Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tervtanács szerepe Közúti biztonsági auditor - alapképzés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tervtanács szerepe Közúti biztonsági auditor - alapképzés"— Előadás másolata:

1 A tervtanács szerepe Közúti biztonsági auditor - alapképzés
Mérnöki Kamara Nonprofit Kft. Budapest, október 14. Thoroczkay Zsolt ügyvezető, FLAVUS Mérnökiroda Kft. elnök, KTE Közlekedésépítési Tagozat 1133 Budapest, Váci út | |

2 Az előadásban érintett témák
Bevezetés – A kiváltó okok A tervzsűri koncepciójának megszületése A tervzsűri eljárásrendje A szakmai minőségbiztosítás kulcseleme Összegzés – A jogszabályi megerősítés 1133 Budapest, Váci út | |

3 M7 „támfalbemutatós” szakasz
1133 Budapest, Váci út | |

4 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu

5 „Kifelejtett” csomóponti ág
1133 Budapest, Váci út | |

6 Az előadásban érintett témák
Bevezetés – A kiváltó okok A tervzsűri koncepciójának megszületése A tervzsűri eljárásrendje A szakmai minőségbiztosítás kulcseleme Összegzés – A jogszabályi megerősítés 1133 Budapest, Váci út | |

7 Tervtanács, Tervzsűri, Tervellenőr
1133 Budapest, Váci út | |

8 Közlekedésfejlesztési Tervtanács
A közlekedésért felelős minisztérium egyetértésével és szakmai támogatásával a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ megrendelte a Közlekedési Tudományos Egyesülettől a „Közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos szabályozás áttekintése, közlekedésfejlesztési tervtanács létrehozása, műszaki, jogi feltételeinek vizsgálata” című tanulmányt. A tanulmány egyik fontos eleme a koncepcionális kérdésekben javaslattevő szereppel felruházható testület, a közlekedésfejlesztési „tervtanács” intézményesítések vizsgálata volt. A tanulmány 2008 végén elkészült, széleskörű megvitatása 2009 januárjában megkezdődött. A szakminisztérium, KKK, NKH, NFGM, NFÜ között lefolytatott egyeztetéseken egyetértés jött létre abban, hogy a testület működési kereteit jogszabályi szinten szükséges meghatározni. 1133 Budapest, Váci út | |

9 Közlekedési Építmény Tervtanács
A Közlekedési Építmény Tervtanács (Tervzsűri) mielőbbi felállítását tűzte ki célul a fejlesztéspolitikáért felelős miniszter jóváhagyásával a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közlekedési Operatív Program (KözOP) Irányító Hatósága is a 16/2006. (XII. 28.) MeHVM-PM együttes rendelet év végi módosításának előterjesztése során. A módosítás célja, az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közlekedési Operatív Program (KözOP) végrehajtásának gyorsítása, és – műszaki vonatkozásban – a Közlekedési Építmény Tervtanács (Tervzsűri) felállítása az előkészítés megfelelő szakmai kontrolljának biztosítása érdekében. Az NFGM által megindított „Gyorsítás II.” program ütemterve tartalmazza a sajátos építményfajták egyeztetésének és engedélyezési eljárásának szabályozási felülvizsgálatát (a koordinálásért az NFGM miniszter felelős). 1133 Budapest, Váci út | |

