Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrea Piroska Kelemen Megváltozta több, mint 8 éve
1
Az autóipar lokalizációi a gazdasági térben Savanya Péter PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet savanya.peter@eco.u-szeged.hu Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14. A kutatás a TÁMOP 4.2.1/B-09/KONV-2010-0005 „Kutatóegyetemi Kiválósági Központ létrehozása a Szegedi Tudományegyetemen” című projekt „Információs Társadalom” alprogram, „Társadalomtudományi K+F kompetenciák fejlesztése” program keretében valósult meg.
2
Bevezetés A kutatás célja, a gyakorlati vizsgálatokat felvonultató szakirodalom vizsgálatával összefoglaló áttekintést adni az autóipar lokalizációjának elméleti kérdéseiről. A téma vizsgálatának hármas szempontrendszere: Az iparági struktúra A vállalati stratégia és telepítési döntések A hálózatok és a térbeliség Valamint néhány szó Európa autóipari régiójáról és az ágazat lokalizációjáról Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14. összefüggései
3
Az autóipari struktúra tegnap és ma Globalizáció Magkompetenciák és outsourcing, kooperatív kapcsolatokon alapuló értékláncok FDI tevékenység Globális termelési hálózatok Regionalizáció – makro-régiók Gazdasági integrációk folyamatai (NAFTA, EFTA …) és kereskedelempolitika Piacok definiálása (konvergencia és regionális különbözőségek) Az új „feltörekvő” piacok lefedése és a bázispiacok töretlen jelentősége Termelési hálózatok szerveződése Gyártási stratégiák operatív működtetése (JIT, szociotechnológiai tér, a földrajzi közelség szerepe a koordinációban) Az autóipar „tegnap”Az autóipar „ma” „Hazai bázis” modell (a verseny középpontjában az export tevékenység a hazai gyártási bázisáról) „Globális” modell (az operatív vállalati funkciók globális és regionális szinten szerveződnek) A feltörekvő piacok mint a kifutott modellek és termelési eszközök lerakatai A feltörekvő piacok, mint a meghatározó gyártási kapacitások potenciális telephelyei Export vezérelt iparági berendezkedés (különböző országok vállalatai az egyes piacok lefedésében versenyeznek) Hálózat vezérelt iparági berendezkedés (néhány nagyvállalat a néhány nagy piacra termel és versenyez) Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14.
4
Vállalati versenyelőnyök és lokalizáció stratégiai tényezők az értéklánc hálózatában Autógyártók Az értéklánc központi szereplői Marketing és innováció Költségelőnyök (méretgazdaságosság és költségcsökkentés) Magkompetenciák és kiszervezés Finanszírozás Elsődleges (rendszer) beszállító / stratégiai partner Integrátor szerep a beszállítói feladatokban és stratégiai partner a technológiai fejlesztésekben Globális lefedettség Technológia és innováció Méretgazdaságosság Minőség-költség-mobilitás orientált működés Minőségbizotsítási rendszerek Másodlagos modulbeszállítók Közvetlenül kapcsolódnak az elsődleges beszállítók rendszereihez lokális és globális szinten Minőség-költség-mobilitás orientált működés Minőségbizotsítási rendszerek Harmadik vonalas beszállítók Méretgazdaságosság és költségelőnyök Piackövető beszállítók Méretgazdaságosság és költségelőnyök Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14.
