Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVince Faragó Megváltozta több, mint 8 éve
2
Az Orvosi Könyvtártól az Egészségügyi Szakkönyvtárig A nyilvános könyvtárrá válás útja
3
Milyen okok, körülmények késztettek bennünket a nyilvánossá válásra ?
4
Országos könyvtár-stratégiai elképzelések Az információhoz és a dokumentumokhoz való hozzáférés biztosításának növelése Demokrácia és az esélyegyenlőség elveinek érvényesítése (telematikai fejlesztése, digitalizálás, tartalomszolgáltatás ) A nyilvánossághoz kötött pályázati lehetőségek
5
Népegészségügyi program Alapelvei: - Az egyén egészségét döntően környezete/életmódja határozza meg - A lakosság egészségének fejlesztése össztársadalmi összefogást, együttműködést és felelősségvállalást igényel Tíz kiemelt nemzeti feladat: 1. Az egészséges életre nevelés, az oktatás és tudatformálás erősítése
6
Saját tapasztalatok Az egészségtudatos, egészséges életmód elterjedésével egyre több embert érdekel a saját egészségével/betegségével kapcsolatos irodalom/ismeret Az on-line elérhető információk, az elektronikus könyvek, folyóiratok, adatbázisok mellett ha nem általunk, akkor nélkülünk is választ kapnak az emberek az őket foglalkoztató kérdés(ek)re Mindenkinek személyre szabott információnyújtás
7
A nyilvánosság feltételei Könyvtár/Fenntartó hitelesített Alapító okirata Nyilatkozat az 1997. évi CXL tv. 54§-a (3) bekezdésének hatálya alá nem tartozó könyvtárak jegyzékbe való felvételének elbírálásához Jóváhagyott Szervezeti Működési Szabályzat
8
Működési feltételek Terület: Összes rendelkezésre álló: 190 m 2 Ebből: olvasóterem 44,5 m 2 könyvkiválasztó-tér: 47,8 m 2
9
Személyzet Létszám : 4 fő Óraszám: 3 fő/ napi 8 óra 1 fő/ napi 6 óra Képzettség: 2 fő/ felsőfokú 2 fő középfokú
10
Állomány(2001.): Könyv: 10 133 kötet 12 529 488-, Ft Kurrens folyóirat-előfizetés: 207 cím (108 magyar, 99 idegen nyelvű) Elektronikus könyvtár: Medline - 1993-tól CD-ROM-on Current Contents Life Sciences Current Contents Clinical Medicine 2002-től online Cochrane Library – 2001-től online EMBASE – 2002-től online (Elsevire Science)
11
Technikai Fénymásoló Telefonmellék-állomás (3) + (1)fax Számítástechnikai feltételek Önálló helyi hálózat (Novell Intranet Networe 4.11) Integrált könyvtári rendszer (Textlib VI.60.02) Internet-kapcsolat (mikrohullám, HBONE csomóponton keresztül)
12
Munkaállomások Hub TextLib szerver TextLib Web szerver Novell IntraNetware szerver Bridge 1Bridge 2 Mikrohullámú kapcsolat 2Mbit/sec DFMK – HBONE csomópont Internet szolgáltató
13
Milyen problémákat vet fel a kórházon belüli elektronikus hálózaton keresztül történő információ/adatszolgáltatás ? Beteg személyi/betegforgalmi adatok szigorú védelme –erősen korlátozott hozzáférés Szakirodalmi/szakinformációk minél tágabb körű hozzáférésének biztosítása – szerzői jogvédelem mellett Megnyugtatóan nem megoldott vírus-és behatolás védelem Felhasználói igény a napi 24 órás információszolgáltatás A vállalati információs rendszer része a szakirodalmi információs rendszer /VIR – SZIR/ Jelen helyzet: önálló gépekről történő feljelentkezés, elérés
14
Pénzügyi: (A 2001. évi főkönyvi zárás alapján) Rendszeres és nem rendszeres személyi juttatások 4 109 386-, Munkaadókat terhelő járulékok 1 540 822-, Készletbeszerzések 20 833 841-, Szolgáltatások 309 467-, Közvetlen kiadások összesen 27 189 100-, /személyi – dologi kiadások aránya kb: 1/5 /
15
Könyvtárhasználók/olvasók Felhasználói kategóriák Zala Megyei Kórház munkatársai Zala Megyei Kórház nyugdíjasai Egészségügyi dolgozó Nem egészségügyi dolgozó Kiemelt kategória (könyvtáros) Használati jogosultságok -beiratkozási díj, kölcsönzési határidő, késedelmi díj, -kölcsönözhető dokumentum típusa, különböző szolgáltatások ( pl. fénymásolás) díja, díjmentessége, nyitvatartási idő..szerint
16
Könyvtárhasználati statisztikák Olvasószolgálat (2001.) Beiratkozott olvasó 805 fő Kölcsönzők száma: 2353 fő kölcsönzött dokumentum: 3866 db. Fénymásolat szakirodalomról (2001.) A/4 12 017 old. A/3 18 old. Könyvtárközi kölcsönzés (2001.) Adott: 580 Kapott: 1334
17
Könyvtárhasználati statisztikák Referensz-szolgálat (2001.) Megválaszolt kérdések száma: 106 (Meg nem válaszolt kb. 1 %.) Irodalomkutatás (2001.) 132 téma Témafigyelés/tartalomjegyzék-szolgáltatás (2001.) 48 felhasználó 113 / 145 Elektronikus szolgáltatások - honlap, - on-line katalógus, - on-line referensz
18
Könyvtárunk kiadványai Kurrens folyóiratjegyzék (évente) Újdonságjegyzék (kéthavonta) Nővér-orvos bibliográfia (háromévente) Tudományos közlemények jegyzéke (évente )
19
A könyvtár működésére utaló teljesítménymutatók (2001) MSZ ISO 11620:2000 A célközönségből a könyvtárat használók százalékaránya: 37,3 % Az egy használóra/kölcsönzőre jutó költség: 11 230-, Ft Az egy főre jutó könyvtárlátogatások száma: 3,967 Az egy alkalmazottra jutó kölcsönzések száma: 1030,93 A könyvtárközi kölcsönzések gyorsasága kért dokumentumok 1-4 nap alatt 46 %, 5-10 nap alatt 30 % adott dokumentumok 1-4 nap alatt 76 % 5-10 nap alatt 19 % Pontos válaszadások aránya: 5-ös elégedettség 90 %, 4-es elégedettség 10 %
20
Milyen változásokat idézhet elő a nyilvánossá válás ? Célkitűzésben: + ismeretterjesztés Működésben Személyzet Nyitva-tartás (?) Gyűjtőkör Felhasználók ( két nagy csoport közti arányok ?) Raktári rend ( 32 +1 ) Szolgáltatások - hangsúlyeltolódás Számítástechnikai háttér ???
21
Köszönöm a megtisztelő figyelmet !
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.