Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Technológia-értékelő iroda Informatio Medicata 2008. Gyógyszerfogyasztási szokások Magyarországon Novákné Dr. Pékli Márta Irodavezető ESKI-TEI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Technológia-értékelő iroda Informatio Medicata 2008. Gyógyszerfogyasztási szokások Magyarországon Novákné Dr. Pékli Márta Irodavezető ESKI-TEI."— Előadás másolata:

1 Technológia-értékelő iroda Informatio Medicata 2008. Gyógyszerfogyasztási szokások Magyarországon Novákné Dr. Pékli Márta Irodavezető ESKI-TEI

2 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások 1989. előtt - „gyógyszert a gyógyszertárból” - kb.1000-1100 gyógyszer (ebből kb. 300 import) - egyedi kérvényre az Eü. Minisztériumba, kiváltása a Dorottya u.-i gyógyszertárban. - import gyógyszerek- a Rákóczi úton levő gyógyszertárban - néhány nagyobb gyógyszercég már itt volt 30 évvel ezelőtt is.(Pfízer, Knoll, Sandoz, Ciba, stb…) - jelképes gyógyszerárak (2-, 4 Ft)

3 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Az egészségünket befolyásoló tényezők: Genetika Környezet Életmód Egészségügy –Alapellátás-háziorvos –Szakellátás-szakorvos pl. a rendelőintézetben Fogászati szakellátás –Kórházi ellátás- fekvőbeteg ellátás, rehabilitáció –Gyógyszer- gyógyszertárból is! –Gyse ellátás –Gyógyfürdő ellátás

4 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások A gyógyszerfogyasztást befolyásoló tényezők: 1992 után kibővült a gyógyszerpiac – növekvő kínálat betegség-teher nőtt 1989 után, a munkanélküliséggel összefüggésben is. munkahely-féltés miatt inkább gyógyszert szed be a lakosság tovább élünk- idősödő társadalom-több kezelendő betegség gyógyszerár támogatási változások – az árak emelkedtek az 1989 előtti időszakhoz képest- támogatott gyógyszerek felé fordulás

5 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Tb.támogatás Előirányzat Tb.támogatás Teljesülés Támogatási kategóriák (%) Összes gyógyszerforgalom Mrd Ft 1994 51,5 62,40, 50, 80, 95, fix, eü 10083,9 1995 68,5 70,80, 40, 70, 90, fix, eü 95,100108,7 1996 72,8 85,50, 50, 70, 90, fix, eü 90,100130,5 1997 86,7100,90, 50, 70, 90, fix, eü 90,100156,4 1998102,6135,50, 50, 70, 90, fix, eü 90,100191,2 1999122,9139,50, 50, 70, 90, fix, eü 90,100228,7 2000135,0150,80, 50, 70, 90, fix, eü 90,100263,0 2001147,0179,50, 50, 70, 90, fix, eü 90,100281,9 2002153,0209,00, 50, 70, 90, fix, eü 90,100330,7 2003217,0251,80, 50, 70, 90, fix, hcsfix, eü 90,100, volumen megáll. 408,8 20042742870, 50, 70, 90, fix, hcsfix, eü 90,eü 100, volumen megáll. 460 2005284348,90, 50, 70, 90, fix, hcsfix, Eü.90, eü 100, volumen megáll. 588 2006298388,70, 50, 70, 90, fix, hcsfix, Eü.90, eü 100, volumen megáll 656 2007309,329225, 50, 85 eü 50, eü 70, eü 90, eü 100 fix, hcsfix, volumen megáll. Kb. 676

6 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások nemzetközi gyógyszerpiac nagyságrendje 2007. végére patikai forgalomban termelői áron 663,5 Mrd USD, ebből Európa kb. 206,2 Mrd USD, azaz kb.31%-a, Magyarország patikai gyógyszerforgalma 2006-ban kb. 434 milliárd Ft termelői áron (max. 2,4 milliárd USD), azaz a teljes piac kb. 0,36 %-a.(2007-ben ráadásul csökkent a patikai forgalom!) Forrás: IMS, PhamMIS/IMS)

7 Technológia-értékelő iroda Sales Through Retail Pharmacies (Twelve months to June 2008*) NORTH AMERICA $223.7 billion up 2% U.S.A. $206.7 billion up 1% CANADA $16.9 billion up 6% EUROPE (TOP 5) $115.3 billion up 3% GERMANY $34.8 billion up 6% FRANCE $31.1 billion up 3% UK $17.0 billion down 1% ITALY $16.9 billion up 0% SPAIN $15.1 billion up 6% JAPAN (including hospitals) $63.5 billion up 5% LATIN AMERICA (TOP 3) $23.6 billion up 9% BRAZIL $11.9 billion up 10% MEXICO $8.7 billion up 5% ARGENTINA $2.9 billion up 20% AUSTRALIA/NZ $7.9 billion up 12%

8 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Az európai átlagárhoz viszonyított gyógyszerárak az európai országokban