10 Tervtanács-Tervzsűri rendszer
1133 Budapest, Váci út | |

11 Feladatok és hatáskörök
Legfontosabb feladata a területi tervek közlekedésszakmai véleményezése. Ez ma is működik az NKH feladatkörébe tartozóan. De nincs intézményesítve a közlekedési adminisztráció egészének véleménynyilvánítási lehetősége, amely információvesztéshez vezet. Legfontosabb feladata a folyamatban lévő műszaki tervek szakmai minőségbiztosítása. Ez ma is működik a KKK, a NIF Zrt., az MK Kht. szervezésében. A tervezett szabályozás csak keretbe foglalja a tevékenységet, semmilyen jellegű nehezítést nem visz a folyamatba. Másik nagyon fontos feladata a „Bölcsek Tanácsa” szerepkör betöltése, amely egyes kiemelt kérdésekben egy széles(ebb) körül szakmai vélemény megformálását jelentheti. Rendkívül nagy szakmai igény mutatkozik meg egy ilyen fórum kialakítására. Az intézményesítés nem a közlekedési adminisztráció igénye, hanem az NFGM és az NFÜ KözOP IH kérése, mert erre hivatkozva lehet a KözOP projektek eddig túlbürokratizált (és most már mindenki számára láthatóvá váltan működésképtelen) rendszerét egyszerűsíteni, a Bíráló Bizottságot a rendszerből kiiktatni. Ez a rendszer az EU támogatású projektek megvalósítására gyakorlatilag semmilyen hatást nem gyakorol. Közvetett hatás lehet, ha a Tervzsűri kezdeményezi egy jelentős kérdésben a Központi Tervtanács véleményének kikérését. De ez nem általános jellegű, hanem eseti. A KözOP projektjei jelenleg olyan előkészítettségi fázisban vannak, hogy ezen fórum ilyen jellegű alkalmazása nem valószínűsíthető. Gyakorlati szerepe, hogy a műszaki tervek készítése során legalább 1, esetenként 2-3 alkalommal, folyamatba építetten történik meg a tervek műszaki „minőségbiztosítása”, így elkerülhetővé válik, hogy a kész tervekben olyan műszaki tartalom jelenjen meg, amely nem engedélyezhető, vagy nem finanszírozható. Területi tervek. Ágazati koncepciók, vizsgálatok, tanulmányok, stb. Döntéselőkészítő tanulmányok, tanulmánytervek, engedélyezési tervek, kiviteli tervek, stb. Jellemzően hálózati szemléletű gondolkodás. Jellemzően projekt szemléletű gondolkodás. 1133 Budapest, Váci út | |

12 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu
Működési modell 1+7 testület alkalomszerűen, feladatorientáltan működik. 1+7 testület rendszeresen, projektorientáltan működik. Viszonylag állandó az összetétel. Jelentősen változó az összetétel. Állandó titkársággal működő testületek. Virtuális testületek. Van állandó költség. Nincs állandó költség. A tagok térítést kapnak a munkájukért a delegáló szervezettől. A tagok nem kapnak térítést a munkájukért. A gyakorlatban a testületek a KKK-hoz köthetően tevékenykednek. A gyakorlatban a testületek a NIF Zrt-hez és az MK Kht-hez köthetően tevékenykednek. 1133 Budapest, Váci út | |

