Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGábor Hegedüs Megváltozta több, mint 8 éve
1
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa
2
A gyakorlati modullal szembeni elvárások „3. Módszertani ismeretek 3.1. A szakmai követelmények leírási formái 3.2. A szakmai követelmények koherenciája a munkáltatói elvárások tükrében 3.3. A programszakértői vélemény felépítése, elvárt tartalma 3.4. Az elméleti képzés tananyagának kiválasztása, alkalmazkodás a célcsoporthoz”
3
Time management Rendelkezésre álló idő: 90 perc (11:10-12:40) Négy ötfős team Feladatok száma: 3 + 1 Időbeosztás: 10 perc prezentáció 30 perc a feladatmegoldásra (3x10=30 perc) 36 perc a megoldások megbeszélésére (4x3x3=36 perc) 10 perc a tesztkérdésekre Zárás: 12:40
4
Egyéb szakmai képzés Fktv. 2. § 6. egyéb szakmai képzés: olyan, államilag el nem ismert szakmai végzettség megszerzésére irányuló képzés, amely valamely foglalkozás, munkakör vagy munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia megszerzésére, fejlesztésére irányul és nem a 16. pont szerinti hatósági jellegű képzés
5
Nem tekinthető egyéb szakmai képzésnek a kompetencia megszerzése/fejlesztése nem foglalkozás, vagy munkakör, munkatevékenység elvégzésére irányul szakmaspecifikus kompetenciákat nem tartalmaznak (kizárólag társas vagy személyes kompetenciák fejlesztését szolgálják) szabadidős/hobbi tevékenységekre, életvezetési technikák fejlesztésére, általános műveltség növelésére, munkatevékenységhez nem köthető, életminőség javítására szolgáló tevékenységekre irányulnak a szinten tartó képzés a munkavállalói kulcskompetenciák fejlesztését szolgálják (pl. munkavégzés szemléletére, munkaszervezésre, saját tevékenység monitorozására irányuló képzések)
6
A szakmai végzettség megszerzéséhez szükséges képzés minimális és maximális összóraszáma a képzés óraszáma időintervallumot tartalmaz, a maximális óraszám nem haladhatja meg a minimális óraszám kétszeresét a (formanyomtatvány) javaslat 9. pontjában szereplő összóraszám – modulrendszerű programkövetelmény esetén – a moduloknál meghatározott óraszám összegét tartalmazza
7
A szakmai programkövetelmény javaslat elutasításra kerül A szakmai követelmények leírása esetén: az OKJ-ban szereplő valamely szakképesítés szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka megtalálható a szakmai programkövetelmény javaslatban
8
A szakmai követelmények leírási formái (1) A SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK LEÍRÁSA AKKOR MEGFELELŐ, ha: a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tanulási eredmény alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza, Megállapította: 42/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 5. § (2). Hatályos: 2016. I. 1- től.
9
A szakmai követelmények leírási formái (2) NINCS ÁLTALÁNOS SZABÁLY A TANULÁSI EREDMÉNYEK LEÍRÁSÁRA Lehetőségek: átfogó, holisztikus leírás (pl. felsőoktatási szakképzések, OKJ szerinti szakképesítések) részletezett, kategóriák szerinti leírás – tudás – képesség – attitűd – autonómia, felelősség
10
Átfogó, holisztikus leírás (Példa) MÉNESGAZDA FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] A ménesgazda a)Tudása - Ismeri a magyar lótenyésztési kultúrát, annak történelmét és a jelenlegi tenyésztésszervezést… b)Képességei - Képes fiatal csikók felvezetésére, alapszintű futószáras munka elvégzésére, alapszintű lovaglási és fogathajtási gyakorlati ismeretek birtokában van … c)Attitűdje - Nyitott tudásának korszínvonalon tartására, a szakterületén új eredmények befogadására, törekszik az újdonságok megismerésére, megértésére, alkalmazására… d)Autonómiája és felelőssége - Szükség szerint maga is elvégzi az egyes munkafolyamatokat…
11
Részletezett, kategóriák szerinti leírás TudásKépességAttitűdFelelősség, autonómia a tanulási eredmények horizontálisan koherensek a tanulási eredmények vertikálisan elkülönülnek
12
Horizontális koherencia Az egyes deszkriptorok között összefüggés van A tudás és a képesség között szoros összefüggés van Nem minden tudáselemhez kell azonos számú képesség, attitűd, és felelősség/autonómia elem Minden tudáselemnek kell valamely képességelemhez kapcsolódnia Minden képességelemhez kell, hogy tudáselem kapcsolódjon Lehet olyan képességelem, amelyhez több tudáselem tartozhat Attitűdök kevésbé kapcsolódnak a tudás- és képességelemekhez A felelősség és önállóság a legtöbb esetben illeszkedik a tudás- és képességelemhez
13
Vertikális elkülönülés Tartalmazzon minden tanulási eredményt, amivel a tananyagegység (modul) célja elérhető Markáns legyen a tanulási eredmények közötti különbség Egy modulhoz 5-15 tanulási eredményt célszerű rendelni
14
Ki végzi el a szakmai programkövetelmények MKKR besorolását? 18. § (4) Felnőttképzési szakmai programkövetelmények nyilvántartásba vételére vonatkozó javaslatnak tartalmaznia kell a.a szakmai programkövetelmény megnevezését és annak az OKJ-ban szereplő szakmacsoportnak a megjelölését, amelybe a programkövetelmény besorolható, valamint a programkövetelménynek az Európai Képesítési Keretrendszerhez kapcsolódó Magyar Képesítési Keretrendszer szerinti szintjének meghatározására és besorolására vonatkozó megjelölését Módosította: 2015. évi LXVI. törvény 88. § (1) b).
