Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErvin Szalai Megváltozta több, mint 8 éve
1
HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának bemutatása Utastér komfortjának növelésére irányuló alprojekt eredményeinek ismertetése dr. Döbrei István VI. Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. március 25.
2
Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése A helyi érdekű (mai terminológiában elővárosi) közlekedés kialakulását, fejlődését a XIX. század végén az iparosodás és az urbanizáció fejlődése indukálta. A XX. század elejétől rohamléptekben indult meg a fejlődés az utasforgalmi igények növekedésével. o 1880-as évek eleje kis teljesítményű közúti vasúti gőzmozdonyok és hozzájuk kapcsolt korlátozott kapacitású személykocsik – alapvetően vicinális üzem. o 1890-es évek nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok és személykocsik megjelenése.
3
Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése o 1900-as években megjelenik a villamos vontatatás. o 1910-es években korszerűnek tekinthető távkapcsolású rendszerrel felszerelt motor- és pótkocsik alkalmazása. o 1930-as évek végére a villamosítás kiszélesedésével megjelentek az első acélvázas járművek (MVII motorkocsik és PXIII pótkocsik – motorvonat szerű üzem megjelenése).
4
Megjegyzés Már a történeti fejlődés során – viszonylag korán – megvalósul: o forgalombiztonsági kockázatok csökkentése o üzembiztonsági szint növelése o szolgáltatási színvonal környezet által elvárt növelése o üzemeltetés gazdasági hatékonysága
5
Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése o 1940-es években LVII villamos mozdonyok és PXV pótkocsik megjelenése ( az 1990-es évekig megtalálhatóak voltak a fővárosi HÉV vonalakon). o 1950-es években forgalomba álltak az MVIII típusú motorkocsik.
6
Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése o 1960-as években a gyorsvasúti forgalomra is alkalmas MIX-PXXV-MIX motorkocsik fejlesztése és forgalomba állása.
7
Napjaink HÉV személyszállító járművei
8
MIXA, MX, MXA típusú villamos motorvonatok – 39 éves átlagéletkor. o MIXA – 7 db – 49,6 év o MX – 16 db – 44,1 év o MXA – 75 db – 36,6 év Alapvetően az 1960-as évek műszaki fejlesztési színvonalát tükrözik. Kialakításukban és komfortfokozatukban nem felelnek meg a kor elvárásainak. Meghaladták a tervezett élettartamukat. A megfelelő színvonalú továbbüzemeltetéshez beavatkozás szükséges. Figyelemmel kell lenni a lehetséges fejlesztési irányokra. Finanszírozható megoldást kell találni.
9
HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának célja Reális lehetőség a meglévő járműpark, vagy egy részének 15-20 éves időtávon belüli továbbüzemeltetésére. Egy olyan átfogó célrendszer kielégítése mellett, mint o forgalombiztonsági kockázatok csökkentése o üzembiztonsági szint növelése o szolgáltatási színvonal környezet által elvárt növelése o üzemeltetés gazdasági hatékonysága MIXA típus esetében mérsékelt beavatkozás, MX és MXA típusok esetében átfogó rekonstrukció.
10
HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának tartalma Teljes körű rekonstrukciós program részfeladatai: o MX, MXA motorvonatokon hasznos élettartamot növelő technológia (TTP) alkalmazása o MX, MXA motorvonatok üzembiztonsági korszerűsítése o MX, MXA motorvonatok hajtáskorszerűsítése o MX, MXA motorvonatok utastér komfortjának növelése Az egyes programrészek akár önállóan is végrehajthatók, műszaki egymásra hatásuk és az elérhető eredmények fényében azonban az egyidejű végrehajtás megfontolást érdemel. Egy ilyen mértékű beavatkozás létjogosultságát nemzetközi példák is igazolják.
11
Utastér komfort növelés prototípusa – MXAK motorvonat Prototípus átalakítás főbb műszaki tartalma a következő: o kedvezőbb térbiztosítású üléselrendezés kialakítása o új típusú ülések ergonomikus ülő és hátlappal o új utastéri ablakok hő és karcolás elleni védelemmel ellátva; hő- és karcvédett ajtóüvegek o utastéri klíma beépítése o új elektronikus utastájékoztató kijelzők a jármű homlokfalán és az utastérben; új belső hangosítási rendszer o biztonsági kamerarendszer telepítése o szabadon használható vezeték nélküli internetkapcsolat kiépítése, az utastérben 230 V-os ajzatok elhelyezése o pótkocsi eddig át nem alakított végén a kerékpár és babakocsi szállítás helyének kialakítása o belső megjelenés teljes újragondolása (színvilág, kiegészítő elemek, burkolatok, kapaszkodók, csomagtartók)
12
Utastér komfort növelés prototípusa – MXAK motorvonat
17
Nemzetközi példák – Salzburger Lokalhban Vonalak műszaki jellemzői, a járműpark korossága és műszaki színvonala sokban hasonlít a HÉV-re. ET40 NF motorvonat esetében elvégzett átalakítás: o korábban elvégzett hajtáskorszerűsítés o új alacsonypadlós járműtag beépítése o utastér korszerűsítése o segédüzemi áramellátás modernizálása o ajtóműködtetés konstrukciós változása o kocsiszekrény felújítása
18
Nemzetközi példák – Salzburger Lokalhban
21
Nemzetközi példák - Berliner Verkehrsbetriebe „F” sorozatú (F74, F76) metró járművek rekonstrukciós programja. Az eltérő üzemmód ellenére, a motorvonatok életkora és az azokon alkalmazott műszaki megoldások is nagymértékben hasonlítanak a HÉV-re. Rekonstrukció célja itt is a 20 éves továbbüzemeltetés. Elvégzett beavatkozások: o segédüzemi rendszerek korszerűsítése o ajtóvezérlés cseréje o utastér megújítása (dekoritok, üléshuzatok, világítás) o többcélú tér kialakítása
22
Nemzetközi példák - Berliner Verkehrsbetriebe
23
Rekonstrukciós program vs. új jármű beszerzés A piacon számos nagy vasúti gyártó kínál korszerű új motorvonatokat. A hagyományos „nagyvasúti” járművek alkalmazása mellett, szintén elképzelhető megoldás lehet egy Light Rail típusú járműbeszerzés is. Egy a jelenlegi HÉV személyszállító járművekkel megegyező hosszúságú új villamos motorvonat egységára nagyságrendileg 1,2 Mrd Ft, azaz hozzávetőlegesen 3,9 M EUR (310 Ft/EUR árfolyamon számítva). A komplex HÉV jármű rekonstrukciós program egy háromkocsis egységre vetített költségigénye a harmada egy azonos kapacitású új jármű beszerzési költségének.
24
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.