13 Tanácskozási joggal rendelkező tagok
Személyi összetétel Közlekedésért felelős minisztérium infrastruktúra fejlesztésért felelős főosztály képviselője, vagy az általa kijelölt szavazó tag (szavazó tag) Elnök A Munkaszervezet képviselője (nem szavazó tag) Projektvezető (nem szavazó tag) Titkár Tervezési feladatot Megrendelő intézmény képviselője Közlekedési hatóság képviselője Tulajdonos nevében az illetékes eljáró szervezet(ek) képviselője (több tulajdonos érintettsége esetén összesen 1 szavazati joggal) A közlekedési koordinációért felelős szervezet képviselője (amennyiben az eltér a Tulajdonostól) Más szakterülethez kapcsolódó tanulmány esetén az előterjesztés szakmai előkészítését végző szervezet képviselője (több szervezet érintettsége esetén összesen 1 szavazati joggal) Magyar Mérnöki Kamara képviselője Érintett regionális fejlesztési tanács(ok) képviselője (érintettség esetén, több régió érintettsége esetén összesen 1 szavazati joggal) Érintett megyei közgyűlés képviselője (a legfeljebb egy régióra kiterjedő tanulmánynál érintettség esetén, több megye érintettsége esetén összesen 1 szavazati joggal) Érintett megyei jogú város képviselője (a legfeljebb egy régióra kiterjedő tanulmánynál érintettség esetén, több megyei jogú város érintettsége esetén összesen 1 szavazati joggal) Tulajdonos nevében az illetékes eljáró szervezet képviselője Érintett regionális fejlesztési tanács(ok) képviselője (több régió érintettsége esetén összesen 1 szavazati joggal) A Magyar Mérnöki Kamara illetékes képviselője Finanszírozó képviselője (amennyiben az eltér a Megrendelőtől) Szavazó tagok A területfejlesztésért felelős minisztérium képviselője A természetvédelemért felelős minisztérium képviselője A fejlesztési ügyekért felelős minisztérium képviselője Érintett regionális fejlesztési tanács(ok) képviselője (közvetett érintettség esetén) Érintett megyei közgyűlés(ek) képviselője (a legfeljebb egy régióra kiterjedő tanulmánynál közvetett érintettség esetén) Érintett megyei jogú város(ok) képviselője (a legfeljebb egy régióra kiterjedő tanulmánynál közvetett érintettség esetén) Érintett önkormányzat(ok) képviselője (a legfeljebb 1 kistérségre kiterjedő tanulmánynál közvetlen érintettség esetén) Az infrastruktúra fejlesztésért felelős állami beruházó szervezet képviselője Az infrastruktúra üzemeltetésért felelős szervezet(ek) képviselője Megbízott Tervező A szavazó tagok által felkért további szakértők, térséget képviselő személyek Érintett megyei közgyűlés(ek) képviselője Érintett önkormányzat(ok) képviselője Engedélyező hatóság illetékes képviselője Tervellenőr (amennyiben a Megrendelő, vagy a Finanszírozó Tervellenőr alkalmazását előírja) Üzemeltető képviselője (meglévő létesítmény felújítását, fejlesztését célzó beruházás esetében, illetve új építési létesítmény esetében, ha a Tervzsűri idején az ismert) A szavazó tagok által felkért további szakértő(k) Tanácskozási joggal rendelkező tagok 1133 Budapest, Váci út | |

14 Az előadásban érintett témák
Bevezetés – A kiváltó okok A tervzsűri koncepciójának megszületése A tervzsűri eljárásrendje A szakmai minőségbiztosítás kulcseleme Összegzés – A jogszabályi megerősítés 1133 Budapest, Váci út | |

15 Tervtanács-Tervzsűri rendszer elrendelése
A koncepció véglegesítésére áprilisában került sor. Az elrendelésre miniszteri jóváhagyást követően szakállamtitkári levélben került sor [KHEM/1841/7/2009.]. 2009. május 14-én egyeztetésre került sor az érintettekkel bevonásával (NIF Zrt., MK NZrt., NFÜ KözOP IH, ROP IH). A módosított koncepció június 9-én került megküldésre szakállamtitkári levélben [KHEM/5409/6/2009.]. 2010 szeptemberében a tervzsűri rendszer megerősítést nyert. 2012 októberében újabb áttekintésre került sor helyettes-államtitkári szinten [NFM/18692/1/2012.], de változás elrendelésére nem került sor. 1133 Budapest, Váci út | |

16 A bevezetett rendszer lényege
A NIF Zrt. (és az MK NZrt.) a nagyobb tervezési folyamatok során – a lényeges kérdések megválaszolása érdekében Tervzsűrit hív össze. A Tervzsűri nem dönt, javaslatokat fogalmaz meg. A döntést a Beruházó (NIF Zrt., MK NZrt.) hozza meg, a Megrendelő egyetértésével. Az elnök az NFM képviselője. Tagok: Beruházó, Vagyonkezelő, Közútkezelő, Közlekedési Hatóság, szakmai civil szervezetek. Tanácskozási joggal más, a Beruházó által meghívott szervezet is részt vehet. 1133 Budapest, Váci út | |

