Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc."— Előadás másolata:

1 Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc

2 Miért kell szabályozni? Az e-közigazgatás előtti időben nem volt szabályozási kényszer. A papír dokumentumra vonatkozó szabályozás is csak attól kezdve jelent meg, amikortól a hatóság döntéseket (pl. ítéleteket) rá alapozhatta. (Pl. hiteleshelyek, pecsétek.) (Eddig nem kellett!)

3 Tehát szabályozni kell! Először: a hitelesség általános szabályozása 2005. évi XXXV. tv az elektronikus aláírásról Másodszor: a szolgáltatás nyújtása kötelező Felmentést csak jogszabály adhat. + a Kormány saját rendszere hiteles Ennek hiányában a társadalmi méretű fogadókészség nem lenne reális (2004).

4 Mit kell tanúsítani? Mivel a papír alapú működéshez hasonló következmények fűződnek az elektronikus iratkezelési szoftverek használatához ezért megjelenik a szabályozás igénye, mely elsősorban a 24/2006 BM-IHM-NKÖM rendeletben ölt testet.

5 Miért kell tanúsítani? A közfeladatot ellátó szervezetek iratkezelési rendszereiből —különösen elektronikus szolgáltatások esetén— olyan végtermék (dokumentum) kerül ki, mely önmagában jogok forrása lehet. A megfelelés kérdése nem a fejlesztőre vagy a végfelhasználóra van bízva. Más példák: banki számlavezető rendszerek (PSZÁF) pénztárgépek (APEH)

6 Milyen tanúsítást válasszunk? Szűkített A szoftveren belüli dokumentum tárolás és az elektronikus aláírás hiányzik. Jogszabályi (pl. önkormányzati rendelet) mentesség esetén alkalmazható. Teljes Az iratkezelési szoftver a 24/2006 összes szabályának megfelel Bővített A portál megoldásban is 24/2006-nak megfelelően valósították meg az iratkezelési funkciókat.

7 A bővített tanúsítás A Ket. szerint a szolgáltatásokat az e-aláírással nem rendelkező ügyfelek felé is nyújtani kell a központi rendszeren keresztül. Ez csak portál megoldással lehetséges. (21/2005 KIETB ajánlás) Milyen jogszabályi környezetnek felel meg a teljes? Az e-ügyintézés kizárása esetén sok, e-ügyintézéshez kevés! A GovSys átgondolt tervezése révén a portál csupán reprezentációs eszköz és interfész. (kivéve:form aláírása, központi rendszer adatkapcsolat, hacker-támadás esetén érkeztetés letiltás)

8 Hogyan tovább? A 21/2006-os ajánlás kiegészítése a Központi Tárhelyre vonatkozóan tanúsítási rendszer bevezetése a Központi Rendszerrel való teljes együttműködésre tanúsítási szabvány definíciója a Moreq-re szoftver fejlesztési szabvány tanúsítása (ISO) ASP szolgáltatási szintfelmérő szabvány (ASP tanúsítás) „formátum rendeletek” (XML szabvány a közigazgatási adatokhoz való hozzáférésre)

9 ASP: tanúsítás vagy „mérés”? Az ügyfelek számossága (13.000 ügyfél), feladatuk hasonlósága… Az önkormányzati társulások növekvő szerepe… A modern fejlesztőeszközök architektúrája… … ASP-re csábít. Mennyire ASP egy alkalmazás? Abszolút mutatók: sávszél./ügyféltípus; válaszidő; kliens Relatív mutatók: adatforg./összes adat Szerver: OS partíció; közös RDBMS


Letölteni ppt "Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések