Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErzsébet Székelyné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, 2008. április 24.
2
Mélyszegénység Nagyon alacsony iskolázottság Nagyon alacsony foglalkoztatási ráta Erős települési, lakóövezeti, térségi koncentráció és szegregáció A fentiekből következő súlyos szocializációs deficit Társadalmi kirekesztődés A társadalmi helyzet újratermelődésének nagyon nagy valószínűsége
3
Települési szegregáció Kb. 100 gettó település (50%-on felüli roma és ennél is magasabb mélyszegény arány) Kb. 200 gettósodó település (30%-on felüli roma és ennél is magasabb mélyszegény arány) Egyéb szegregátumok: cigánytelepek, régi szociális telepek, volt munkáskolóniák, volt tsz és állami gazdasági majorok, az alföldi tanyavilág legrosszabb infrastruktúrájú részei, nagyvárosi leromlott övezetek stb. Korösszetétel: legfiatalabb települések
4
Térségi szegregáció Encsi 48,670,152 Sellyei 48,657,946 Edelényi 23,968,745 Hevesi 41,259,442 Ózdi 34,558,841 Abaúj-hegyk. 20,868,940 Szikszói 29,265,738 Fehérgyarm. 20,464,638
5
Egy módszertani megjegyzés Módszertani problémák: nincs megbízható hhh. adat; roma arány mint indikátor Roma probléma – halmozottan hátrányos helyzet (mélyszegénység) probléma Diszkrimináció szerepe
6
A közoktatási rendszer nem képes csökkenteni az induló hátrányokat A közoktatási szolgáltatások minőségének szélsőséges különbségei Szegregáció Pedagógiai fatalizmus, a probléma etnicizálása A magasabb társadalmi státuszú szülők nyomásgyakorlása
7
A szolgáltatások minősége „Ez egy szegény környék, ezzel a szintén szegényes, öreges óvodával.” „Ha a szülők szempontjából kell megközelíteni a kérdést, akkor a mi óvodánkba járó gyermekek esetében nincs különösebb probléma. Az átlagosnál jobb anyagi helyzetű gyerekek járnak nagy többségben. Nem okoz gondot a szülőknek a külön programokra a pénz befizetése.”
8
Szegregáció Legalább 180 roma többségű általános iskola (Ezek a szegények iskolái) Közel 3000 roma többségű osztály Legalább 1200 homogén roma osztály A roma tanulók egyharmada tanul szélsőségesen szegregált körülmények között
9
Pedagógiai fatalizmus Családok felelőssége30,1% Társadalmi okok7,3 % Oktatási intézmények felelőssége0,2 % Családi felelősség +társadalmi okok51,6 % Családi és intézményi felelősség1,8 % Társadalmi okok + int. felelőssége1,5 % Mind a három7,5 %
10
Összesítve A családok és a gyerek felelőssége a válaszok 87,8 százalékában fordul elő. Társadalmi okokat a válaszadók 67,9 % említ. Az oktatási intézmények felelőssége a válaszok 11 %-ában merül fel.
11
A közoktatási rendszer és a mélyszegénység újratermelődése Óvodáztatási különbségek Beiskolázási szelekció További szelekció a felsőbb évfolyamokon Lemorzsolódás az általános iskolában A középfokú továbbtanulás szélsőséges aránykülönbségei Lemorzsolódás középfokon
12
Az integrációs oktatáspolitika eredményei Szegregált gyógypedagógiai oktatás arányainak csökkenése Nagyvárosi gettóiskolák bezárása Körzethatár módosítások IPR rendszer, továbbképzések hatása Társulások létrehozásának pozitív következményei ÚMFT pályázatok, esélyegyenlőségi szempontok érvényesítése
13
Az integrációs oktatáspolitika kudarcai A társadalmi ellenállás A HHH nyilvántartás problémái A jogszabályok kijátszása A társulások negatív hatásai Kisegyházak mint kisiskolák fenntartói Rideg integráció A pályázati rendszer súlyos diszfunkciói
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.