Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsanett Szekeresné Megváltozta több, mint 8 éve
2
- Pedagógiai szükségletek - Technológiai fejlesztések - Hallgatói igények - Pénzügyi források Tanulási környezetek
3
Sok jel utal arra, hogy az előttünk lévő időszakban olyan átfogó paradigmaváltás zajlik le az iskolai oktatásban, amelynek jelentősége és hordereje ahhoz fogható, amit a tömegoktatás kialakulása jelentett a 19. században. Az előttünk álló „oktatási technológiaváltás” hordereje hasonló lesz ahhoz, amilyen a puskaporé volt a hadviselésben, a könyvnyomtatásé a kultúrában vagy a gőzgépé az ipari termelésben. Technológiai determinizmus Halász Gábor: Képességfejlesztés, iskolavezetés és pedagógiai paradigmaváltás
4
Technológiai determinizmus „Nincs semmi indok arra, hogy miért ne legyen az iskola kevésbé gépesítve, mint, mondjuk a konyha.” B. F. Skinner „Bizonyos azonban, hogy az interaktív információs hálózatokon hozzáférhető információk alapvetően megváltoztatják majd iskoláink belső életét.” „Az iskolát teljes mértékben a múlt primitív technológiái határozzák meg…” S. Papert Báthory Zoltán: TANULÓK, ISKOLÁK, KÜLÖNBSÉGEK OKKER KIADÓ, Budapest, 1997.
5
Technológiai determinizmus A közeg, amelyben a gyermekek játszanak, kommunikálnak és tanulnak, egyre inkább azonossá lesz azzal a világgal, amelyben felnőttek kommunikálnak, dolgoznak, üzletelnek és szórakoznak. Az internet és mobiltelefonok világa félreismerhetetlenül egyfajta szerves tanulási környezetté válik. Nyíri Kristóf: Virtuális pedagógia In: Didaktika szöveggyűjtemény. (Szerk.: Szabó László Tamás). Kossuth Egyetemi Kiadó (Pallas Debrecina sorozat), Debrecen, 2006.
6
... a digitális technológia lényegi eszközzé vált, mindennapi tudás megszerzését és megosztását olyan hatékonysággal szolgálva, ami már a pedagógiai gondolkodás konzervatív burkát is képes szétrepeszteni. S ezen, a jövőnk szempontjából lényeges ponton a fiatalok és a felnőttek közötti különbségtételnek digitális korunkban nincs sok értelme, a tanulás új formái ugyanis életkortól függetlenül kialakíthatók és alkalmazhatók. Benedek András: TANULÁS ÉS TUDÁS A DIGITÁLIS KORBAN In: Magyar Tudomány, 2007/9. Technológiai determinizmus
7
„Az építészettől és az orvostudománytól eltérően azonban a pedagógia még fejlődésének korai stádiumában van: inkább művészet, mint tudomány.” Understanding the Brain – Towards a New Learning Science. OECD, 2002 Hans Aebli „Az oktatás „magas művészet, amelynek gyakorlá- sában a pszichológia ugyan nyújthat bizonyos segítséget, a döntő tényező azonban az, hogy az egyes konkrét szituációkban a tanár érezze, mit kell tennie.” M. Donald: Art and Cognitive Evolution. In: the Artful Mind. OXFORD UNIVERSITY PRESS, 2006.
8
Technológiai determinizmus „…a technológia – az orvostudományhoz hasonlóan – jelentős változásokat képes előidézni a neveléstudományban is, de teljesen eltérő módon. Míg az orvoslás úgy változott, hogy fokozottan technikai jellegűvé vált, addig a technológia az oktatásban az iskolai tanulás mechanikai jellegének megszüntetéséhez járul hozzá.” S. Papert „Az oktatási technológia megelőzte az oktatás elméletet.” (Salomon 1997)
9
Elektronikus tanulási környezetek 1. Az elektronikus tanulási környezet fogalom olyan tanulási környezeteket jelent, ahol a tanítás és tanulás feltételrendszerének kialakításánál meghatározó szerepe van az elektronikus információ- és kommunikációtechnikai eszközöknek.
10
Elektronikus tanulási környezetek 2. Az elektronikus tanulási környezeteknek mindig van virtuális dimenziója is. Ez sajátos interfész, interaktív kommunikációs és információszolgáltató platform. A virtuális tanulási környezet fogalmat gyakran az elektronikus tanulási környezet szinonimájaként használják.
