Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNóra Kisné Megváltozta több, mint 7 éve
1
Tájékoztatás az Önkormányzati ASP rendszer bevezetésének gyakorlati tapasztalatai 2017.03.27.
Előadó: Krucsó Balázs
2
Aktuális helyzet Az Országgyűlés elfogadta Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX. törvény módosítását Kihirdetésre került június 1-én a Magyar Közlöny 76. számában (a évi LIV. törvény ). A végrehajtással kapcsolatban a részletszabályozást tartalmazó kormányrendelet augusztus 31-én megjelent a Magyar Közlöny 130. számában (257/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet ). Az országos bevezetés első lépcsője a 257/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet 4. számú melléklete tekintetében folyamatban van. A szerződéskötés megtörtént, az oktatás, a rendszerek kezdeti adatbetöltése és használatba vétele ütemezetten történik.
3
Az önkormányzati ASP rendszer elemei
A szakrendszerek számára egységes felületet és hozzáférést, az egységes felhasználó-, és jogosultságkezelést, valamint a rendszerszintű menedzsment (üzleti) funkciók elérését biztosítja. Keretrendszer A e-közigazgatáshoz kapcsolódóan az ASP rendszerben olyan integrált szakrendszerek kerültek bevezetésre, amelyek hatékonyan segítik az önkormányzatok illetve a felettes szervek napi munkáját. Szakrendszerek Az önkormányzati gazdálkodás felső kormányzati szintű ellenőrzési és monitoring tevékenységének támogatása Önkormányzatok adatszolgáltatási és beszámolási kötelezettségeinek egyszerűsítése és egységes, központi alapra helyezése Vezetői információk és operatív döntéstámogatás az önkormányzatok számára Adattárház Az önkormányzati ASP rendszer napi adminisztratív, ügyfélszolgálati és működtetési feladatait segítő alkalmazások. Támogató rendszerek
4
Az ASP 2.0 projekt célja, elvárt eredmények
Az ASP 2.0 projekt célja a mindenkori jogszabályok szerint működtetett önkormányzati ASP szolgáltatásrendszer országos kiterjesztése, kiegészítve a szolgáltatások továbbfejlesztésével és egy adattárház megvalósításával, illetve az üzemeltetési, támogatási feladatokat ellátó ASP Központ bővítésével, továbbfejlesztésével.
5
Az önkormányzati ASP rendszer működtetése és elemei
A Kormány az önkormányzati ASP rendszert a Magyar Államkincstár útján működteti. A Kincstár működtetési feladatai: a csatlakozás-, és szolgáltatás-menedzsment ellátása, a szolgáltatási szerződések csatlakozó szervezetekkel való megkötése és módosítása, ügyfélszolgálat biztosításával a szolgáltatással kapcsolatos ügyfél-kapcsolattartási, tájékoztatási és adminisztratív feladatok ellátása, biztosítva a hibabejelentés lehetőségét, a szolgáltatásokkal kapcsolatos kommunikációs és képzési feladatok elvégzése.
6
Az önkormányzati ASP rendszer szakrendszerei:
iratkezelő rendszer, önkormányzati települési portál rendszer,az elektronikus ügyintézési portál rendszer, ide értve az elektronikus űrlap-szolgáltatást, gazdálkodási rendszer, ingatlanvagyon-kataszter rendszer, önkormányzati adó rendszer, ipar- és kereskedelmi rendszer hagyatéki leltár rendszer.
7
Az önkormányzati ASP rendszerhez való csatlakozás módja
A helyi önkormányzat az önkormányzati ASP rendszerhez a keretrendszer és a szakrendszerek igénybevételével (a továbbiakban: rendszercsatlakozás), vagy az önkormányzati ASP rendszer által támogatott feladatok önálló informatikai támogatása mellett – az önkormányzati adattárház számára meghatározott adatok átadását lehetővé tevő interfész kiépítésével (a továbbiakban: interfészes csatlakozás) csatlakozhat. Az interfész kiépítéséről az önkormányzat saját erőből gondoskodik. megyei önkormányzatok csatlakozása halasztott csatlakozás (amennyiben a rendelet módosításra kerül) Pályázati forrás áll rendelkezésre a csatlakozási feladatok finanszírozásához.
