Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKornél Mezei Megváltozta több, mint 8 éve
1
Csapó Benő http://www.staff.u-szeged.hu/~csapo SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai és nemzetközi hatásai Commitment Konferencia – PISA 2009 Budapest, 2011. március 24.
2
A pedagógiai értékelés szintjei Nemzetközi felmérések: rendszer-szintű visszajelzés, pl.: PISA, TIMSS, PIRLS Nemzeti értékelési rendszerek: intézmény szintű visszajelzés, pl. országos kompetenciamérések Formatív és diagnosztikus értékelés (pl. online diagnosztikus értékelő rendszer, fejlesztés alatt )
3
Az OECD Az OECD (Organization for Economic Co- operation and Development) a gazdasági együttműködést és fejlődést elősegítő nemzetközi szervezet A világ legfejlettebb országait tömöríti 1961-ben alakult Magyarország 1996. május 7 óta tagja Jelenleg 34 tagja van Hatalmas statisztikai adatbázissal rendelkezik A PISA az oktatási teljesítményről (a társadalom tudás-termelő képességéről) szolgáltat adatokat
4
A PISA A PISA (Program for International Student Assessment) a tanulók nemzetközi felmérése Háromévenként végez felméréseket 2000, 2006, 2009, … 2012, 2015 Három (+1) területen vizsgálja a tanulók alkalmazható tudását olvasás-szövegértés, matematika, természettudomány, + 1 innovatív terület A mindenkori 15 éveseket méri fel (életkor alapú mintavétel)
5
1998 A PISA országok 2000 2001 2003 20062009 77%81% 83% 85%86% A világ gazdaságának lefedett része 87% A PISA felmérésben 2009-ben több, mint fél millió tanuló vett részt
6
A PISA jelentősége A felmérések világ legfejlettebb országainak oktatási rendszereit veszik alapul A felmérések két fő szempontja oktatáspolitikai relevancia tudományosan megalapozottság A világ vezető kutató-fejlesztő intézményei végzik a gyakorlati lebonyolítást Az eredményeket az OECD kiterjedt statisztikai adatbázisába helyezve is elemzik
7
A PISA közvetlen hatásai Az egyes országok oktatási rendszereinek fejlesztése A beavatkozási pontok megkeresése Az oktatáspolitikai döntések megalapozása Megmutatja, milyen bizonyíthatóan eredményes megoldást találtak más országok hasonló problémákra Néhány országban a PISA már az első mérési ciklusok során megerősítette a beavatkozások irányának helyességét
8
A PISA közvetett hatásai A PISA eredményei nem „receptkönyv” formájában jelennek meg, nem másolható modelleket javasolnak Segíti a problémák megértését és terjeszti a megoldáshoz szükséges tudást A PISA világszerte nagy hatást gyakorolt a tudáskoncepció fejlődésére, a tantervek fejlesztésére A mérés-metodika és az adatelemzés módszertanának fejlesztésével segítette a nemzeti értékelési rendszerek kidolgozását
9
Példa: A PISA 2009 eredményei Öt kötet, kb. 1200 oldal + kivonatos összegzés Mit tudnak és mire képesek a tanulók A tanulók teljesítményei olvasásból, matematikából és természettudományból A társadalmi háttér legyőzése Méltányosság a tanulási lehetőségekben és az eredmények A tanulás tanulása A tanulásban való részvétel, stratégiák és gyakorlatok Mi tesz egy iskolarendszert sikeressé? Források, politikák és gyakorlatok Tanulási trendek Változások a tanulók teljesítményeiben 2000 óta
10
A költségek alig van szerepe az eredményekben A ráfordításokkal megmagyarázott variancia természettudomány 2006: 19% olvasás és 2009: 9%
11
A teljesítmények és a kumulált tanulónkénti oktatási ráfordítás Tanulónkénti oktatási ráfordítás (USD) PISA 2006 Természettudomány teljesítmény
12
A teljesítmények és a kumulált tanulónkénti oktatási ráfordítás PISA 2009 Olvasás teljesítmény Tanulónkénti oktatási ráfordítás (USD)
13
Az alacsony oktatási teljesítmény magas költsége A PISA eredmények javításának hosszú távú gazdasági hatása OECD, 2010
14
A tudomány és a tudás meghatározó szerepe A tudás, a hozzáértés sokkal nagyobb mértékben határozza meg a közoktatás teljesítményét, mint az anyagi ráfordítás A közoktatás által létrehozott tudás (a közoktatás teljesítménye) meghatározza a gazdaság teljesítőképességét
15
Összegezésként A PISA (és egyéb) eredményekre alapozott döntésekkel a magyar közoktatást új fejlődési pályára lehet állítani Ha a magyar iskolarendszer 20 év alatt elérné a finn szintet, az a most született generáció életében közel hat évnyi GDP többletet termelne
16
www.staff.u-szeged.hu/~csapo Köszönöm a figyelmet!
17
12:45-13:00 15 perc
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.