Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMariska Dudás Megváltozta több, mint 8 éve
1
A magyar nyelvtörténet korszakai © N. Fodor János, 2013
2
Előzmények (történeti-összehasonlító nyelvészet, uralisztika, finnugrisztika) Előzmények (történeti-összehasonlító nyelvészet, uralisztika, finnugrisztika)
3
Előmagyar kor? Előmagyar kor? Ősmagyar kor Ősmagyar kor (Kr. e. I. évezred kezdete — Kr. u. 895 – 900 (Honfoglalás) Belső korszakhatár: Kr. u. V – VI. század (korai és kései ősmagyar kor) Nyelvemléktelen időszak Nyelvemléktelen időszak ótörök (volgai-bolgár, csuvasos) nyelvi kontaktus ótörök (volgai-bolgár, csuvasos) nyelvi kontaktus iráni jövevényszavak iráni jövevényszavak törzsi nyelvjárások (s-ező, cs-ző) törzsi nyelvjárások (s-ező, cs-ző) írásbeliség: rovásírás (ró, betű, ír) írásbeliség: rovásírás (ró, betű, ír)
4
Ómagyar kor:895-900—1526 Ómagyar kor:895-900—1526 Honfoglalás—Mohácsi vész Honfoglalás—Mohácsi vész
5
Ómagyar kor:895/900—1526 Ómagyar kor:895/900—1526 Honfoglalás—Mohácsi vész Honfoglalás—Mohácsi vész Belső korszakhatár: XIV. század (Anjou-kor kezdete) Korai és kései ómagyar kor nyelvemlékes időszak nyelvemlékes időszak „a magyar nyelvet írni kezdik” „a magyar nyelvet írni kezdik” a magyar írásbeliség kibontakozása Kárpát-medencei nyelvi kontaktusok: szláv, német Kárpát-medencei nyelvi kontaktusok: szláv, német az egyházi latin nyelv szerepe és hatása az egyházi latin nyelv szerepe és hatása a mai fonémarendszer kialakulása a mai fonémarendszer kialakulása területi nyelvjárások területi nyelvjárások
6
Középmagyar kor: 1526—1772 Középmagyar kor: 1526—1772 Mohácsi vész — A felvilágosodás kezdete Mohácsi vész — A felvilágosodás kezdete A Mohácsi vész egy XVI. századi török miniatúrán Székely Bertalan: II. Lajos holttestének megtalálása
7
Középmagyar kor: 1526—1772 Középmagyar kor: 1526—1772 Mohácsi vész — A felvilágosodás kezdete Mohácsi vész — A felvilágosodás kezdete reformáció: a nemzeti nyelvek szerepe magyar nyelvű írásbeliség szélesebb körben elterjed, könyvnyomtatás magyar nyelvű kultúra (Sylvester, Balassi, Bornemissza, Gyöngyösi stb.) bibliafordítások: Sylvester, Károli [Károlyi], protestáns iskolák (kollégiumok), peregrináció hitviták magyar nyelven (Pázmány) az egységesülő nyelvváltozat (irodalmi nyelv) Erdély hivatalos nyelve: magyar
8
Újmagyar kor: 1772—1920 Újmagyar kor: 1772—1920 A felvilágosodás kezdete — Trianon
9
Újmagyar kor: 1772—1920 Újmagyar kor: 1772—1920 A felvilágosodás kezdete — Trianon felvilágosodás szerepe a magyar nyelvről való gondolkodásban felvilágosodás szerepe a magyar nyelvről való gondolkodásban a német nyelv hatásának fokozatos csökkenése a német nyelv hatásának fokozatos csökkenése nyelvújítási mozgalom nyelvújítási mozgalom a magyar nyelv hivatalossá tétele (1844) a magyar nyelv hivatalossá tétele (1844) A Magyar Tudományos Akadémia megalapítása (1825) A Magyar Tudományos Akadémia megalapítása (1825) a nyelv tudományos kutatása (szótárak, nyelvtanok) a nyelv tudományos kutatása (szótárak, nyelvtanok) első helyesírási szabályzat (1832) első helyesírási szabályzat (1832) magyar nyelvű kultúra: szépirodalom magyar nyelvű kultúra: szépirodalom
10
Újabb magyar kor: 1920— Újabb magyar kor: 1920— Trianon — Trianon —
11
Újabb magyar kor:1920— Újabb magyar kor:1920— Trianon — Trianon — a soknemzetiségű Magyar Királyság feldarabolása, magyar nemzetiségűek határon kívülre kerülése a soknemzetiségű Magyar Királyság feldarabolása, magyar nemzetiségűek határon kívülre kerülése utódállamok nyelvpolitikája, államnyelv presztízse utódállamok nyelvpolitikája, államnyelv presztízse divergens változás (szétfejlődés), kétnyelvűség divergens változás (szétfejlődés), kétnyelvűség technikai fejlődés, globalizáció convergens változás technikai fejlődés, globalizáció convergens változás migráció, kultúraváltás migráció, kultúraváltás nyelvjárások funkcionális és strukturális változása kettősnyelvűség (diglosszia) regionális köznyelviség írott beszéltnyelviség írott beszéltnyelviség
12
A tankönyv feladatainak megoldása: 65/1. a) mondat-szerkeszt-és-ben: szótő – szótő – főnévképző – határozórag egyszer-ű-söd-és-é-t: szótő – melléknévképző – igeképző – főnévképző – birtokos személyjel – tárgyrag állat-tart-ás-sal: szótő – szótő – főnévképző – határozórag érint-kez-het-ünk: szótő – igeképző – igeképző – igei személyrag gyöker-es-en: szótő – melléknévképző – határozórag fejlőd-het-né-nek: szótő – igeképző – felt. mód jele – igei személyrag b) Nem szótári szótövek: egyszer-, gyöker-, fejlőd-
