Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztina Fülöp Megváltozta több, mint 8 éve
1
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya Alapítvány SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet SZT Bárczi Gusztáv EGYMI, Szeged Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.
2
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények
3
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. A team
4
ÁAF többségi intézményekben ÁAF szegregált intézményekben Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ÁAF integráló intézményekben Kliensek
5
ÁAF többségi intézményekben ÁAF szegregált intézményekben Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ÁAF integráló intézményekben Kliensek -kliensek speciális képességekkel, igényekkel -”vegyes” csoportok
6
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Célcsoportok, kliensek
7
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények A csoportvezető A kliensek szempontjából kompetens szakember
8
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények A terápiás páros – kutya és felvezető Képzett, érvényes igazolvánnyal rendelkező páros
9
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.
10
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények A terápiás páros – kutya és felvezető Képzett, érvényes igazolvánnyal rendelkező páros -speciális körülmények, igények -a gyógypedagógus felvezető sem ért minden sérüléstípushoz, így a csoport vezetéséhez segítségre van szüksége neki is
11
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Közvetlen és közvetett segítők Habilitációs kutyakiképző, állatorvos
12
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Közvetlen és közvetett segítők Habilitációs kutyakiképző, állatorvos (Gyógy)pedagógiai asszisztens, dajka, szülők
13
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Munkaformák AAA AAT AAE
14
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek Ismeretek elsajátítása
15
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Ismeretek elsajátítása
16
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek Kompetenciák, képességek fejlesztése Az alapképességek fejlesztése
17
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Kommunikációs és szociális képességek
18
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Motoros és kognitív képességek
19
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Orientációs és kreatív képességek
20
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Kompetenciaélmény
21
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek Motiváció Motiváció? (Józsa és Fazekasné, 2008) Mucsiné, 2014)
22
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Motiváció
23
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek „Megelőző, „alapozó” fejlesztés
24
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés (együttműködés, kötődés, biztonság, feladattudat, feladattartás)
25
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés (együttműködés, kötődés, biztonság, feladattudat, feladattartás)
26
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Előkészítő-, utómunkák -Intézményfelmérés -Együttműködési megállapodás -Intézménybejárás -Tájékoztató és engedélyek -Előkészítő, tervező team munka – felkészülés és tervezés hosszú és rövid távon – munkaformától függ! -Értékelő, elemző team munka, dokumentálás, további tervezés rövid és hosszú távon – munkaformától függ!
27
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása
28
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) - a feladat által megcélzott fejlesztési terület - a kutya aktivitása - a feladatra tervezett idő - eszközök, helyszín, - megjegyzések, az egyéni segítségnyújtás lehetséges módjai -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása
29
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) - a feladat által megcélzott fejlesztési terület - a kutya aktivitása - a feladatra tervezett idő - eszközök, helyszín, - megjegyzések, az egyéni segítségnyújtás lehetséges módjai -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) -módszerek -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása
30
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek a)A terápiás kutya aktív a feladatban: aa) együtt játszik a klienssel aaa) együttműködő társa a kliensnek aab) a kliens „ellenfele” ab) a kliens feladata a kutya irányítása Feladatok a kutya aktivitása alapján
31
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek a)A terápiás kutya aktív a feladatban: aa) együtt játszik a klienssel aaa) együttműködő társa a kliensnek aab) a kliens „ellenfele” ab) a kliens feladata a kutya irányítása b) passzív a terápiás kutya a játékban ba) a terápiás kutyán végezzük a feladatot bb) a kutya jutalom a feladat végén Feladatok a kutya aktivitása alapján
32
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. aaa) együttműködő társa a kliensnek
33
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. aab) a kliens „ellenfele”
34
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ab) a kliens feladata a kutya irányítása
35
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ba) a terápiás kutyán végezzük a feladatot
36
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. bb) a kutya jutalom a feladat végén
37
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek - Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása -Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára -Új játékok Feladatok a tervezés alapján
38
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása
39
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára
40
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Új játékok
41
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek - Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása -Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára -Új játékok -a játékváltás gyakorisága, -az új játékok bevezetésére szánt idő, annak tempója -az új játékok ismétlésének a száma Feladatok a tervezés alapján
42
Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Az integráció támogatása -felelős állattartás, -múzeumpedagógia foglalkozások, -idegen nyelv oktatás -érzékenyítő programok, -kutyával és mesével az integráció támogatásáért, -integrált kutyás játszóházak, táborok Az integráció támogatása
43
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integrált kutyás játszóházak, táborok
44
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Érzékenyítő programok NEO Magyar Segítőkutya Egyesület
45
Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.
46
Felhasznált irodalom: GAÁL É. (2000): A tanulásban akadályozott gyermekek az óvodában és az iskolában. In ILLYÉS S.(szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK, Budapest. 429-461. NAGY J. (2008): Az alapképességek folyamatos kritériumorientált kifejlesztése. In SZABÓ ÁKOSNÉ (szerk.): Tanulmányok a tanulásban akadályozottak pedagógiája és határtudományai köréből. Educatio, Budapest. 55-67. JÓZSA K. és FAZEKASNÉ FENYVESI M. (2008): Tanulásban akadályozott gyermekek tanulási motivációja. In SZABÓ ÁKOSNÉ (szerk.): Tanulmányok a tanulásban akadályozottak pedagógiája és határtudományai köréből. Educatio, Budapest. 157-176. Mucsiné Erdei Mónika (2014):A tanulmányaikat gyógypedagógiai intézményben kezdő és a spontán integrációból kikerülő tanulásban akadályozott tanulók elsajátítási motivációjának vizsgálata. Szeged, kézirat. KÖBÖL E. és TOPÁL J. (2012): Játék vagy munka? A kutyás terápia lehetőségei a tanulásban akadályozott gyermekek fejlesztésében. Gyógypedagógiai Szemle XL. évf. 2. KÖBÖL ERIKA, HEVESI TÍMEA MÁRIA és TOPÁL JÓZSEF (2016): Állatlasszisztált foglalkozások. Szeged. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Allatasszisztalt_foglalkozas V2/index.html Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.
47
Köszönöm a figyelmet! Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.