11
Elektronikus tanulási környezetek 3. Az elektronikus tanulási környezet erőforrásai – virtuális dimenziója következtében – részben delokalizáltak. Ezek a szétosztott erőforrások azonban a hiperlinkek aktiválásával elvileg bármikor, bárhonnan elérhetők.
12
Elektronikus tanulási környezetek 4. Az elektronikus tanulási környezet kommunikációs csatornákat biztosít közös tudáskonstrukcióhoz, illetve a tanulás során felmerült problémák megoldásához segítségül hívható szakértőkhöz, tutorokhoz.
13
Elektronikus tanulási környezetek 5. Az elektronikus tanulási környezeteket gyakran digitális tanulási környezeteknek is nevezik. Ez arra vezethető vissza, hogy ilyen tanulási környezetekben az információk feldolgozása, tárolása, módosítása, továbbítása elsősorban a digitális technológiával történik.
14
Elektronikus tanulási környezetek 6. Az elektronikus tanulási környezeteket nem a hagyományos tanulási környezetek alternatívájának, hanem azok új fejlődési fázisának tekintjük, amelynek eredményeképpen eszköztáruk az új infokommunikációs technikával bővül.
17
R2D2
18
1. Kiegészített valóság A diósgyőri vár eredeti és a Kronoszkóp által megjelenített rekonstruált állapota http://quivervision.com/
19
2. Segítő technológiák BeszédfelismerésBeszédszintetizálás FülElek 1.0 Beszédfelismerő alkalmazás a Microsoft Word szóbeli vezérlésére VilágHalló magyar nyelvű hangos on-line elektronikus könyvtár, ahol több mint ezer híres magyar és világirodalmi művet lehet meghallgatni mesterségesen generált beszéd segítségével
20
3. Web naplók, vagy blogok Személyes publikációk: Jane Zahner, amerikai professzor élmény-blogja Szakmai blog tanároknak
21
4. Aszinkron konferencia vagy vitafórum Az osztályterem néhány funkciója:
22
5. Kurzust irányító, ill. tanulásirányító rendszerek, LCMS Blackboard, WebCT, Learning Solution, Moodle Az Eszterházy Károly Főiskola e-learning portálja
23
6. Közös munkát elősegítő eszközök PlanView, TeamSite Mahara Moodle
24
7. Digitális könyvtár Az Országos Széchényi Könyvtár digitális könyvtári szolgáltatásai
25
8. Digitális portfóliók
26
9. Elektronikus könyvek Digitális Tankönyv szolgáltatás E-Könyv rendelésre
27
10. Játékok és szimulációk Apertus Multimédiás Keretrendszer
28
11. Kézi eszközök
29
12. Oktatói portál Sulinet IKT műhely Sulinet Digitális Tudásbázis
30
13. Intelligens tényezők
31
14. Interaktív hírközlés
32
15. Internet alapú videokonferenciák Networkshop 2009 A szekcióülésről online videóközvetítés látható Webináriumi betekintő (Infotéka online meeting)
33
16. Több játékost foglalkoztató on-line játékok Magyar Királyi Vármegyék
34
Virtuális forgalmi- és rutinvizsga 17. Online alapú vizsgáztatás és tesztelés
35
18. On-line alapú felmérések Felmérő tesztek
36
19. Online házifeladat és osztályozás Az ELO online házifeladat szolgáltatása
37
20. Online nyelvtanulás Virtuális tanulási környezet, hipermédiás anyagokkal. Szótanító program tematikus csoportokkal.
38
21. Tanulók közötti együttműködés
39
22. Megosztható tananyagok Az európai Learning Resource Exchange portál, ahol különbőző országok számos tartalomszolgáltatója – köztük 16 oktatási minisztérium – jóvoltából ingyenesen használható oktatási tartalmak, tananyagelemek találhatók Témák és nyelvek alapján kereshetünk. Az LRE portál tartalmainak (hozzávetőlegesen 40.000 tananyagegység és 100.000 tananyagelem) túlnyomó része Creative Commons licenc alatt jelenik meg.
40
23. Virtuális tanterem
41
24. Tablet PC
42
25. Videó dossziék Utazási videókat gyűjtő és publikáló tematikus közösségi portál. Magyar videómegosztó oldal tematikus csoportokkal.
43
26. Videók újrafelhasználása Video Streaming
44
27. Virtuális valóság Virtuális iskola
45
28. Hangvezérelt adatbevitel
46
29. Viselhető számítógépek
47
30. Vezeték nélküli technológia
48
Köszönöm a figyelmet! www.ektf.hu/mediainf/inf/ktoth/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.