Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaArtúr Mészáros Megváltozta több, mint 8 éve
1
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben
2
REKTOR Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Dr. Mészáros Tamás rektor, egyetemi tanár Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
3
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Melyek napjaink fő stratégiai kérdései és kihívásai a felsőoktatásban? Fejlesztési területekFontosság % Bologna folyamat78 Minőségbiztosítás reformja63 Nemzetköziesedés61 Irányítási reform49 Finanszírozási reform45 Európai kutatási és innovációs politikák43 Demográfiai változások26 Rangsorok, ligák23 Európai Unió Trends 2010
4
REKTOR Lássuk Magyarországot! Sok vagy kevés hallgató? 2 évtized – radikális növekedés Miért éppen „Bologna”? Van „Bologna Hungaricum”? Vissza kell-e, vissza lehet-e lépni? Intézményrendszer minden mennyiségben és minőségben –Egyetem vs. Főiskola – homogenizálódás, vagy differenciálás –Budapest vs. Vidék – tények és kiutak Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
5
REKTOR Sok vagy kevés hallgató Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
6
REKTOR Sok vagy kevés hallgató Helyünk a világban: –OECD tanulmány: 1991-2004 megkétszereződés a világban, átlagosan 5,1%-os növekedés –Európa: 1998-2006 25%-al (évente 2,8%) növekedett a hallgatók száma Európa fejlettebb felében a „ nagy ugrás (3-4 szeres növekedés hosszabb idő alatt ment végbe Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
7
REKTOR Sok vagy kevés hallgató - pozitívumok Magyarország: 1990: 954, 2007: 4288 Tudás összesen 2007 > tudás összesen 1990 Tudás átlag 2007 < tudás átlag 1990 Felsőoktatás: hallgatói foglalkoztatás Hallgató: fogyasztó Felsőoktatás: egyik legnagyobb foglalkoztató Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
8
REKTOR Sok vagy kevés hallgató - negatívumok Minőség romlása –Nem arányos infrastruktúra fejlesztés (27% humán, épület, eszköz csak 2007 után) –Nagyobb létszám a szűkebb merítési bázisból (csökkenő jelentkezések, jövőben érettségizők számai) Növekvő nemzetgazdaság, ráfordítás – hallgatók és végzettek privilegizáltak, mások által finanszírozottak Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
9
REKTOR Munkanélkülieket képezünk?! A foglalkoztatottak és munkanélküliek legmagasabb iskolai végzettség szerint 2008 Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Legmagasabb iskolai végzettség FoglalkoztatottakMunkanélküliek száma ezer fő megoszlása % száma ezer fő megoszlása %. Főiskola a) Egyetem b). 541,3 355,4. 13,9 9,2. 18,8 6,8. 5,7 2,1 Összesen: 3.879,4 100,0 329,2 100,0
10
REKTOR TRENDS 2010 Bologna Hungaricum? Kritikák: –Gyors bevezetés: nem volt elég idő új magatartásformák, szervezeti kultúrák, értékek, hatékony intézményi vezetés és munkatársi gárda megalakítására –A tantervek nem minden esetben újultak meg: tömörítés, kettévágás, rugalmatlanság –Munkaadói fogadtatás? –Hasznos az EKR és a diploma melléklet, de alkalmazásuk hiányosságokat mutat –Nem vált gyakorlattá az életen át tartó tanulás, az esélyegyenlőséggel vannak problémák –Mobilitás alacsonyabb a vártnál – túl sok kötöttség –Kreditátvitel a gyakorlatban nem teljeskörű –Nem vált általánossá a tanítás helyett tanulás paradigma Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
11
REKTOR Összegző vélemény Meggyőződésem, hogy az egyetemeknek, főiskoláknak kell annyi önbecsülésüknek lenni, hogy nem kérdőjelezik meg azt az óriási munkát, amelyet a Bologna rendszer kidolgozására és bevezetésére fordítottunk, és kell, hogy őszintén szembenézzenek azokkal a hibákkal, amelyeket a különböző szinteken, de főleg az egyes intézményekben, vagy intézménycsoportokon belül elkövettek. Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
12
REKTOR Intézményrendszerünk Felsőoktatási intézmények száma állami és nem állami fenntartó, valamint egyetem, illetve főiskola szerint Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve FenntartóEgyetemFőiskolaÖsszesen Állami191029 Nem állami73441 Összesen264470
13
REKTOR A hallgatók és az államilag elismert felsőoktatási intézmények száma és az átlagos intézményi létszám egyes európai országokban Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve OrszágokHallgatók száma Elismert felsőoktatási intézmények száma Egy intézményre jutó hallgatói létszám Ausztria Csehország Finnország Franciaország Írország Lengyelország Németország Portugália Szlovákia Szlovénia Magyarország 280.191 374.064 291.547 2.231.745 180.000 1.927.762 2.025.307 373.002 230.519 95.933 381.033 75 73 42 4.343 44 455 355 136 33 32 70 3.763 5.124 6.942 514 4.091 4.237 5.705 2.743 6.985 2.998 5.443
14
REKTOR Magyarországon… Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
15
REKTOR Vitatott kérdések Főiskola – egyetem viszonya: homogenizálás vagy differenciálás Létezik-e „budapesti vonzerő”, ha igen, milyen következményei vannak? Intézmények funkciója: a felsőoktatás ne a homogenizáció, hanem a differenciálódás irányába tartson Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
16
REKTOR Vitatott kérdések – a differenciált felsőoktatási modell Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Intézmény besorolásaKépzési szint Kutató-elit egyetem PhD és döntően mester képzés kutatásra koncentrálva Professzionális egyetem PhD – mester és alapképzés Erősebb gyakorlatorientáció Elit főiskola néhány mester és kiváló alapképzés erősebb gyakorlatorientáció Professzionális főiskola felsőfokú szakképzés – alapképzés erős gyakorlatorientáció
17
REKTOR Vitatott kérdések – Budapest vs. vidék Megoldás kell! –Képzési szintek – finanszírozás: Budapesti egyetemek „megélnek” a PhD képzésből és a mester szakokból (plusz kutató egyetemi többlet), nem vesznek fel annyi alapszakos hallgatót –Átgondolandó a további integráció: Nincs alapszak, mesterszak vita Nagy egyetem vonzereje több hallgatót biztosít Belső munkamegosztás alakítható ki a különböző képzési formák között Kapacitás jobban kihasználható Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
18
REKTOR Vitatott kérdések – Budapest vs. vidék Hátrányok: –Nagy egyetemnél alacsonyabb bekerülési átlagpontszám, presztízsveszteség –Oktatók nem szívesen utazgatnak –Lesznek vesztesek, akik helyzetét kezelni kell Végső megoldás –Tulajdonosváltozás –Bezárás Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
19
REKTOR Válasz a kérdésre Nem vagyunk túl sokan, de el tudok képzelni további koncentrálódást az intézmény- rendszerben. Nem lenne célszerű támogatni a homogenizálódási folyamatot, a differenciálódás a helyes irány! Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
20
REKTOR Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket! Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.