15
FEOR-ba történő besorolás A kamarai nyilvántartásba kerülő szakmai végzettség FEOR-08- ba történő besorolása a legjellemzőbb tevékenység, munkaterület alapján kerüljön meghatározásra KSH honlap: http://www.ksh.hu/feor_menuhttp://www.ksh.hu/feor_menu
16
A szakvélemény tartalma A szakvéleménynek tartalmaznia kell … a szakmai ténymegállapításokat … JOGSZABÁLYI MEGALAPOZOTTSÁG A szakértőtől elvárható, hogy ténymegállapításait, következtetéseit és indoklásait jogszabályi normaelemekkel támassza alá!
17
A tananyag az információhordozók gyűjteményéből áll a tananyagelemek gyűjteményét (azaz a tananyagot) az információhordozók mátrixában lehet hatékonyan és célszerűen bemutatni
18
18 IGAZ-HAMIS TESZT 1. A szakmai programkövetelmény a foglalkoztatás oldaláról értelmezi a követelményrendszert a kamarai nyilvántartásban szereplő szakmai végzettség tekintetében 2. A szakértői ténymegállapítást, következtetést és indoklást jogszabályi normaelemekkel kell alátámasztani 3. Minden tudáselemhez kell önálló/saját képesség, attitűd és önállóság/felelősség elemet is hozzárendelni 4. Amennyiben a szakmai programkövetelmény több modulból áll, csak abban az esetben tekinthető a szakmai programkövetelmény alapján megvalósult képzésnek, amennyiben a képzés során az összes modul megvalósításra került 5. A szakmai végzettség FEOR főcsoportba történő besorolása minden esetben a munkavállaló iskolai végzettsége és készsége alapján történik
19
19 FELELETVÁLASZTÓS FELADATOK 1. Egyéb szakmai képzésnek minősüla) munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia fejlesztésére irányuló képzés b) szinten tartó képzés c) a munkavállalói kulcskompetenciák fejlesztésére irányuló képzés 2. A szakmai programkövetelményre vonatkozó javaslatban a szakmai végzettség megszerzéséhez szükséges képzés minimális és maximális óraszámát úgy kell meghatározni, hogy: a) az óraszámok egymástól eltérőek legyenek, valamint a maximális óraszám nem haladja meg a minimális óraszám kétszeresét b) a maximális óraszám nem haladja meg a minimális óraszám kétszeresét c) az óraszámok egymástól eltérőek lehetnek, de a maximális óraszám nem haladhatja meg a minimális óraszám kétszeresét 3. A hatályos 59/2013. (XII. 13.) NGM rendelet értelmében a szakmai követelmények leírása akkor megfelelő, ha: a) a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tanulási eredmény alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza b) a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat a javaslat tartalmazza c) a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tevékenység alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza 4. A szakmai programkövetelmény tartalmazza a) képzés célját és célcsoportját b) a szakmai követelmények leírását c) a képzés módszereit 5. A szakmai programkövetelmény javaslat abban az esetben utasítható el, amennyiben a) nincs összhangban a képzés megkezdéséhez szükséges bemeneti feltételek meghatározása a munkaterület leírásával b) az OKJ-ben szereplő valamely szakképesítés szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka megtalálható az SzPK javaslatban c) az OKJ-ben szereplő valamely modul szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka megtalálható az SzPK javaslatban
20
20 Köszönjük megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.