Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Vállalati információs rendszerek 8. előadás: Műveleteket támogató rendszerek Elekes Edit, 2016.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Vállalati információs rendszerek 8. előadás: Műveleteket támogató rendszerek Elekes Edit, 2016."— Előadás másolata:

1 1 Vállalati információs rendszerek 8. előadás: Műveleteket támogató rendszerek Elekes Edit, 2016. elekes.edit@eng.unideb.hu

2 2 Funkcionális, közös vállalati tevékenységek Szervezetek tevékenységét támogató számítógépes rendszerek: működést támogató vezetést támogató rendszerek. A vállalati folyamatokhoz szükség van: ◦ beszerzésre, ◦ anyagmozgatásra, ◦ termékfejlesztésre, ◦ raktározásra, ◦ személyzetre, ◦ értékesítésre. Ezek működéséhez szükség van: ◦ emberi erőforrás gazdálkodásra, ◦ pénzügyekre, ◦ számvitelre, ◦ marketingre. Mindezekre, változó arányokban, szüksége van bármelyik vállalatnak, intézménynek.

3 3 Nem funkcionális, közös vállalati tevékenységek Nem a munkavégzés tárgyával, hanem annak módjával függenek össze. Legáltalánosabbak: ◦ dokumentumok kezelése, ◦ csoportmunka támogatása, ◦ kapcsolattartás, információcsere gépesítése (virtuális vállalat)

4 4 Közös vállalati tevékenységek A következőkben funkcionális, közös vállalati tevékenységeket megvalósító rendszerekkel, modulokkal foglalkozunk. Módszerünk: konkrét példa áttekintése. A nemfunkcionális, közös vállalati tevékenységeket megvalósító rendszerekkel a tantárgy folytatásában fogunk foglalkozni.

5 5 SAP Világszerte a legszélesebb körben elterjedt informatikai megoldás a nagy- és középvállalatok számára. A forgalmazott változatok: ◦ a hagyományos kliens-szerver struktúrájú SAP R/3 és ◦ a web-alapú mySAP + önállóan alkalmazható alrendszerek, modulok (SAP Enterprise) + web alapú működést támogató rendszerek: kisvállalatok támogatására + alkalmazott NetWear: sokféle rendszer integrálása

6 6 SAP R/3 funkcionalitása Az üzleti és technológiai folyamatokat kulcsrakész rendszerbe kapcsolja össze. Átfogó integráció, nyitottság, moduláris felépítés, nemzetköziség, rugalmasság, iparág-független alkalmazhatóság. Az egyes modulok önmagukban is az adott terület kiemelkedően jó megoldásai.

7 7 SAP R/3 felhasználása A felhasználáshoz nincs szükség speciális számítástechnikai ismeretekre. Grafikus felhasználói felülettel rendelkezik. Kliens-szerver architektúra. Vállalat-specifikus módosítási koncepció, ami testreszabást (customization) tesz lehetővé.

8 8 SAP R/3 erőssége Minden lényeges területre, elemre, részletre és időszakra kiterjedő tervezési, majd nyomon követési és elemzési lehetőség. Teljes körű integráció a számvitel, a kontrolling és a logisztika folyamatai között. Beépített jelentés-készítési, kommunikációs, adattovábbítási és egyéb fejlesztési lehetőségekkel a mindenkori helyzethez való gyors alkalmazkodás lehetősége. Minden szempontból kidolgozott és kipróbált adatvédelem, nagyfokú adatbiztonság.

9 9 Kliens-szerver architektúra Rugalmas, moduláris struktúra: különböző gazdasági egységek változó igényei Hardver és szoftver elemek szabványos felületű összekapcsolása => Egységes, integrált vállalatirányítási rendszer Decentralizált számítógépes szervezés: Egy központi számítógép, az ún. adatbázis- szerver látja el az összes adatbázis-kezelési funkciót (késleltetett adatbázis-módosítás, számítások, stb.). Az adatbázis-szerverhez csatlakozik legalább egy alkalmazás-szerver, amely a dialógus- feldolgozást hajtja végre. A vállalati igények szerint kialakítható az egy központi gépes (adatbázis-/alkalmazás-szerver együtt) működési környezet. Az alkalmazás-szerverhez csatlakozik több munkaállomás, amelyek a megjelenítési funkciót látják el. 1-3 szintű kliens-szerver rendszer

10 10 Az alkalmazott legfontosabb számítástechnikai módszerek Valós idejű feldolgozás (Transaction Processing Systems TPS) Az összes képernyő-funkció grafikus támogatása Relációs adatmodell (adatszerkezet definiálása, műveletek => logikai adatbázis) Cél: nagy adatmennyiség tárolása, válaszidők csökkentése.

11 11 R/3 komponensek Core alapfunkciók, többnyire elég egy cégnek ipari megoldások különleges (ipari) igények kielégítésére a core-ral integrált funkciók fejlett összetevők továbblépési igényekre, külső programok kiváltására

12 12 Általános almodulok, CA RechercheCA Munkaidő elszámolóCATS Archiváló CA-ARC CAD csatolóCA-CAD Dokumentáció kezelésCA-DM Alkalmazott önkiszolgáló rendszerESS Euro zóna kezeléseCA-EUR JelentésekCA-NO Osztályozási rendszerCA-CL Csatolók architektúrájaCA-BFA Ált. felhasználásokCA-GTF

13 13 Pénzügy-számvitel 1, FI Számvitel, pénzügyFI FőkönyvFI-GL SzállítókFI-AP VevőkFI-AR BankkönyvelésFI-BL EszközkönyvelésFI-AA Költségvetés menedzsmentFI-FM Utazás menedzsmentFI-TV Speciális könyvelésFI-AA KonszolidációFI-LC

14 14 Pénzügy-számvitel 2, TR TreasuryTR Cash menedzsmentTR-CM Pénzügyi eszközök számításaTR-CB Treasury menedzsment (értékpapír, derivátum)TR-TM Hitel menedzsmentTR-LO Piackockázat menedzsmentTR-MRM

15 15 Pénzügy-számvitel 3, CO KontrollingCO Költségnem számításCO-OM-CEL Költséghely számításCO-OM-CCA Belső rendelésekCO-OM-OPA Folyamat költség számításCO-OM-ABC Gyártási költség számításCO-PC Eredmény és piacszegmens számításCO-PA

16 16 Pénzügy-számvitel 4, EC Vállalat kontrollingEC Profitcenter számításEC-PCA KonszolidációEC-CS Beruházás menedzsmentIM Projekt rendszerPS Ingatlan menedzsmentRE

17 17 Logisztika 1, LO és SD Általános logisztikaLO Gyártmány életciklus menedzsment PLM ÉrtékesítésSD AlapfunkciókSD-BF EladásSD-SLS Külker., vámSD-ST SzámlázásSD-BIL ElosztásLE-SHP KiszállításLE-TRA

18 18 Logisztika 2, MM AnyaggazdálkodásMM Felhasználás vezérelt diszpozícióMM-CBF BeszerzésMM-PUR SzolgáltatásokMM-SM KészletvezetésMM-IM LeltározásMM-IV Logisztikai számlaellenőrzésMM-IV-LIV Raktárhely kezelésLE-WM KiskereskedelemLO-MD

19 19 Logisztika 3, QM és EHS MinőségmenedzsmentQM MinőségtervezésQM-PT MinőségvizsgálatQM-IM MinőségirányításQM-QC- AQC Vizsgáló eszköz kezelésQM-IT ÜgyfélszolgálatCS Környezet menedzsment EHS Gyártás biztonságEHS-SAF Veszélyes anyagok kezeléseEHS-DGP

20 20 Logisztika 4, PM és PP KarbantartásPM Műszaki objektumokPM-EQM Tervszerű karbantartásPM-PRM Gyártástervezés és irányításPP Értékesítési és gyártási glob. terv.PP-SOP GyártástervezésPP-MP KapacitástervezésPP-CRP SzükséglettervezésPP-MRP Gyártási rendelésekPP-SFP SorozatgyártásPP-REM Folyamat gyártástervezésPP-PI

21 21 Személyzet, HR Személyzet-gazdálkodásHR ToborzásHR-PA-RC AdminisztrációHR-PA-PA JavadalmazásHR-PA-BN Szervezet menedzsmentBC-BMT-OM IdőgazdálkodásHR-PT BérelszámolásHR-PY Rendezvény menedzsmentHR-PE

22 22 Iparági megoldások 1, R/3 Aerospace & Defence (katonai) Financial Service Provider (pénzügy) Automotive (gépjármű) Banking (bank) Bewerage (ital) Chemicals (vegyi) Consumer Products (fogyasztási cikk) Engineering & Construction (gépészet, építés)

23 23 Iparági megoldások 2, R/3 Helthcare (egészségügy) High Tech (csúcstechnológia) Higher Education & Research (felsőoktatás és kutatás, része a Campus) Insurance (biztosítás) Media (tömegkommunikáció) Mill Products (tej) Mining (bánya)

24 24 Iparági megoldások 3, R/3 Oil & Gas (kőolaj, földgáz) Pharmaceuticals (gyógyszer) Public Sector (államigazgatás) Retail (kiskereskedelem) Service Provider (szolgáltatás) Telecommunications (távközlés) Utilities (közmű)

25 25 Integráció 1 2 szakaszban hozták létre: SAP NetWeaver (technológiai alap: web-szerver + web szolgáltatások, XML infrastruktúra, Java programnyelv) Core: nem funkcionális bővítés, hanem teljesítményjavítás + optimalizálás Továbbfejlesztés: együttműködő és elemző funkciók, pl. SAP BA (SAP Business Analysis – üzleti elemzés, SAP SEM (Strategic Enterprise Management) Egyetlen adatbázis Nincs az adatokban redundancia Interfészek külső alkalmazásokhoz: ◦ R/3: >130 interfész ◦ NetWeaver: 2004-től web-kooperáció Fejlesztő rendszer: ◦ R/3: nyílt forráskód, ABAP 4. generációs nyelv ◦ NetWeaver: J2EE, HTTP, XML, stb.

26 26 Integráció 2, mySAP.com mySAP.com komponensek APO: Advanced Planner & Optimizer SEM: Strategic Enterprise Management CRM: Customer Relationship Management BW: Business Information Warehouse KW: Knowledge Warehouse BBP: Business to Business Procurement ESS: Employee Self Service

27 27 Integráció 3, NetWeaverTM

28 28 Integráció 4 Előnyei Közös információk gyors elérése Rugalmasság, igazodás a növekedéshez Nincsenek kettős adatok Vállalati eredmények átláthatók Pénzügyi események azonnal hatályba lépnek Minimális interfészigény Idegen rendszerek csatlakoztathatók

29 29 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "1 Vállalati információs rendszerek 8. előadás: Műveleteket támogató rendszerek Elekes Edit, 2016."

Hasonló előadás


Google Hirdetések