8
Csatlakozási feladatrendszer bemutatása
A csatlakozó önkormányzatoknak számos technikai, ügyviteli és szabályozási feltételeknek kell megfelelniük és számos feladatot kell végrehajtaniuk annak érdekében, hogy az Önkormányzati ASP rendszeréhez csatlakozni tudjanak. A csatlakozási folyamat az alábbi szakaszokra bontható: A szervezet felkészítése a csatlakozásra Tervezés, tájékozódás Ügyviteli és szabályozási felkészülés Kommunikációs csatornák kiépülnek Helyi feladatok megtervezése Csatlakozási szerződés megkötése ASP rendszerhez történő fizikai és a szolgáltatásokra vonatkozó csatlakozás Helyi működtetéshez szükséges Infrastrukturális feltételek kialakítása Oktatások Migráció Tesztelés ASP Központ szolgáltatásainak igénybe vétele Szolgáltatási szerződés megkötése, amelynek melléklete az SLA (szolgáltatási szint megállapodás) Lakossági és vállalkozói ügyfelek tájékoztatása
9
Csatlakozás előkészítési szakaszban jelentkező feladatok:
Kapcsolatfelvétel, önkormányzati tájékoztatás – Tájékoztatási Portálon és a Kincstár által biztosított, szervezett egyéb csatornákon, fórumokon (pl. megyei tájékoztatók) Tájékoztató felületek és események menedzselése – információk folyamatos frissítése, visszajelzések, kérdések fogadási rendjének kialakítása, ügyfélszolgálati funkciók biztosítása Adatbekérés – igényfelmérés – pl. képzési tervek összeállításához létszám és egyéb adatok bekérése, település portál igénybe vételére vonatkozó szándék felmérése ASP Szolgáltatásigénylés – Csatlakozási és szolgáltatási szerződés egyéni előkészítése partnerenként Csatlakozási feladatokat megtervezése – az önkormányzatok helyi tervezése, ütemezése a Kincstárral és a NISZ-szel egyeztetve Csatlakozási és szolgáltatási szerződés szerződések megkötése
10
Szolgáltatási szerződés tartalma
Szerződés törzsszövege A jogszabályban rögzített kötelező elemeket tartalmazza. Általános Szerződési Feltételek (ÁFSZ) A szolgáltatással kapcsolatos részletes szabályokat rögzíti. Adatlapok Az önkormányzatokra vonatkozó adatok megadásához. Ajánlások és tájékoztatók Az ASP rendszer működésével kapcsolatos anyagok.
11
Keretrendszer Keretrendszer funkciói
A felhasználóknak csak egyszer szükséges belépnie a Keretrendszerbe, így a sikeres bejelentkezés után minden szakrendszert el lehet érni. A rendszer biztonságos kapcsolaton keresztül érhető el. Az önkormányzatok külön izolációs egységet alkotnak (tenant) Tenant adminisztrátor: felhasználó karbantartó szerepkörrel rendelkező felhasználó
12
Keretrendszer Tenant adminisztrátor főbb feladatai
Felhasználó-kezelés: felhasználók felvitele, módosítása, zárolása Jogosultság-kezelés: szerepkörök kiosztása, elvétele Csoport-kezelés: azonos szerepkörrel rendelkező felhasználók csoportba foglalása Helyettesítések kezelése: felhasználó által birtokolt szerepkörök közötti helyettesítés beállítása Üzleti napló: rendszerben történő változások ellenőrzése Statisztika: A rendszer használati statisztikák elkészítése az ügyintézők napi tevékenységével kapcsolatban.
13
ASP Gazdálkodás szakrendszer
1. Saját beruházás nélkül korszerű, a jogszabályoknak megfelelő programhoz jutnak az önkormányzatok 2. A jogszabály-változásokból eredő programkövetés költségei nem terhelik az önkormányzatot, azok automatikusan beépülnek 3. A rendelkezésre álló dokumentációk és segédletek részletesen mutatják be a gazdálkodási szakrendszer moduljait, funkcióit, és a jellemző gazdasági események kezelésének folyamatait.
14
ASP Gazdálkodás szakrendszer
4 modulból áll a szakrendszer: KASZPER Központi Analitikai Számviteli – Pénzügyi Rendszer KATI Tárgyi eszköz és készletnyilvántartó modul ETRIUSZ Költségvetési, tervezési és beszámoló készítő modul VIR Vezetői információs rendszer
15
ASP Gazdálkodás szakrendszer csatlakozás előkészítése
Intézményi hierarchia, pénzügyi–számviteli folyamatok, jogosultságok meghatározása önkormányzatnál és intézményeinél, feladatok felelőseinek kijelölése! Az alapadatok helyes megadása (előkészületek) Adattisztítás – Adatpótlás – Partnertörzs, Tárgyi eszköz tekintetében Adatbetöltési lehetőség (fontosabbak): Partnertörzs, Tárgyi eszköz, kötelezettség és követelés állomány Intézményadatok ellenőrzése
16
A BEÁLLÍTÁS VARÁZSLÓ működése, tulajdonságai
ASP Gazdálkodás szakrendszer csatlakoztatás tapasztalatai – éles indulás A gazdálkodási rendszer paraméterezését az önkormányzat a Beállítás varázsló segítségével tudta elvégezni, amelynek célja, egy olyan környezet létrehozása, amely további beállítások nélkül is alkalmassá teszi a rendszert a napi használatra. A BEÁLLÍTÁS VARÁZSLÓ működése, tulajdonságai csak adminisztrátori joggal futtatható, csak a futtatást követően látható a többi menüpont (kikényszerített futtatás) 18 lépésen keresztül paraméterezi az összes intézményt a végigfuttatása csak akkor lehetséges, ha egymás után minden lépést végrehajt a felhasználó
17
ASP gazdálkodási szakrendszer
KOF – oktatási felület kialakítása Minden felhasználó előre paraméterezett belépést kap Előre paraméterezett beléptetés - (megyénként 500 darab lett kialakítva)
18
ASP gazdálkodási szakrendszer
Az oktatási felülettel kapcsolatban a kezdeti időszakban érkeztek jelzések, de egyik sem volt komoly hibára utaló. A felület gyors és stabil.
19
ASP gazdálkodási szakrendszer
A bevezetéshez további segítség az 5perc ASP tananyag, a videók és a szimulációs környezet publikálása az e-learning felületen. A szintfelmérő feladatok A szintfelmérő feladatok publikálására február elején került sor, azóta nagyságrendileg 300-an tettek benne sikeres vizsgát és vélhetően ennél többen is használják (csak a sikeres vizsgáról értesülünk)
20
ASP gazdálkodási szakrendszer
Megye Intézmény Utalványrendeletet használ e? Pénztári forgalom van e? Banki forgalom van e? Könyvelés van e? BARANYA 424 341 348 80 BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN 586 441 89 534 BÁCS-KISKUN 206 174 170 66 168 BÉKÉS 106 88 19 85 CSONGRÁD 115 101 100 17 90 FEJÉR 204 180 164 GYŐR-MOSON-SOPRON 246 210 73 HAJDÚ-BIHAR 134 148 35 132 HEVES 280 207 209 27 256 JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK 156 135 140 55 147 KOMÁROM-ESZTERGOM 129 114 109 45 NÓGRÁD 202 123 136 28 182 PEST 146 120 112 49 116 SOMOGY 354 281 272 82 317 SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG 386 298 326 TOLNA 131 126 40 141 VAS 242 190 188 VESZPRÉM 309 283 265 142 291 ZALA 330 294 275 139 279 Összesen 4771 3862 3814 1187 4092 81% 80% 25% 86% A statisztikai adatok egy új rendszer bevezetéséhez képest, alapvetően pozitív számokat mutatnak. A banki forgalom nehézsége - rengeteg külső rendszer van amire nincs rálátásunk, és az önkormányzati munkatársak segítségére szorulunk.
21
ASP gazdálkodási szakrendszer
A hibajegykezelés megvalósul, a felhasználók a kérdéseikre választ kapnak. Számos fejlesztési igény érkezik, folyamatos ezek szűrése, priorizálása, kezelése Sok fejlesztési igény - (nyilván a régi beidegződéseket szeretnék viszontlátni)
22
ASP Adó szakrendszer – Előzmények
Az ASP 1.0 projekt év végén indult, a logikai rendszertervek elkészítését követően kezdődött meg a fejlesztés, majd ezzel párhuzamosan a tesztelés Belső fejlesztés (Kincstár-Kincsinfo) A szakrendszer fejlesztését külső szakértők és az NGM munkatársai is segítették Az Adó szakrendszer esetben kiemelt szempont volt a jogszabályoknak való megfelelés Az ASP 1.0 projekt célja elsődlegesen a kis és közepes önkormányzatok igényeinek való megfelelés volt Önkormányzati részről először a pilot önkormányzatok, majd folyamatosan nagyobb városok is bevonásra kerültek
23
ASP Adó szakrendszer - Folyamatban lévő, ill. tervezett fejlesztések (2.0)
Adózói állapot és tevékenység kezelés továbbfejlesztése Adózói képviselet kezelés továbbfejlesztése Programon belüli ellenőrzések kiterjesztése Végrehajtás támogatás bővítése (tömeges folyamatok) Elektronikus számlakezelés (elektronikus kivonatok feldolgozása, elektronikus utalás, inkasszó állományok készítése) Postai hibrid szolgáltatás – napi gyakoriság Külső kapcsolat bővítés (KEKKH, IM, NAV, FÖMI, OEP, Kincstár) Szakrendszerek közötti integráció bővítése Interfész kapcsolat (valós idejű külső iratkezelő kapcsolat) Elektronikus bevallás – valós idejű adatlekérdezéssel Adóigazolás készítése (egyedi) Adózói állapot és tevékenység kezelés továbbfejlesztése – cégállapot és tevékenység napi szintű nyilvántartása Adózói képviselet kezelés továbbfejlesztése - Képviselet, meghatalmazás nyilvántartás, kezelés továbbfejlesztése (fővárosi minta alapján) Programon belüli ellenőrzések kiterjesztése – validációk bővítése űrlapkon belül és programrészek között is Végrehajtás támogatás bővítése – csoportos felhívás és hatósági átutalási megbízás (inkasszó) Elektronikus számlakezelés – első körben a minden pénzintézetre kötelező GIRO szabvány szerint, aztán ennek a finomítása, bankokhoz igazítása, ha szükséges Postai Hibrid szolgáltatás - napi küldemény összeállítási, központi feladási lehetőség, ragszám lekérdezés, postai szolgáltatások igénybevétele ( QR kód, fehércsekk, eTérti kezelés) Külső kapcsolatok: KEK KH – webservice megoldás, ideiglenes gépjármű adatok, egyéni vállalkozó adatok, Gépjármű adatok végrehajtáshoz CÉG – cég nyilvántartás adatok az adózói állapot kezeléshez NAV – Adóazonosító jel új módszerben, cím adatokkal, nyilvántartott vállalkozás adatok, Adatkérés adóhiány megállapító ellenőrzéshez FÖMI – Hatósági adómegállapításhoz ingatlan adatok OEP – Munkahely adatok Kincstár – Adatszolgáltatás adatok ( Adattárházzal történő kiváltás), deMinimis adatok átadása, később megadás előtti ellenőrzés lehetősége webService-n keresztül ellenőrzés Szakrendszerek közötti integráció bővítése – elsősorban Keret, Gazdálkodás és ELÜGY vonatkozásában Valós idejű külső interfész – Belső iratkezelő modulon keresztül (MIRA), a belső iratkezelő funkciókkal azonos on-line kapcsolat, amennyiben a saját szállító az interfészt kialakítását elvégzi Elektronikus bevallás – valós idejű azt jelenti, hogy beazonosítást követően az Űrlap webservice-n keresztül adatokat kér le az ADÓ szakrendszertől, pl. adózó állapotot, vagy korábbi előleg adatot, vagy tárolt üzleti évet, stb. mi a KDIV-es sajátot preferáljuk, de meg fogják kérdezni az ÁNYK-s módszert. Nyilván ha ez lesz az irány, akkor interfészt kell kiadnunk hozzá. Most még erre nem készülünk, de ha marad a mai jogszabály, hogy a NAV-on keresztül is benyújthatják ezeket, akkor meg kell csinálnunk. Adóigazolás készítése (egyedi) – Azonnali számfejtés menüpontból adózónként indítható folyamat
24
ASP adó szakrendszer Fontosabb változások az ONKADO-hoz képest:
Webes felület Integrált rendszer (Gazdálkodás, Irat, ELÜGY) Jogerősítés folyamata A programban a bevallási űrlapok a 35/2008. (XII. 31.) PM rendelet mellékletei szerinti központi bevallási nyomtatványokat követik Bejelentkezés, változás-bejelentés nyomtatvány feldolgozása Web-es iratszerkesztés, pdf-es iratok, tárolt dokumentumok Központi iratsablon kezelés (közel 300 iratsablon központilag rendelkezésre áll) Központi jegybanki alapkamat betöltés Központi verzió kezelés, mentés
25
ASP Adó megvalósulásának előnyei
Könnyű hozzáférés (webes böngésző) Új technológiák gyorsabb és egyszerűbb bevezetése Korszerű és szabványos informatikai biztonsági szolgáltatásokhoz való hozzájutás További fejlesztési és integrációs lehetőségek
26
ASP Adó szakrendszer – Előzetes adattisztítás
Forrásrendszer: ONKADO program Az ASP Adó szakrendszer, mint célrendszer, az egységes és jogszabályoknak megfelelő működés érdekében több, illetve tisztább adatokat követel meg, mint az ONKADO-ban megszokott A minél zökkenőmentesebb átálláshoz feltétlenül szükséges az adatjavítások, adattisztítások elvégzése legalább a kritikus hibák esetében Az adatjavítás, adattisztítás a forrásrendszerben történik Az előzetes adattisztítási feladatok elvégzéséhez nem szükséges az ASP Adó program Kiadásra kerültek az Onkado-ban futtatható segédprogramok
27
A bevezetés jelenlegi helyzete
28
Leggyakoribb kritikus hibák az előzetes adattisztítás során
Hiányzó, hibás TEÁOR kódok és KSH jelek Számosságukat tekintve a TEÁOR és a KSH jel hibák adják a kritikus hibák többségét Leggyakoribb a hiányzó adat, melynek beszerzése történhet: meglévő bejelentések, bevallások alapján az adózóval folytatott adategyeztetés, hiánypótlás során lekérdezés központi nyilvántartásokból: Complex, OPTEN KSH-számjel felépítése: 1-8 Adószám 9-12 TEÁOR 13-15 GFO 16-17 Megye kód
29
Leggyakoribb kritikus hibák a próbamigrációk során
Hiányos kimutató szerv adatok Cím, adószám, számlaszám hiány Telefonszám kivételével kötelező a mezők kitöltése Megnevezés nélküli kivetési kódok (Onkado 5.6.) Megnevezés nélküli szorzókódok (Onkado 5.3) Hibás (nem folyó évi) számlakivonat dátum Helyi iparűzési adó bevallásban nem megfelelő betétlap Pl.: amennyiben az Adóalany típusa mezőben TIPUSKOD=2 – Pénzintézet, hitelintézet szerepel, akkor az A (Vállalkozó) betétlapon nem szerepelhet adat Ha a kimutató szerv „Nem felosztott”, akkor is ki kell tölteni a hiányos adatokat, ilyenkor célszerű az önkormányzat saját adatait megadni. „Nem felosztott” kimutató szerv használata nem szabályos, a jövőben ki kell vezetni, valós adatot (szervet) kell megadni.
30
E-személyi http://www.kekkh.gov.hu/Eszemelyi/ A chip adattartalma
A tároló elem elektronikus formában tartalmazza: valamennyi személyes adatot és okmányadatot, amely az állandó személyazonosító igazolványon vizuálisan is megjelenik. a polgár ujjnyomatát (az állampolgár kérelmére) az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatot és az állampolgár aláíró tanúsítványát, a polgár társadalombiztosítási azonosító jelét, a polgár adóazonosító jelét, a személyazonosító igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját
31
E-személyi Funkciói: elektronikus úti okmány funkció
elektronikus azonosítás elektronikus aláírás
32
E-személyi Az elektronikus személyazonosító igazolvánnyal történő authentikáció március 6-tól elérhetővé vált az ASP1.5 keretében csatlakozó önkormányzatok részére. Az önkormányzatok március 30 16:00-ig rendelhetik össze a felhasználói fiókokat az eSzemélyi kártyákkal. 2017. április 3-tól kizárólag kéttényezős azonosítással, eSzemélyi igazolvánnyal történhet meg a belépés. A feladatok elvégzéséhez részletes levél, útmutató és GYIK készült. Emellett az önkormányzatok részére az eLearning felületén oktatóvideót is elérhetővé tettünk az eSzemélyi összerendelésről.
33
E-személyi A leggyakrabban előforduló problémák:
eSzig kliens verziója elavult. Összerendelés nélkül lépnek be kéttényezős módon az ASP rendszerbe. Az önkormányzatok nem tanulmányozzák teljes körűen a megküldött útmutatókat. Az összerendelést kizárólag a tenant adminisztrátor végzi el a saját fiókjára vonatkozóan. Fontos , hogy az összerendelést MINDEN ASP rendszert használó munkatárs esetében szükséges elvégezni, mert e nélkül a április 3-a után a felhasználó nem tud belépni a rendszerbe.
34
Oktatások A képzések részletes tervezése, szervezése az önkormányzatok által jelzett egyéni képzési igényekre épül. A képzések illeszkednek a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről szóló 273/2012. Kormányrendelet által szabályozott rendszerbe, azokat a Kincstár nyilvántartásba vett továbbképzésként valósítja meg.
35
Oktatás – tervezett sorrendje
Keret E-learning Nagy előadó terem Géptermi (kiscsoportos)
36
Oktatási módszer 2 lépcsős oktatás:
Kincstár megyei kollégáinak oktatása, majd az önkormányzati felhasználók képzése kiscsoportos és nagycsoportos oktatási nap Külön oktatási tematika: Általános információk Környezeti beállítások Törzsadatok
37
ASP DEMO
38
ASP DEMO Az önkormányzati szövetségekkel együttműködve, a Kincstár elkészítette az ASP DEMO verziót. Az ASP DEMO verzióval a Kincstár lehetőséget biztosít arra, hogy az ASP rendszert az érdeklődő önkormányzatok bizonyos feltételek mellett megtekinthessék, tesztelhessék.
39
ASP DEMO A DEMO verzió megtekintésének feltétele egy titoktartási valamint egy felhasználói nyilatkozat aláírása A DEMO verzióhoz való 15 napos teljes körű hozzáférést a Kincstár biztosítja a felhasználói és titoktartási nyilatkozat beérkezését követően a nyilatkozattevő részére. A DEMO verzióval kapcsolatos kérdéseket feltehetik az címen
40
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.