Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kiválónak lenni, kiválónak látszani

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kiválónak lenni, kiválónak látszani"— Előadás másolata:

1 Kiválónak lenni, kiválónak látszani
Hogyan kerülhet be be egy kis egyetem az egyetemi rangsorokba? Tudósok Órája, április 13.

2 Miről lesz szó? Esélyünk az egyetemi rangsorokban
A szerzői láthatóság növelése „Presztízs” az MTMT-ben: változás az MTMT tudománymetriában

3 Esélyünk az egyetemi rangsorokban
Hogyan jut be egy kis egyetem a legnagyobbak közé? A csillagok száma – rangsorok 500; 750; , egyetem (HU 72). Módszertan – mennyiségi mutatók – vörös óriások és fehér törpék

4 Esélyünk az egyetemi rangsorokban
Rangsorbőség, módszertani sokszínűség SRC ARWU (Shanghai ranking) QS World University Rankings THE, Times Higher Education World University Rankings US News and World Report National Universities Rankings CWTS Leiden Ranking SCImago Institutions Rankings Webometrics Ranking of World Universities 4icu, 4 International Colleges & Universities 10 - ebből mereadt ez a 8; Leiden Ranking német nyelvterület, többi globális

5 Egyetemi rangsorok – mi számít be?
Publikációk: tudománymetria, nemzetközi kollaboráció és kutatásvezetés Díjak, elismerések Oktatási output (alumni) Tekintély, elismertség Források Webes láthatóság Szociális média impakt (Facebook, Twitter, Mendeley…) Nem minden rangsorban van mindegyik, és nem egyforma súllyal. A publikációk a webes adatokra is kihatnak, és mennyiségi alapúak, még a size-independent rangsorokban is. Ezért nehéz a kis egyetem dolga. Webometrics, Altmetrics

6 Hogyan jut be egy kis egyetem?
Szakterületi listában Vetmeduni Wien (2500): top 36% (QS World University Rankings – Veterinary Science 1-50) Ha a hallgató is professzori szinten teljesít Liszt (1000): top 30% (QS Performing Arts 1-100) CEU (1500): top 37% (QS Humanities 1-400) Egyetem mérete: hallgatói létszám (zárójelben). Veterinary, 50. Prof szint. Könnyű nekik: tehetségalapú terület, posztgraduális egyetem.

7 Hogyan jut be egy kis egyetem?
Altmetriás listában CEU (1500): 2386/2530 (SCImago Institutions Rankings, Innovative Knowledge/Higher Edu.) Vetmeduni Wien (2500): Top 35% ugyanott Semmelweis (10300) : Top 17% ! Webometriás listában CEU (1500): top 32% (SCImago Institutions Rankings, Web visibility/Higher Edu.) Debrecen (28000): Top 5% Ide betettem a legjobb magyarokat, mert tényleg jók. De nem ez a lényeg.

8 Mi kell a bejutáshoz? Szakterületi listában Nőni (Vetmeduni Wien 2500)
Nemzetközi kutatócsoportokhoz csatlakozni Vezető szerep nemzetközi kutatócsoport(ok)ban Ha a hallgató is professzori szinten teljesít Rezidensképzés PhD-, MSc-, posztgradudális képzés növelése Hallgatói publikálás növelése (pl. más egyetemmel közös nemzetközi lektorált folyóirat) Növekedés a professzori karban. Nem nyeretlen kétévesek: haza vagy praxisból visszahívni, és/vagy kinevelni. Nyilván nem leszünk CEU vagy Liszt. Hallgatói publikálás EAEVE-akkreditációnál is felmerült.

9 Mi kell a bejutáshoz? Altmetriás listában
Naprakész, harvestelt OA repozitórium Open Acces publikálás (pl. ResearchGate) Szerzői láthatóság növelése Intézményi publikációs láthatóság növelése (OpenDOAR, DARTS Europe) Szabadalmak (az Innovation Rankinghez) Webometriás listában Profi honlap SEO Profi, naprakész repozitórium Ezek csak főbb tippek, még ezeregy dolog van. A repozi folyamatban, a naprakész az önök dolga lesz. Nem érdemes barkácsolni, profikra kell bízni.

10 Mi kell még a bejutáshoz?
Idő A rangsorok 2 vagy több éves adatokkal dolgoznak Több rangsor számol stabilitási rátát, ami még hosszabb idősoros adatokat feltételez Rend Javíttatni a rekordhibákat a WoS-ban, Scopusban Ráfordítás Tisztes és folyamatos

11 Szerzői láthatóság növelése
Szerzői azonosítók, karbantartott profilok ORCID, Google Scholar, ResearchGate, Mendeley felületeken Open Access publikálás (zöld és arany út) Karbantartott (angol ny.) szakmai önéletrajz és publikációs lista az egyetem honlapján Wikipédia szócikk, hivatkozások Élénk tudományos közösségi tevékenység a weben (Twitter, Mendeley, Facebook) – webometrics, altmetrics Megint csak van még ezeregy dolog – megér egy másik előadást, akár tréninget.

12 Változás az MTMT tudománymetriában
Folyóiratok rangsorolása Impakt faktor SJR – SCImago journal Ranking 1 mérőszám Hivatalos eljárásokhoz ThomsonReuters (Web of Science) Szakterületi kvartilis, decilis Tudományterületi rangsor Szakterületi rangsor Elsevier (Scopus, Science Direct) Az egyes MTA Osztályok ABCD folyóirat- besorolása nem változik

13 Felhasznált irodalom College and university rankings. [Wikipedia entry]. Downloaded: Rauhvargers, Andrejs: Global University Rankings And Their Impact : REPORT II : EUA Report on Rankings [Online document]. Europen University Assicoation. Downloaded: Szakterületi folyóiratrangsor az MTMT­-ben. [Online document]. Downloaded: Niyazov, Y., Vogel, C., Price, R., Lund, B., Judd, D., Akil, A., Mortonson, M., Schwartzman, J., Shron, M., Open Access Meets Discoverability: Citations to Articles Posted to Academia.edu. PLOS ONE 11, e doi: /journal.pone Ebrahim, A., Nader, Salehi, H., Embi, M.A., Habibi, F., Gholizadeh, H., Motahar, S.M., Ordi, A., Effective Strategies for Increasing Citation Frequency (SSRN Scholarly Paper No. ID ). Social Science Research Network, Rochester. Downloaded: ,06 Rangsor honlapok

14 Köszönöm a figyelmet! Bikádi Katalin könyvtáros Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi Könyvtár, Levéltár és Múzeum 1078 Budapest, István u. 2 Tel.: (+36 1) Fax: (+36 1) 14 14


Letölteni ppt "Kiválónak lenni, kiválónak látszani"

Hasonló előadás


Google Hirdetések