Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Iskolai Közösségi Szolgálat
2
1.2. Kapcsolódás az iskolai közösségi szolgálati programhoz.
Bevezető játék 1.: „Vélemény –vonal”- mozgásos szociometrikus játék a következő kérdésekkel Játékidő: 10 perc A terem egyik fele az 1-es fokozat (Kevéssé jellemző), a terem másik vége az 5 –ös fokozat. (Nagyon jellemző). Ki, miért áll itt? Mindenki osztályozza magát a következő instrukció szerint: Hogy érzed magad ma reggel? 1-es Nem valami jól. Nincs túl jó kedvem. 5-ös Nagyszerűen. Tettrekész vagyok. Milyen hangulatban vagy? 1-es nagyon feszült vagyok, 5 egyáltalán nem vagyok feszült. Mennyi ismerettel rendelkezel az IKSZ-ről? 1-es szinte csak hallomásból ismerem az IKSz-et, 5-ös Aktívan részt veszek az IKSz- ben. Mit gondolsz az IKSZ-ról? 1-es nem nagyon érdekel az IKSZ, 5-ös nagyon érdekel az IKSZ. Milyen hatékonysággal veszel részt a mai műhelymunkán? 1-es azt gondolom, nem leszek aktív a mai nap., 5-ös azt gondolom, aktív leszek a mai nap Jövőbeli terveid az IKSZ-szel kapcsolatosan. 1-es nagyon szeretném már csinálni az IKSZ-et, 5-ös nem szeretném csinálni az IKSZ-et. Úgy gondolom, hogy van értelme az IKSZ-nek 1-es szerintem nincs értelme az IKSZ-nek. ,5-ös szerintem van értelme az IKSZ-nek,
3
Előzetes ismeretek, önkéntes tapasztalatok megbeszélése
1. Feladat: ki végzett már önkéntes G. tevékenységet? Mit jelent az önkéntesség? Csoportban gyűjtsétek össze a tapasztalataitokat! 10 perc A fogalom meghatározása csoportban Megoldás: A fogalom kivetítése
4
ÖNKÉNTESSÉG: Az állampolgárok öntevékenységét kifejező, társadalmi szolidaritáson alapuló tevékenység (2005. évi közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény) Az önkéntesség olyan tevékenység, amelyet a személy szabad akaratából, egyéni választása és motivációja alapján, a pénzügyi haszonszerzés szándéka nélkül végez más személy, személyek vagy a közösség javát szolgálva.” (Nemzeti Önkéntes Stratégia )
5
Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség
Hasonlóság Különbözőség Közhasznú célt szolgálnak (Nemzeti Önkéntes Stratégia ) Mind a tevékenységet végző személy, mind a környezete többé és értékesebbé válik Megerősíthetik a közösségi elköteleződés és felelősségvállalás tudatát A motiváció elsőre nagyon különböző lehet, ÖNKÉNTESSÉG: Az állampolgárok öntevékenységét kifejező, társadalmi szolidaritáson alapuló tevékenység. (2005. évi közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény)
6
Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség
Hasonlóság Különbözőség Későbbi élethelyzetekben vagy munkakeresésben fontos előnyöket biztosíthat. Társadalmi kohézió és helyi közösségek erősítése, közösségépítés a célja (Arapovics, 2015.) Partnerség és együttműködés erősítése Szerződéses viszony a fogadó szervezettel, illetve az iskola és szervezet között Életkor: Ö: 10 éves kortól lehet végezni IKSZ: 14 éves kortól végezhető, akár párhuzamosan is a kettő.
7
Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség
hasonlóságok különbözőségek az intézményben meghatározott munkaköri feladatok ellátására nem irányulhat” EMMI 20/2012. EMMI rendelet 133.§ 2.a Nem az a cél, hogy az önkéntes tevékenység helyettesítse a fizetett munkát ( EGSZB 2006/C 325/ Fontos feladat a tevékenységet végzők elismerése A közösségi szolgálat az önkéntesség egy speciális, peremterülete. Abban különbözik, hogy nem személyes akaratból, hanem érettségi előfeltételként teljesítik az érettségit adó nappali képzésben résztvevő diákok.
