Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIldikó Bodnár Megváltozta több, mint 8 éve
1
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer
2
Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális nevelés és szocializáció tere Társadalmi mobilitás csatornája Kérdés: az iskola a társadalmi egyenlőtlenség újratermelődésének vagy kiegyenlítésének eszköze.
3
Iskola funkciói – társadalmi elvárások A válaszok nem kerülhetik meg: az iskola világát és az iskolát használók világát mik jellemzik, mindez mennyiben képes összhangban lenni az egyes diákok vagy hasonló élethelyzetű diákcsoportok iskolai sikere érdekében. a kultúra értelmezését, illetve szerepét az iskola és a tanuló viszonyában.
4
A kultúra megközelítései A kultúra fogalma Állandósult életmód, mely értékek, normák, nyelv, szokások, aspirációk, szankciók rendszerén alapul A kultúra megközelítései a társadalmi rétegződésben elfoglalt helyből adódó tőkefajták a többség és kisebbség együttélésére született bikulturális szocializáció
5
Bikulturális szocializáció CÉL: közös mező szélesítése – átjárhatóság biztosítása konfliktus-megelőzés és -kezelés a kommunikációs csatornák működtetésével Primer szocializációs tér TRANSZLÉTOR Szekunder szocializációs tér MEDIÁTOR
6
Együttélési stratégiák A társadalom különböző csoportjainak együttélése során különféle elvárások és stratégiák alakultak ki a többség és a kisebbség részéről. Ennek megfelelően a kisebbségi csoport asszimilációjáról: saját kultúra elvesztésével járó beolvadásáról, szegregációjáról: erőszakos elkülönítéséről, szeparációjáról: önkéntes elkülönüléséről, integrációjáról: a saját kultúra megtartási lehetősége mellett az együttélés megteremtéséről, inklúzióról: a sokszínűségre építő befogadó társadalmi környezetről beszélhetünk.
7
Az inkluzív iskola kialakítása A napi pedagógiai gyakorlat alapvető megváltozását sürgető tényezők Európai Unió oktatáspolitikai irányelvében megjelenő prioritások a kompetenciafejlesztés hangsúlyozása, az esélyegyenlőség biztosítása, az élethosszig tanulás általánossá válása. Mindezt megerősítik a PISA jelentés hazánkra vonatkozó megállapításai tanulóink teljesítménye is elmarad más országok diákjainak teljesítményétől, a magyarországi – különböző társadalmi helyzetű - diákok közötti teljesítménykülönbség is rendkívül nagy.
8
Minőségi oktatási környezet hatékonyság méltányosságeredményesség
9
Inklúzió és iskolai esélyek esélyegyenlőség (egyenlő hozzáférést eredményező oktatásszervezési módot jelent) egyenlő esélyek (a különbségek kompenzációját eredményező befogadó rendszeren keresztül valósul meg)
10
Inklúzió szemlélete a tanulók egyéni különbségeit (akár társadalmi, akár kulturális, akár biológiai) komplexitásában tekintve, maximálisan figyelembe véve, azokból kiindulva, azokra építve alakít ki befogadó környezetet. A befogadó környezet egyben azt jelenti, hogy a nevelési térben résztvevő valamennyi személy (tanárok, diákok, szülők) a kölcsönös együttműködés szellemében megismerik, értékként fogadják el és építenek az egyéni különbségekre. Mindez biztosítja a gyermeki jogok elvéből kiindulva a minőségi oktatási környezet létrehozását, ahol a hatékonyság, eredményesség és méltányosság hármas egysége megvalósulhat.
11
Inklúzió gyakorlata Kompetencia alapú fejlesztés Individuális fejlesztés Módszertani megújulás Pedagógus szerepének megváltozása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.