Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Fodorné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom
2
Az iskola világa A tanulók társadalma A pedagógusok társadalma Az iskola szervezete
3
Iskola és helyi társadalom Iskola és település Az iskola funkciói Iskola és érdek
4
Oktatás és társadalom Iskola, állam, oktatási rendszer Oktatási rendszer és társadalmi tér Oktatási rendszer és társadalmi struktúra Oktatási rendszer és társadalmi mobilitás
5
Az iskola funkciói Iskola és közösség II
6
Észak-amerikai telepesiskola
7
Az iskola funkciói 1 Funkcionális elemzésFunkcionális elemzés 2 Manifeszt funkciókManifeszt funkciók 3 Látens funkciókLátens funkciók 4 Nyitott és zárt iskolaNyitott és zárt iskola
8
1 Funkcionális elemzés Hiány - szükséglet Szükséglet kielégítése - funkció Szervezet
9
BRONISŁAW MALINOWSKI 1884-1942 ROBERT MERTON 1944-2003
10
BRONISŁAW MALINOWSKI 1884-1942
11
JAN SZCZEPAŃSKI 1913-2004
12
2 Manifeszt funkciók Hivatalos szükségletek Manifeszt funkciók Az iskola mint bürokratikus szervezet
13
HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK NEM HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TÉNYLEGES FUNKCIÓK
14
MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) Pl: megtanítja a kétismeretlenes egyenleteket Pl: helyet biztosít a falubálnak Pl: nem vesz részt a helyi szemétgyűjtési akcióban Pl: a tanárok „kozmetikázzák” az osztályzatokat
15
Manifeszt funkció
16
Iskola és helyi társadalom
19
3 Látens funkciók Nem hivatalos szükségletek Látens (lappangó, rejtett) funkciók Az iskola tényleges funkciói Diszfunkciók
20
HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK NEM HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TÉNYLEGES FUNKCIÓK
21
MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) Pl: megtanítja a kétismeretlenes egyenleteket Pl: helyet biztosít a falubálnak Pl: nem vesz részt a helyi szemétgyűjtési akcióban Pl: a tanárok „kozmetikázzák” az osztályzatokat
22
Látens funkció
25
4 „Nyitott” és „zárt” iskolák Nyitott: –iskola hasonló a környezetéhez –szervezete decentralizált Zárt: –iskola szemben áll a környezetével –szervezete centralizált
26
Manifeszt funkció
27
Iskola és helyi társadalom
28
Az intézményi kapcsolat típusaA kapcsolatot jelentő szervezet neve 1. FenntartóMegyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Kapcsolattartó: igazgató 2. Más oktatási intézményVeszprém óvodái, általános iskolái, középiskolák Veszprémi Egyetem Kapcsolattartók: igazgató, igazgatóhelyettesek 3. Intézményt támogató szervezetetekHelyőrségi Művelődési Otthon Megyei Pedagógiai Intézet Március 15. Úti Klubkönyvtár Petőfi Színház Pannon Várszínház Sportegyesületek Laczkó Dezső Múzeum Kittenberger Kálmán Növény-és Vadaspark Kapcsolattartók: igazgatóhelyettesek 4. Gyermekjóléti szolgálatGyermekvédelmi- Szociálpolitikai és Egészségügyi Iroda Családsegítő- és Gyermekjóléti Szolgálat Kapcsolattartó: alsós igazgatóhelyettes 5. Egészségügyi szolgáltatóGyermek Háziorvosi Szolgálat 10. körzet 5243. Iskolafogászat 6044.Veszprém gyermek fogászat Kapcsolattartó: felsős igazgatóhelyettes Forrás: A veszprémi Báthory István Általános Iskola SZMSZ-e.
29
Köszönöm a figyelmet!
30
PIERRE BOURDIEU 1930-2002
31
A középiskolai kollgéiumok száma és megoszlása autonómia szerint, 1995 és 1996 199519961996, % önálló kollégium11811224 részben önálló kollégium172 nem önálló kollégium37234474 Összesen491463100 Forrás: Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség, 1997
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.