Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, 2008. 06. 06 Dr Liskó Ilona OFI

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, 2008. 06. 06 Dr Liskó Ilona OFI"— Előadás másolata:

1 A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, 2008. 06. 06 Dr Liskó Ilona OFI lisko@ella.hu

2 Vázlat A szakiskolai képzés presztízse A presztízsvesztés okai Kimeneti perspektívák Továbbtanulási esélyek Forrás: Országos statisztikai adatok 2000-2006-ig folytatott szociológiai kutatások, OI, FKI, OFI

3 Továbbtanulási arányok Forrás: OM Statisztikai tájékoztatók

4 A tanulói összetétel a szülők iskolázottsága szerint Forrás: végzős középiskolások, Liskó, OI, 2003 szülők iskolázottsága képzési forma összesen szerkezetváltó gimn hagyományos gimn szakközépszakmunkás csak 8 ált 1,7%2,8%8,5%3,3% legalább szakmunkás 6,8%10,5%28,7%47,1%25,5% legalább érettségi30,4%37,2%48,9%35,7%42,0% legalább felsőfok24,6%21,2%13,1%7,0%15,0% mindkettő felsőfok 38,2%29,4%6,5%1,7%14,1% összesen100,0% N 19655310404152204

5 A tanulói összetétel változása Forrás: OM statisztikai tájékoztatók 1990/91-1999/2000, OM Oktatás-Statisztikai Évkönyv 2001/2002-2003/2004.

6 A tanulói összetétel változása Forrás: OM Oktatás-Statisztikai Évkönyv 2001/2002-2003/2004.

7 A szakiskolai tanulók összetételének romlása a szakmai tanárok szerint OI, 2002, 10. osztályosok (212 iskola)

8 A szakiskolai képzés presztízse  Egyre kevesebben választják ezt a képzési formát  Növekszik a szociálisan hátrányos helyzetűek aránya  Növekszik a tanulási és beilleszkedési problémákkal küszködők aránya  Sokasodnak az oktatási és nevelési problémák az iskolákban  A presztízs-vesztés és a tanulói összetétel szoros kapcsolata (szegregáció középfokon)

9 A presztízsvesztés okai A gazdaság munkaerőigényének átalakulása (ipar és mezőgazdaság helyett szolgáltatás) A szakmák bemeneti követelményeinek átalakulása (növekvő bemeneti követelmények) Oktatási expanzió (az érettségit adó képzés arányának növelése) A szakiskolákból kilépők perspektívái

10 Foglalkozás egy évvel a középiskola elvégzése után Forrás: végzős tanulók, Liskó, OI, 2003 képzési forma tanuldolgozikmunkanélküliegyébN szerkezetvált ó gimn 97,1%2,9%35 hagyományo s gimn 88,9%4,9%1,2%4,9%81 szakközép66,4%14,6%10,9%8,0%137 szakmunkás35,4% 19,5%9,8%82 összesen67,5%15,8%9,6%7,2335

11 Kereseti arányok Forrás: A MAGYARORSZÁGI MUNKAERŐPIAC 2004, Foglalkozási Hivatal

12 Továbbtanulási ambíciók Forrás: Végzős középiskolások, 2003

13 Középiskola utáni foglalkozás Forrás: Végzős középiskolások, 2003

14 Középiskola utáni továbbtanulás Forrás: Végzős középiskolások, 2003

15 Kimeneti perspektívák  Korlátozott elhelyezkedési esélyek  Bizonytalan foglalkoztatottság  Alacsony bérek  A szakiskolai bizonyítvány nem nyújt kedvező foglalkoztatási perspektívát  Növekvő továbbtanulási ambíciók  Többféle szakma megtanulása  A továbbtanulás esélye

16 Középiskola:A szakelméleti képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

17 Középiskola:A szakmai gyakorlati képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

18 A kompetencia mérés eredményei 2006 Forrás: Kompetencia mérés, Kertesi, SULINOVA, 2006 tesztekKépzési formaátlagszórásN Olvasás- szövegértés gimnázium565,381,213987 szakközépiskola496,476,716347 szakiskola398,973,09661 Matematika-logika gimnázium556,897,413987 szakközépiskola493,380,216347 szakiskola408,168,69661

19 Milyen nyelvet tanult Forrás: Végzős középiskolások, 2003

20 A nyelvoktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003

21 Számítógép használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003

22 Internet használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003

23 Az informatikai oktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003

24 Hogyan döntene újra Forrás: Végzős középiskolások, 2003

25 A szakiskolai tanulók továbbtanulási esélye  Viszonylag elégedettek a szakmai képzéssel  Alacsony az általános képzés hatékonysága  Alacsony a nyelvoktatás hatékonysága  Alacsony az informatikai oktatás hatékonysága  Az általános készségfejlesztés alacsony hatásfoka

26 Az érettségi megszerzésének lehetőségei Szakmatanulás előtt Folyamatos általános képzés A szakmaválasztás halasztása (18 év) Bőséges szakmakínálat (OKJ bármelyik szakmája) Rövidebb tanulmányi idő (14 év alatt akár FSZ) Egyértelmű bemeneti szabályozás Előnyösebb helyzetűekre jellemző Szakmatanulás után Megszakított általános képzés Korai szakmaválasztás (14 év) Korlátozott szakmakínálat (legfeljebb szakiskolai szakma) Hosszabb tanulmányi idő (15 év alatt max. szakiskola és érettségi) Bizonytalan (intézmény függő) bemeneti szabályozás Hátrányos helyzetűekre jellemző

27 Javaslatok A szakiskola utáni érettségi = kompenzációs továbbtanulási forma, hátrányokkal jár A továbbtanulási esélyek növelésének feltételei Támogató jogszabályok Anyagi támogatás (ösztöndíjak) Iskolai felkészítés (készségfejlesztés)


Letölteni ppt "A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, 2008. 06. 06 Dr Liskó Ilona OFI"

Hasonló előadás


Google Hirdetések