8
Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség
Hasonlóság Az önkéntes tevékenység alapvető ösztönzője a szolidaritás és a felelősségérzet, valamint az a késztetés, hogy az egyén hasznosnak érezze saját magát. Szociális kötődést hoz létre, hozzájárul a társadalmi kohézióhoz, javítja az életminőséget. Ennek kialakítása az IKSZ feladata is. EGSZB 2006/C 325/
9
1. 2. Bevezető játék 2. Keresd a párját
Bevezető játék 2. Keresd a párját! Mozgásos párkereső játék Játékidő: 10 perc A Játék leírása: A résztvevők hátára ragasztunk celluxszal egy-egy papírlapot, majd megkérjük őket, hogy keressék meg a párjukat szavak nélkül. Miután megkeresték az alapelvekhez tartozó meghatározást, akkor egymás mellé állnak és felolvassák. Instrukció: Az alapelvek megbeszélése után a párok húznak közösen egy-egy kártyát a feldarabolt célokból és megkeresik a hiányzó részeket. Ezúttal szabad beszélni. Cél: ismerkedés is. (a területek és a dokumentumok, résztvevők) AZ IKSZ tervezés-működtetése során szem előtt tartandó legfontosabb alapelvek A kölcsönösség elve azt jelenti, hogy egyszerre kell a szolgálat jellegnek és az élménypedagógia alapú tanulásnak megvalósulnia. Pl. A szemétszedés önmagában csak önkéntességként, azaz szolgálatként értelmezhető. A közösségi szolgálat jelleghez szükséges egy fajta tanulási folyamat jelenléte is pl. a szelektív hulladékgyűjtés tanulmányozása, kapcsolatfelvétel a szemét elszállító szervezetekkel, stratégia kidolgozása a környezetvédelmileg fenntartható megoldásokra. Részrehajlás mentesség elve, hogy nem lehet rokonoknál egyáltalán végezni a közösségi szolgálatot. Együttműködés elve, hogy a fogadó szervezetnél és az iskolában is a közösségi szolgálat kapcsán partneri viszony szükséges, nem lehet alá-fölé rendeltségről szó sem a pedagógus-diák, sem a fogadó szervezet-diák, sem az ellátott-diák viszonyában. A változatosság elve, hogy lehetőség szerint több tevékenységből (min. 3) tevődjön össze az 50 óra, ugyanakkor rendszeresen ismétlődő tevékenységekre épüljön az 50 óra nagyobb része.
10
Keresd a párját! Mozgásos párkereső játék
Arányosság elve azt jelenti, hogy olyan szervezetnél, amelyiknek az illető diák tagja csak részben végezheti szolgálatát, hogy a pályaorientáció, változatosság és egyéb őt érintő szempontok érvényesülhessenek. A helyi közösség erősítésének elve azt jelenti, hogy a tevékenység vagy az iskola környezetében néhány kilométeres körzetben vagy a lakóhely környezetében kell, hogy megvalósuljon a helyi közösség javára. Önkéntesség elve a diákok szabad tevékenység kiválasztásában kell, hogy érvényesüljön, ami azt jelenti, hogy a szülőkkel, tanárokkal való egyeztetés alapján az iskola által megszervezett vagy maguk által javasolt és az iskola által elfogadott tevékenységek közül a diákok kiválasztják az általuk végzendő tevékenységeket. Fenntarthatóság elve azt jelenti, hogy olyan tevékenységekben vegyenek részt a diákok elsősorban, amelyek hosszú távon fenntarthatók és a további diák évfolyamok számára is pedagógiailag előnyösek. Vagyis nem érdemes gyermekotthonnak olyan sportokat, rendezvényeket szervezni (pl. squash-mérkőzések), amit nem lehet hosszú távon finanszírozni és csak frusztrációt okoz. Viszont költséget nem igénylő, könnyen megszervezhető tevékenységekbe érdemes bevonni pl. gyermekotthonok, szociális intézmények lakóit. FELADAT: Miután megkerestétek egymást, csoportban döntsétek el, hogy melyik a 3-4 legfontosabb alapelv? Miért? Pedagógiailag melyik lehet fontos, illetve mi az, ami jogszabályban van, mi az, ami nincs, mi az, ami inkább praktikus tanács csak.
11
Keresd a …. +CSOPORTOSÍTÁSHOZ
Koordináló pedagógus Koordinátor Mentor Diák Szülő Igazgató Intézményi kapcsolattartó a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági, c) az oktatási, d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi, f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési területen folytatható tevékenység.
12
4.1. Jogi háttér II. Végrehajtási rendelet 2. 2. nap 10.30-12.00
(2) A közösségi szolgálat keretei között a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági, c) az oktatási, d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi, f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési területen folytatható tevékenység.
13
TERÜLETEK a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági,
c) az oktatási, d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi, f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset- megelőzési területen folytatható tevékenység.
14
Egészségügy Önkéntesség Speciális előkészítést igénylő terület,
Több adminisztrációval és felelősséggel jár, Többnyire csak 16 éves kortól fogadnak diákokat, Egyszerre nagy létszámban nehezen tudnak diákokat fogadni. Szülői hozzájárulás egészségügyi állapotról kell, osztályonként más egészségügyi előfeltétel lehet, amit jó előre tisztázni. Nagyon fontos a jó mentor a tevékenység során! Önkéntesség
15
Szociális intézményekben
A területek egy részén kell csak együttműködési megállapodást kötni. A kölcsönös tisztelet, partneri viszony nagyon fontos. A fogadó szervezetek jó, ha jelenléti ívet vezetnek. A tevékenységek megvalósulhatnak komplex programként (sétáltatás, orvoshoz kísérés, bevásárolás, színházba kísérés, közös farsang)stb. A program lényege a szociális érzékenyítés, generációk összekapcsolása, egymástól tanulás. Együttműködés
16
Oktatás és kultúra Egymás támogatása, változatosság
Lehetőség az iskola falain belül is kisebbek korrepetálásával, mások oktatásával teljesíteni a programot, lehet múzeumban, könyvtárban, kultúrházban is végezni. Fontos, hogy a tanulás és szolgálat együttesen jelenjen meg! la carte Egymás támogatása, változatosság
17
Múzeumok közösségi szolgálati programjai
carte&type=2&action=search®io= &korcsoport=11111&t antargy= &tipus=57
18
Szociális kisfilm Sportnap Veszprémben:
doC58LweBB7ysRTXbj78T-1H&index=3
19
Környezet- és természetvédelmi
Arányosság A fő cél a személyes kapcsolatokon keresztüli tanulás. Ide sorolható az állatmenhelyek tevékenysége is. Azoknak, akik nehezen teremtenek kapcsolatot jó lehetőség lehet. A szemétszedés önmagában csak önkéntesség.
20
Környezetvédelmi kisfilm
Özönnövények kiszorítása a Sas-hegyen: oC58LweBB7ysRTXbj78T-1H&index=7
21
https://www. youtube. com/watch
22
Katasztrófavédelem Pályaorientáció
23
Részrehajlás mentesség
Az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal és az idős emberekkel közös sport- és szabadidős tevékenységek Mosolyország Alapítvány ÉRTELMI SÉRÜLTEKET SZOLGÁLÓ TÁRSADALMI SZERVEZETEK ÉSALAPÍTVÁNYOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE Részrehajlás mentesség
24
Bűn és baleset-megelőzés megyénként
Megye Résztvevő iskolák/diákok száma BRFK n.a./75 Bács-Kiskun n.a./166 Győr- Moson-Sopron 6/40 Jász- Nagykun-Szolnok 5/295 Komárom-Esztergom 15/124 Pest 8/178 Szabolcs-Szatmár-Bereg 16/106 Vas n.a./49 Veszprém 5/38 Zala 10/177
25
A területek egy részén kell csak együttműködési megállapodást kötni.
A kölcsönös tisztelet, partneri viszony nagyon fontos. A fogadó szervezetek jó, ha jelenléti ívet vezetnek. A tevékenységek megvalósulhatnak komplex programként (sétáltatás, orvoshoz kísérés, bevásárolás, színházba kísérés, közös farsang)stb. A program lényege a szociális érzékenyítés, generációk összekapcsolása, egymástól tanulás.
26
FELADAT: Páros munka: Válasszatok egy vagy több, a saját intézményetek arculatához illő területről egy feladatot, gondoljátok végig a várható buktatókat, nehézségeket! Mely terület(ek) nem illeszthető(k) az arculathoz, miért? Majd röviden ismertessétek a többi csoporttal az elgondolásotokat!
27
2. 3. Intézményi struktúra az IKSZ megvalósíthatósági 8 területén: 14
Feladat: 3db 5 és 1 db 6 fős csop Csoportmunka: A 8 terület tevékenységének megismerése Feladat: 1. a, Gyűjtsétek össze az egyes területek jellemzőit! Milyen nehézségek merülhetnek fel?Ti milyen tapasztalatokkal rendelkeztek az egyes területeken? 1.b, A tapasztalatok ismertetése. 1.c. Milyen tevékenységet választanátok az egyes területhez, megfelelve az IKSZ céljainak? 1.d. Válasszatok ki 2-2 területet, ahol egy új tevékenységet bevezetését tervezzétek meg a csoport tapasztalatai alapján!FIGYELEM:Minden terület leljen gazdára!)
28
kozossegi.ofi.hu/Archivum/Élménybeszámolók
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.