Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Kozmané Megváltozta több, mint 8 éve
1
E-közigazgatási keretrendszer és a SOA a közigazgatás-fejlesztés támogatásában Dr. Risztics Péter Károly igazgató Dr. Kondorosi Károly tudományos igazgató-helyettes BME 2008. május 28.
2
Az előadás részei E-közigazgatási keretrendszer Dr. Risztics Péter Károly SOA alapú integráció Dr. Kondorosi Károly 2008.05.28.2HTE-DMSLabor
3
Előzmények és tapasztalat Nagy alrendszerek, szigetszerű fejlesztések Elismerésre méltó eredmények az önálló alrendszerekben Alrendszerek együttműködése hiányzik Egységesítő kezdeményezések (MeH-’90-es évek eleje, IHM-2003-tól) Érvényesítés gyenge 2008.05.28.3HTE-DMSLabor
4
Új helyzet – EKOP/ÁROP Cél: Szolgáltató állam, szolgáltató közigazgatás Szolgáltatás hálózaton keresztül Komplex szolgáltatás (EU 20-25, szükséges adatokat, információkat a szolgáltató szedi össze) Eszköz Követelmények az önálló alrendszer fejlesztéshez Érvényesítés elősegítése és biztosítása 2008.05.28.4HTE-DMSLabor
5
E-közigazgatás keretrendszer célja Minimálisan szükséges szakmai követelmények, előírások, standardok meghatározása Az érintettek bevonása a követelmények meghatározásába „Követelménytár” felállítása és működtetése Követelmények érvényesítésének elősegítése (Pilot) Szakmai koordináció 52008.05.28.5HTE-DMSLabor
6
Keretrendszer szakmai területei Folyamatleírás Technikai és szemantikai interoperabilitás IT biztonság Fejlesztésmódszertan és alkalmazásfejlesztési keretrendszer Projektmenedzsment és monitoring Koordináció 2008.05.28.6HTE-DMSLabor
7
Koordináció: együttműködés Cél: –Az érintettek részt vegyenek a szakmai követelmények alakításában –A követelmények érvényesítésének elősegítése Eszköz: –Koordinációs fórum – párbeszéd –Pilot projektek Hosszabb távú együttműködés megalapozása 2008.05.28.7HTE-DMSLabor
8
Aktuális feladatok és feltételrendszer Integrált backoffice kialakítása –Szigetek összekapcsolása –Alapfunkciók (üzenetközvetítés, azonosítás, e-fizetés,...) –Szigeteken átívelő folyamatok (EU 20-25,...) Sajátos feltételek között –Továbbfejleszthetőség EU, régiók, önkormányzatok –Minőségi, biztonsági követelmények Adatbiztonság, működésbiztonság (7x24 óra) –Alkalmazkodóképesség (módosíthatóság) Jogszabályi környezet (párhuzamos ÁROP, KET, adatvédelem) –Folyamatos működés Kerékcsere menet közben –Átlátható lépések eredményekkel, fokozatosság 2008.05.28.8HTE-DMSLabor
9
Integráció 1 Szereplők száma5101001000 Kapcsolatok száma10454950499500 Páros kapcsolatok –Eseti megoldások a résztvevők egyezsége alapján –Kevés szereplő (sziget) esetén működhet Hány szereplő lesz? (Régiók, önkormányzatok,...) –Bővítés? Módosítás? –Látszólag a legegyszerűbb megoldás de nem skálázható 2008.05.28.9HTE-DMSLabor
10
Integráció 2 Okos központ –Mindenkiről mindent tud és közvetít –Hány szereplő lesz? –Bővítés? Módosítás? Lehetőség: –Lazább csatolás (a szereplők minél kevesebbet tudjanak egymásról) –Műveletek (szolgáltatások) és paraméterek (adattípusok, formátumok) –Köztes formátum (n 2 helyett n konverzió) 2008.05.28.10HTE-DMSLabor
11
Szolgáltatási sín Alrendszer Felügyelet Szolgáltatás adatbázis SOA: Service Oriented Architecture ESB: Enterprise Service Bus Szolgáltatás Interfész Integráció 3 2008.05.28.11HTE-DMSLabor
12
SOA jellemzők Integrációs, architektúra-tervezési paradigma Szabványokra épül (W3C, OASIS) Nagy szállítók termékcsaládjai támogatják Megalapozott fejlesztési módszertanok (SOA Roadmap) Alrendszerek önállósága, függetlensége megmarad (heterogén alrendszerek) Magasszintű szolgáltatási (igazgatási) folyamatok kezelése, menedzsmentje támogatott (BPEL, BPMN) Folyamatos, fokozatos fejlesztés, kezelhető lépésekben Referencia-projektek 2008.05.28.12HTE-DMSLabor
13
Szolgáltatás-sín Szolgáltatási sín Meglévő alkalmazás Adatbázis Üzleti, szolgáltatási folyamatok Web-portál Külső rendszer Felügyeleti rendszer Szolgáltatás adatbázis SOAP hívás 2008.05.28.13HTE-DMSLabor