13
A tankönyv feladatainak megoldása: 65/2. 1. határozószó 10. folyamatos melléknévi igenév/főnév 19. Hangutánzó mondatszó 2. módosítószó 11. ige 20. kötőszó 3. számnév 12. névutó-melléknév 21. beálló melléknévi igenév/főnév 4. mutató névmás 13. melléknév 22. mondatszó 5. főnévi igenév 14. számnév/ige 23. általános névmás
14
A tankönyv feladatainak megoldása: 65/2. 6. személyes névmás 15. módosítószó 24. határozói igenév 7. tagadószó/főnév 16. mutató névmás, 25. főnév 8. névutó 17. mutató névmás 26. határozott névelő/mutató névmás 9. igekötő 18. ige/befejezett melléknévi Igenév 27. módosítószó
15
A tankönyv feladatainak megoldása: 65/3. személy 01. a magyarság vándorlása – 02. a honfoglalás Árpád 03. a tatárjárás IV. Béla 04. az ellenreformáció Zrínyi Miklós, Pázmány Péter 05. a felvilágosult abszolutizmus Magyarországon Mária Terézia 06. megtorlások a magyar jakobinus mozgalom után Kazinczy Ferenc 07. a reformkor Széchenyi István, Petőfi Sándor 08. a kiegyezés Deák Ferenc 09. a trianoni békediktátum – 10. a rendszerváltás Antall József
16
A tankönyv feladatainak megoldása: 65/3. személy 01. a magyarság vándorlása – 02. a honfoglalás Árpád 03. a tatárjárás IV. Béla 04. az ellenreformáció Zrínyi Miklós, Pázmány Péter 05. a felvilágosult abszolutizmus Magyarországon Mária Terézia 06. megtorlások a magyar jakobinus mozgalom után Kazinczy Ferenc 07. a reformkor Széchenyi István, Petőfi Sándor 08. a kiegyezés Deák Ferenc 09. a trianoni békediktátum – 10. a rendszerváltás Antall József
17
A tankönyv feladatainak megoldása: 69/1. Az ábráról sajnos lemaradt az Ugor őshazát jelölő szám. 1- Kárpát-medence 2- Etelköz 3- Levédia 4- Magna Hungaria 5- Magyar őshaza 6- Ugor őshaza
18
A tankönyv feladatainak megoldása: 70/4. – Beálló melléknévi igenév: -and/end jövő időt kifejező időjel + igenévképző – Múlva: múlik határozói igenévvel; helyett: névutó a hely szóból locativusi -t (-tt) raggal. – Szarvas, farkas, sertés: A szarv szó származéka -s melléknévképzővel, főnévi jelentése egy feltehető szarvas állat szókapcsolatból való önállósodása révén alakult ki. Ez a megnevezés az ősidőkből ered, amikor a totemként tisztelt állat valódi nevének kiejtését tabu tiltotta, így alakult ki a farkas is. A serte származéka, sertés állat, sertés marha-féle jelzős szókapcsolatokból önállósult
19
A tankönyv feladatainak megoldása: 70/4. Most: a hajdan ‘most’ jelentéssel is bíró ma határozószóból jött létre nyomatékosító -st ragegyüttessel (mint hamar – hamarost), az eredetibb mast alak fellelhető régi iratainkban. Haza: megszilárdult ragos alakulatok a ház szóból. A ~ lativusi -á ragot kapott, majd a házá magánhangzói megrövidültek, az eredeti hazul ugyanazon tő ablativusi -l ragos származéka (‘háztól’).
20
A tankönyv feladatainak megoldása: 70/4. - Otthon: mellérendelő összetétel, határozószó az ott és honn elemekből. – Hogy: ugyanabból a névmási tőből alakult, amelyből a ha, hány, hol, hová, honnan. Ez a névmási tő ősi uráli örökség. Mert: A miért kérdő névmás egyszótagos mért alakjából való. – Az: a 15. század elejére fejlődött ki az az mutató névmásból.
21
A tankönyv feladatainak megoldása: 70/5. 5. Lehetséges példák az imádságból: lépék, lőtőt, bellől, küel, lakik vala, kitépvel, aranszekálladval, táplálkodjanak, esztet, nyitul Költői eszközök: gondolatritmus, alliteráció, ellentét,
22
A tankönyv feladatainak megoldása: 71/6. a) 1. Halotti beszéd és Könyörgés, forrásként szerepel. A munkás szó jelentése itt ’kínokkal teli’. 2. Kín, gyötrelem, tudatos emberi tevékenység, mű, bér. 3. Szláv, román eredetű. A magyarba egy szláv nyelvből került ’kín’ jelentéssel. 4. ’Vesződség, igyekezet’ jelentésekhez kapcsolható, ’kín, gyötrelem, dolgozás’. A görög, latin, francia, német nyelvben. 5. Szerzők, akiknek a munkája forrásként szerepelt a szócikk megírásában.
23
A tankönyv feladatainak megoldása: 71/6. b) 1. Ezekből az évekből vannak először adatok a szóra vonatkozólag. 2. A „gyötrelem” és a „keverés” jelentések lehetséges kapcsolódási pontja: pl. az érzelmek, érzések kavaroghatnak az emberben, vagyis az összefüggés a gyötrelem érzésének fizikai leírása lehet. c) Az Etimológiai Szótár szócikke szól inkább a nagyközönségnek, a TESz szócikke pedig a szakembereknek. Aprólékosan, több nyelvben is megvizsgálja a szót.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.