Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,"— Előadás másolata:

1 Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai

2 Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy – nyílt vagy szimbolikus formában – valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. (Ranschburg) Másokat sértő viselkedés + ártó viselkedés + ártó szándék Az agresszív viselkedés közvetlen oka, velejárója a harag érzelme. Támadó jellegű emóció, mely agresszív aktusra késztet.

3 Az agresszió fogalma pszichológiai háttere A harag evolúciós háttere félelem vagy düh hatására stressz hormonok szabadulnak fel A harag fogalma, iránya, funkciója A harag a stresszhormonok által felerősített energia Akadály vagy elvárás/alapelv sérülése Célja, funkciója az akadály elhárítása, hogy kivédje vagy meg nem történtté tegye a fenyegető fájdalmat

4 Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Az agresszió evolúciós haszna jóindulatú (benignus) agresszió rosszindulatú (malignus) agresszió A jóindulatú agresszió: önvédelem, védekezés táplálja az önérvényesítést hátterében nem áll ártó szándék előfordulása jellemzően alkalmi jellegű. az indulat energiájának konstruktív felhasználása (Erich Fromm)

5 Az iskolai erőszak Iskolai erőszak az agresszív viselkedés olyan fajtája, mely a tanulók egymás közötti vagy a tanárokkal, más iskolai alkalmazottakkal, illetve a tanárok tanulókkal (esetleg szülőkkel) szembeni erőszakos viselkedésében nyilvánul meg. (Gyurkó –Virág) Bántalmazás Bármely olyan magatartás, amely fizikai, lelki vagy szexuális sérelmet okoz,vagy annak veszélyével jár.

6 Az iskolai erőszak Iskolai erőszak megjelenési formái Önmaga ellen (autoagresszió) Tulajdon ellen irányuló agresszió (rongálás) Mások ellen irányuló agresszió: Tanár, felnőtt dolgozó - Diák Diák – Diák Tanár, felnőtt dolgozó – Szülő – Diák Intézmény a diák ellen – magántanulói státusz, szegregáció, kizárás

7 Az iskolai erőszak Veszélyeztetettség „olyan – magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult – állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza”. (1997. évi XXXI. tv. ) Rendszer abúzus, ha a gyermekek védelmét szolgáló tevékenység, rendszer nem létezik, vagy diszfunkcionálisan működik: bántalmazás, elhanyagolás megelőzésének elmulasztása, késedelmes elhárítása be nem avatkozás, mely a folyamatos károsodáshoz vezet. (Gyurkó, 2007)

8 Iskolai zaklatás Iskolai zaklatás fogalma amikor valakit rendszeresen és hosszú időn keresztül egy vagy több diák lelkileg és / vagy fizikailag bánt Az iskolai zaklatás és a verekedés – nem azonos!

9 Iskolai zaklatás Az iskolai zaklatás fajtái Szociális: kirekesztés, figyelmen kívül hagyás Fizikai: verekedés, lökés, rúgás, bezárás... Verbális: pletyka, csúfolódás, zsarolás… Lelki: méltatlan kritika lényeges információk visszatartása, megfélemlítő vagy megalázó viselkedés Cyber: kellemetlen vagy manipulált képek, videók felkerülése a közösségi oldalakra, a becsmérlő fenyegető jellegű üzenetek Szexuális: visszaélés, zaklatás, erőszak

10 Iskolai zaklatás A jelenség szereplői 1.Zaklató (Elkövető, aki kezdeményez) 2.Áldozat 3.Szemtanúk => Aktív támogatók: pártolják az zaklatást, részt vesznek benne, akár fizikailag is Passzív Támogatók: Bátorítják a zaklatást, de nem kezdeményeznek 4. Védelmezők Próbálják az áldozatot támogatni, védeni

11 Iskolai zaklatás Áldozat jellemzői szorongásra való hajlam negatív problémafelfogás nem vagy ritkán kér segítséget (titok) Passzív áldozat: meghunyászkodó, fizikai gyengeség Provokatív áldozat: szorongóak és agresszívak Lehetséges következmények társaságkerülés, alacsonyabb önértékelés,különcködés, sok hiányzás, „lógás”, szorongás, depresszió, öngyilkosság, azonosulás az agresszorral

12 Iskolai zaklatás Zaklató/Elkövető jellemzői alacsony önkontrollal rendelkeznek empátiájuk átlag alatti látszat népszerűség (valójában a többség nem szereti, tiszteli a zaklatókat!) Lehetséges következmények Növekszik a bűnelkövetővé válás valószínűsége.

13 Köszönöm a figyelmet !


Letölteni ppt "Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések