Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdrián Fehér Megváltozta több, mint 8 éve
1
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória
2
A kutatás támogatója: Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt, Nemzetpolitikai Kutatóintézet A kutatás lebonyolítója: MTA TK Kisebbségkutató intézete
3
A kutatás alapkérdései 1. A más-más oktatási rendszerbe tartozó gyerekek iskolai képességei mutatnak-e szignifikáns eltéréseket? 2. A kisebbségi magyar, illetve a többségi nyelven tanuló diákok iskolai teljesítményei között be lehet-e azonosítani képességbeli különbségeket? 3. Az anyanyelven és államnyelven tanuló magyar diákok iskolai teljesítményei között tapasztalunk-e eltéréseket? 4. A külhoni magyarok iskolai teljesítményét befolyásolják-e a település etnikai arányai?
4
Módszertani vonatkozások Felmérés 4 országban/régióban: Szlovákia (Felvidék) Ukrajna (Kárpátalja) Románia (Erdély) Szerbia (Vajdaság) Célcsoport: kisiskolások 4. osztályosok anyanyelven és többségi nyelven is tanulók Helyszínek: tömb és vegyes lakosságú helyszínek Képességtesztek – háttérkérdőív Módszertani korlát: alacsony elemszám, nagyobb statisztikai hibahatár Pilot jellegű kutatás
5
A kutatás alapadatai ÖSSZESEN OTTHON ÉDESANYÁVAL MAGYARUL BESZÉL - TANNYELVE: TÖBBSÉGI NYELV ERDÉLY elemszámszázalék Dicsőszentmárton28 Gyergyószentmiklós69 ÖSSZESEN 977,29 VAJDASÁG Újvidék27 Magyarkanizsa36 Palics42 ÖSSZESEN 1055,71 FELVIDÉK Gúta19 Komárom18 Rozsnyó35 Tornalja68 ÖSSZESEN 14024,2 KÁRPÁTALJA Beregszász23 Jánosi21 Munkács33 ÖSSZESEN 7725,35 ÖSSZESEN 41915,51
6
Koncepcionális, tartalmi keret FeladatItemek száma 1. feladat: figyelem koncentráció, monotónia tűrés10 2. feladat: az analógiás gondolkodás20 3. feladat: logikus gondolkodás – szabályfelismerés (I.)4 4. feladat: vonalvezetés (gyorsasági teszt)2 5. feladat: azonosítás, formafelismerés10 6. feladat: fogalomismeret, besorolás5 7. feladat: logikus gondolkodás – szabályfelismerés (II.)4 3. és 7. feladat egyben: logikus gondolkodás8 1-7 feladat együttesen55
7
Összesített iskolai képesség helyes válaszok száma – 55-ből
8
Átlagos képességpontok ország, illetve tannyelv szerint ORSZÁGtannyelvÁtlagF-próba, szign. Romániatöbbségi487 0,064 magyar526 ÖSSZESEN514 Szlovákiatöbbségi479 0,061 magyar446 ÖSSZESEN463 Ukrajnatöbbségi484 0,835 magyar489 ÖSSZESEN487 Szerbiatöbbségi540 0,488 magyar551 ÖSSZESEN546 ÖSSZESENtöbbségi498 0,698 magyar502 ÖSSZESEN500
9
Általános képességpontok országok és tannyelv szerint
10
Összesített iskolai teljesítmények az anyanyelv és a tannyelv szerint ÖSSZESENRomániaSzlovákiaUkrajnaSzerbia többségi - többségi nyelven513478486543542 magyar - államnyelven476517481435529 magyar - anyanyelven503532447479552 ÖSSZESEN502517466481546 szign. 0,0590,0630,1230,0030,707
11
Összesített képességpontok a település etnikai jellege, illetve a tannyelv szerint
12
ErdélyFelvidék
13
Kárpátalja Vajdaság
14
A családi háttér hatása (15%) anya dolgozik apa dolgozik íróasztalinternet könyvek száma
15
Családi háttér hatása(%) R-négyzet Románia7,0 Szlovákia17,9 Ukrajna 21,3 Szerbia5,3 ÖSSZESEN15,4
16
Pedagógiai hozzáadott érték
17
PHE – országok szerint
18
Összegzés Országok szerint: erdélyi és vajdaságiak (K-M-i) átlag fölött teljesítettek Tannyelv szerint: Erdélyben a magyar, Felvidéken a szlovák tannyelvű iskolák teljesítettek jobban Anyanyelven tanuló gyerekek általában jobban teljesítenek, mint a többségi nyelven tanulók - Erdélyben, Kárpátalján egyértelmű - Felvidéken: a magyarul tanulók átlag alatt - Vajdaság: leghomogénebb teljesítményszintek A település etnikai aránya önmagában nem befolyásolja a teljesítményeket, csak a tannyelven keresztül Kisebbségi szempontból fontos a nyelvi/etnikai látószög: de tudatában kell lenni, a családi háttér meghatározó szerepének!
19
Köszönöm a figyelmet! viktoria.ferenc@bgazrt.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.