Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kommunikáció tényezői és funkciói
2
Elővázlat A kommunikáció definíciója A kommunikáció tényezői
A komm. Funkciói A feladat megoldása
3
Kommunikáció fogalma Latin eredetű szó jelentése: érintkezés, összeköttetés Az emberek közti érintkezésnek az a fajtája, amelyik jelek segítségével történik Valamely jelrendszer szándékos és kölcsönös felhasználása
4
Mára a jelentése kibővült
Pl.: gépek kommunikációja
5
Állatok kommunikációja
6
A kommunikáció 5 forradalma zajlott le
1. beszéd ( év) 2. írás (6000 év) 3. nyomtatás (1450) 4. elektronikus kommunikáció (1850-től) 5. számítógépes hálózatok (1970-től)
7
A kommunikáció tényezői
8
1. Beszélő (adó, közlő) Formába önt, azaz kódol, közöl
Ez lehet reflexszerű vagy átgondolt
9
2. hallgató Akinek az üzenetet szánjuk
Üzenetet észleli, felfogja, azaz dekódolja, értelmezi Ez néha automatikus, néha bonyolult (verselemzés)
10
3. üzenet Lehet egyszerű vagy igen bonyolult Ezt hordozzák a jelek
A kommunikáció eredménye
11
4. Kód (jelrendszer) Ismert, közös jelrendszert kell használni
A közösség elfogadja, ismeri Lehet verbális és nem verbális
12
5. csatorna Fizikai dolog A jelek terjedését, érzékelését biztosítja
Pl.: levegő, papír, telefonkábel Néha több csatorna is működik
13
6. Valóság A valóságról közös előismerettel kell rendelkezni
14
7. Beszédhelyzet Beszélők pillanatnyi helyzete, viszonya
Külső-belső körülmények Befolyásolják az üzenet megformálását, jelentését
15
A kommunikáció funkciói
Alapvető 1. tájékoztatás a valóságra vonatkozó ismeretek közlése, azokra kérdés 2. kifejezés érzelmek, vágyak kifejezése a személyiség megnyilvánulása ált. minden közlés kísérője, néha a közlés célja
16
A kommunikáció funkciói
3. felhívás kívánság, felszólítás cél: a hallgató befolyásolása
17
Kiegészítő funkciók 4. kapcsolat fenntartása / kapcsolatteremtés-zárás a komm. elején, végén 5. értelmező funkció magáról a nyelvi megformálásról szól pl. visszakérdezünk 6. esztétikai funkció cél: gyönyörködtetés
18
Ezek a funkciók nem különülnek el
Minden közlésnek ált. több funkciója van De ezek közül valamelyik domináns
19
Feladat ”A maktab alatt- keleten így hívják a tanítási órát- az egyik fiúcskával sehogy sem boldogult a tanító.„Mondd, hogy á!” (perzsául alef). A fiú tagadóan rázta a fejét, és összeszorította a száját. A tanító türelmes maradt, és újra kezdte: „Jó kisfiú vagy, mondd szépen, hogy á! Nem fog fájni.” (…) A fiúcska végül beadta a derekát, és mindannyiuk ámulatára tisztán és érthetően kimondta az á-t. A tanító a pedagógiai sikerétől meglepetten kiáltott fel: „Masallah, kitűnő volt! Most mondd azt is, hogy bé!” A fiúcska erre heves tiltakozásba tört ki, és öklével verte az asztalt: „Most már elég volt! Tudtam én, hogy mi vár rám, ha csak az á-t kimondom: Akkor azt akarjátok, hogy mondjam ki a b-t is, aztán mondjam el az egész ábécét, azután tanuljak meg olvasni, írni és számolni. Tudtam én, hogy miért nem akarom kimondani az á-t!” (Peseschkian: A tudós meg a tevehajcsár) Határozd meg a történetben zajló kommunikáció tényezőit és funkcióit!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.