Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElvira Juhászné Megváltozta több, mint 7 éve
1
„Ne programozzuk a gyereket!” - Papertre, a Logo atyjára emlékezünk
Digitális pedagógus és nemzedék konferencia „Digitális lábnyomok – digitális mérföldkövek” Budapest, november 26. Kőrösné dr. Mikis Márta Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE)
2
„Az episztemológus gyermek nagyszerű képe akkor ragadta meg fantáziámat, amikor Piaget-vel dolgoztam együtt ben, miután öt évet töltöttem Piaget genfi Genetikus Ismeretelméleti Központjában, igen lenyűgözött az a megállapítás, hogy a gyerekek saját gondolati struktúráik építői.” „Manapság az oktatási szituációk nagy részében a gyerekek úgy találkoznak a számítógéppel, hogy az kipróbálja képességeiket: megfelelő nehézségű feladatot ad nekik, a megoldásról visszajelez, és információkat közöl – tehát a programozza a gyereket. Logo-környezetben ez a viszony megfordul: már jóval iskoláskor előtt is a gyerek irányít. És miközben gondolkodni tanítja a számítógépet, felfedező munkába kezd saját gondolkodásáról.” (Seymour Papert, 1981) Piaget-tanítvány, MIT-professzor → LOGO-programnyelv
3
A hazai kezdet: 1985: Microscience konferencia, Balatonalmádi
Turcsányiné Szabó Márta – ELTE óvoda (Commodore64) + Logo programozás szakkönyv OPI-kísérlet: Bp-i Tanítóképző Főiskola + kispesti iskola (Farkas Károly)
4
→ A legelső szakkönyvek
„A Logo magával ragadhatja a kezdőt és a szakembert, fiatalt és időst egyaránt. Semmi kétségem afelől, hogy néhány éven belül tanúi lehetünk olyan számítógépes környezetek kialakulásának, amelyek rászolgálnak a »számítógépes szamba-iskola« elnevezésre...”
5
Népszerűség!!! a személyi számítógépek tömeges elterjedése
„nyitott program”: kreativitás, egyéni alkotások Látványos teknőcgrafika (kipróbálások – módosítások sorozata, egyszerű kezelés, javítás), motiváció NAT Informatika műveltségterülete (a számítógép kezelése, algoritmikus gondolkodás fejlesztése, problémamegoldás, dokumentumkészítés…) óvodáskorban is! Eurologo és Hungarologo konferenciák
6
Programozás - Logo
7
Az ISZE szerepe: Bemutató órák → Comenius Logo országliszensz, 1997 (ELTE TeaM Labor) Logo módszertani tanfolyamok (30 óra) Logo tanulmányi versenyek 1998-tól hazai és nemzetközi konferenciák, szakmai bemutatók, publikációk Gyermekinformatika Szakmai Műhely Módszertani kiadványok, pl. Tarkabarka informatika
8
TARKABARKA INFORMATIKA
Feladatgyűjtemény tanítóknak, óvoda- és gyógypedagógusoknak az információs és kommunikációs kultúra megalapozásához
9
Alkotunk a számítógéppel
Készítsd el! Hogyan készült? Készítsd el, színezd ki! Program-megfejtő: mit rajzol a teknőc, ha…
10
Készség- és képességfejlesztés
téri tájékozódás kreativitás mozgáskoordináció (nagy- és finommozgások) lateralitás memória, figyelem, koncentráció logika, problémamegoldás következetesség, strukturális gondolkodás fegyelem, pontos feladatvégzés kooperativitás, feladatmegosztás tervezés – megvalósítás – azonnali visszacsatolás egységének rögzülése
11
Algoritmusok Robot-játék Algoritmusok lejátszása
Hétköznapi algoritmusok lejegyzése (szövegben, rajzban) Helyes sorrend megkeresése Hibás algoritmus javítása Algoritmus lépésekre bontása lerajzolása
12
A Logo előkészítése teknőcjátékokkal: - saját test, (megszemélyesítés,
A Logo előkészítése teknőcjátékokkal: - saját test, (megszemélyesítés, szintónia) - terepen - táblás játékokkal
13
Roamer Compu-robotok
14
Teknőc ihlette alkotások a faliújságon
15
A játék irányítja-e a gyereket, avagy a gyerek a játékot?
Mindenképen olyan szoftvert keressünk, amely a tanulónak lehetővé teszi az önálló vizsgálódást, alkotást és azt, hogy önállóan jöjjön rá a dolgok nyitjára; olyan alkotások elkészítését, amelyben a felnőttnek vagy társainak is része van (pl. kép, rövid animáció, születésnapi üdvözlőlap); az aktív együttműködést, amely a felnőttnek és a gyereknek együttes örömet szerez és közös beszédtémát ad! (Seymour Papert, The connected Family. Atlanta, 1996.)
16
Logo az ezredforduló után
A Logo versenyek kibővítése 4 korcsoportra - versenyfeladat 2015-ből: Új „Logo-változatok” - Imagine, Elika, Scratch ScratchJunior Interaktív táblák A digitális műveltség alapjai (Programozás?)
17
Seymour PAPERT (1928 – 2016) A Logo-környezet…
…„egyedülálló eszköz, amely segítségével éppen azt az akadályt vehetjük célba, amit Piaget és sok más kutató szerint a gyermekitől a felnőtt gondolkodásig vezető fejlődésben át kell törnünk. ... Olyan ismereteket, amelyeket azelőtt csak formális eljárásokkal lehetett megszerezni, most konkrét módon közelíthetünk meg.”
18
9 éves gyermek alkotása a képernyőteknőccel
Köszönöm a figyelmet! 9 éves gyermek alkotása a képernyőteknőccel
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.