14
Vízió Szolgáltatási szemlélettel integrált e-közigazgatási rendszer Rugalmasan követi a jogi és szervezeti változásokat Önálló, az interfészeket, szabványokat betartó szakrendszerek Egyszerű csatlakoztatás az EU rendszereihez Bővülő szereplői kör A kulcs: közigazgatási szolgáltatási sín (közigazgatási ESB) 2008.05.28.14HTE-DMSLabor
15
Amit szeretnénk 2008.05.28.15HTE-DMSLabor SONIC model
16
Hogyan érhetjük el? Több éves folyamat –Fokozatos fejlesztés –A sínt (ESB-t) és annak működtetési rendszerét nekünk kell kitalálnunk és megcsinálnunk a szabványok alapján –Eszközökkel támogatott, de ezek egymással való összekapcsolása megoldandó feladat A szereplők koordinált, együttes munkájával Alapvető szakmai egyetértés alapján (ERRE VAN ELŐRE...) Ennek jegyében indítottunk kísérleti fejlesztést 2008.05.28.16HTE-DMSLabor
17
A kísérleti fejlesztés A vizsgált rendszerek –Microsoft: Visual Studio +.NET 3.0 (Windows Communication Foundation) + IIS –Sun: NetBeans + OpenESB –Oracle: JDeveloper + Oracle Application Server –BEA: WebLogic –IBM: Rational Application Developer + WebSphere –JBoss: Eclipse + JBoss Application Server –Apache Axis2: Eclipse + Tomcat Továbbá –Sonic –Intalio Közülük több nyílt forráskódú 2008.05.28.17HTE-DMSLabor
18
A kísérleti fejlesztés célja A szolgáltatások felderítése Alapvető interoperabilitási vizsgálat (tudnak-e együttműködni, és hogyan) Megfelelnek-e a szabványoknak (web-service) A lehetséges kapcsolódási felületek megtalálása a különböző gyártók rendszerei között Nemfunkcionális követelmények kezelhetősége (biztonság, minőség) Alapszolgáltatások (core services) megvalósíthatósága (pl. azonosítás, hitelesség, képviselet) Tapasztalatszerzés a folyamatleírás és -menedzsment terén (BPEL) 2008.05.28.18HTE-DMSLabor
19
Pilot feladat Egyéni vállalkozó EVÁ-ra való áttérési igényének végrehajtása Bizonyos jogszabályi feltételeknek kell eleget tennie a vállalkozásnak, ezeket ellenőrizni kell Több szereplő, különböző platformok, technológiák Az áttérési folyamat végrehajtása a szereplők közreműködésével Biztonságosan Csak élő személy (ügyintéző) hagyhat jóvá, robot nem 2008.05.28.19HTE-DMSLabor
20
Szereplők Ügyfél: a vállalkozó, aki a kérelmet benyújtja Ügyintéző: aki a kérelmet jóváhagyja Ügyfélkapu: egységes weboldal a közigazgatás eléréséhez Központ: végrehajtja az áttérési folyamatot; buszfelügyelet Cégbíróság: a vállalkozások formáját tárolja Apeh: a vállalkozás bevételeit, adótartozását tárolja Igazságügy: egy személy büntetettségét tárolja 2008.05.28.20HTE-DMSLabor
21
Architektúra HTTPS HTTP(S) Ügyfél, Ü gyintéző Böngésző Ügyfélkapu ASP.NET, WCF Központ WCF Cégbíró- ság WCF Apeh OpenESB Igazság- ügy IBM SQL Server My SQL Oracle BPEL Oracle DB SQL Server My SQL 2008.05.28.21HTE-DMSLabor
22
Eredmények Együttműködés alapjai –http(s) és web-service szabványok (szilárd, jó alap, elterjedt) –üzenetek (JMS) Biztonsági követelmények kezelhetők –token (időben korlátozott felhatalmazás, hiteles, titkosított, letagadhatatlan, sértetlen adatokkal) –adatvédelmileg védhető Folyamatleírás standard BPEL esetén hordozható Hiányzó szolgáltatások megvalósíthatók –biztonságos levelezés –címtár Koordinációs módszertannal biztosítható a fejlesztések konvergenciája –kooperatív alapállással –szervezetközi szakmai tervező team működtetésével –központi felügyelet működtetésével 2008.05.28.22HTE-DMSLabor
23
Mi mennyire bonyolult/egyszerű Tanulás Know-how kialakítása (eddig ~ 6 hónap) (Miért nem működik, és mitől működik?) Ennek alapján az ismert rendszeren: –Új szolgáltatás kialakítása –Új üzleti folyamat létrehozása (néhány nap) Nem a technikai problémák jelentik a szűk keresztmetszetet... 2008.05.28.23HTE-DMSLabor
24
Köszönjük a figyelmet! Dr. Risztics Péter Károly (risztics@bme.ik.hu)risztics@bme.ik.hu Dr. Kondorosi Károly (kondor@iit.bme.hu)kondor@iit.bme.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.