Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya."— Előadás másolata:

1 Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya Alapítvány SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet SZT Bárczi Gusztáv EGYMI, Szeged Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.

2 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények

3 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. A team

4 ÁAF többségi intézményekben ÁAF szegregált intézményekben Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ÁAF integráló intézményekben Kliensek

5 ÁAF többségi intézményekben ÁAF szegregált intézményekben Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ÁAF integráló intézményekben Kliensek -kliensek speciális képességekkel, igényekkel -”vegyes” csoportok

6 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Célcsoportok, kliensek

7 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények A csoportvezető A kliensek szempontjából kompetens szakember

8 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények A terápiás páros – kutya és felvezető Képzett, érvényes igazolvánnyal rendelkező páros

9 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.

10 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények A terápiás páros – kutya és felvezető Képzett, érvényes igazolvánnyal rendelkező páros -speciális körülmények, igények -a gyógypedagógus felvezető sem ért minden sérüléstípushoz, így a csoport vezetéséhez segítségre van szüksége neki is

11 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Közvetlen és közvetett segítők Habilitációs kutyakiképző, állatorvos

12 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Közvetlen és közvetett segítők Habilitációs kutyakiképző, állatorvos (Gyógy)pedagógiai asszisztens, dajka, szülők

13 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Munkaformák AAA AAT AAE

14 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek Ismeretek elsajátítása

15 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Ismeretek elsajátítása

16 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek Kompetenciák, képességek fejlesztése Az alapképességek fejlesztése

17 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Kommunikációs és szociális képességek

18 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Motoros és kognitív képességek

19 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Orientációs és kreatív képességek

20 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Kompetenciaélmény

21 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek Motiváció Motiváció? (Józsa és Fazekasné, 2008) Mucsiné, 2014)

22 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Motiváció

23 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Fejlesztési területek „Megelőző, „alapozó” fejlesztés

24 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés (együttműködés, kötődés, biztonság, feladattudat, feladattartás)

25 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés (együttműködés, kötődés, biztonság, feladattudat, feladattartás)

26 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Előkészítő-, utómunkák -Intézményfelmérés -Együttműködési megállapodás -Intézménybejárás -Tájékoztató és engedélyek -Előkészítő, tervező team munka – felkészülés és tervezés hosszú és rövid távon – munkaformától függ! -Értékelő, elemző team munka, dokumentálás, további tervezés rövid és hosszú távon – munkaformától függ!

27 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása

28 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) - a feladat által megcélzott fejlesztési terület - a kutya aktivitása - a feladatra tervezett idő - eszközök, helyszín, - megjegyzések, az egyéni segítségnyújtás lehetséges módjai -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása

29 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) - a feladat által megcélzott fejlesztési terület - a kutya aktivitása - a feladatra tervezett idő - eszközök, helyszín, - megjegyzések, az egyéni segítségnyújtás lehetséges módjai -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) -módszerek -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása

30 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek a)A terápiás kutya aktív a feladatban: aa) együtt játszik a klienssel aaa) együttműködő társa a kliensnek aab) a kliens „ellenfele” ab) a kliens feladata a kutya irányítása Feladatok a kutya aktivitása alapján

31 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek a)A terápiás kutya aktív a feladatban: aa) együtt játszik a klienssel aaa) együttműködő társa a kliensnek aab) a kliens „ellenfele” ab) a kliens feladata a kutya irányítása b) passzív a terápiás kutya a játékban ba) a terápiás kutyán végezzük a feladatot bb) a kutya jutalom a feladat végén Feladatok a kutya aktivitása alapján

32 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. aaa) együttműködő társa a kliensnek

33 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. aab) a kliens „ellenfele”

34 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ab) a kliens feladata a kutya irányítása

35 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. ba) a terápiás kutyán végezzük a feladatot

36 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. bb) a kutya jutalom a feladat végén

37 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek - Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása -Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára -Új játékok Feladatok a tervezés alapján

38 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása

39 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára

40 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Új játékok

41 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek - Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása -Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára -Új játékok -a játékváltás gyakorisága, -az új játékok bevezetésére szánt idő, annak tempója -az új játékok ismétlésének a száma Feladatok a tervezés alapján

42 Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integráló intézmények Az integráció támogatása -felelős állattartás, -múzeumpedagógia foglalkozások, -idegen nyelv oktatás -érzékenyítő programok, -kutyával és mesével az integráció támogatásáért, -integrált kutyás játszóházak, táborok Az integráció támogatása

43 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Integrált kutyás játszóházak, táborok

44 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21. Érzékenyítő programok NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

45 Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.

46 Felhasznált irodalom: GAÁL É. (2000): A tanulásban akadályozott gyermekek az óvodában és az iskolában. In ILLYÉS S.(szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK, Budapest. 429-461. NAGY J. (2008): Az alapképességek folyamatos kritériumorientált kifejlesztése. In SZABÓ ÁKOSNÉ (szerk.): Tanulmányok a tanulásban akadályozottak pedagógiája és határtudományai köréből. Educatio, Budapest. 55-67. JÓZSA K. és FAZEKASNÉ FENYVESI M. (2008): Tanulásban akadályozott gyermekek tanulási motivációja. In SZABÓ ÁKOSNÉ (szerk.): Tanulmányok a tanulásban akadályozottak pedagógiája és határtudományai köréből. Educatio, Budapest. 157-176. Mucsiné Erdei Mónika (2014):A tanulmányaikat gyógypedagógiai intézményben kezdő és a spontán integrációból kikerülő tanulásban akadályozott tanulók elsajátítási motivációjának vizsgálata. Szeged, kézirat. KÖBÖL E. és TOPÁL J. (2012): Játék vagy munka? A kutyás terápia lehetőségei a tanulásban akadályozott gyermekek fejlesztésében. Gyógypedagógiai Szemle XL. évf. 2. KÖBÖL ERIKA, HEVESI TÍMEA MÁRIA és TOPÁL JÓZSEF (2016): Állatlasszisztált foglalkozások. Szeged. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Allatasszisztalt_foglalkozas V2/index.html Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.

47 Köszönöm a figyelmet! Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely 2016.03.21.


Letölteni ppt "Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya."

Hasonló előadás


Google Hirdetések