Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A szakiskolák aktuális problémái
Liskó Ilona, FKI, 2006
2
Álláspontok: A szakiskolák népszerűtlenek (szülők, jelentkezők)
Sok a pályakezdő diplomás, kevés a szakmunkás (gazdasági szereplők) Oktatáspolitikai beavatkozás lehetősége?
3
iskolatípus 1999 2002 Gimnázium 19% 23% Szakközépiskola 44% 50%
Milyen középfokú iskolában érdemes továbbtanulni Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások, 1999 és 2002, OKI iskolatípus 1999 2002 Gimnázium 19% 23% Szakközépiskola 44% 50% Szakiskola 8% 10% Nincs jelentősége 12% Válaszhiány 5%
4
Kutatás 2003 tavaszán: 2370 végzős középiskolás kérdőíves megkérdezése
Régióra, településre, képzési formára, szakmacsoportra reprezentatív minta 2003 őszén 407 fő kérdőíves követése Kérdések: Kik választják a szakiskolát? Hogyan értékelik az iskolát? Milyen perspektívával lépnek tovább?
5
Családi körülmények: Lakóhely Forrás: Végzős középiskolások, 2003
6
Családi körülmények: Szülők együttélése Forrás: Végzős középiskolások, 2003
7
Családi körülmények: Szülők iskolai végzettsége Forrás: Végzős középiskolások, 2003
8
Általános iskolai előzmények Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Tagozatos osztály Általános iskolai eredmény szerkezetváltó gimnázium 34% 4,6 hagyományos gimnázium 33% 4,4 szakközépiskola 20% 3,9 szakiskola 13% 3,3
9
Általános iskolai előzmények Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Az iskolák színvonalának különbsége A tanulmányi eredmények különbsége A felvételi szelekció különbsége (szakiskolások 27%-a nem az első helyre jut be) Az iskolaválasztási motívumok különbsége (továbbtanulás, biztonság, szakma, kényszerűség)
10
Családi körülmények és ált. iskolai előzmények: Következtetés
A szakiskola presztízse sosem volt magas (fontos mobilitási funkció) A közép és felső rétegek iskolázottságuk átörökítésére törekednek (létszámában növekvő csoport) A szakiskolák a szakképzett szülők és a hátrányos helyzetű szülők gyerekeinek iskolái Az iskola társadalmi átrétegződésből adódó presztízs vesztése Az iskola funkciójának átalakulása (hátrány kompenzálás) Az iskola funkciójából adódó presztízs vesztés
11
Középiskola:A szakelméleti képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003
12
Középiskola:A szakmai gyakorlati képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003
13
Középiskola:A szakmai gyakorlat helye Forrás: Végzős középiskolások, 2003
14
Középiskola: Milyen nyelvet tanult Forrás: Végzős középiskolások, 2003
15
Középiskola: Járt-e külön nyelvórára Forrás: Végzős középiskolások, 2003
16
Középiskola: A nyelvoktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003
17
Középiskola: Számítógép használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003
18
Középiskola: Internet használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003
19
Középiskola: Az informatikai oktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003
20
Középiskola:Mire készít fel a középiskola Forrás: Végzős középiskolások, 2003
21
Középiskola: Az iskola értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003
22
Középiskola: Következtetés
A gimnáziumok felkészítenek a felsőfokú továbbtanulásra (megfelelnek a szülői és tanulói elvárásoknak) A szakiskolások egynegyede elégedett a szakelméleti képzéssel és egyharmada a gyakorlatival Nyelvtudást és informatikát illetően messze elmaradnak az érettségit adó középiskoláktól Tapasztalatai alapján a tanulók egyharmada választana másik iskolát és másik szakmát Az iskolai szolgáltatásokról szerzett tanulói tapasztalatok igazolják az iskolák alacsony presztízsét
23
Perspektívák: Középiskola utáni foglalkozás Forrás: Végzős középiskolások, 2003
24
Perspektívák: Középiskola utáni továbbtanulás Forrás: Végzős középiskolások, 2003
25
Perspektíva: Következtetés
A gimnazisták többsége felvételt nyert felsőfokra A szakiskolások egyharmada dolgozik, és egyötöde munkanélküli Közel egyharmaduk új szakma tanulására kényszerül A munkapiaci tapasztalatok igazolják az iskolák alacsony népszerűségét
26
Összefoglaló következtetés
A szakiskolák népszerűtlenségének okai Soha nem volt magas presztízsű A közép és felső rétegekhez tartozó szülők növekvő száma és ambíciói A hátrányos helyzetű tanulói összetétel Az iskolai szolgáltatások alacsony színvonala A kedvezőtlen munkapiaci perspektívák (elhelyezkedés, alacsony keresetek) Ezek közül oktatáspolitikai eszközökkel legfeljebb a 4. orvosolható.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.