5
Az értéklánc és vállalati kapcsolatok Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14. Termék- Design- tervezés és fejlesztés Anyag- gyártás Alkatrész -gyártás Modulok részegségek gyártása Össze- szerelés Marketin g Disztribúció After-sales szolgáltatások 222 Ügynökségek Disztribútorok és kereskedők 3333 Szervizek és szolgáltatók stb. PüBefpartnerekPüBefpartnerek Design- tervező cégek Elsődleges beszállítói és technológiai partner Pénzügyi és befektető partnerek AUTÓ- GYÁR- TÓK Lineáris felfogás helyett hálózati megközelítés Globális hálózatba integrált termelési rendszerek Regionális specializációk és gyártási-piaci struktúrák Magkompetenciák tudatos definiálása és outsourcing Az elsődleges beszállítók iparági szerepének felértékelődése
6
Vállalati versenyelőnyök és lokalizáció Az értéklánc-hálózat tevékenységeinek differenciálódása a gazdasági térben Stratégai tevékenységek stratégiai versenyelőnyök a többi piaci szereplővel szemben Technológia és innovációk szerepe (niche stratégiák és a piacok lefedése) Társiparágak és társtechnológiák figyelése és együttműködés Iparági gyakorlatok és technológiák adaptálása Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14. Stratégiai és fejlesztési-bázis térségek speciális erőforrások jelenléte a térségben Tudás és iparági miliő (vállalatok és tudásintézmények kapcsolatai) Iparági és társtechnológiák jelenléte Együttműködés és partnerkapcsolatok Adaptív együttműködések az iparági szereplők között Operatív gyártási tevékenységek költségelőnyök Méretgazdaságosság és termelékenység Koordináció vs. kiszervezés – hatékonyság és termelésszervezés kérdései Gyártás és termelési hálózatok lokalizációs pontjai Fő input: megfelelően képzett de alacsonyabb bérszínvonalú munkaerő A fejlett termelési rendszerek üzemeléséhez szükséges infrastruktúrális és intézményi feltételek Moduláris gyártási hálózatok kiépülése Földrajzi közelség szerepe a koordináció költségeiben és lehetőségeiben Hálózatok térbeli koncentrációja az autógyártók körül Standardizált beszállítói tevékenységek Költségminimalizálás Globális kihelyezés
7
A lokalizáció szerveződése – autógyártók és beszállítók Az értéklánc-hálózat tevékenységeinek differenciálódása a gazdasági térben Autógyártók lokalizációs döntései – térségi erőforrások és vállalatai versenyelőnyök kapcsolata Ko-lokalizáció (co-localisation) a beszállítói iparágban Stratégiai partnerek az autógyártók közelében lokalizálják fejlesztő illetve stratégiai részlegeiket A térbeliség szerep az együttműködésben és tudásáramlásban Gyártó és összeszerelő telephelyek beszállítói hálózatai Az elsődleges beszállítói partner mint integrátor a gyártó üzem közelében telepíti le üzemegységeit (globális tendenciák) A földrajzi közelség szerepe a termelési rendszerek (főként a JIT iparági rendszerek) hatékony alkalmazásában –Globális beszállítói hálózatok és folyamatmenedzsment („Toyotizmus” elve) –Helyi beszállítói (KKV) hálózatra támaszkodás –Beszállítói parkok létrehozásának elterjedő iparági gyakorlata Klaszterek elmélete Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14.
8
Az európai autóipari régió Európa autógyártásának átalakulása : Kelet- és Közép-Európa gazdasági integrációja (potenciális új piacok – konvergencia folyamatok) Gyártási folyamatok kiszervezése az európai gyártók számára Beszállítói iparágak kapacitásainak kiépülése Ázsiai autógyártók megjelenése (új iparági struktúra és potenciális belépési pont Európa piacaira Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14. Iparági folyamatok területi vetületei (EC 2002) Specializáció Klaszteresedés Iparági struktúra és termelési rendszerek JIT rendszerek elterjedése (Toyota modell) A beszállítói hálózatban, és az iparágban fontos szerepe van a KKV-k hálózatának
9
Összegzés A globális integrációs folyamatok az autóipar szereplőit regionális és globális szintű termelési, fogyasztási, innovációs, és irányítási (koordinációs) rendszerek hálózatába ágyazta be. Az autóipar lokalizációját egy összetett tényezőrendszer alakítja: –az egyes térségek által kínált versenyelőny- tényezők, –a vállalati stratégiák és az iparági hálózatok funkcionális kapcsolatai. –a térbeli közelség szerepe a stratégiai és termelési hálózatokban. Európa autógyártásának lokalizációja magán hordozza globalizáció és regionalizáció jegyeit. A kialakult iparági struktúra és hierarchia stabilnak látszik, ám néhány térség potenciálisan képes új pozíciókat szerezni a munkamegosztásban. Erőteljes az iparág térbeli agglomerációja (klaszteresedés). Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14.
10
Köszönöm a megtisztelő figyelmet ! Savanya Péter Savanya Péter ; PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Járműipar területi dimenziói Győr, 2011. október 14. A kutatás a TÁMOP 4.2.1/B-09/KONV-2010-0005 „Kutatóegyetemi Kiválósági Központ létrehozása a Szegedi Tudományegyetemen” című projekt „Információs Társadalom” alprogram, „Társadalomtudományi K+F kompetenciák fejlesztése” program keretében valósult meg.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.