9 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások A gyógyszerfogyasztást befolyásoló tényezők: régebben ismert szerek fogyasztása- a háziorvos és a beteg is ismeri új szerek szájhagyomány útján és patikai és egyéb újságok nyomán, hirdetések elszaporodásával (főleg OTC!) támogatott szerek esetén orvos és orvos-látogató szerepe, DM levelek, PR cikkek, stb. (marketing fogások) révén megismerése

10 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások A gyógyszerfogyasztást befolyásoló tényezők: Támogatott gyógyszerek esetében új jogcímek 1989. után ill. folyamatos változások külön-keret egyedi méltányosság közgyógyellátás eü. rend. pontok

11 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Gyógyszerárak és ár-támogatás befolyásoló szerepe Gyógyszer-innováció szerepe egyes betegségekben reményt ad Oki és tüneti kezelés szerepe, aránya Információs aszimmetria

12 Technológia-értékelő iroda A gyógyszer innováció szakaszai az idődimenzión Gyógyszerfogyasztási szokások

13 Technológia-értékelő iroda Kutatási hangsúlyváltozások kronológiája

14 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Gyógyszerek számának változása kb. egy nagyságrenddel nőtt 1989 óta.(benne támogatott, NT/OTC, vakcina, homeopátia, tápszer) A következő ábrán a törzskönyvezett gyógyszerek száma (forrás: OGYI)

15 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások ÉvSzám 19861636 19871599 19881660 19891763 19901849 19912080 19922422 19932657 19942832 19953250 19963735 19974171 19984733 19995015 20005210 20015156 20025090 20035019 20044981 20055290 20065576 20075564

16 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztás DOT-ban 20034 561 143 210 20044 753 925 126 20054 908 984 453 20065 198 602 115 Magyar gyógyszerfogyasztás napi terápiás dózisban Az alábbiak azt jelentik, hogy most gyógyszerfogyasztásunk kb.1,4 - 1,5 adag (DOT) gyógyszer/fő/év

17 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerforgalmi adatok 1993-2006 termelői áron vett Ft forgalmi sorrend alapján ATC (Anathomical, Therapeutical, Chemical) kódonként 19931994199519961997199819992000200120022003200420052006 1CCCCCCCCCCCCCC 2JJJNNNNNNNNNNN 3AANAAAAAAAAAAA 4NNAJJJJJJJJJLL 5RRRRRRLLLBBLBB 6MMMBLLRMBLLBJJ 7DDBMMMMRMMMMMM 8BBLLBBBBRRRRRR Forrás: PharmaFelax, PHARMIS, IMS

18 Technológia-értékelő iroda The top 5 therapy classes in the 12 months to June 2008 were: 1. C10A – Cholesterol & trigly. regulators 2. A02B - Antiulcerants 3. N06A – Antidepressants & mood stabilisers 4. N05A - Antipsychotics 5. N03A – Anti-epileptics Nemzetközi toplista

19 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Tb. tám. összege MFt Összes vény db szám Átlag havi vény db szám 2006362251,11162 223 90413 519 920 2007292169,70145 043 35912 086 947

20 Technológia-értékelő iroda Az OEP megküldi a kérelmet Regisztráció, iktatás Előzetes ellenőrzés Formai és tartalmi Beérkező anyag tartalmilag/formailag megfelelő? Igen Az elemzések elkészítésének folyamata Hiánypótlás megkérése az OEP-től Az elkészült elemzés szakmai ellenőrzése Közzététel Elemzés megküldése OEP felé * Honlap www.eski.hu Archiválás Idő Belső munkarend meghatározása Felelősök és feladatok meghatározása Határidők meghatározása Adatok rögzítése Nem Szakértő munkafolyamat Külső vagy belső 0. nap 5. nap 43. nap Orvos-szakmai szakértői munka Egészség-gazdaságtani szakértői munka Előzetes szakvélemény 15. nap 17. nap Folyamatos konzultáció Értékelés Felfüggesztő határozat; Hiánypótlás

21 Technológia-értékelő iroda KÉRELEM OEP GYFO ÉRTESÍTÉS, KÖZZÉTÉTEL EGYSZERŰSÍTETT ELJÁRÁS NORMÁL ELJÁRÁS TÉB HATÁROZATHOZATALI JAVASLAT GYFO VEZETŐJE DÖNT HATÁROZAT GYFO ELŐVÉLEMÉNY ESKI - TEI GYFO ELŐVÉLEMÉNY Az elsőfokú államigazgatási eljárás (90nap) Szakmai Kollégium véleménye

22 Technológia-értékelő iroda A TÉI által értékelt és az OEP-nek átadott kérelmek terápiás csoportonként (2004 – 2007)

23 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Felhasznált adatforrások: OEP OGYI PharmaFelax MIS IMS EFPIA WHO

24 Technológia-értékelő iroda Gyógyszerfogyasztási szokások Köszönöm a meghívást és a figyelmet!


Letölteni ppt "Technológia-értékelő iroda Informatio Medicata 2008. Gyógyszerfogyasztási szokások Magyarországon Novákné Dr. Pékli Márta Irodavezető ESKI-TEI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések