Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Intelligens közlekedési rendszerek
Városi közlekedés, forgalomtechnika 14. előadás dr. Gulyás András ny. egyetemi docens
2
Az előadás tartalma Az ITS fogalma, tartalma
Az EU ITS szabályozás alapjai EasyWay projektek Városi ITS megoldások a közúti közlekedésben Városi ITS megoldások a közforgalmú közlekedésben 2/20
3
Az ITS fogalma Az intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások (intelligent transport systems and services, ITS) információs és kommunikációs technológiákat alkalmaznak a közúti közlekedés területén (beleértve az infrastruktúrát, a járműveket és az úthasználókat) a forgalomszabályozásban és a mobilitás kezelésében, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódáshoz. Forrás: EU ITS Direktíva, 2010 3/20
4
Az ITS tartalma Az információ lehet: Az információt biztosíthatja:
természete szerint: statikus, dinamikus, felhasználó szerint: kollektív, individuális, térben: út menti, járművön belüli, időben: utazás előtti, utazás alatti, szabályozás szerint: pontszerű, vonali, hálózati. Az információt biztosíthatja: érzékelők, forgalomirányító központ, úthasználók, intelligens járművek. 4/20
5
EU szabályozás alapjai
Az Európai Parlament és a Tanács ITS Direktívája (2010. augusztus) „Keret-rendszer meghatározására az intelligens közlekedési rendszereknek közúti közlekedés területén, és a más közlekedési alágazatokkal való kapcsolódásuk vonatkozásában történő alkalmazásához”. „Intézkedési Terv az ITS rendszerek európai alkalmazásához” (2009. december). Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 5/20
6
ITS Direktíva Prioritással rendelkező alkalmazási területek:
a közúti, forgalmi és utazási adatok optimális felhasználása, a forgalom- és teherszállítási irányítási ITS-szolgáltatások folyamatossága, a közúti közlekedés/ szállítás biztonságával kapcsolatos ITS-alkalmazások, a járműveknek a közlekedési infrastruktúrával való összekapcsolása. Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 6/20
7
EASYWAY projekt Az európai együttműködés az ITS rendszerek és szolgáltatások területén az EU Bizottság közötti új költségvetési periódusában is folytatódik 27 ország részvételével. Az EasyWay vízió fő részei: jól informált utas - utazási információs szolgáltatások, jól üzemeltetett úthálózat - forgalmi menedzsment rendszer, hatékony és biztonságos áruszállítás , kapcsolódó kiváló minőségű ICT infrastruktúra Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 7/20
8
EASYWAY projekt Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 8/20
9
EASYWAY projekt EasyWay II. fázis (2011-12) magyar résztvevői:
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Állami Autópálya Kezelő Zrt. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Budapesti Közlekedési Központ BKK-Közút Zrt. 9/20
10
Városi ITS rendszerek az egyéni közlekedésben
Jelzőlámpás irányítás Parkolás-irányítás, foglaltság, számlázás és fizetés Behajtás szabályozás és ellenőrzés Ellenőrzési funkciók biztosítása Közlekedés- biztonság-szabályozás az egyéni közlekedésben Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes előadása - Nemzeti Közlekedési Napok 2010. 10/20
11
Ko-modalitás támogatása
Városi ITS rendszerek Ko-modalitás támogatása Flotta szabályozás Utazási információk Jegykiadás a közforgalmú közlekedésben Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes előadása - Nemzeti Közlekedési Napok 2010. 11/20
12
Városi navigációs rendszerek
Naprakész térkép dinamikus információkkal. Valós idejű (pl. rádiós adatátvitelű TMC) szolgáltatás a forgalmat zavaró eseményekről. Megjelenítés lehetséges gépkocsiban, mobil telefonon, kézi és asztali számítógépen stb. A szolgáltatott információ megbízhatósága, hiteles forrása alapvető fontosságú – emellett az úthasználók segítsége sem nélkülözhető, de esetükben verifikálás szükséges. 12/20
13
Városi forgalomfigyelő rendszerek
Valós idejű forgalmi adatok forrása lehet: a forgalomban haladó járművek (floating car data), forgalomfigyelő (térfigyelő) kamerák, mobiltelefon használók, akik az úton tartózkodnak. Jellemző frissítési idő 2 perc, az adattartalom az elmúlt 15 percre vonatkozik. Megjelenítés: Internet, mobiltelefon, navigációs rendszerek. Budapesti dugófigyelő 13/20
15
Intelligens sebesség-befolyásolás
Városi környezetben a sebességcsökkentő jelzések hatásának megerősítését célozza. A sebesség-befolyásolás szintjei és módjai: tanácsadás, figyelmeztetés a gépkocsi vezetőjének, a motor befolyásolása, melyet a vezető átléphet, a motor kötelező erejű befolyásolása. Eredmények: az átlagsebesség csökkent, az utazási idő nem változott lényegesen, a baleseti kockázat mérséklődött. 15/20
16
Elővárosi forgalom - járműfigyelés
A közforgalmú közlekedés színvonalát javítja, ha az utasok információt kapnak a járművek várható érkezéséről, az esetleges késésekről. BKV buszmegállókban a várakozási idő jelzése. MÁV-Start vonatkövető és vonatkésés-figyelő rendszer 2011 ősztől – országos lefedettséggel, megjelenítés az Interneten. Példák: országos helyzetkép este, budapesti agglomerációs helyzetkép reggel. 16/20
18
Elektronikus közforgalmú közlekedési jegy
Alkalmazási előnyök: a csalás (bliccelés) megelőzése, rugalmas díjszabás lehetősége, az egyes módok és a különböző üzemeltetők közötti integráció (interoperabilitás) és a díjak megosztása, különösen magán üzemeltetők jelenléte esetén, utasforgalmi felmérések lehetősége, gyorsabb és kényelmesebb utasáramlás, hatékonyabb üzemeltetés, kártyás megoldás esetén többcélú felhasználás. 18/20
19
Összefoglalás Az intelligens közlekedési rendszerek alkalmazásával:
a közlekedés biztonsága növekszik. a környezeti szennyezés csökken, a forgalom lefolyása folyamatosabb, az utazási idő mérséklődik, az üzemanyag felhasználás kevesebb, nemzetközi összehangolás valósul meg. 19/20
20
e-mail: gulyasandras@hotmail.com
Köszönöm figyelmüket! Dr. Gulyás András 20/20
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.