17 Az előadásban érintett témák
Bevezetés – A kiváltó okok A tervzsűri koncepciójának megszületése A tervzsűri eljárásrendje A szakmai minőségbiztosítás kulcseleme Összegzés – A jogszabályi megerősítés 1133 Budapest, Váci út | |

18 M7-M0 csomópont (és még valami…)
1133 Budapest, Váci út | |

19 Hernád-híd (vagy csak a fele?)
1133 Budapest, Váci út | |

20 Melioráció (mit jelent ez?)
A „melioráció” fogalma: minden olyan tevékenység, ami a mezőgazdasági területek, talajok javításába (a hozamok növelése céljából) beletartozik. Pl. a talajvédelem, a fizikai és kémiai talajjavítások, az öntözés stb. 1133 Budapest, Váci út | |

21 M35, Derecske (hibák az állami oldalon)
1133 Budapest, Váci út | |

22 M3 „300 méter” (beruházói hiba)
1133 Budapest, Váci út | |

23 M35-M4 csomópont (diszpozíciós hiba)
Elsődleges főirány M4 (második kiépítés) Az M4 a Budapest-Szolnok-Püspökladány-Berettyóújfalu-országhatár vonalon épül ki (több ütemben). Másodlagos főirány (első kiépítés) Az észak-erdélyi autópálya csatlakoztatása a magyar autópályahálózathoz az M35-M4 vonalon lesz. Távlatban M47 csatlakoztatás A távlatban egy autópálya-autópálya négyágú csomóponttá kell fejleszteni az M4-M35 csomópontot. Első ütemű költségminimalizálás Az első ütemben a költséges műtárgyak nem épülnek meg, ideiglenes forgalomtechnika készül. 1133 Budapest, Váci út | |

24 M35-M4 csomópont (diszpozíciós hiba)
1133 Budapest, Váci út | |

25 M35-M4 csomópont (diszpozíciós hiba)
1133 Budapest, Váci út | |

26 M5-M8 csomópont (hol fonódjunk?)
1133 Budapest, Váci út | |

27 Debrecen, déli elkerülő (kezelői hiba)
1133 Budapest, Váci út | |

28 Debrecen, déli elkerülő (kezelői hiba)
1133 Budapest, Váci út | |

29 Debrecen, déli elkerülő (kezelői hiba)
1133 Budapest, Váci út | |

30 Az előadásban érintett témák
Bevezetés – A kiváltó okok A tervzsűri koncepciójának megszületése A tervzsűri eljárásrendje A szakmai minőségbiztosítás kulcseleme Összegzés – A jogszabályi megerősítés 1133 Budapest, Váci út | |

31 A KTSZ-rendelet tervezete
56. § (1) Gyorsforgalmi utakat, külterületi főutakat, belterületi kiemelt utakat és belterületi főutakat érintő olyan Ft-ot elérő becsült értékű, új út építésének, illetve meglévő közút fejlesztésének vagy rekonstrukciójának minősülő építési beruházások esetén a tanulmányterv véglegesítését követően az építtető köteles tervzsűrit összehívni ... (9) A tervzsűriről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a tervhez csatolni szükséges. A tervzsűri jegyzőkönyvbe foglalt javaslatainak elfogadásáról az építtető hoz döntést a megrendelő tájékoztatásával, az elvetett javaslatokat az elvetés indoklásával az építtető dokumentálni köteles, és azt a tervek mellékleteként szerepeltetni kell. 1133 Budapest, Váci út | |

32 Köszönöm a figyelmet! Thoroczkay Zsolt
ügyvezető, FLAVUS Mérnökiroda Kft. elnök, KTE Közlekedésépítési Tagozat 1133 Budapest, Váci út | |


Letölteni ppt "A tervtanács szerepe Közúti biztonsági auditor - alapképzés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések