szocializációjának színterei 2. A nők foglalkoztatottsága a közoktatásban, a pedagógus pálya „nőneműsége” 3. A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban 4. A nemek tudományának helye az átalakulóban lévő magyar felsőoktatási rendszerben 5. A magyarországi nőneveléstan történelmi hagyatékai

3 A nők helyzete és esélyegyenlőségi lehetőségeik a felsőoktatásban
az üvegplafon jelenség a felsőoktatásban és a tudományos életben az interdiszciplinaritás előnyei és hátrányai; lehetséges-e női tudományértelmezés? a nőhallgatók és nőoktatók szakmai karrierútja és a lehetőségek biztosításának módjai az élethosszig tartó folyamatos tanulás alternatívája és a távoktatás; a modern információs technológiák és információs forradalom lehetőségeinek használata

4 Nők az egyetemen hallgatói létszámexpanzió
a hallgatók köre heterogénebbé vált növekvő női arány (2007, alapszakok, 56,9%) feminizálódás a felsőoktatásban „nőkhöz jobban illő” teljes vagy közel teljes feminizálódás későbbi horizontális és vertikális szegregáció alacsonyabb jövedelem, alacsonyabb presztízs

5 Nők a tudományban Ph.D. és DLA képzés, nappali tagozat férfi túlsúly
tudományágak szerinti eltérések: társadalomtudomány vs. műszaki kutatói pálya presztízse tradicionális munkamegosztás gyakorlata „gyanússá” válik oktatási piramis tanintézetek személyzete általános iskola 80%; felsőoktatás 36%

6

7 A PhD-t szerzett nők aránya, 2003

8 Akadályok belső és külső akadályok üvegplafon-jelenség
szerényebb tervezés személyes bizonytalanság a kudarcok – férfiaktól eltérő – értékelése megszakított pályák, késleltetés a tanulmányok késleltetése vagy a családalapítás késleltetése (átruházhatatlan szerep)

9 Kihívások és lehetőségek
Alapvető ellentmondás célok és érdekek között Részmunkaidős foglalkoztatás MTA: az átalakuló akadémia családbarát munkahely teremtése az MTA intézetekben; nők számára speciális ösztöndíjak és díjak; családalapítási korban lévő nők juttatásaiban a speciális személyi tényezők figyelembe vétele; a sikeres női pályák kommunikációja; előmeneteli diszkrimináció csökkentése

10 Gondolatébresztő… „Mindazon lángelmék, akik nőnek születtek, elvesztek a köz számára” (Stendhal) Felsőoktatás (1896) Tudomány (1904) Karrier – munkaerőpiaci, családi, kettős Siker – objektív és relatív Házastárs, munkatárs, vetélytárs?

11 Nők az oktatásban és a tudományban
Oktatási és tudományos ranglétra Tudományterületek (kemény és puha) Megközelítések: Kompetitív (Versengő magatartás, „Időhátrány”, Összehasonlítás) Komplementer (Kiegészítő értelmezés, Önmagában értelmezendő, Egymással hasonlítjuk össze a válaszokat)

12 Nők a Debreceni Egyetemen
Életútinterjúk, N=30 Bölcsész doktorandák (2007) Határon túli doktoranduszlányok (2008) Vallásos női oktatók (2009) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Oktatói Gender

13 Főbb kérdéskörök Gyökerek Első lépések Motiváció Akadályok Egyensúly
Karrier (életpálya, munka, családi, kettős) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Oktatói Gender

14 Nők a Debreceni Egyetemen
CHERD, Oktatói Gender 2009. február-június Kérdőíves vizsgálat Debreceni Egyetem: 15 kar, 479 oktatónő N=134 (≈28%)

15

16 A Debreceni Egyetem női oktatóinak száma a tudományos lépcsőfokokon

17 Főbb kérdéskörök Objektív és relatív siker Iskolai pályafutás
Munkaerőpiac Oktatói munka Objektív és relatív siker Tudomány és magánvilág Társadalmi kapcsolatok Demográfiai adatok

18 Eredmények Munkahely „Királyi út” 37,3% Vezetők beosztás: 16,5%
1 dékán 4 dékán-helyettes 4 intézetigazgató 13 tanszékvezető 1-1-1 részlegvezető, hivatalvezető és tanulmányi osztály-vezető Tornyi Zsuzsa Zsófia: Értékelés és siker

19 Inhibitorok Külső és belső akadályok Karrier-stop
(1) Gyerekvállalás (32,5 százalék) 61,2% nevel gyermeket (2) Magabiztosság hiánya (28,1 százalék) (3) Főnök hiányzó támogatása (26,3 százalék) (4) Családi kötelezettségek (23,7 százalék) (5) Pártfogó, mentor hiánya (21,9 százalék) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Értékelés és siker

20 Inhibitorok „Mert el kell döntenünk [nekünk, nőknek], hogy most család, és akkor ezért meghozzák a maguk áldozatát, vagy pedig hivatás, egy férfivilágban (…), ahol felvállalják, hogy mások mindig azt fogják mondani, hogy „te úgyis csak egy nő vagy”. Ez egy nagyon nagy dilemma.”

21 Katalizátorok Külső és belső megerősítés „Munkamegosztás”, szerepek
(1) Motiváció és a szorgalom (50 százalék) (2) Partner, férj (44,4 százalék) 65,4% házas, homogámia (70% diplomás, 30% fokozat) (3) Főnök támogatása (34,1 százalék) (4) Szülők segítsége (29,4 százalék) (5) Mentorok támogatása (28,6 százalék) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Értékelés és siker

22 Katalizátorok „Összeegyeztethető, viszont ennek nálunk megvan az az ára, hogy a férjem zömmel otthon van. (…) Hát kicsit fordított, mint a hagyományos, de azt gondolom, hogyha ez a dologban résztvevő feleknek megfelel, akkor innentől úgy csináljuk, ahogy akarjuk.” Tornyi Zsuzsa Zsófia: Értékelés és siker

23 Elégedettség 44,3% elégedett pályafutásával 53,4% részben elégedett
2,3% elégedetlen pályafutásával 66,2 százaléka újra ezt a pályát választaná 12,3 százalékuk nem választaná 21,5 százalékuk nem tudta megmondani Tornyi Zsuzsa Zsófia: Értékelés és siker

24 Eredmények Siker(esség)
A tudományos siker öt legfontosabb ismertetőjegye, átlag 

25 „Mit tekint(ene) egész életében a legnagyobb sikernek?”
Családanyák „a gyerekemet” „a családomat” „ha most az mondanám, hogy egy gyereket (…) az nagyon tudománytalannak hatna?” Tornyi Zsuzsa Zsófia: Értékelés és siker

26 „[Összeházasodtunk], és onnantól kezdve az a szerep állt előttem, hogy én milyen életet szeretnék. (…) a férjem egy ideáltipikus anyaszerepben szeretne látni, és ezt mondta is. Szóval ő nem egy karrierista nőt szeretne, aki sikereket ér el, hanem inkább egy olyat, aki jó feleség és jó anya.”

27 „Mit tekint(ene) egész életében a legnagyobb sikernek?”
Zsonglőrök „Jó munkaerő és jó anya” „Sem a gyerekeim és a férjem, sem a munkám nélkül nem érezném magam sikeres embernek.”

28 „Továbbra is ezt látom nagyon nagy kihívásnak az életemben és nagy feladatnak, hogy a családi életet és a szakmai életet jól összehangolni, anélkül, hogy bármelyik is sérülne, és hogy mindkettő számára megadjam azt, ami tőlem, az én saját erőmből maximálisan kitelik.”

29 „Mit tekint(ene) egész életében a legnagyobb sikernek?”
Altruisták „A hallgatók megelégedésével tudjam végezni oktatói munkámat” „a hallgatók szeretete, bizalma, szakmai felkészültsége” Tornyi Zsuzsa Zsófia: Értékelés és siker

30 „…az az elvem, hogy mindenkit tanítsunk meg mindenre, marad még nekünk, tehát nem megőrizni, amit én tudok, hanem továbbadni, attól még nem leszek kevésbé okos, erre régen rájöttem, hanem az a jó, ha valakinek át tudom adni, és az se baj, ha az bizonyos fokig túlnő rajtam.”

31 „Mit tekint(ene) egész életében a legnagyobb sikernek?”
Felfedezők „kiváló szakmai műhely létrehozása” „jelentős tudományos felfedezés” „hozzájárulhatok a felsőoktatás fejlődéséhez”

32 „…nem tudom elképzeli az életemet [úgy], hogy ne tanuljak, hogy ne lennének mindig olyan könyvek, amelyeket ki kellene venni a könyvtárból. Az ember mindig keveset tud és szeretnék egyre többet, persze.”

33 Összegzés A vizsgált csoport nem homogén: A téma kiemelt jelentőségű
tudományterületi megoszlás életkor alapján siker-sikeresség és karrier-értelmezés A téma kiemelt jelentőségű Bologna Következő lépések A tengerjáró hajók lassan fordulnak…

34 „Nevetséges dolog elvállalni egy férfi munkáját azzal a felkiáltással, hogy azt egy nő is meg tudja csinálni. Csak azért vállald el, mert a Te munkád, és Te akarod megcsinálni.” Dorothy Leigh Sayers

35 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések